باز هم کو گوش شنوا!به گزارش عبدالغفور مصطفایی خبرنگار فارس اگاه،بی توجهی به تجهیز ناوگان های حمل و نقل عمومی به وسایل سرمایشی در گرمای ۴۰ درجه تابستان را شاید بتوان نوعی بی اخلاقی و کاری به دور از شأن مسئولینی که مدعی حقوق شهروندی هستند، خواند؛ چرا که بخشی از مسافران این ناوگان را سالمندان و بیماران تشکیل میدهند.
تحمل این شرایط وسایل حمل و نقل عمومی به ویژه برای مسافرانی که با مشکل قلبی یا تنفسی روبه رو هستند در روزهایی که گرما بیداد می کند، بسیار دشوار است. در حالیکه مسئولین حمل و نقل درون شهری هرساله خود را ملزم به افزایش کرایه ها می دانند، اما در عمل تلاشی درخور برای بهبود کیفیت خدماتدهی ناوگان های حمل و نقل درون شهری ندارند. حال آنکه بهبود کیفیت خدمات رسانی وسایل عمومی حمل و نقل درون شهری زمینه را برای رفاه هر چه بیشتر شهروندان و البته تحقق شعار «شیراز؛ شهر فرهنگ شهروندی» محقق می کند.
خبرنگار «فارس اگاه» در راستای پیگیری مطالبات حقوق شهروندان و انعکاس انتقادها به گوش مسئولین مربوطه با برخی از مسافران اتوبوس های درون شهری در خطوط مختلف اتوبوس گفت وگو کرده است.
اتوبوس خط ۱۰۹ که مسافران را در مسیر همت جنوبی به ایستگاه نمازی می برد بعد از نیم ساعت انتظار بالاخره به ایستگاهی که درآن ایستاده بودیم رسید. یکی از مسافران این خط اتوبوسرانی خانمی مسن بود که می خواست به بیمارستان نمازی برود. وی به خبرنگار «فارس اگاه» گفت: از حال و روزم نپرس. چند نوع بیماری دارم و حالا هم نوبت دکتر دارم که بعد از نیم ساعت انتظار در ایستگاه بالاخره سوار اتوبوس شدم. هم دیرم شده و هم اتوبوس آنقدر گرم است که کلافه ام کرده است. به راننده اعتراض کردم در کمال ناباوری گفت: اگه ناراحتید سوار تاکسی شوید.
در همان حین مسافر دیگری از بی نظمی و کثیف بودن اتوبوسها اظهار گلایه کرد وگفت: من بارها اعتراض خود را به گوش مسئولان رسانده ام اما آنها سالم و مجهز بودن برخی از اتوبوس ها را دلیل و توجیهی برای خدمات دهی نامناسب دیگر اتوبوس های درون شهری خوانند ودر پاسخ گفتند: تنها چند خط در این مسیر با مشکل تجهیزات سرمایشی و گرمایشی مواجهه هستند و مابقی اتوبوس های درون شهری مجهز به تجهیزات رفاهی بوده و به خوبی به مسافران خدمات ارائه می دهند. نباید اینقدر بی انصاف باشید…!
مسافر دیگری که در خط ۹۴ سوار بود که مسیر طولانی همت جنوبی تا پایانه احمدی را طی می کند نیز اظهار داشت: وضعیت تجهیزات اتوبوس های خط ۹۴ یکسان نیست. گاه سوار اتوبوسی می شوی که کولر دارد و گاهی هم اتوبوسی به پست ات می خورد که کولر ندارد و آنقدر فرسوده است که صندلی های راحتی هم ندارد. مسافر دیگری هم از رفتار غیر مسئولانه برخی رانندگان اتوبوس های درون شهری گلایه کرد و گفت: این قانون کجا آمده که راننده اتوبوس هنگام جابجایی مسافر به خود حق دهد با گوشی موبایل صحبت کند و جان سرنشینان را با خطر تصادف مواجهه کند. وی که مردی میانسال بود اضافه کرد: حتی یکی از رانندگان در این گرمای تابستان با صدای بلند با گوشی خود به راننده ای دیگر می گفت آهسته حرکت کن تا به ترمینال برسم.
این شهروند شیرازی که گویا مسافر پرو پا قرص وسایل حمل و نقل عمومی است در ادامه افزود: من برای رسیدن به محل کارم با اتوبوس جابهجا میشوم اما برخی از روزها در کمال تعجب می بینم که راننده در حالیکه اتوبوس پر از مسافر است توقف میکند و به خرید صبحانه می پردازد و حتی بعضی مواقع هم آنجا بیرون اتوبوس به خوردن صبحانه مشغول می شود بی توجه به اینکه وقت مسافران را می گیرد.
مسافری دیگر نیز دیگری لب به اعتراض گشود و گفت: شهرداری و شورای شهر در افزایش کرایهها ثابت قدم و خوب عمل می کند و آیا شما که خبرنگار هستید و دائم در رسانههایتان از نوسازی ناوگان اتوبوس رانی خبر می دهید حال آنکه تعداد زیادی اتوبوس فرسوده آنهم در مسیرهای طولانی به کار مشغول هستند با این حساب مردم چطور می توانند به حرف های عاری از واقعیت برخی مسئولین اعتماد کنند. این مسافر در ادامه خواستار رساندن گلایه های مردم به گوش مسئولان حمل و نقل درون شهری شد و گفت: شاید آقایان آنقدر که با ماشین های شخصی تردد دارند از وضعیت ناوگان های حمل و نقل عمومی اطلاع درستی نداشته باشند، لطفا گلایه های ما را که مسافر همیشگی ناوگان های عمومی درون شهری هستیم به گوش آقایان مسئول برسانید.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که بیشتر رانندگان اتوبوس های درون شهری به رغم مشکلات و با وجود تنگناهای مالی به خدمت رسانی صادقانه به شهروندان مشغول هستند که جای تقدیر و تشکر فراوان دارد. همچنین روزنامه «شهر مردم» در خصوص گلایه های مطرح شده شهروندان آمادگی هرگونه درج پاسخ دست اندرکاران و مسئولان سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز برای خود قائل است