×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
بزرگ‌ترین تقاطع غیرهمسطح جنوب کشور در شیراز بهمن ماه افتتاح می‌شود

قائم تا پایان سال از فراز رحمت گذر می‌کند، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه، یکی از مشکلاتی که سال‌هاست شیراز با آن دست به گریبان است، محور کمربندی شهر است؛ جایی که قرار بود یک محور ترانزیت برون شهری باشد امروز با گسترش شهر تبدیل به محوری درون شهری شده و متاسفانه مقاطعی رکورددار تصادفات مرگبار بوده است.

در این بین با افزایش شهرک‌های اطراف کمربندی و به تبع آن افزایش تصادفات مرگبار ساکنان این شهرک‌ها هنگام عبور از آن، تفاهم‌نامه‌ای دو جانبه بین اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری شیراز منعقد شد. طبق این تفاهم‌نامه بنا شد حدود ۱۲ پل برای عبور ایمن شهروندان از روی کمربندی ساخته شود و هر کدام از طرفین، ساخت نیمی از این تقاطع‌ها را عهده دار شود.

در این بین اگرچه شهرداری شیراز توانسته تعداد زیادی از این پل‌ها را تکمیل کند، اما اداره راه و شهرسازی در این زمینه عقب مانده است. به عنوان مثال، هنوز از سرنوشت تقاطع قائم به کمربندی و سفیر به کمربندی خبری نیست. این در حالی است که شهرداری چندی قبل کلنگ ساخت تقاطع میثم به کمربندی را نیز به زمین زده است. به نظر می‌رسد تا پایان سال، فازهای نهایی بزرگترین تقاطع غیرهمسطح جنوب کشور یعنی تقاطع نواب به کمربندی نیز به پایان برسد.

موضوعی که معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز هم در گفت و گو با خبرنگار ما به آن اشاره کرد و گفت: پروژه نواب با بیش از ۴۵۰۰ متر طول مسیر، بزرگترین تقاطع غیرهمسطح جنوب کشوراست و در سطح ‏ملی رتبه چهارم یا پنجم را دارد. این موضوع نشان‌دهنده توان بالای متخصصان شیرازی و نیزسطح ‏مدیریت شهری شیراز است.‏

محمد امین افزود: در حال حاضر این پروژه طبق برنامه زمان بندی در حال اجراست و فاز یک آن از بلوار احمدبن موسی(ع) به کمربندی شیراز چندی قبل به بهره برداری رسید.

وی در خصوص فازهای بعدی این پروژه هم اظهار داشت: وعده ما برای تکمیل و تحویل این پروژه بهمن ماه است اما با تلاش شبانه روزی کارکنان پل شماره یک این پروژه یعنی انتقال ترافیک از جنوب کمربندی به بلوار احمد بن موسی در شمال کمربندی به موازات فاز یک آن قبلا افتتاح شد و آذر ماه به بهره برداری می‌رسد.

امین گفت: در نهایت پل شماره ۲ و فاز سوم پروژه نیز که شامل ۳باند رفت و برگشت و لوپهای این پروژه است بهمن ماه به اتمام رسیده و کل پروژه رونمایی می‌شود.

وی با اشاره به هزینه بالای اجرای این پروژه افزود: یکی از مشکلات این پروژه که سال‌ها موجب توقف عملیات اجرایی آن شد بحث تملک بود، برای ساخت این پروژه با ۲۲هکتار سطح اشغال بیش از ۱۴هکتار زمین تملک شد که رقم بالایی است و با اجرای آن مردم شهرک‌های این بخش کمربندی نیز که سال‌هاست بزرگتریم مشکلشان عبور از کمربندی است می‌توانند با امنیت بیشتری از این گذرگاه خطرناک عبور کنند.

* تأمین ایمنی و بهره‌برداری به‌موقع، چالش‌های پروژه‌ بزرگراه آیت‌الله حائری

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز گذری هم به پروژه تقاطع رحمت به قائم زد و گفت: پروژه رحمت به قائم یکی از پروژه های خوب و راهبردی ماست چرا که محور رحمت به قائم به عنوان یکی از رینگ‌های مهم درون شهری می‌تواند در تسهیل عبور در این محور تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی تصریح کرد: این تقاطع سال ۱۴۰۱ کلنگ زنی شد و  قرار بود یکساله شود اجرا شود اما به دلیل وجود برخی معارضین و مشکلات تاسیساتی و به خصوص انتقال برق به تاخیر افتاده که با همکاری مناسب اداره برق، بزرگترین پروژه انتقال برق شیراز در این محور انجام شد.

امین درخصوص زمان افتتاح پروژه تقاطع نواب نیز گفت: تلاش داریم تا پایان سال و در نهایت با یک ماه تأخیر در فروردین سال آینده این پروژه را افتتاح کنیم. با اجرای این پروژه، کسانی که قصد دارند از کمربندی خود را به بافت تاریخی و حرم مطهر برسانند، می‌توانند از طریق بلوار قائم و با گذر از بزرگراه رحمت و احمدی، به مقصد خود برسند. این مسیر تاثیر بسزایی در تسهیل حمل و نقل این منطقه دارد.

وی در خصوص علت تأخیر در آغاز عملیات اجرایی تقاطع رحمت به سفیر گفت: تا کنون اقداماتی در تقاطع رحمت – سفیر انجام شده، اما برخی مباحث از جمله جابجایی تعدادی از درختان در مسیر پروژه که نهادهای حکومتی خواستار تغییراتی بودند، کار را به تأخیر انداخت. به همین دلیل پروژه بازطراحی شد. همچنین چند معارض دیگر نیز داریم که باید رفع شوند و با دریافت مجوز ترافیکی، امیدواریم امسال عملیات اجرایی این پروژه نیز آغاز شود.

امین در خصوص مسیر شرق به غرب بزرگراه آیت‌ا… حائری، با اشاره به افتتاح فاز نخست این پروژه از مسیر غرب به شرق در سال گذشته و علت تأخیر در افتتاح محور شرق به غرب، گفت: سال گذشته با وجود آماده بودن این محور، مدیریت شهری برای افزایش امنیت عبور و مرور شهروندان و اطمینان از جلوگیری از خطرات احتمالی ناشی از ریزش و رانش زمین، طرح‌های مقاوم‌سازی را آغاز کرد. در همین راستا، اجرای ۳ گالری تونل مصنوعی در این محل در دستور کار قرار گرفت که هم اکنون در مراحل ساخت است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز افزود: در همین راستا، اجرای ۱۵۰۰ متر دیوارگذاری با ارتفاع ۱۱ تا ۱۳ متر در دستور کار قرار گرفت، همچنین اجرای دیواره خاکی به طول ۵۰۰ متر نیز انجام شد. طبیعی است که اجرای این پروژه‌ها ما را چند ماه درگیر کرد.

وی افزود:  طبق برنامه زمان بندی قرار است مهر و آبان امسال این پروژه به اتمام رسیده و افتتاح شود که هم اکنون عملیات اجرایی تونل‌ها در مرحله نهایی است و بیشتر کارها باقی مانده تاسیساتی، آسفالت و فضای سبز است که با همکاری مناطق اطراف پروژه این کار نیز انجام می شود و در زمان مقرر پروژه به بهره برداری خواهد رسید.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true