
به تعویق انداختن افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان به ضرر اقتصاد استان و کشور است ، به گزارش عباس امیری خبرنگار فارس اگاه ، آزادراه شیراز-اصفهان روز گذشته میزبان خبرنگاران و عکاسان خبری روزنامههای محلی و کشوری، خبرگزاریها و پایگاههای خبری مستقر در استان فارس به میزبانی پیمانکار احداث این آزادراه و به دعوت اداره کل روابط عمومی و بین الملل استانداری فارس بود تا اصحاب رسانه در آستانه سفر قریب الوقوع ریاست جمهوری به استان فارس و افتتاح این پروژه عظیم کشور توسط آیت ا… سید ابراهیم رئیسی، ضمن بازدید میدانی از پروژه، پرسش های خود را در خصوص آن در قالب سلسله برنامه های «مدیران پاسخگو» از مدیر کل فنی استانداری فارس و مدیران این پروژه مطرح کنند. اصحاب رسانه پس از بازدید از قطعات ۵ و ۶ این آزادراه در کارگاه قطعه ۷ و نشستی خبری و صمیمی حضور یافتند. مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس در این نشست در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه با توجه به اینکه پروژه تکمیل نیست و آیا بهتر نبود پس از تکمیل به بهرهبرداری برسد، گفت: افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان نمایشی نیست، از نظر اقتصادی اگر این پروژه باقی بماند و افتتاح نشود منفعتی برای استان در بر نخواهد داشت. امیرحسین جمشیدی افزود: افتتاح آزادراه شیراز به اصفهان باعث صرفه جویی در وقت و انرژی خواهد شد و شاهد کاهش تصادفات در این محور خواهیم بود. وی با بیان اینکه تمام شرایط و ضوابط ایمنی راه آزادراه شیراز به اصفهان انجام خواهد شد، ادامه داد: ۸۵ درصد از علائم جادهای تاکنون در این محور نصب شده است و مجوزهای محیط زیست به صورت ملی گرفته شده است. جمشیدی افزود: قطعه ۷ اگر تمام میشد کل ترافیک به محور شیراز-سپیدان منتقل میشد و با مشکلی که در پروژه زیرگذر گویم که قرار است ۱۸ ماه آینده افتتاح شود کل ترافیک به این محور منتقل میشد و تا زمان افتتاح در زیرگذر گویم گره ترافیکی بدی اتفاق میافتاد. وی ادامه داد: لذا محور تنگ خیاره به شهر لپویی که ۱۴ کیلومتر تکمیل و به بزرگراه تبدیل می شود از قطعه ۶ مسیر دو طرفه میشود که یک مسیر برای شمال و غرب شیراز است و مسیر دیگر برای مسافرین شرق و جنوب شیراز به محور دروازه قرآن خواهد بود.
مدیرکل دفتر فنی استاندار فارس گفت: دو کار محوری تا هفته آینده انجام میگیرد؛ حدود ۷ متر از فاز دو صدرا (کنارگذر گویم) آسفالت میشود و بعد از گویم خارج میشود و مسافرینی که از شیراز به سمت آزاد راه و سپیدان میروند میتوانند از مسیر صدرا و جاده گاز عبور کنند و به بعد از گویم هدایت شوند.جمشیدی افزود: ترافیک و حجم مسافرین شیراز به اصفهان مشخص است و تنها جابجایی صورت میگیرد؛ بخشی از شهروندان نیز از محور بزرگراه شیراز به اصفهان و بخشی از پروژه آزادراه تردد میکنند.وی با بیان اینکه هر یک ماشین که محور آزاد راه را طی کند حدود ۱۰ لیتر فقط صرفه جویی سوخت و انرژی است، تصریح کرد: به تعویق انداختن افتتاح آزادراه درست نیست و به ضرر اقتصاد استان و کشور است، از سوی دیگر در این جاده رفت و آمد محلی انجام می گیرد و شاهد تصادفات هستیم.جمشیدی با بیان اینکه آزادراه شیراز- اصفهان علاوه براینکه بزرگترین است زیباترین آزادراه کشور محسوب میشود، گفت: ۸ مرکز خدمات بین راهی در پروژه آزادراه شیراز به اصفهان دیده شده است که ۴ مرکز در مسیررفت و ۴ در مسیر برگشت خواهد بود که توسط بخش خصوصی یک به یک در حال افتتاح است. مدیرکل دفتر فنی استاندار فارس با اشاره به اینکه آزاد راه با تکمیل تمام قطعات ایده ال است، تصریح کرد: چند نقطه برای روشنایی آزادراه دیده شده است و نقاط دیگر برای بهبود کیفیت تا قبل از زمستان انجام میشود. وی ادامه داد: آزادراه بیش از ۵۰ کیلومتر رویه بتنی دارد که حدفاصل ایزدخواست تا شهرضا است و مابقی به صورت آسفالت انجام گرفته است. جمشیدی با بیان اینکه ورودی و خروجیها طبق استاندارد انجام شده است، عنوان کرد: ۸ هزار میلیارد تومان از ۱۳۹۰ تاکنون برای این پروژه اعتبار در نظر گرفته شده است و برآورد روز آن حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است.
*اگر آزادراه ایمن نباشد، افتتاحی وجود نخواهد داشت
مدیر آزادراههای فارس نیز با اعلام اینکه ۹۰ درصد تابلوی علائم در مسیر آزادراه نصب شده است و پایگاههای موقت پلیس، راهداری و هلال احمر مستقر شدهاند، تصریح کرد: اگر آزادراه ایمن نباشد، افتتاحی وجود نخواهد داشت. محمد بزرگزاده با بیان اینکه قطعه هفت این آزادراه بهطول ۱۲٫۵ کیلومتر در دست اجراست و طی ماههای آینده به اتمام میرسد، گفت: قطعه هشت که به بزرگراه حسینی الهاشمی شیراز متصل خواهد شد نیز در دست اقدام است. وی با ابراز اینکه ۵ مجتمع خدمات رفاهی در مسیر رفت و ۵ مجتمع خدمات رفاهی در مسیر برگشت در حال اجراست، گفت: یک مورد از این تعداد مجتمع خدمات رفاهی به بهرهبرداری رسیده است. بزرگزاده با یادآوری این موضوع که این پروژه بهصورت مشارکتی بین دولت و وزارت دفاع اجرایی شده است، افزود: ۶ قطعه قابل افتتاح استانداردهای لازم را دارد. وی در خصوص نگرانی خبرنگاران از عدم نصب چراغ و روشنایی در این آزادراه گفت: هیچ آزادراهی نیست که روشنایی آن پیشبینی نشده باشد، در این پروژه نیز این مهم پیشبینی شده است. بزرگزاده گفت: این آزادراه، طولانیترین آزادراهی است که در یک مرحله افتتاح میشود، در زمان حاضر گیت عوارض آزادراهی در مسیر این پروژه مستقر نشده است.
*نهایی شدن ساخت تابلوهای علائم آزادراه و مکان یابی دوربینهای مسیر
سید ابوذر حسینی دبیر شورای ترافیک فارس نیز در این نشست گفت: حداقلهای استاندارد روشنایی در آزادراه در نقاط حادثه خیز تقاطعها و… که بیشتر روشنایی دیده میشود و باید به صورت نقطهای باشد که در بسیاری از نقاط انجام شده است. وی ادامه داد: طراحی و ساخت تابلوهای علائم آزادراه نهایی شده و دوربینهای مسیر مکان یابی شده است.