×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۱۵ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
بهره‌وری؛ از نیازی اساسی تا ضرورتی حیاتی ؟!

جلال الدین عرفانی-فارس آگاه
جلسه شورای اداری استان فارس، در حالی با موضوع بررسی وضعیت بهره‌وری در دستگاه‌ها و امضای تفاهم‌نامه همکاری چهارجانبه، برگزار شد که رئیس سازمان ملی بهره وری کشور نیز مهمان ویژه این جلسه بود. میرسامان پیشوایی، که دل خوشی هم از وضعیت بهره وری در کشور نداشت، ضمن تشریح برخی از اهداف و برنامه های بهره وری و تاکید مقام معظم رهبری در این خصوص، به ویژه در برنامه هفتم توسعه، گفت: همه کسانی که در دولت، توفیق خدمت دارند، در سازمان ملی بهره وری بر خود وظیفه شرعی و قانونی میدانیم، بهره وری را دنبال کنیم، بهره وری آنقدر مهم است که کمتر موضوعی را در کشور داریم که هم فوری و هم ضروری باشد.
وی ادامه داد: در زمینه راهبردهای رشد اقتصادی، ما دو راه داریم، راه اول، رشد تولید است که برای افزایش تولید، سرمایه گذاری بیشتر و تزریق نیروی انسانی میخواهد که ما محدودیت داریم، روش دوم، اینکه با تدبیر و نوآوری کاری کنیم، با همین سرمایه، تولید بیشتر داشته باشیم، این به معنای افزایش بهره وری است.
وی، با اشاره به رشد اقتصادی دو درصدی هر ساله برخی کشورهای آسیایی، در طول یک دهه و عقب افتادن از هدف گذاری برنامه توسعه ششم از رشد پیش بینی شده، از دهه ۹۰، به عنوان تلخ ترین دهه اقتصادی کشور یاد کرد و گفت: این در حالی است که دو سال گذشته دولت متوسطه بهره وری ۳و ۶ دهم رصد رشد داشته و امسال هم از ۷درصد رشد اقتصادی، ۴ درصد مربوط به بهره وری بوده است، اما یادمان باشد هر سال این رشد، سخت تر میشود.
پیشوایی، با اشاره به پیشرفت فارس در این حوزه، خواستار توجه بیشتر به بهره وری بهتر به ویژه با استفاده از آموزه های دینی و فرهنگی و داشته های علمی شد و اظهار داشت: به عنوان مثال، باید دید چگونه است که یکی از بزرگترین ذخایر گاز جهان را داریم، اما دچار ناترازی گاز هستیم و یا چگونه یک کشاور ما از یک هکتار ۴ تن و دیگری ۱۴ تن گندم برداشت میکند، یا اینکه چرا ما در جایی فرودگاه بین المللی را با هزینه بالا میسازیم، اما پرواز خارجی ندارد یا جایی بیمارستان میسازیم که ۲۵درصد ظرفیت آن پر میشود و در عوض شهر کناری، بیمارستانش بالای ۹۰ درصد اشغال است؟
وی افزود: بهره وری، گنج پنهانی برای ملت و جامعه است و دیگر این، یک نیاز نیست بلکه یک ضرورت است و اگر میخواهیم از مشکلات، خارج شویم یکی از مهمترین راهها، تقویت بهره وری است.

*بهره وری و ارتقاء آن، یک ضرورت و راهکار توسعه و رشد کشور است
رئیس شورای اداری استان فارس نیز در این جلسه با تاکید بر ضرورت توجه به افزایش بهره وری، گفت: باورم اینست که بهره وری و ارتقاء آن، یک ضرورت و راهکار توسعه و رشد کشور است و یکی از راههای برون رفت از تحریم که نه تنها هزینه ندارد، بلکه بر سرمایه کشور هم می افزاید، همین است.
محمد هادی ایمانیه، با اشاره به برخی از مصادیق روزمره بهره وری، مانند استفاده از شیشه دوجداره برای کاهش مصرف انرژی و یا استفاده از پساب تصفیه خانه ها برای آبیاری فضای سبز، گفت: با توجه به اهمیت موضوع، جا دارد هر چه سریعتر، این نامه های بهره وری ابلاغ شود تا دستگاهها، طبق آن عمل کنند، در کنار آن، با توجه به اینکه در ابتدای برنامه هفتم هستیم، میشود قوانینی برای آن دیده شود.
وی افزود: پیشنهاد دیگرم این است که در بودجه آینده، درصد کمی از محل سود حاصل از صرفه جویی یک سازمان، میان کارمندان همان سازمان توزیع شود تا با این کار، موجب تشویق کارکنان آنجا برای بهره وری شود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true