×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
 بوی نامطبوع ورودی شیراز، چالش قدیمی شهر گل و بلبل!

داستان ورود فاضلاب کارخانه های نشاسته سازی به رودخانه چنار راهدار به خط پایان رسید، اما!زارعی: آبفا باید سهم ورود فاضلاب به رودخانه را مشخص و برای اجرای سریعتر شبکه فاضلاب اقدام کند ، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه، مسئله بوی نامطبوعی که ورودی شرقی شیراز را در برگرفته سال هاست به عنوان دغدغه مردم شهر گل و بلبل و مسافرانی که از این سمت وارد شهر می شوند مطرح است. بوی مشمئز کننده ای که سر منشا آن کمی آنسوتر در  رودخانه چنار راهدار و چندین کانال فاضلاب است، که تنها رودخانه دارای آب شهر به‌جای یک ظرفیت مهم گردشگری، ‏به عاملی برای تنش و نارضایتی تبدیل شود. در این بین یکی از اصلی‌ترین عوامل این بوی نامطبوع، فاضلاب چند کارخانه نشاسته‌سازی است که مدت‌هاست آب‌های آلوده را به رودخانه می‌ریختند. در سال‌های اخیر، اقداماتی ویژه‌ای برای تجهیز این کارخانه‌ها به تصفیه‌خانه انجام شده و حتی ‏طرح‌هایی تصویب و ضرب‌الاجل‌هایی تعیین شده است تا این سه کارخانه به تصفیه‌خانه فاضلاب مجهز ‏شوند. ‏ اخیراً طی مراسمی، تصفیه‌خانه یکی از این کارخانه‌ها به بهره‌برداری رسید و قرار شد دو کارخانه دیگر ‏نیز به‌زودی تصفیه‌خانه‌های خود را راه‌اندازی کنند موضوعی که گویا امروز اتفاق افتاد. با این حال، هنوز هم بوی نامطبوع در ورودی ‏شرقی شهر به‌طور کامل برطرف نشده است.‏

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در گفت‌وگو با «فارس اگاه»، بر ادامه این بوی نامطبوع در ورودی شرقی شهر تأکید کرد و گفت: «پرونده این کارخانه و ورود فاضلاب به رودخانه به سال ۹۶ برمی‌گردد و از آن زمان چندین جلسه برگزار و بازدیدهایی صورت گرفته است. این پیگیری‌ها باعث شده امروز به نقطه نهایی برسیم و بالاخره تصفیه‌خانه دو کارخانه تکمیل شده است، در حالی که کارخانه سوم تنها مشکل بسیار کوچکی دارد که به‌زودی حل خواهد شد. دیگر این کارخانه‌ها مشکلی برای ورود فاضلاب ندارند.»

مسعود زارعی در ادامه افزود: «این اقدام نتیجه همکاری بین مجموعه مدیریت شهری، محیط زیست و بهداشت است که در قالب یک هم افزایی شاهد حصول نتیجه هستیم و رفع مشکل کارخانه های نشاسته سازی می‌تواند به عنوان الگویی در شیراز بین دستگاه‌های مختلف مطرح شود.»

زارعی در پاسخ به سوالی در خصوص آیا علت عدم رفع کامل مشکل بوی نامطبوع و آلایندگی رودخانه چنار راهدار مشکل رهاسازی فاضلاب کارخانه های نشاسته سازی است گفت : «مشکل تنها به فاضلاب کارخانه‌های نشاسته‌سازی مربوط نمی‌شود، بلکه این آلودگی سه منشا دارد. لذا، اگرچه مشکل فاضلاب این کارخانه‌ها برطرف شده، ولی این به معنای رفع کامل مشکل نیست و رفع تمامی این مشکلات در دستور کار مدیریتی شهری است.»

وی تصریح کرد: «یکی از عواملی که به آلودگی رودخانه دامن می‌زند، فاضلاب‌های رهاشده در بستر آن است که در همکاری با آبفا پیگیر رفع این مشکل هستیم. آبفا باید بررسی کند و و ببیند مشکل از کجاست و مشخص کند کدام فاضلاب‌ها به این رودخانه ریخته می‌شود تا تکلیف این حوزه در آلایندگی رودخانه مشخص شود.»

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری ادامه داد:«همچنین با توجه به بودجه چند هزار میلیاردی برای اجرای شبکه فاضلاب در نظر گرفته شده، جا دارد مسئولین آبفا هرچه سریع‌تر با همکاری دولت در راستای تکمیل این شبکه اقدام کنند و شهرداری هم در این راستا حداکثر همراهی را خواهد داشت.»

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true