×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۱۵ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
تحقق ۱۰۳ درصدی بودجه سال گذشته شهرداری

جلال الدین عرفانی فارس آگاه
از نقاط قوت درآمد در سال گذشته، تحقق ۱۰۳ درصدی درآمد شهرداری است .
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز، در نطق پیش از دستور خود در جلسه این هفته شورا، با اعلام این مطلب و ارایه گزارشی از روند تدوین بودجه، گفت: نقاط قابل تاملی نیز در حوزه درآمد وجود دارد که قطعاً شهرداری باید در بودجه سال آینده و سالهای آتی، به آن توجه بیشتری داشته باشد، تا مشکلات این حوزه نیز مرتفع گردد، به همین منظور در بخش درآمدهای ناشی از توسعه شهری که سهم ۶۰ درصدی از بودجه درآمدی را نيز تشکيل می دهد، درست است که بودجه محقق گرديده است ولی در رديف های تفضيلی، دارای انحرافاتی است که به آن اشاره می کنم .
افسانه خواست خدایی، اظهار داشت: در بخش درآمد حاصل از ستاد باغات با ۸۰ درصد عدم تحقق (۱۹۱ میلیارد تومان محقق شده است) و در بخش درآمد عوارض ارزش افزوده ناشی از تغيير کاربری کميسيون ماده ۵ با ۷۰ درصد عدم تحقق (۲۹۲ میلیارد تومان محقق شده است) که بايد در این خصوص، برنامه ريزی دقيق و جامع تری صورت پذيرد.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه موضوع حفظ باغات از اهمیت و جایگاه ویژه ای در شورای ششم برخوردار است، باید به گونه ای برنامه ریزی گردد که در متمم ۱۴۰۲ و در بودجه سال ۱۴۰۳، مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد؛ یا ظرفیت نهایی درآمد ستاد باغات، بیش از این عملکرد فعلی نیست و در راستای حفظ باغات، باید از راهکارهای درآمدی دیگری در این حوزه بهره گرفت یا منابع درآمدی دیگری به بودجه ستاد باغات تزریق گردد تا بتواند وظایف خود را به نحو احسن به مرحله انجام برساند.
عضو شورای شهر شیراز، گفت: شهر شیراز چند مدتی است که درگیر موضوع ترافیک است که یکی از علل آن که می تواند تاثیر مطلوبی بر کاهش ترافیک داشته باشد قطعا تامین پارکینگ به تعداد مناسب در نقاط پر ترافیک شهر است، در درآمد ناشی از عدم تامين پارکينگ با توجه به افزایش ۲٫۵ برابری تحقق درآمد به میزان ۶۰۰ ميليارد تومان، متاسفانه شاهد تاثير چندانی در تامين توسعه پارکينگ‌های سطح شهر نبوده ايم.
خواست خدایی، اظهار داشت: در بحث هزینه های جاری در تنظيم اوليه بودجه جاری باید دقت بيشتری از طرف شورا و شهرداری صورت پذيرد تا شاهد افزايش بيش از حد اين بودجه در متمم نباشيم. با توجه به استاندارد GFS تلاش گردد بودجه ریزی شهرداری شیراز به سمت یک بودجه ریزی عملیاتی بر اساس استانداردهای GFS ارائه و گزارش گردد.
وی اضافه کرد: گرچه گسترش حمل و نقل عمومی به جهت کاهش ترافیک و ارائه خدمات بهتر به شهروندان، در سطح شهر مورد تاکید شورا و در دستور کار شهرداری است به نظر می رسد با توجه به اینکه يارانه خريد اتوبوس و مينی بوس، در حدود ۵۲ درصد پرداخت گرديده است، بايد دقت بيشتری به اين حوزه، داشته باشيم.
وی تصریح کرد: با دقت در بخش هزینه های عمرانی شهرداری در بودجه مصوب ۱۴۰۲، محرز می‌گردد که ۵۰۹ ريز پروژه، در متمم بودجه سال گذشته به جهت عملکرد صفر، حذف شده اند که با احتساب ۲۶۱۵ ريزپروژه، این تعداد، معادل ۲۰ درصد ريزپروژه های بودجه مصوب می باشد ضمن اینکه اين پروژه ها از نظرريالی ۲۰۰۰ میلیارد تومان و نزديک به ۱۵درصد حجم بودجه را تشکيل می دهند، وقت زيادی را هم از شورا و هم از شهرداری هدر می دهد و در صورت عدم اصلاح، می تواند يکی از دلايل عدم تحقق بودجه عمرانی شهرداری باشد.
وی اظهار داشت: البته اين کل ماجرا نيست، از ۲۶۸ پروژه شهرداری، ۱۱۸ پروژه يعنی نزديک به ۴۴ درصد پروژه های باقيمانده در زمان نيز عملکردی کمتر از ۲۰ درصد را شامل می شوند.
خواست خدایی، گفت: که از اين ۱۱۸ پروژه، ۶۵ پروژه آن مربوط به پروژه های زير يک ميليارد تومان می باشد و در عوض فقط ۱۰ مورد از اين پروژه ها، مربوط به پروژه های کلان با بودجه بالای ۵۰ ميليارد تومان می باشد. نزديک به ۹۶ درصد عملکرد حوزه عمرانی نيز مربوط به پروژه های کلان با بودجه بالای ۵۰ ميليارد تومان می باشد که مجموعا ۹۲ پروژه و سهم ۳۵ درصد از تعداد پروژه ها را دارند. اين آمارها، به ما می گويند که خرد کردن پروژه ها، باعث آسيب زدن به اجرای پروژه ها و عدم اجرا يا اجرای ضعيف آنها خواهد شد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true