×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۱۶ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
تحول در حوزه حمل و نقل عمومی شهر صدرا

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر صدرا : هوشمندسازی در دستور کار مدیریت شهری صدراست
شهردار صدرا: ۶۰ پروژه عمرانی در شهر صدرا در حال اجراست

جلال الدین عرفانی-فارس آگاه
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر صدرا، در نشست خبری به مناسبت هفته حمل و نقل، ضمن تقدیر از فعالان حوزه حمل و نقل عمومی شهر صدرا، گفت: در آغاز شورای ششم در حوزه حمل و نقل عمومی با چالش های زیادی روبرو بودیم که یکی از اقدامات ما، با توجه به مسافت طولانی پایانه نمازی، انتقال ایستگاه صدرا به پایانه بزین بود که با همکاری شهرداری منطقه ۱۰ شیراز، این پایانه تقویت شد و همین امر، موجب تسریع روند حمل و نقل عمومی در شهر صدرا شد.
روح ا.. شجاعیان، ادامه داد: اما یکی دیگر از مشکلات شهر، کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی بود که در این زمینه هم سال قبل، ۱۶ اتوبوس خریداری شد که امروز همزمان با هفته حمل و نقل، تعدادی از آنها رونمایی شد و در کنار آن هم ۴ ون خریدیم که با بدعهدی شرکت سازنده، تنها ۲ ون را تحویل گرفتیم.
وی، با اشاره به خرید ۵دستگاه مینی بوس و تحویل آن تا یک ماه آینده، اظهار داشت: یکی دیگر از اقدامات ما، راه اندازی خط میدان سنگی صدرا تا میدان اطلسی شیراز است که در آینده نزدیک، شاهد راه اندازی این خط نیز خواهیم بود، اما خبر مسرت بخش این است که در حالی که در حال حاضر، تنها دو مسیر اتوبوس داریم، ۴ مسیر دیگر را نیز در دستور کار داریم که با تایید شورای حمل و نقل و ترافیک استان و فرمانداری، تعداد خطوط اتوبوسرانی ما، به ۶خط افزایش میابد.
وی افزود:در همین راستا نیز هم اکنون، ۹ اتوبوس جدید را در پارکینگ داریم که به محض تصویب خطوط جدید، آنها را راه اندازی خواهیم کرد ، دو اقدام جدید دیگر ما که در دستور کار داریم، یکی ایجاد یک خط زیارت است که پنج شنبه عصر، یک اتوبوس از صدرا به صورت رفت و برگشت به سمت حرم شاهچراغ(ع) رفته و باز می گردد.
شجاعیان، تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات ما، این است که با توجه به راه اندازی خطوط شبانه شیراز، ما نیز با سازمان حمل و نقل شهرداری صدرا، هماهنگ کردیم که خط شبانه صدرا هم جهت ارایه خدمت به مردم، راه اندازی شود.
وی اضافه کرد: یکی از طرح های مهم ما در حوزه ترافیک صدرا که با همکاری اداره پست انجام می شود، نصب کدهای پستی است که با این کار، در مواقع اضطراری که نیاز است مانند نیاز به اورژانس و آمبولانس، تنها با ارایه کد پستی، دستگاههای امداد رسان خود را به محل حادثه می رسانند که برای این کار، امسال ۲میلیارد تومان و برای سال آینده هم ۵میلیارد تومان، اعتبار در نظر گرفتیم.
عضو شورای شهر صدرا، گفت:در زمینه نامگذاری معابر نیز امروز به دلیل اتفاقات غزه، میدانی در انتهای بلوار امام خمینی به نام قدس نامگذاری شد و در کنار آن هم به پاس ایثار شهدای سلامت، بلوار ورودی بیمارستان پیوند اعضا به نام پرستار، نامگذاری شد.
وی اضافه کرد: اما با توجه به اهمیت هوای پاک، یکی دیگر از اقدامات ما، برای عبور از خودروهای دیزلی و حمل و نقل پاک است که در این زمینه، استفاده از اتوبوس های برقی و خرید ۲۰ دستگاه اتوبوس برقی، در دستور کار قرار گرفته که هفته آینده، برای بازدید از کارخانه سازنده و رایزنی با آنها به تهران، سفر خواهیم کرد.
وی، از نبود پمپ گازوییل برای ناوگان حمل و نقل عمومی به عنوان دیگر مشکل شهر جدید صدرا یاد کرد و با اشاره به راه اندازی ایستگاه سیار گازوییل ناوگان حمل و نقل عمومی، گفت: یکی دیگر از اقدامات ما، هوشمندسازی ناوگان است که سه جلسه با یک شرکت داشتیم و آماده همکاری با آن شرکت که وابسته به وزارت دفاع است، هستیم، اما هنوز از آنها خبری نشده است، در این راستا، با اجرای هوشمندسازی، اتوبوس ها مجهز به کارت خوان می شوند و در کنار آن، شهروندان از زمان رسیدن اتوبوس ها به ایستگاه مطلع می شوند و سرعت و مسیر رفت و آمد اتوبوس ها از اتاق کنترل، مشخص می شود و هوشمندسازی ناوگان، در دستور کار ما قرار گرفته است.
شجاعیان، در خصوص مترو صدرا هم گفت: در خصوص مترو، در حالی که دولت در سفر به استان، برنامه و پروژه جدیدی را در دستور کار نداشت ولی با پیگیری هایی که داشتیم، این پروژه، در پیش نویس سفر رییس جمهور قرار گرفت، اما از رسانه ها میخواهم این مطالبه گری را داشته باشند که چرا به شاهین شهر اصفهان، ۲هزار میلیارد تومان بودجه می دهند ولی برای متروی اینجا، هیچ اتفاقی نمی افتد، این در حالی است که صدرا، در حال تبدیل شدن به یک کلانشهر کوچک در کنار شیراز است.
وی، با اشاره به کلنگ زنی یک پمپ بنزین در فاز دوم صدرا، گفت: در گذشته که قرار شد، تاکسیرانی صدرا راه اندازی شود، حدود ۵۰ تاکسی خطی خریداری و ما سال ۱۴۰۰ آنها را تحویل گرفتیم، اما به دلیل اینکه قرار داد آن در گذشته، خوب بسته نشده بود، امروز دو دستگاه از آنها هم در صدرا فعال نیستند و همه به شیراز رفتند، اما به دنبال خرید تعدادی دیگر هستیم و این بار، به گونه ای عمل خواهیم کرد که تاکسی ها در صدرا بمانند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر صدرا، گفت: امسال سهم بودجه عمرانی، ۳۰۰میلیارد تومان بود که حدود ۵۰ درصد از بودجه شهر است، این در حالی است که تنها هزینه جمع آوری حمل و دفع زباله، ۵۰ میلیارد تومان است، اما سال آینده، شاهد جهش بودجه شهر به ۱۲۰۰میلیارد تومان خواهیم بود که قطعا تاثیر به سزایی هم در حوزه حمل و نقل خواهد داشت و امیدواریم بتوانیم ۶۰درصد آن را به حوزه عمرانی شهر، اختصاص دهیم.
شجاعیان، در خصوص وضعیت تامین اتوبوس، گفت: امروز حتی از ۹ اتوبوسی که ایران خودرو دیزل، به ما داده، یکی از آنها خراب است و پروسه تحویل اتوبوس های آنها، بسیار طولانی و کیفیت آنها بسیار بد است و ما ترجیح می دهیم، پول بیشتری هم بدهیم، اما در زمان کمتر و با کیفیت بهتری اتوبوس، تحویل ما شود، آنچه در اصفهان و برخی شهرهای دیگر اتفاق می افتد و با شرکت های بهتری قرارداد دارند.
وی ادامه داد: البته ما در برخی موارد، مجبوریم چون دولت کمک می کند و اتوبوس ۴میلیارد تومانی، به قیمت یک میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان به ما تحویل می شود، خریداری کنیم، اما به عنوان مثال، به همین ۹دستگاه اتوبوس جدید ما، امروز نه سوخت تعلق می گیرد و نه شماره گذاری می شوند و تنها با مجوز پلیس، می توانند در صدرا، فعالیت داشته باشند.
وی افزود: در یک مورد دیگر، ما برای خرید ۵دستگاه مینی بوس، ۱۲میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان به بهمن خودرو پول دادیم که هنوز تحویل نشده و در کنار آن، ده دستگاه مینی بوس را خریداری کردیم که گویا ابتدا به اهواز و تبریز، رفته و آنها را پس داده اند و بعد به اینجا آمده و همه آنها خراب هستند و قرار است، تعمیرکار از ارومیه برای تعمیر آنها به اینجا بیاید و البته برای خرید ۲۰ مینی بوس جدید هم درخواست داده ایم.

* به ۲۰ دستگاه اتوبوس جدید نیاز داریم
شهردار صدرا هم در این نشست، ضمن ارایه گزارشی از حوزه مدیریت شهری صدرا، گفت: وضعیت حمل و نقل عمومی شهر، هم از نظر اعضای شورای شهر و هم از نظر شهرداری، امروز مناسب است اما به طور قطع، نواقصی هم وجود دارد که در حال رفع آن هستیم و در آینده نزدیک، شهروندان صدرا، شاهد تحولات خوبی در حوزه حمل و نقل خواهند بود.
مجتبی پارسایی، ادامه داد: یکی از مهمترین پروژه های مد نطر ما در حوزه حمل و نقل عمومی، ایجاد مترو و اتصال به مترو شیراز است که اقدامات اولیه در دست انجام است، اما در آینده نزدیک، مردم صدرا، نتایج اصلاحات ساختاری در این حوزه را حس خواهند کرد.
وی، در خصوص توسعه اکو پارک هم اظهار داشت: ما پروژه هایی داریم که از فاز دوم اکو پارک، بزرگتر است از جمله ۳پارک بزرگ مقیاس داریم که دو مورد از آنها، یکی ۹ و دیگری ۶ هکتار وسعت دارند، البته بحث توسعه اکو پارک را هم داریم، اما نمی شود با آن طرح اولیه، اجرا کرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر، ۶۰ پروژه در سطح شهر صدرا، در حال اجراست و برای سال آینده نیز پروژه هایی اثرگذارتر را در دستور کار داریم.
شهردار صدرا، در پاسخ به این سوال که آیا اتوبوس های جدید، پاسخگوی تمامی نیاز شهر صدرا هست یا خیر؟ هم گفت: بر طبق سرانه استاندارد جهانی، به ازاء هر هزار نفر، باید یک اتوبوس فعالیت داشته باشد که با توجه به جمعیت حدود ۲۰۰هزار نفری صدرا، باید ۲۰۰دستگاه اتوبوس در صدرا فعالیت کند، اما جدای از این، امروز برای برطرف کردن نواقص فعلی حمل و نقل صدرا و بهبود وضعیت فعلی، به جز ۹ دستگاه اتوبوسی که در پارکینگ داریم، به ۲٠ دستگاه دیگر نیاز داریم تا فعلا مشکلات را پشت سر بگذاریم.
وی، در خصوص مناسب سازی و ایجاد پیاده روهای جدید هم گفت: یکی از برنامه های اصلی و دغدغه های ما، همین است و یک برنامه سه ساله برای پیاده روها داریم و با توجه به بالا بودن برخی هزینه ها، به سمت خودکفایی رفتیم، از جمله ایجاد یک معدن شن و ماسه که اقدامات اولیه آن انجام شده است و در کنار آن، کارخانه آسفالت هم پیش بینی کردیم تا بتوانیم با کمک این پروژه ها، جهش خوبی در زمینه پیاده رو و آسفالت معابر، داشته باشیم.

*رونمایی از اولین جایگاه سوخت سیار گازوئیل در شهر صدرا
رستم پور، رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری صدرا هم ضمن تبریک هفته حمل و نقل به رانندگان حوزه حمل و نقل عمومی صدرا و فعالان این حوزه، گفت: در راستای توسعه حمل و نقل عمومی شهر صدرا، قرار است گام های موثری برداریم، البته از روز اول فعالیت در صدرا، ما مشکلات زیادی در حمل و نقل داشتیم که مهمترین آنها، کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی و استاندار بود.
رستم پور، ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما در ناوگان حمل و نقل عمومی، نبود جایگاه سوخت گازوییل در صدراست که همین امر، باعث شده بود، رانندگان حوزه حمل و نقل عمومی و دیزلی ، برای تامین سوخت، مجبور باشند حتما به شیراز بروند و گاه تا ساعت ۲ بامداد مجبور به فعالیت بودند.
وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر، عملیات ساخت جایگاه سوخت سیار، ویژه ناوگان حمل و نقل عمومی صدرا، ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم در روزهای آینده، شاهد افتتاح آن باشیم.
رستم پور، افزود: یکی دیگر از اقداماتی که در دستور کار ما قرار گرفته، تدوین طرح جامع حمل و نقل و ترافیک صدراست که به زودی، شروع خواهیم کرد.
وی، از خرید برخی تجهیزات ترافیک، از جمله اجرای سیستم های نظارتی هوشمند، خبر داد و گفت: امسال، بودجه حوزه حمل و نقل شهرداری، بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان بود که تحقق یافته و هزینه شده، اما با توجه به نیازهای این بخش و اهمیت آن، سال آینده، پیشنهاد ۴برابر کردن این بودجه را داریم.
گفتنی است، پیش از این نشست، از ۹ دستگاه اتوبوس و ۲دستگاه ون جدید حوزه حمل و نقل عمومی شهر صدرا، رونمایی شد و از تعدادی از رانندگان و فعالان حوزه حمل و نقل عمومی صدرا، تقدیر به عمل آمد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true