
استاندار فارس: وحدت و صمیمیت مسئولین رمز موفقیت امروز استان فارس و شهر شیراز است،جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه، به مناسبت نیمه شعبان و با حضور وزیر کشور، قریب به ۳۵۰ پروژه شهرداری شیراز، با اعتباری افزون بر ۴۴ هزار میلیارد تومان، افتتاح و کلنگ زنی شد.
وزیر کشور، در مراسم افتتاح ایستگاه دولت و رحمت خط ۲ مترو و پل شماره سه تقاطع احمدبن موسی(ع) -نواب- کمربندی، گفت: کارهای بسیار ارزشمندی در سطح استان فارس و کلانشهر شیراز، انجام شده است و یکی از کارهای خیلی خوبی که انجام شده است؛ اجرا و افتتاح همزمان ۳۴۸ پروژه، در قالب ۴۴ هزار و ۶۷۶ میلیارد تومان، توسط شهرداری و شورای اسلامی شیراز است که جای تقدیر دارد.
احمد وحیدی، تصریح کرد: اینکه در یک فصل، این مقدار پروژه افتتاح و کلنگ زنی میشود و با اعتبار بالایی همراه است، قابل توجه است. وحیدی، اضافه کرد: این اتفاقات، محصول همدلی و هماهنگی است و امروز تمامی قوای مجریه، مقننه، قضاییه، دستگاههای مختلف، نظیر شهرداریها، همدل، همپیمان و همداستان در موضوع پیشرفت کشور هستند.
وزیر کشور، با اشاره به برنامههایی که قرار است در شهر شیراز، در حوزه حمل و نقل ریلی، توسط شهرداری انجام شود، عنوان کرد: خط ۴ به عنوان خط جدیدی که مورد تائید است و انتهای خط ۳ به طول ۹ کیلومتر که به شهر صدرا می رسد، به زودی نهایی میشود و همچنین خط اتوبوس، برای دانشجویان صدرا که از مطالبات آنها بود، به زودی انجام میشود.
وحیدی، با تأکید بر اینکه پرداختن به محلات، مهم است و شیراز، شهر راز و جنت تراز است، اظهار داشت: شهر راز، امروز دارای عناصر و مؤلفههای مهم فرهنگی است و این شهر را به شهر شعر و ادب تبدیل کرده است و با یک مفاهیم بلند معنوی و الهی، مردم سر و کار دارند و این سطح توقعات مردم را از حیث فعالیتهای مختلف در حوزه فرهنگی، ادبی، بالا میبرد.
وی، با اشاره به اینکه شیراز؛ شهر عارف و فیلسوف بزرگ، ملاصدراست، تصریح کرد: در تاریخ، نظیر ملاصدرا نداریم و اینجا شهر ادبا، شهر ملاصدرا و حافظ و سعدی است و لذا شیراز، شهر جنت تراز، باید همه زیباییها را داشته باشد.
وحیدی، با اشاره به برخی از مشکلات محلات نیز گفت: شهرداری شیراز، برای رفع این مشکلات، مانند آسفالت و زیباسازی، اقدام داشته است و ۳ میلیون مترمربع در سطح شهر شیراز، آسفالت انجامشده است که کار ارزشمندی است.
وی، با اشاره به دستهبندی محلات، برای رفع مشکلات بر اساس برنامه زمانبندی، عنوان کرد: باید با برنامهریزی و خدماتی نظیر آب و فاضلاب و آسفالت، برای رفع محرومیتهای چهره مناطق، حرکت شود و شاهد مؤلفههای شهری باشیم و در شهر جنت تراز، نباید شاهد معضلاتی نظیر آسیبهای اجتماعی، تکدی گری و … باشیم و در مقابل، باید نشاط و شادی از همه محلات، موج بزند.
وزیر کشور، افزود: در کنار بحث فرهنگی و مؤلفههای فرهنگی، از نظر کالبدی هم شهر باید مناسب شهر جنت تراز باشد و بین شهرهای دیگر، رقابت ایجاد شود و مرتباً درجات بالاتری را به خود اختصاص دهند.
وحیدی، تصریح کرد: مشکلات کوچک هم مشکل است و هر موضوعی که برای شهروند، مشکل قلمداد شود، مشکل ما است و مردم باید احساس کنند که تمامی امکانات، در راستای رفع نیازهای آنها است، کما اینکه به این شکل هم هست.
وی، با اشاره به بهرهگیری از ایدههای مردم، برای رفع مشکلات شهری و احصا آن، گفت: باید برای این ایدهها، منابعی پیشبینی شود تا ایدههای مردم، دنبال شود و منابع پشتیبانی کند و کمک کند که ایدههای مردم، به منصه حضور برسد.
وزیر کشور، تصریح کرد: احساس یکی بودن بین مردم و مسئولین، به خصوص در حوزه شهری، بیش از گذشته مورد نیاز است و باید بدانند آنچه مردم میخواهند، مسئولین هم میخواهند و آنچه مسئولین میخواهند، نیاز مردم است و احساس رضایت دوطرفه، ایجاد شود.
وی، با اشاره به انتخابات پیش رو نیز گفت: با حماسه سازی مردم در سر صندوقهای رأی، نشان میدهند که خدمات خدمتگزارانشان را میبینند و پیوستگی بین ملت و مسئولین، بیش از پیش در انتخابات جمعه، ۱۱ اسفندماه، رقم خواهم خورد.
وزیر کشور، در پایان از استاندار فارس، شهردار شیراز، اعضای شورای شهر و نیروهای شهرداری که با همدلی و وفاق در شهر تلاش میکنند، تشکر و قدرانی کرد.
*درایت شهردار شیراز در مدیریت شهر
استاندار فارس هم در این مراسم، گفت: شهردار شیراز، با درایت، شهر را مدیریت میکند و شورای اسلامی شهر، با جدیت و بدون حاشیه از فعالیتهای خوب، حمایت میکند.محمد هادی ایمانیه، افزود: رمز موفقیت امروز استان فارس و شهر شیراز، وحدت، دوستی و صمیمیتی است که بین مسئولین استان، حاکم است.
وی، تصریح کرد: انصافاً وزیر کشور، تعامل و همراهی خوبی با سفرهایی که به استان داشته است، نشان داده و در سرکشی به استانها، رکوردشکنی داشتهاند.
استاندار فارس، با اشاره به تلاش مهندسین و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در پروژه مترو، اضافه کرد: باید به عظمت مهندسین ایرانی که امروز خود را نشان میدهند، افتخار می کنیم، آنها رویشهای انقلاب اسلامی هستند و نشان میدهد، انقلاب اسلامی توانسته است در عرصههای مختلف، خود را نشان دهد.
وی، ادامه داد: از مردم شریف، دعوت میکنم، ۱۱ اسفندماه به عشق ایران و اسلام، پایکار باشند و اگر توجه کنید، دشمن به دنبال کاهش مشارکت است و هر که دوستدار شهدا، پیشرفت و آبادانی است، در انتخابات مشارکت کند. ایمانیه، افزود: با تأیید صلاحیتهای بیبدیلی که انجام شده است، زمینه برای سلیقههای مختلف، فراهم است و باید بر روی انسانهایی که میتوانند، کاری انجام دهند، متمرکز شویم.
*کار جهادی شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز در راستای امیدآفرینی
شهردار شیراز هم به عنوان دیگر سخنران این مراسم، گفت: در راستای امیدآفرینی که بر عهده مدیریت شهری است، کار جهادی توسط شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز، آغاز شده است.
محمدحسن اسدی، با اشاره سفر رئیس جمهوری و هیئت دولت به شهر شیراز، تصریح کرد: در این سفر، برنامه مهر تا مهر، تنظیم کردیم و مقام عالی وزارت کشور، طرحها و برنامههای مختلفی را افتتاح، بهرهبرداری و یا کلنگ زنی کردند.
شهردار کلانشهر شیراز، افزود: در آن مقطع زمانی، یعنی ۵ ماه پیش، توانستیم ۶۲ پروژه به ارزش ۲۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، تقدیم مردم کنیم.
اسدی، با اشاره به اینکه بعد از سفر هیئت دولت، جلسهای در وزارت کشور، تشکیل و چند شهردار کلانشهر، استانداران و فرمانداران، از جمله از شهر شیراز و استان فارس، حضور داشتند، افزود: در آن جلسه، وزیر کشور، دستور دادند که در آستانه انتخابات و ششمین دوره خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، هدفگذاری، تلاش و امیدآفرینی شود و از همان روز، کار را شروع کردیم و با همکاری نیروهای خدوم شهرداری و پشتیبانی ریاست و اعضاء شورا، بسته بیش از ۵۸ هزارمیلیارد تومانی، تهیه شد.
شهردار شیراز، تصریح کرد: امروز با آمار و به روایت ارقام، ادعا داریم که هیچ دستگاه اجرایی، به اندازه شهرداری، پروژه افتتاحی و آغاز عملیات اجرایی ندارد.
وی، افزود: این اقدامات را وظیفه خود میدانیم و نتیجه تلاش شبانهروزی ۱۳ هزار نیروی شهرداری، معاونین، شهرداران و مدیران، بوده است.
اسدی، تصریح کرد: در دهه فجر، با حضور نماینده دولت، وزیر دادگستری، بزرگراه حضرت آیتالله حائری شیرازی، به طول ۸ کیلومتر و بزرگراه شهید استوار، به طول ۶ کیلومتر، افتتاح و آغاز عملیات خط سه مترو و عملیات اجرایی دستگاه تی بی ام، شروع به کار کرد.
وی، اضافه کرد: در هفتههای گذشته، آغاز عملیات تونل خط چهار، افتتاح مرکز نوآری و فناوری شهرداری را نیز داشتیم.
شهردار شیراز، تصریح کرد: همچنین بیش از ۴۴ هزار میلیارد تومان، معادل ۳۵۰ پروژه، باقیمانده است و از امروز تا برنامه هفته شیراز که ۶۰ روز دیگر است، اگر هر روز برنامه افتتاح و بهرهبرداری بگذاریم، زمان کم میآوریم، چراکه پروژههای بسیاری، تعریف کردیم که اضافه میشود.
اسدی، این را مرهون لطف خدا، همت نیروهای شهرداری، شورای شهر و انسجام و وحدتی که در شهر شیراز، حاکم است، دانست و افزود: استاندار فارس و نماینده ولیفقیه در استان، دستگاه قضایی، نظارتی و انتظامی، کمک کردند در محیطی بی حاشیه و کاری، کارها را پیش ببریم.
وی، گفت: در راستای امیدآفرینی، هر هفته در شهرداری مناطق، با حضور رئیس شورا و اعضا و معاونین، جلسات ۴ ساعته و رو در رو با مردم داریم که ۸۰ تا ۹۰ درصد مشکلات مردم در همان شهرداری منطقه، حل میشود.
اسدی، ادامه داد: در مصلای نماز جمعه شیراز، مصلای شهرک گلستان، گویم و در مساجد، سازمانها و جای جای شهر، میزهای خدمت داریم و مشکلات مردم را رسیدگی و برطرف میکنیم.
وی، افزود: همچنین مراسم تقدیر از پاکبانان، پیادهروی خانوادگی چند دههزارنفری، برای ایجاد امید آفرینی داشتهایم و در حد امکانات، در خدمت مردم و نظام هستیم.
وی، در خصوص افتتاح دو ایستگاه مترو نیز گفت: ایستگاه دولت، با اعتبار هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان، به بهرهبرداری و افتتاح میرسد که معماری بسیار ساده و زیبایی دارد.
وی، در خصوص ایستگاه رحمت نیز گفت: این ایستگاه نیز با اعتبار ۱۰۳۰ میلیارد تومان و پروژه تکمیل تونل غربی، فاز اول خط دو مترو شیراز نیز با اعتبار ۲۵۳۰ میلیارد تومان، به بهره برداری رسید.
اسدی، با اشاره به افتتاح پل روگذر شماره سه تقاطع احمدبن موسی(ع)، نواب، کمربندی، گفت: برای اجرای این پروژه، ۱۴.۵ هکتار تملک انجام شده است و ارزش پل سوم، ۱۷۵ میلیارد تومان است.
*افزایش اعتبار و اوراق مشارکت در حوزههای حملونقل ریلی و عمومی
رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورای شهر شیراز نیز گفت: با افزایش اعتبار و اوراق مشارکت، در حوزههای حملونقل ریلی و عمومی و اختصاص بیشتر خودروهای برقی، باید سهمیه خوبی برای شیراز در نظر گرفته شود؛ چراکه شیراز، در عمل، قطب جنوب کشور محسوب میشود و میتواند یک محور و پل ارتباطی گردشگری برای کشور باشد.
رضا محمدیان، تصریح کرد: شیراز، شهر مردمان ادیب، فهیم، بااخلاق و پایتخت فرهنگ، ادب و هنر است و به فرموده رهبر معظم انقلاب، شیراز و فارس، در قله و سومین حرم اهلبیت(ع) است.
وی افزود: بیش از نیمی از جمعیت شیراز، به دلیل مهماننوازی مردم و اخلاق محوری آنها، از استانها و شهرستانهای دیگر وارد شدهاند و همچنین چند صد هزار نفر، رفت و آمد فصلی به این شهر دارند.
رئیس کمیسیون حملونقل، ترافیک و عمران شورای شهر شیراز، با اشاره به اینکه خطوط ۲ ، ۳ و شروع عملیات خط ۴ و اتصال خط یک به ۴، در چهار محور در حال اجرا است، یادآور شد: باید از سوی دولت، برای اختصاص اوراق مشارکت و کمک اعتباری، اقدامات بیشتری انجام گیرد.
محمدیان، اضافه کرد: در بحث واگن در خط دو، مشکلاتی وجود دارد که باید رفع شده تا میزان خدمتدهی این خط، بیشتر شود.وی، معتقد است با افزایش اعتبار و اوراق مشارکت، در حوزههای حملونقل ریلی، حملونقل عمومی و اختصاص بیشتر خودروهای برقی، باید سهمیه خوبی برای شیراز در نظر گرفته شود؛ چراکه شیراز، در عمل پایتخت جنوب کشور، محسوب میشود.
رئیس کمیسیون حملونقل، ترافیک و عمران شورای شهر شیراز، گفت: شیراز، مورد توجه بیشتر کشورهای حوزه خلیج فارس است و این کلانشهر، میتواند یک محور و پل ارتباطی گردشگری، برای کشور باشد.
وی، تصریح کرد: در هیئت دولت، تلاش شود که سهمیه استان فارس و آنچه در شأن مردم است، دیده شود و رضایتمندی مردم را به همراه داشته باشد.
*تمهید منحصر به فرد مترو شیراز و هزینه ۶۰۰ میلیارد تومانی سازه تبادل خطوط ایستگاه دولت
رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز هم گفت: قبل از ساخت ایستگاه دولت، سازه تبادل خطوط، مستقل بود و خود سازه، به اندازه یک ایستگاه، هزینهای ۶۰۰ میلیارد تومانی داشت.
امیر یقطین، در آیین افتتاح ایستگاه دولت، رحمت و تکمیل تونل غربی فاز یک خط ۲ مترو شیراز، افزود: ایستگاه دولت، با سازه تبادل خطوط(محلی که قطار بین دو تونل جابجا میشود) به دلیل اینکه در خط ۲ و خط یک، تی بی ام دو قلوی ۶ متری وجود دارد، در هر تونل، یک قطار حرکت میکند، در نظر گرفته شده است.
وی، تصریح کرد: بنا به الزامات بهرهبرداری، باید توان این را داشته باشیم که در مقاطع اضطراری، مانند آتشسوزی تونل و یا خرابی، یک تونل قطار را از یک تونل به تونل دیگر، جابجا کنیم.
یقطین، ادامه داد: با تصمیمگیریهای صورت گرفته از تملکات اطراف، زودتر از موعد به برنامه زمانبندی رسیدیم و با طرحی خاص، سازه و این ایستگاه را تلفیق و یک پروژه مستقل که پیش از این باید با هزینه زیادی ساخته میشد، صرفهجویی انجام گرفت که در کشور، منحصر به فرد است.
وی، با بیان اینکه ایستگاه امام حسین(ع) خط ۲ نیز از زیر خط یک، عبور می کند، تصریح کرد: در این ایستگاه، سه سازه با هم ترکیب شدند که پس از ارسال نقشه ها، برای انجمن بین المللی تونل در هند، این سازه جزو ۳ سازه برتر در جهان، لقب گرفت.