×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  چهارشنبه - ۲۴ مرداد - ۱۴۰۳  
true
true
تلاش میراث فارس برای توسعه گردشگری آیینی در شیراز

آیین های ملی و بین المللی محرم در میدانگاه ارگ کریمخان برگزار می شود، به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار فارس اگاه، امروزه گردشگری رویداد نقش مهمی در جذب گردشگر در سراسر جهان ایفا می کند لغت «رویداد» برای توصیف آیین ها، ارائه ها، نمایش ها، یا مراسم خاص استفاده می‌شود که برخی از آنها از گذشته رواج داشته و باز اجرای آن در دوره کنونی به هدف جذب گردشگر صورت می گیرد. رویداد عاملی برای ایجاد انگیزه در مخاطب خاص برای مسافرت می شود و هم از سوی دیگر، مهاجران و ساکنان محلی که در زمان دور از خانه در محل برگزاری رویدادها حضور داشته‌اند را به شرکت در رویداد ترغیب می کند.

در ایران مهم ترین آیین سوگواری آیین های عزاداری سید و سالار ‏‏شهیدان امام حسین (ع ) است که در سراسر کشور به شکلی ویژه به برگزاری آیین های آن پرداخته میشود. آیین‌ عزاداری هر شهر و روستا از دل فرهنگ و آداب و رسوم مردمانش شکل گرفته است که تفاوت ها و ویژگی‌های مشترک آن تماشایی است. فارس خود به سبب پهناوری ‏‏از آیین های عزاداری متنوعی برخوردار است که برخی از آنها در زمره آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده‌اند.‏ با توجه به اینکه برگزاری رویداد جزو سیاست های توسعه گردشگری محمد ثابت اقلیدی مدیر کل میراث فرهنگی؛ گردشگری و صنایع دستی فارس است این اداره کل برای دهه سوم محرم امسال برگزاری رویدادهای محلی، ملی و بین المللی در شهر شیراز در نظر گرفته است.

*تشکیل میدانگاهی در مقابل ارگ کریم خان برای برگزاری رویدادها

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در گفت و گو با «فارس اگاه»  از اجرای برنامه های آیینی در دهه سوم محرم خبر داد و گفت: گروه های آیینی که از سراسر استان و کشور و چند کشور خارجی برای برگزای مراسم آیینی کهن منطقه خود، به شیراز امسال دعوت شده اند در دهه سوم محرم در میدان جلوی ارگ کریمخان در میدانگاه تشکیل نظیر آنچه بیرون تختگاه تخت جمشید برای اجرای کنسرت قربانی تشکیل شد به اجرای برنامه می پردازند. این آیین ها شامل اجرای آیین چک چکو (سنگ‌زنی) استهبان، سینه‌زنی سنتی در بوشهر، گل مالی ‏‏لرستان، مراسم بیل زنی بیرجند، مراسم سینه‌زنی ‏قطاری در شهر شیراز ‏‏ و … خواهد بود.

محمد ثابت اقلیدی در ادامه با اشاره به اینکه برگزاری رویدادها بهانه‌ تأثیرگذاری برای توسعه گردشگری است افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده آیین‌های سوگواری محرم فارس و دیگر استان‌ها از دهه سوم محرم در شهر شیراز به اجرا خواهد آمد و علاوه بر این آیین و رسوم محرمی کشورهایی همچون هندوستان، پاکستان و بصره عراق که جمعیت شیعه نشین دارند نیز در این رویداد توسط گروه های بومی این کشورها به اجرا گذاشته خواهد شد و به منظور پوشش وسیع تر این رویدادها گردشگران شاهد ویدئو مپینگ روی دیوارهای ارگ کریمخان نیز خواهند بود.

*در دهه سوم محرم هر شب سه آیین استانی ، ملی و بین المللی اجرا خواهد شد

ثابت اقلیدی با اشاره به تنوع کم‌نظیر آیین‌های عزاداری و محرمی کشور که در زمره میراث ناملموس قرار دارند تصریح کرد: در دهه سوم هر شب یک گروه از شهرستان های استان فارس، یک گروه از استان های دیگر و یک گروه بین المللی به اجرای برنامه می پردازند. این رویداد با سایر رویدادهای خیابانی متفاوت است و ما تلاش داریم تا کاری در تراز بین المللی انجام دهیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه رویدادهای محرم  به منظور بزرگداشت این ماه و جذب گردشگر در ماه صفر نیز ادامه خواهد داشت، گفت: همچنین در میدانگاه ارگ شاهد برپایی تعزیه وبرنامه «سوگواره غذا»  خواهیم بود که در این برنامه خوراک های سنتی که به عنوان نذری های در ماه محرم پخته می شده، طبخ و در میان عزادارن توزیع خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جزئیات این برنامه طی جلسات آتی با برگزار کنندگان مشخص شده و اطلاعات دقیق آن برای آگاهی علاقمندان رسانه ای می شود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true