×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۷ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
تله‌کابین شیراز نجات‌بخش یا تهدیدی برای کوهستان دراک؟!

مدیر پارک کوهستانی دراک: تخریب پوشش گیاهی در پروژه تله‌کابین خط قرمز شهرداری است، اجرای تله‌کابین در ارتفاعات شیراز به عنوان یکی از مصوبات شورای اسلامی سوم شهر شیراز از اوایل سال ۹۰ مطرح شد و به دلیل جذابیت این طرح، به یک مطالبه به‌تاخیر افتاده برای شهروندان تبدیل گردید.

به گزارش فارس آگاه به نقل از شهر مردم: فاطمه مقدم| دو پروژه گردشگری مهم، شامل آکواریوم و تله‌کابین شیراز، سال‌ها در انتظار سرمایه‌گذار ماندند تا اینکه سرانجام شهرداری شیراز موفق به جذب سرمایه‌گذار برای اجرای این طرح‌ها در پارک کوهستانی دراک شد.

این پروژه‌ها به عنوان پروژه‌های مکمل‌ جاذبه گردشگری در این بوستان کوهستانی به شمار می‌روند و با ارائه زیرساخت‌های تفریحی و خدماتی از نوع ماجراجویی، نه تنها فضایی برای سرگرمی شهروندان فراهم می‌کنند، بلکه به افزایش ماندگاری گردشگران در شهر شیراز نیز کمک خواهند کرد.

با این حال، فعالان محیط زیست با انتشار تصاویری از حضور ماشین‌آلات سنگین مانند بیل مکانیکی در کوه دراک، ادعا کردند که شهرداری بدون هماهنگی با منابع طبیعی در حال تخریب رویشگاه‌های پر تراکم ارتفاعات دراک است. به همین منظور، آن‌ها خواستار رسیدگی و بررسی طرح ساخت و ساز تله‌کابین در این ارتفاعات شدند.

با توجه به اهمیت این طرح برای توسعه زیرساخت‌های تفریحی گردشگری، در ادامه، گفتگوهایی با مدیر پارک کوهستانی برای بررسی میزان تخریب ناشی از وجود ماشین‌آلات و همچنین با مدیر روابط عمومی منابع طبیعی فارس برای بررسی مجوزهای شرکت مجری انجام دادیم.

 

دستور اکید شهردار به توسعه پوشش گیاهی در پارک کوهستانی دراک

توسعه پوشش گیاهی در پارک کوهستانی دراک

مدیر پارک کوهستانی دراک در پاسخ به دغدغه‌های فعالان محیط زیست در خصوص تخریب بافت گیاهی این پارک در پروژه ساخت تله‌کابین، گفت: ایجاد زیرساخت‌های تله‌کابین به معنای از بین بردن پوشش گیاهی نیست.

او توضیح داد که ایجاد دکل‌های تله‌کابین نیازمند حضور بیل مکانیکی در کوه است، اما این به معنای تخریب مستمر مسیر حرکت بیل مکانیکی نیست و حساسیت برخی از افراد به مسائل محیط زیست می‌تواند منجر به قضاوت‌های نادرست شود.

ابراهیم خداشناس افزود: اجرای تله کابین در شهرهای دیگر کشوربر فراز کوه مسبوق به سابقه است ‏نظیر تله کابین گنجنامه ‏همدان که در طبیعت بکر الوند واقع شده است.در زمان تجهیز کارگاه و ساخت ایستگاه‌های تله‌کابین، ماشین‌آلات ناگزیر باید در کوه حضور داشته باشند.

اما لازم به ذکر است ‏بنا نیست اگر پوشش ‏گیاهی در مسیر ساخت ساز آسیب دیده این آسیب به حال خود رها شود و مورد ‏ترمیم قرار نگیرد. ‏

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به فقیر بودن بافت گیاهی در فارس، چه تعداد درخت و بوته در اثر اجرای پروژه تله‌کابین از بین خواهد رفت، گفت: در اجرای این پروژه هیچ درختی قطع نخواهد شد و تنها پوشش گیاهی موجود در مسیر دکل‌ها، که عمدتاً شامل گیاه گون است، آسیبی نخواهد دید.

همچنین شهردار شیراز دستور داده است که در ایستگاه‌های ایجاد شده برای تله‌کابین، درختکاری با گونه‌هایی همخوان با بافت گیاهی کوهستان، نظیر بادام کوهی و بلوط، انجام شود.

این درختان در زیر ایستگاه ۳، که بالاترین ایستگاه است، کاشته خواهند شد تا عبور تله‌کابین از روی پوشش گیاهی امکان‌پذیر باشد و در نهایت باید بگویم که فضای گیاهی نیز همزمان با پایان پروژه افزایش خواهد یافت.

خداشناس در پاسخ به سؤالی درباره پروژه‌های دیگر در حاشیه تله‌کابین که در حال اجرا یا برنامه‌ریزی هستند، اعلام کرد: در ایستگاه‌های تله‌کابین، تنها رستوران به عنوان بنای خدماتی ساخته خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به تلاش‌های چندین ساله شهرداری برای جذب سرمایه‌گذار برای پروژه‌هایی مانند تله‌کابین، گفت: از دوستداران و فعالان محیط زیست می‌خواهم که با بررسی کامل نسبت به این موضوع اظهار نظر کنند. در اوضاع کنونی اقتصادی، سرمایه‌گذار با کوچک‌ترین مشکلی در مسیرش، سرمایه‌اش را از شهر خارج می‌کند. حال آنکه ایجاد این جاذبه گردشگری امتیاز مهمی برای شهر شیراز و استان فارس است و می‌تواند گردش مالی بسیار خوبی را به دنبال داشته باشد ومنجر به شب مانی بیشتر گردشگران شود.

خداشناس افزود: تله‌کابین بناست سه ایستگاه داشته باشد که مساحت اشغال شده توسط این سه ایستگاه چیزی در حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ متر مربع است. همچنین، احتمالاً ۱۶ دکل در طول مسیر نصب خواهد شد که هر دکل حدود ۱۰ تا ۱۲ متر مربع از فضای کوه را اشغال خواهد کرد. این اشغال فضای کم برای ساخت چنین پروژه‌ای که آورده بسیار خوبی برای شهر خواهد داشت، به شدت مناسب و منطقی است.

 

نگرانی‌های فعالان محیط‌زیست درباره پیامدهای ساخت تله‌کابین در ارتفاعات دراک

نگرانی‌های فعالان محیط‌زیست درباره پیامدهای ساخت تله‌کابین در ارتفاعات دراک

با وجود اظهارات مدیر پارک کوهستانی دراک، شهرام یغمایی، مدیر روابط عمومی منابع طبیعی فارس، در گفت‌وگو با شهر مردم  تأکید کرد که شهرداری و پیمانکار مجری طرح هنوز مجوز لازم را برای ساخت تله‌کابین در ارتفاعات از این اداره نگرفته‌اند.

یغمایی توضیح داد: اگرچه کوهستان دراک به شهرداری واگذار شده، اما ارتفاعات این منطقه همچنان در اختیار اداره کل منابع طبیعی استان است. شهرداری باید طرح خود را برای ساخت ایستگاه در ارتفاعات به منابع طبیعی ارسال کند. یغمایی اضافه کرد:  ممکن است در بررسی‌ها، همان‌طور که شهرداری ادعا کرده، تخلفی صورت نگرفته باشد و اجرای بخش مربوط به ارتفاعات نیز تأیید شود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true