×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
تماشای گلچینی از آیین های عاشورایی در شیراز

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فارس درگفت و گو با فارس اگاه: امیدواریم رویداد میراث مراثی در سال‌های آینده نیز ادامه یابد، به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار فارس اگاه،پتانسیل‌های فراوان شیراز در حوزه گردشگری بر همگان آشکار است، اما ظرفیت‌های گردشگری مذهبی این شهر هنوز به ‏صورت جامع استفاده نشده است. با گذشت نزدیک به ۱۵ سال از نامگذاری شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع)، این عنوان ‏همچنان در نطق‌های مسئولین باقی مانده و برنامه‌های موثری برای جذب گردشگران داخلی و خارجی به اجرا درنیامده است. این ‏در حالی است که شهر شیراز با بقاع متبرکه همچون حرم شاهچراغ (ع)، می‌تواند مقصد جذابی برای زائران و گردشگران از ‏استان‌های همجوار و کشورهای شیعه‌نشین باشد‎.‎

بزرگ‌ترین چالش پیش‌روی توسعه گردشگری مذهبی در شیراز، نبود هماهنگی میان مسئولان استانی و عدم جذب بودجه ملی کافی ‏است. گرچه ذائقه سفر در ایران تغییر کرده است و با رونق گرفتن بازارهای اجناس خارجی در شهرهای ‏استان همجوارمان بوشهر ‏شیراز نیز دیگر قطبی برای گردشگری خرید به شمار نمی رود با اینهمه ‏گردشگری زیارت هنوز جایگاه خود را در میان انواع ‏گردشگری شیراز حفظ کرده است همچنان هستند ‏زائرانی که با اراداتی دیرینه به حضرت شاهچراغ ‏از شهرهای همسایه برای ‏زیارت و البته سیاحت به ‏شیراز می آیند.‏ زائرانی که با ارادتی دیرینه به حضرت شاهچراغ (ع) به این شهر می‌آیند، نیازمند ‏زیرساخت‌های مناسب و رویدادهای مذهبی جذاب هستند تا در کنار زیارت، تجربه‌ای بی‌نظیر از سفر خود داشته باشند‎.‎

محمد ثابت اقلیدی، معتقد است برگزاری رویدادهایی همچون سوگواره بین‌المللی «میراث مراثی»، می‌تواند شیراز  را به مقصدی ‏ممتاز برای زائران و گردشگران مذهبی تبدیل کرده و نقش خود را در توسعه گردشگری مذهبی کشور ایفا کند. این رویداد نه تنها ‏می‌تواند جذابیتی تازه به گردشگران ارائه دهد، بلکه فرصتی برای تبلیغ و معرفی توانمندی‌های مذهبی و فرهنگی شیراز فراهم ‏می‌آورد‎.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فارس در حاشیه اولین شب برگزاری سوگواره بین‌المللی «میراث مراثی» در گفت و گو با « فارس اگاه» با اشاره به اینکه اولین رویداد ملی و بین المللی آیین های عاشورایی «میراث مراثی» فرصتی برای جذب گردشگران با ذائقه‌های مختلف است گفت:  گردشگری زیارت یکی از شاخه‌های مهم گردشگری است. در حوزه میراث ناملموس، آیین‌های عاشورایی متنوعی در کشورمان و در کشورهای شیعه داریم که دیدن آن به‌صورت یکجا می‌تواند بسیار جذاب باشد.

محمد ثابت اقلیدی‏ با اشاره به تلاش‌های انجام‌شده در توسعه حرم شاهچراغ (ع) به‌عنوان نمونه‌ای از پیشرفت‌های سخت‌افزاری، افزود: شیراز در حوزه سخت‌افزاری توسعه گردشگری مذهبی یا زیارتی بسیار خوب کار کرده است. اما در بخش نرم‌افزاری که مربوط به جذب زائر است، آنطور که باید و شاید کار نشده است و نیاز به کار بیشتری داریم

وی اضافه کرد:  ما نیازمند این هستیم که با برگزاری رویدادهای مختلف توانمندی های شهر شیراز را به منصه ظهور بگذاریم و این سوگواره رویدادی است که گردشگرانی که علاقمند به آیین های عاشورایی هستند جلب می کند و می توانند انواع رویدادهای مذهبی را در شیراز به تماشا بنشینند.

ثابت اقلیدی در ادامه با تأکید بر اینکه هدف از برگزاری این آیین‌ها معرفی توانمندی‌های شیراز و ایجاد پایگاهی برای جذب توریست زیارت است، اظهار داشت: شهرهای یزد، خوانسار و زنجان با به نمایش گذاشتن آیین‌های کهن عاشورایی خود به عنوان برند حسینی ایران مطرح شده‌اند که این برندسازی منجر به جذب گردشگران در ایام محرم به این شهرها شده است. شیراز نیز از دیرباز به واسطه حرم شاهچراغ (ع) و بقاع متبرکه دیگر، یکی از پایگاه‌های آیینی کشور تلقی می‌شده است.

او افزود: ما به منظور توسعه گردشگری زیارت در استان فارس، بر آن شدیم که در بخش نرم‌افزاری، آیین‌های عاشورایی را با دعوت از گروه‌های آیینی استانی و کشوری و همچنین گروه‌هایی از کشورهای شیعه‌نشین در شیراز به نمایش بگذاریم تا با میزبانی از گروه های مختلف  تلفیقی از سنت های عزاداری را به مردم شهر شیراز نمایش دهیم.

ثابت اقلیدی با تأکید بر تنوع آیین‌های به نمایش درآمده در این چهار روز، خاطرنشان کرد: این تنوع می‌تواند گردشگران مختلف را جذب کند. با به نمایش درآمدن آیین‌های گوناگون عاشورایی که طی قرون گذشته در شهرهای ایران اجرا شده و جزء سنت عزاداری محرم بوده، از شهرها و اقوام مختلف مانند بوشهری‌ها، کردها، خوانساری‌ها، آذری‌ها و همچنین نمایش سنت‌های عاشورایی کشورهای دیگر چون هندوستان، پاکستان و کشورهای آفریقایی، فرصتی برای جذب گردشگران فراهم می‌شود.

به گفته ثابت اقلیدی این رویداد بین‌المللی نمایشی از آیین‌های سوگواری مربوط به آثار ملموس و ناملموس ایران و ‏‏کشورهایی دارای جمعیت شیعی مانند ‏‏پاکستان، هندوستان و یک کشور از قاره آفریقا و دو کشور عربی ‏‏است که در چهار شب است و هر شب شش اجرا برگزار میکنند.  گروه آفریقایی ها شامل اتباع بالغ بر ۲۲ کشور هستند گروه منتخب عربی نیز از کشور عراق و یک کشور حوزه خلیج فارس هستند که به روی استیج می روند و آیین عزاداری سنتی کشور خود را به نمایش می گذارند.

ثابت اقلیدی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه این رویداد امسال جنبه معرفی دارد آیا امیدوار هستید که این برنامه در سالهای آینده نیز ادامه پیدا کند گفت: “ما هر برنامه‌ای که در استان فارس طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی می‌کنیم، با اجرا همراه است و تلاش‌مان این است که برای توسعه گردشگری فارس به برنامه‌ریزی تکنیکال بپردازیم و رویدادهایی را برگزار کنیم که مستقیماً اثر خود را بر توسعه گردشگری بگذارد

وی اضافه کرد: همچنین تصاویریی که از این برنامه در شبکه های مجازی به اشتراک گذاشته می شود و احتمالا به سبب جذابیت اجراها و محیط تاریخی انتخاب شده برای برگزاری این رویداد برخی تصاویر نیز وایرال شود و در نتیجه در حوزه معرفی و  بازاریابی این برنامه راهنمایی یا هینت (Hint) را به افرادی می دهد که در حوزه گردشگری تور می بندند یا علاقمند به گردشگری زیارت هستند. آنها می‌توانند به جای سفر به شهرهای مختلف برای دیدن آیین‌های عزاداری محرم، این امکان را در ‏شیراز داشته باشند که در چند شب گلچینی جذاب از این رویدادها که همگی به ثبت ملی رسیده‌اند را ‏مشاهده کنند. که این مزیت هم به لحاظ اقتصادی و هم از نظر زمانی برای گردشگر به‌صرفه است و شهر شیراز نیز از مزایا و نتایج مادی و معنوی این رویداد بهره‌مند می‌شود.

ثابت اقلیدی درپایان از مردم دعوت کرد در این چند شب به تماشای این برنامه در محوطه بیرونی ارگ کریم خان بروند.

لازم به ذکر است که سوگواره بین‌المللی «میراث مراثی» یکی از پیش رویدادهای سومین جشنواره بین‌المللی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی است از ۱۱ تا ۱۴ شهریور در محوطه بیرون ارگ کریمخان در مکان موسوم به تختگاه راس ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه برگزار می شود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true