×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۷ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
توسعه شتابان مترو بر ریل توسعه

اجرای اصل مهندسی ارزش در ساخت مترو با تکیه بر توانمندی نیروهای بومی، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه، بی‌شک یکی از بخش‌های اصلی و به‌خصوص اصلی‌ترین جز مترو، تونل‌هایی است که در عمق زمین ‏ایجاد می‌شوند. یکی از فرآیندهای مهم در این زمینه، بحث نگهداشت این تونل‌ها با سازه‌هایی مقاوم ‏است. در راستای این اهداف، از زمان آغاز ساخت مترو در شیراز، کارخانه ساخت سگمنت، یا همان ‏سازه‌های مقاوم بتنی، مورد استفاده در این تونل‌ها نیز آغاز به کار کرد. این سازه، پرمصرف‌ترین جز ایجاد زیرساخت‌های مترو بوده است. هجدهمین بازدید شبانه مدیریت شهری شیراز از روند اجرای نوبت شب پروژه‌های عمرانی بزرگ مقیاس در حالی برگزار شد که این بار نوبت به کارخانه تولید قطعات بتنی (سگمنت) قطار شهری رسید.

شهردار کلانشهر شیراز در این بازدید گفت: تولید سگمنت خط یک مترو از میدان الله به سمت میدان احسان، با طول ۲۴.۵ کیلومتر، که هم‌اکنون در حال مسافرگیری است، توسط این کارخانه صورت گرفت.

محمد حسن اسدی افزود: تولید سگمنت خط ۲ قطار شهری نیز از همین مکان است، و برای خط ۳ مترو، با توجه به اینکه سگمنت آن از کارخانه‌ای دیگر در شهر لپویی زرقان تأمین می‌شد، در شهرک گلستان طی یک سال گذشته سوله و مکانی برای خط ۳ ایجاد شد تا دیگر نیازی به تأمین سگمنت از کارخانه لپویی نباشد.

وی همچنین تصریح کرد: روزانه برای تولید سگمنت در این کارخانه ۶۰ تن سیمان مصرف می‌شود که با تولید این قطعات بتنی یک خط اجرایی می شود و واگن‌ها در مسیر قرار خواهند گرفت.

اسدی ادامه داد: این وعده را دادیم که در تابستان سال آینده قطار خط ۲ به ایستگاه سعدیه برسد که در این راستا به صورت شبانه‌روز کار و تلاش می‌شود.

شهردار شیراز اضافه کرد: در اجرای پروژه با موانع بسیاری به ویژه در حوزه زیرساختی مواجه هستیم اما با اهتمام شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز اقدامات با تلاش و کوشش بسیار پیش می‌رود.

* مترو شیراز زبانزد کشور در حوزه کیفیت، زمان و مهندسی

سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز نیز گفت: این کارخانه دارای فضای ۴۵ هزار متر مربعی است و روزانه قابلیت تولید ۲۴ رینگ سگمنت در دو شیفت کاری را دارد.

علی کلانتری مزرعه نو ادامه داد: با توجه به حجم فعالیتی که در فاز دوم خط ۲ مترو شیراز وجود دارد و مأموریتی که از سوی شهرداری شیراز تعریف شده است در این کارخانه روزانه ۱۵ رینگ سگمنت تولید می‌شود که روزانه یک ظرفیت آرماتور و ۶۰ تن سیمان مصرف می‌شود.

وی افزود: در قسمت شمالی کارخانه یک کارگاه سبدبافی وجود دارد و بر اساس نقشه‌های موجود، فرآیند قالب بندی بتن‌ها، ویبره و پخت سگمنت انجام می‌شود.

کلانتری مزرعه نو افزود: در این مجموعه به صورت شبانه‌روزی تعداد ۱۴۰ نفر در دو شیفت کاری مشغول به فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در گذشته تأمین تراورس از یک کارخانه در کرمانشاه صورت می‌گرفت، از این رو با انجام عملیات باز طراحی، تولید تراورس در این مجموعه انجام می‌شود.

سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز ادامه داد: دستگاه‌های تی‌بی‌ام که در حفاری وجود داشت قابلیت حفاری در زمین‌های سخت را نداشت که برای اولین بار در کشور باز طراحی دستگاه‌ها صورت گرفت و با توجه به اینکه انجام کار توسط یک شرکت خارجی با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان مد نظر بود اما با باز طراحی مجدد و هزینه‌کرد هشت میلیارد تومانی این موضوع اصلاح شد.

وی اظهار داشت: تا به امروز بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان مهندسی ارزش تجهیزات به ویژه در کاهش هزینه‌های پروژه در خط ۲ مترو انجام شد که این اقدام نشان می‌دهد علاوه بر اینکه سرعت و کیفیت مدنظر است، در حوزه مهندسی ارزش پیشرفت بسیاری داشته‌ایم، به گونه‌ای که در سطح کشور مترو شیراز در حوزه کیفیت، زمان و مهندسی ارزش زبانزد است.

وی تصریح کرد: پشتیبانی شهرداری شیراز از ۳ خط مترو فعال در این کلان‌شهر نشان دهنده آن است که مجموعه شهرداری عزم خود را جزم کرده است تا اتفاقات خوبی را برای شهر شیراز رقم بزند.

*خدمت صادقانه به شهروندان، خدمت بی‌منت است

عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این بازدید گفت: آن چه که از شورا و شهرداری باقی می‌ماند اقدامات ارزنده‌ای است که در حال حاضر شاهد آن هستیم و اتفاقات بی‌نظیری را برای شیراز رقم می‌زند.

علی رضا اسکندری  افزود: خدمت صادقانه به شهروندان موضوعی است که از سوی پارلمان و مدیریت شهری به جد در دستور کار است و این خدمت بی‌منت است.

*کارخانه سگمنت شش خط تولیدبه طور روزانه ظرفیت تولید دارد

مجری خط ۲ قطار شهری شیراز نیز گفت: این کارخانه سگمنت شش خط تولید با ۱۵ رینگ به طور روزانه ظرفیت تولید دارد و برای توسعه خط شمالی مترو بالغ بر هفت هزار رینگ سگمنت لازم است و این ظرفیت در حال حاضر برقرار است.

محمد رئیسی تصریح کرد: این ظرفیت برای سایر قطعات بتنی همچون تراورس امکان پذیر است و علاوه بر تولید سگمنت، سایر تولیدات را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در تکمیل فاز یک خط ۲ مترو شیراز بالغ بر شش هزار عدد تراورس در این کارخانه تولید شد که در سال ۹۳ از یک کارخانه در کرمانشاه با بعد مسافتی هزار کیلومتر به این کارخانه حمل شد.

مجری خط ۲ قطار شهری شیراز ادامه داد: این کارخانه تولید سگمنت در شیراز از بعد زمانی و مکانی بالغ بر ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش هزینه برای شهرداری داشته است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true