×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۲ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
تولید در عمل متوقف شده است

مدیر گروه صنایع غذایی ب.آ در گفت و گو با فارس اگاه مطرح کرد؛ دولت باید برابر قانون ،خسارات قطعی برق به واحدهای تولیدی بدهد، به گزارش فاطمه ملوزه خبرنگار فارس اگاه ،مرداد ماهی بسیار گرم بود افزایش مصرف برق در این گرمای خرماپزان براساس آمارهای وزارت نیرو نشان از مصرف بیشتر از تولید برق میداد. وزارت نیرو نیز در یک چاره اندیشی موقت- که از سه سال گذشته در پیش گرفته است- دست به قطعی چند ساعته برق بخش خانگی برق کارخانه ها و صنایع تولیدی زد.  قطعی مکرر برق در روند آبرسانی در سطح شهر اختلال ایجاد کرد. در نتیجه آب بسیاری از کارخانه ها در کنار قطع برق به طور مکرر قطع شد، تا مردم از قطعی آب رنج نبرند. اما مصرف آب و برق برای کارخانه ها که ارزش‌آفرین و مولد هستند حیانی و از سویی بسیار بالاست. درحالیکه بررسی آمار‌های وزارت نیرو نشان می‌دهد مشترکان خانگی بیشترین مصرف برق را دارند، قطعی برق شامل حال صنایع نیز شدتعداد زیادی از کارخانه ها را دچار ضرر و زیان بسیار کرد.

به همین منظور «فارس اگاه» به بررسی مشکلات کارخانه ها در یک ماه اخیر پرداخته و با تعدادی از مدیران کارخانه های شهرک صنعتی گفتگو کرده است

 دولت خسارات ناشی از قطعی برق را پرداخت نمی کند

مدیر گروه صنایع غذایی ب.آ و رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان در حالی که از عملکرد بد مسئولین به شدت گلایه مند بود، در گفت و گو با فارس اگاه گفت : قطعی برق در کشور روزانه بیش از ۵۵۰۰ میلیارد تومان به صنایع تولیدی کشور ضرر می رساند. توصیه های مکرر رهبری بر حمایت از تولید است و متاسفانه حمایتی از تولید در کشور توسط دولت مردان صورت نمی گیرد. همچنین بر اساس قانون بهبود فضای کسب و کار، قطع برق و آب و گاز در صنایع تولیدی باید در اولویت آخر باشد و اگر خواستند قطع کنند باید دولت خسارات وارده به صنایع را پرداخت کند، درحالیکه دولت نه تنها خسارتی به صنایع پرداخت نمی کند، بلکه وقتی ما هم می گوییم چرا خسارت پرداخت نمی شود، می گویند این مطابق مصوبه شورای عالی امنیت ملی است. مگر شورای عالی امنیت ملی می تواند مخالف قانون عمل بکند. اگر می خواهند برق را قطع بکنند باید بیایند خسارت آن را به تولید کننده بپردازند.

 پولی که برای انشعاب ها می دهیم کجا می رود؟

جمال رازقی با عنوان این نکته که زمان خرید انشعاب توسط صنعتگران، پول سرمایه گذاری برای تولید انرژی و خط انتقال را از صنعتگر می گیرند ادامه داد: پول این انشعابی را که می گیرند برای این است که بروند نیروگاه را برای برق رسانی به واحد صنعتی مجهز و خط انتقال تهیه کنند حالا سوالی که مطرح است، پولی که ما دادیم تا شما بروید و سرمایه گذاری کنید کجاست؟ خسارت قطع برق را نمی دهند که هیچ، از واحدها پول اضافه تر هم می گیرند. می گویند مثلا واحد تولیدی انشعاب ۵ مگاواتی برق را خریده، اما تنها ۳ مگاوات آن را مصرف کرده است با این حال باید پول آن ۲ مگاوات را هم بپردازد.

وی افزود: علاوه بر آن، از ابتدای سال قبض هایی را برای واحدهای صنعتی ارسال می کنند و می‌گویند ما یادمان رفته است که مابه‌التفاوت سوخت نیروگاه ها را در سال گذشته از شما بگیریم، این را هم باید بدهید. حالا سوالی که ایجاد می شود این است که تولید کجای اولویت کشور است؟

 کمبود سیمان دربازار به سبب قطعی مکرر برق است

رازقی درباره تاثیر قطعی برق بر تولید گفت: تولید در عمل متوقف شده است. همین الان شما کمبود سیمان را در بازار می بینید. اگر وضعیت قطعی برق ادامه بیابد، یقینا بسیاری از صنایع تولیدی در آینده نزدیک ورشکسته خواهند شد. برای این که وقتی برق ندارد تولید نمی توانند بکند. ولی هزینه‌های کارخانه سر جای خودش است، پول کارگرش را که باید بدهد. پول برق قطع شده را براساس آنچه که گفتم هم باید بپردازد. هزینه های بانکی کارخانه را باید پرداخت کند. خب روشن است که کارخانه ورشکست می شود.

وی در ادامه افزود: اگر حداقل دولت به قانون عمل کند و خسارات ناشی از قطعی برق را بپردازد چرخ تولید پنچر نمی شود. اگر دولت به قانون عمل کند کارخانه ها می توانند به کار خود ادامه دهند و دوباره تولید را از سر بگیرند. وگرنه با ورشکستگی بسیاری از واحدها روبرو خواهیم شد.

 ۲۰ ساعت در روز آب کارخانه قطع است!

مدیرعامل شرکت صنایع غدایی مینوفارس نیز در گفتگو با «فارس اگاه» در مورد تاثیر قطعی آب و برق بر شرایط کارخانه خود گفت: ما کاهش راندمان و افزایش ضایعات را داشتیم. با قطع برق خط تولید کامل می خوابد و با شروع مجدد کار کارخانه، ضایعات تولیدی ناشی از قطعی برق افزایش پیدا می کند. خصوصا این که بعضا وسط هفته برق قطع شده است و پیام می دهند که برای مثال امروز مجدد برق ساعت ۶ عصر قطع خواهد شد.

محمد فرید خانصنمی افزود: کارخانه در روزهای شنبه به دلیل قطعی کامل برق تعطیل می گردد. همچنین برق در طول هفته هم به صورت مقطعی و چند ساعته قطع می شود. قطعی آب کارخانه هم حدود بیست ساعت در روز است این وضعیت هرروزه کارخانه ماست. در هر بیست و چهار ساعت حدود ۴ تا ۵ ساعت آب داریم.

 قطعی برق عامل کاهش ۵۰ درصدی راندمان تولیدی کارخانه مینوفارس

وی درباره ضرر و زیان ناشی از وضعیت قطعی برق و آب در کارخانه مینوفارس توضیح داد: راندمان تولید ما در فصل تابستان نزدیک به ۵۰ درصد به خاطر قطع آب افت می کند. همچنین به خاطر قطعی آب و برق و کمبود زیر ساخت ها از افتتاح خطوط جدید جا می مانیم و نمی توانیم خط تولیدی جدیدی به کارخانه بیفزاییم. مجبوریم با این وضعیت آب به همین میزان راندمان و خروجی کار کارخانه بسنده کنیم و توسعه کارخانه به هیچ وجه برای ما امکان پذیر نیست.

عدم حمایت دولت از تولید تبدیل به عادت دولت مردان شده است

خانصنمی در خصوص کمک دولت به کارخانه مینوفارس گفت: متاسفانه دولت هیچ کمکی به کارخانه نمی کند و عدم کمک به تولید به یک روال عادی و روتین برای دولت تبدیل شده است. دولت حتی حاضر نیست هزینه بیشتری را برای ساخت نیروگاه های جدید اختصاص دهد تا برق تولیدی را افزایش دهد. به جای آن ما هر سال شاهد افزایش زمان قطعی برق و تعداد دفعات قطعی آن در کارخانه ها هستیم. امسال به نسبت سال قبل قطعی برق بیشتر بوده است.

وی درباره چالشی که قطعی آب در کارخانه ایجاد کرده و راه مقابل آن ادامه داد: برای برطرف کردن مشکل قطعی آب، مخازنی را برای ذخیره آب خریداری کردیم. این مخازن هزینه های تاسیساتی و هزینه های نگهداری را به وضعیت فعلی اقتصادی کارخانه تحمیل می کند و همچنین با استفاده از آب این مخازن مشکل در کیفیت محصولات تولیدی ایجاد می کند

 قطعی برق بهای تمام شده محصولات را نیز افزایش می دهد

مدیرعامل جدید شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس درباره تاثیر قطعی برق بر وضعیت تولید گفت: به طور کلی قطعی برق در سراسر کشور ۳۰  درصد میزان تولید را کاهش داده است. قطعی برق بهای تمام شده محصولات را نیز افزایش می دهد. روی اشتغال تاثیر می گذارد. روی هزینه کارفرماها و سرمایه گذارها در کشور تاثیر می گذارد. همچنین خیلی از خط های تولیدی باید به صورت پیوسته روشن باشند. یعنی وقتی روشن می شوند دیگر نباید خاموش شوند. وقتی شما مجبورید در هفته دوبار دستگاه هایتان را خاموش و روشن کنید، آسیب استهلاک برای شما ایجاد می کند.

مهمترین مشکل شهرک صنعتی کمبود آب است

مدیر عامل شرکت شربت جنت درباره تاثیر قطعی برق بر کارخانه خود گفت: ما مجبوریم به جای روز یکشنبه که نوبت قطعی برق ماست جمعه بر سر کار بیایم و پرسنل ناراحت هستند. می گویند جمعه روز تعطیلی ماست و برای ما سخت است به کارخانه بیایم  بعد بحث تولید است که تولید ما به مشکل جدی به خاطر قطعی برق بر می خورد. تامین کننده مواد اولیه هم باز به خاطر قطعی برق مشکلات خاص خودش را دارد. چون ما روز یکشنبه تعطیل هستیم. تامین کننده کارخانه روز دوشنبه نوبت قطعی برق دارد و تعطیل است. روز شنبه هم تامین کننده دیگر شرکت مجبور به تعطیل شده است. یعنی ما روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه نمی توانیم مواد اولیه تولید محصولاتمان را تامین کنیم در نتیجه سه روز از کار عقب می افتیم. در شهرک صنعتی شیراز به سبب آنکه قطعی برق نوبتی به کارخانه ها می افتد بعضی کارخانه ها روز شنبه تعطیل هستند و نصف دیگر آن روز یکشنبه. شهرک صنعتی آب باریک که تامین کننده مواد اولیه ما هست نیز روز دوشنبه تعطیل است.

بهنام آف افزود: مهمترین مشکل شهرک صنعتی نبود یا کمبود آب است و متاسفانه نبود آب در شهرک صنعتی معضل بزرگی برای کارخانه دارها ایجاد کرده است. ما آب را از بیرون تهیه می کنیم. کنترل عدم آلودگی این آب برای ما خیلی سخت است. ما در چهار مرحله فرآیندی را بر روی آب انجام می دهیم تا آب صددرصد سالم را به فرآیند تولید نوشیدنی منتقل کنیم و همه اینها هزینه‌های اضافی است که به کارخانه تحمیل می شود

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true