
از احتمال اتصال خط ۲ مترو به شهرکهای شرقی تا کمبود واگن به عنوان دغدغه اصلی دومین خط مترو شیراز، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه، وقتی حوالی سال ۱۳۹۰ کلنگ عملیات اجرایی خط ۲ مترو شیراز به طول بیش از ۱۵ کیلومتر در حدفاصل شهرک میانرود در بخش جنوبی شهر تا میدان کلبه سعدی به زمین زده شد، کسی فکر نمیکرد این پروژه بالاخره پس از گذشت بیش از ۱۰ سال، بخش نخست فاز یک آن به میدان امام حسین(ع) برسد و مهمتر از آن، پس از گذشت ۲ سال از افتتاح فاز یک، هنوز تنها یک رام قطار با ۵ واگن آن هم چند ساعت در روز با سرفاصله ای بیش از نیم ساعت فعالیت کند، تا همین امر باعث شود شیرینی داشتن مترو به کام مردم جنوب شهر شیراز تلخ باشد. این در حالی است که به رغم نبود واگن، فاز دوم و نهایی این پروژه هم در مراحل نهایی خود قرار دارد و شاید سال آینده در همین حوالی یا به پایان رسیده باشد و یا در چند قدمی افتتاح باشد، موضوعی که رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز در گفتوگو با خبرنگار ما به آن اشاره کرد و در خصوص زمان اتمام خط ۲ مترو گفت: بهره برداری از خطوط مترو از جمله خط ۲ تابع شرایط مختلفی است، چرا که پروژههای بسیاری در دل یک کلان پروژه مترویی وجود دارد از جمله عملیاتهای سویل، معماری، تجهیزات و… هر کدام دارای پروسهای زمان بر است.
علی کلانتری افزود: اگر بخواهیم زمانی برای اتمام کل فاز ۲ خط ۲ اعلام کنیم میتوان گفت اردیبهشت یا شهریور میتوانیم شاهد افتتاح کل پروژه باشیم، اما اگر بخواهیم فاز به فاز آن را افتتاح کنیم، بخشی از این پروژه را میتوانیم دهه فجر افتتاح کنیم، که این نوع بهره برداری مطلوب نیست، چرا که از نظر ما بهره برداری زمانی مطلوب است که ناوگان هر ۱۵ دقیقه بتواند خدمات دهی داشته و در واقع مدت زمان توقف هر مسافر برای رسیدن قطار حداکثر ۱۵ دقیقه باشد.
وی در خصوص مشکل نبود و کمبود واگن در این خط نیز گفت: در راستای تامین واگن به شدت به دنبال رفع این مشکل هستیم و تمهیدی که شهرداری شیراز دنبال میکند این است که ما سرعت اجرای زیر ساختها و ساخت مترو را بالا بردیم تا این توقع را در وزارت کشور ایجاد کنیم که سهم بیشتری از واگنهای مترو را در اختیار شیراز بگذارد و به همین دلیل ما در ساخت مترو در وضعیت بهتری نسبت به سایر کلانشهرها قرار داریم.
وی در خصوص وضعیت عملیات اجرایی ایستگاههای فاز ۲ خط ۲ مترو شیراز هم گفت: در حال حاضر ایستگاه مترو آزادی در مراحل خوبی قرار دارد و امیدواریم سازه آن دهه فجر به اتمام برسد.
کلانتری گفت: در خصوص ایستگاههای قائم و حافظ نیز امیدواریم این پروژهها هم تا انتهای سال و در خصوص ایستگاه سعدی هم امیدواریم تا سال آینده به سرانجام برسیم.
وی در خصوص بحث ادامه اجرای خط ۲ تا بلوار فضیلت هم گفت: پیش از این بحثی در خصوص اتصال خط ۲ در ایستگاه رازی به خط یک و ۴ مطرح بود که این پروژه منتفی است اما در خصوص ادامه خط ۲ تا بلوار فضیلت ما موافقت نامه ضابطه ۷۷۷ را نیز داریم اما به دنبال این هستیم که مترو را به شهرکهای شرق شهر که جمعیت زیادی دارند برسانیم.
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز در خصوص سرنوشت نامعلوم ایستگاه شکوفه جنوبیترین ایستگاه خط ۲ و اولین ایستگاه این خط در میانرود نیز گفت: ایستگاه شکوفه در انتهای این مسیر دیده شده و اجرا میشود اما فعلا در اولویت ما نیست.