×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
ثبت قلعه تاریخی اوز فارس در فهرست میراث ملی

ثبت قلعه تاریخی اِوز فارس در فهرست میراث ملی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گقت: قلعه تاریخی پرگو در شهرستان اوز در فهرست ملی ایران به ثبت رسید.

 

به گزارش فارس آگاه، محمد ثابت‌اقلیدی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: اثر فرهنگی، تاریخی قلعه پرگو (پری گون) واقع در روستای فیشور شهرستان اوز، پس از طی تشریفات قانونی با شماره ۳۴۲۱۱ در فهرست ملی ایران ثبت و ابلاغ شد.

وی ادامه داد: قدمت این بنای تاریخی متعلق به اوایل دوره اسلامی است و بر اساس اطلاعات شفاهی به‌دست‌آمده وجه تسمیه تپه قلعه پَرگو به واژه پَری گون بازمی‌گردد که استعاره از داشتن روی زیبا همچون پری دارد.

ثابت اقلیدی گفت: قلعه پَرگو در ابتدای دامنه کوه بر روی سطحی نسبتاً مسطح از دشت با زیرساخت خاک و سنگریزه واقع‌شده و به لحاظ توپوگرافی مستطیل شکل با طول ۱۲۰ متر و عرض ۱۱۰ متر است که بلندترین ارتفاع آن از سطح زمین‌های اطراف تا ۲.۵ متر می‌رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس اضافه کرد: فضایی شبیه حیاط مرکزی در این محوطه ساخته‌شده و در همین حیاط مرکزی، بقایای استخر آبی مشاهده می‌شود و می‌توان گفت تپه قلعه پَرگو مربوط به بقایای قلعه‌ای بوده که به‌وسیله یک خندق محافظت می‌شده و با توجه به موقعیت مکانی اثر و محل قرارگیری آن در حاشیه جاده بیشتر می‌توان جنبه حفاظتی و پادگانی را برای آن متصور بود.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر این اثر تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است و بر اساس قانون مجازات اسلامی، هرگونه دخل و تصرف و عملیات منجر به تخریب و یا تغییر هویت آن جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات قانونی خواهد شد.

بیشتر بخوانید
۱۴ اثر طبیعی و تاریخی فارس ثبت ملی شد
ساماندهی محور باستانی ساسانی، ضرورتی برای رونق گردشگری متوازن فارس
کاروانسرای دوکوهک شیراز به نام میراث فرهنگی سند خورد
ثابت اقلیدی اضافه کرد: بر این اساس مرمت و بازسازی اثر صرفا با تایید و نظارت وزارت میراث فرهنگی امکان‌پذیر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: بقایای تپه قلعه پَرگو به‌عنوان یک اثر ارزشمند با معماری منحصربه‌فرد و کاربری نظامی درگذشته، برای مطالعه شکل، پلان و معماری انواع قلاع ساخته‌شده در دشت، اهمیت فراوانی دارد.

شهرستان اوز، در فاصله ۳۸۰ کیلومتری از شیراز در جنوب فارس واقع شده است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true