×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۱۵ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
جایگاه دانشگاه شیراز، در نظام‌ها و پایگاه‌های مختلف بین‌المللی، رضایت‌بخش است اما مطلوب نیست

جایگاه دانشگاه شیراز، در نظام‌ها و پایگاه‌های مختلف بین‌المللی، رضایت‌بخش است اما مطلوب نیست ، به گزارش عباس امیری خبرنگار فارس اگاه ، رئیس دانشگاه شیراز، گغت: با توجه به رتبه‌های این دانشگاه، در نظام‌ها و پایگاه‌های مختلف بین‌المللی، جایگاه دانشگاه شیراز رضایت‌بخش است اما از نگاه ما، هنوز در سطح مطلوبی نیست و باید همچنان تلاش‌ها برای رشد فعالیت‌های علمی، بیشتر شود. محمد موذنی، در آیین تجلیل از خبرنگاران و عکاسان خبری حوزه دانشگاه شیراز، در خصوص جایگاه این دانشگاه، در رتبه‌بندی‌های ملی و جهانی، گفت: بر اساس مجموعه ارزیابی‌های پایگاه‌های علم سنجی و نظام‌های رتبه‌بندی، دانشگاه شیراز، همواره بین ۵ یا ۶ دانشگاه برتر کشور و همچنین جزو ۸۰۰ دانشگاه برتر جهان، قرار داشته است.

موذنی، گفت: در ارزیابی‌های جهانی تا سال ۲۰۲۱، دانشگاه شیراز در مجموع دارای امتیاز ۸۰۱ تا ۱۰۰۰ بود اما طی سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ شاهد ارتقاء رتبه این دانشگاه و قرار گرفتن در رتبه‌های ۷۵۱ تا ۸۰۰ بوده‌ایم؛ البته در نظام نیچراندکس، دانشگاه شیراز رتبه اول را بین دانشگاه‌های ایران، کسب کرده است. او با بیان اینکه در سال ۲۰۲۲ تعداد ۱۷۹۴ مقاله علمی این دانشگاه، در سایت اسکاپوس و تعداد ۱۵۴۷ مقاله در wos و ۳۶۷ مقاله در پایگاه ISC، درج شده است، گفت: از نظر موضوعی در نظام QS، دانشگاه شیراز در رشته مهندسی نفت، رتبه ۱۰۱ تا ۴۰۰، در کشاورزی، ۳۵۱ تا ۴۰۰، در برق و الکترونیک، ۴۰۱ تا ۴۵۰، در مکانیک، ۴۵۱ تا ۵۰۰ و … را کسب کرده است.

موذنی، با تاکید بر اینکه با توجه به رتبه‌های این دانشگاه، در نظام‌ها و پایگاه‌های مختلف بین‌المللی، جایگاه دانشگاه شیراز، رضایت‌بخش است‌؛ خاطرنشان کرد که این از نگاه ما، هنوز سطح مطلوبی نیست و باید همچنان تلاش‌ها برای رشد کمی و کیفی فعالیت‌های علمی، تداوم داشته و بیشتر شود.

او، تعامل دانشگاه شیراز با صنعت را خوب، توصیف کرد و از انعقاد تفاهمنامه‌هایی برای تعریف اولویت‌های پژوهشی، بر اساس نیازهای صنعتی، خبر داد و گفت: بعضی از صنعتگران و فعالان حوزه صنعت در استان فارس، در پژوهشکده، عضویت دارند و در تعیین نیازهای پژوهشی، همکاری می‌کنند.

موذنی، از تعریف بورسیه صنعتی در دانشگاه شیراز، خبر داد و گفت: صنایع مختلف، این امکان را دارند که دانشجویان مستعد را در رشته‌های مورد نیاز، شناسایی و آنان را بورس کنند، در این شیوه، دانشجو در پایان تحصیلات خود، جذب صنعت خواهد شد؛ البته صنایع، می‌توانند تعدادی واحد درسی را مطابق با نیاز خود، تعریف کنند تا دانشجویان بورسیه، این دروس را بگذرانند.

او، با اشاره به وجود مراکز نوآوری تخصصی علوم انسانی و علوم مهندسی، در این دانشگاه، وظیفه این مراکز را شناسایی، جذب، هدایت و حمایت دانشجویان مستعد و نخبه دارای ایده، دانست و گفت: در رشته‌های کشاورزی و دامپزشکی نیز در حال راه‌اندازی پردیس علم و فناوری، هستیم که در این ارتباط، استانداری فارس هم کمک مالی قابل توجهی، داشته است.

*اعتبارات دانشگاه شیراز، پاسخگوی نیازها نیست

معاون اداری مالی دانشگاه شیراز، نیز در این نشست، با بیان اینکه اعتبارات این مرکز آموزش‌عالی، نسبت به سال گذشته، رشد داشته است، گفت: با توجه به وضعیت ویژه دانشگاه شیراز، اعتبارات سالانه، پاسخگوی نیازها و ضرورت‌ها، نیست.

پرویز رستم‌زاده، گفت: بودجه جاری دانشگاه شیراز، حدود ۸۳۸ میلیارد تومان و بودجه عمرانی، ۷۵ میلیارد تومان، تعیین شده که در بخش جاری نسبت به بودجه حدود ۵۵۰ میلیارد تومانی سال گذشته، رشدی بالغ بر ۵۷ درصد، داشته است.

رستم‌زاده، خاطرنشان کرد: دانشگاه شیراز، دارای بیشترین پراکندگی در دانشکده‌ها و ساختمان‌های آموزشی، اداری و خوابگاهی بوده و بخش قابل توجهی از اعتبارات جاری، صرف حمل و نقل دانشجویان، کارکنان و اعضای هیئت علمی و حقوق پرسنل می‌شود.

*دانشگاه شیراز آماده تعریف رشته، مطابق نیاز صنعت است

همچنین معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز، اعلام کرد که این دانشگاه، آماده تعامل با صنایع برای تعریف رشته‌ها و آموزش نیروی انسانی متخصص، متناسب با نیاز موجود بخش‌های مختلف، است.

مسلم باقری، ضمن بیان اینکه بورس دانشجویی، برای نخستین بار در کشور توسط دانشگاه شیراز، ایجاد شده است، گفت: هم اکنون بالغ بر ۷۵ دانشجوی مقطع کارشناسی در رشته‌های مختلف، بورس مراکز دانش‌بنیان و سازمان انرژی اتمی شده‌اند.

باقری، با بیان اینکه تلاش برای اضافه شدن تعداد دانشجویان بورسیه، در قالب تعامل با صنایع، ادامه دارد‌؛ گفت: تا کنون صنایع بزرگ، برای استفاده از این بستر و تامین نیروی انسانی متخصص خود، اقدامی را سامان نداده‌اند.

معاون دانشگاه شیراز، گفت: این دانشگاه آمادگی لازم را برای همکاری با صنایع مختلف در زمینه آموزش نیروی انسانی متخصص و پذیرش بورس دانشجویی، دارد.

او، توضیح داد: صنایع، در صورت تمایل می‌توانند دانشجویان پذیرش شده در کنکور را بورسیه کرده و حتی تا ۴۰ واحد درسی نیز برای این دانشجویان، تعریف کنند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true