
جمعیت شهر صدرا جمعیت سرریز شیراز است نه دورریز، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه ، جمعیت شهر صدرا جمعیت سرریز شهر شیراز است نه دورریز، چرا نگاه مسئولان شهری شیراز کلان نیست؟
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر صدرا با بیان این مطلب در گفت و گو با فارس اگاه گفت: بحث حل معضل راههای ارتباطی در شهر صدرا، مخصوصا جاده قره پیری، در حال تبدیل شدن به یک کابوس است. در این بین، با وجودی که بخش اعظمی از این جاده توسط شرکت عمران صدرا انجام شده، اما در سه و نیم کیلومتر آن که در حریم شیراز است، کاری انجام نشده و نیازمند همکاری شهرداری شیراز است.
مرتضی زارع افزود: متاسفانه شهرداری شیراز در این زمینه همکاری نمیکند. آنها مدعی هستند که اجرای این قسمت پروژه نیازمند ۵ همت بودجه است، این در حالی است که طبق برآوردها، برای اجرای این بخش فقط یک هزار میلیارد تومان بودجه مورد نیاز است. ما دلیل این لجاجت و کندی و ایجاد تأخیر در تکمیل جاده قره پیری از سوی شهرداری شیراز را نمیدانیم.
عضو شورای شهر صدرا گفت: جمعیت شهر صدرا جمعیت سرریز شیراز است نه دورریز، چرا نگاه مسئولان شهری شیراز کلان نیست؟ ما اصرار داریم شهر صدرا از وضعیت بلاتکلیفی بیرون آید.
وی سخنان خود را با چند سوال ادامه داد و گفت: آیا ما زیر نظر شهرستان شیراز هستیم یا خیر؟ اگر هستیم، سهم شهر صدرا چیست؟ اگر نیست، پس چرا فرمانداری مستقل در شهر صدرا راهاندازی نمیشود؟
این در حالی است که تمام متقاضیان مسکنهای مهر و ملی در شیراز را به شهر صدرا سوق دادهاند.
مترو دیگر موردی بود که زارع به آن اشاره کرد و گفت: در خصوص مترو، شورای شهر و شهردار شیراز معتقدند ایستگاه مترو به دلیل محدودیت تعداد واگنها ابتدا باید به شهرک گلستان برود، مترو ظرفیت اتصال صدرا و جمعیت آن را ندارد. به همین دلیل موضوعی که دنبال میکنیم، بحث جاده قره پیری است که میتوانیم خط مترو را از جاده قره پیری به صدرا بیاوریم، اما اینکه چرا کار مترو آغاز نمیشود هم خود جای سوال است.
زارع با اشاره به رشد سالانه بیش از ۱۲ درصدی جمعیت صدرا گفت: جمعیت امروز شهر صدرا بالغ بر ۲۲۰ هزار نفر است و با توجه به احداث پروژههای نهضت ملی مسکن در این شهر، جمعیت این شهر به ۶۰۰ هزار نفر هم خواهد رسید. این یک رشد جمعیتی بسیار بالاست و نشان از اهمیت توجه به زیرساختهای شهر، به خصوص در بحث حمل و نقل است.
وی با اشاره به فعالیت ۳۸ میدل باس و ون در بخش حمل و نقل عمومی شهر صدرا گفت: این در حالی است که تا قبل از آمدن شورای ششم، صدرا ۱۴ اتوبوس داشت که ۹ دستگاه آن هم خراب بود. البته این تعداد میدل باس نیز پاسخگوی نیاز شهر نیست و باید به بحث حمل و نقل در این شهر توجه ویژه شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر صدرا افزود: در این بین، تعاملات شهرداری صدرا با شهرداری شیراز در دوران کنونی شورای شهر صدرا بیسابقه بوده است، به طوری که توانستیم قریب ۸ میدل باس را از شهرداری شیراز برای صدرا بگیریم و قرار است ۵ اتوبوس هم به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر صدرا اضافه شود. همچنین در تعاملات جدید بنا شده است در خصوص ایجاد یک آرامستان برای شمال غرب شیراز و شهر صدرا تعیین تکلیف شود و یک مکان واحد برای ایجاد قبرستان مشخص شود.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به تخلفات و ساخت و ساز در شهر صدرا گفت: در دهه ۷۰، منابع طبیعی قریب ۱۸ هزار هکتار زمین به شرکت عمران صدرا واگذار کرد و مدیران گذشته این شرکت نیز زمینهای مذکور را پلاکبندی کرده و فروختند و برای این زمینها نیز سند صادر شد و کاربریهای آنها هم مشخص شده است و حتی برخی از آنها در ارتفاعات پیرامون شهر هستند و به همین دلیل هم شهرداری نمیتواند برای ساخت و ساز در آنها پروانه صادر کند. ما حتی جرات تخریب باغهایی که مثل قارچ رشد میکنند را نداریم، چون مجوزها قبلاً صادر شده است.
زارع اظهار داشت: در خصوص فضای سبز، میزان فضای سبز شهر صدرا در زمان ورود شورای ششم تنها ۱۱ هکتار بود، اما هم اکنون به ۳۳ هکتار افزایش یافته است.
عضو شورای اسلامی شهر صدرا افزود: در حال حاضر قریب به ۹۵ درصد مشکلات آبهای سطحی در صدرا برطرف شده است.
وی افزود: یکی دیگر از اقدامات ما احداث ساختمان مرکزی شهرداری صدرا است، چرا که حق مردم این شهر دسترسی آسان و سریع به خدمات است. در این ارتباط هم قراردادی با قرارگاه خاتمالانبیا داریم و عملیات اجرایی ساختمان شهرداری آغاز شده و امیدواریم ظرف یک و نیم سال آینده شاهد رونمایی از آن باشیم.
زارع گفت: در این مدت اقدامات خوبی در شهر صدرا صورت گرفته، از جمله ساخت ۸ زمین چمن مصنوعی، این در حالی است که کار احداث کتابخانه مرکزی صدرا به دلیل تامین نشدن منابع مالی متوقف شده است.
زارع گفت: یکی از مهمترین چالشهای شهر صدرا آسفالت معابر بود که در این رابطه در زمان ورود شورای ششم، کل بودجه شهرداری صدرا ۱۶۰ میلیارد تومان بود که ۱۰ میلیارد تومان آن برای آسفالت بود، اما امروز در بودجه سال آینده تنها ۲۱۰ میلیارد تومان از بودجه سهم آسفالت شهر است.