×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۹ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
حضور نمایندگان قوه قضاییه در اجلاس‌های بین‌المللی؛ از بریکس تا شانگهای

حضور نمایندگان قوه قضاییه در اجلاس‌های بین‌المللی؛ از بریکس تا شانگهای ، قوه قضاییه ایران در سال‌های اخیر حضور پررنگی را در نشست‌های مهم بین‌المللی از جمله بریکس و شانگهای داشته است.

خبرگزاری فارس آگاه – حجت‌الاسلام والمسلمین محمد موحدی آزاد روز ۲۷ خرداد به همراه هیئتی قضایی به منظور شرکت در ششمین اجلاس دادستان‌های کل کشور‌های عضو بریکس، عازم مسکو پایتخت روسیه شد.

دادستان کل کشور روز ۳۰ خرداد در جمع دادستان‌های کل کشور‌های عضو بریکس به ایراد سخنرانی پرداخت و تاکید کرد که گروه بریکس یک اتحادیه اقتصادی است که با هدف افزایش همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سیاسی بین اعضا تشکیل شده و تأکید آن بر توسعه اقتصادی، تقویت نقش کشور‌های عضو و افزایش تأثیرگذاری آن‌ها در امور بین الملل بوده و به‌عنوان یک نهاد مهم در صحنه جهانی شناخته می‌شود.

حضور مقام‌های قضایی در اجلاس بریکس

حضور رئیس دیوان عالی کشور در اجلاس رؤسای دیوان عالی کشور‌های عضو بریکس

اواخر خردادماه گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری، رئیس دیوان عالی کشور، به منظور شرکت در اجلاس روسای دیوان عالی کشور‌های عضو گروه بریکس، تهران را به مقصد روسیه ترک کرد.

موضوعات این نشست روسای عالی‌ترین مراجع قضایی کشور‌های عضو بریکس شامل یکسان‌سازی عرف قضایی، دفاع قضایی از حقوق اجتماعی اتباع، دفاع از حقوق سرمایه‌گذاران و دفاع از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در دادرسی کیفری تعیین شده بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی آزاد در آبان ماه ۱۴۰۲ نیز جهت شرکت در بیست‌و‌یکمین نشست دادستان‌های عضو سازمان همکاری شانگهای به چین سفر کرد.

موضوعات در دستور کار این اجلاس، نقش دادستان‌ها در خدمت به نوسازی ملی و همچنین همکاری قضایی مشترک در مقابله با تروریسم و برقراری امنیت در مرز‌های کشور‌های عضو این سازمان بود.

حضور مقام‌های قضایی در اجلاس بریکس

دادستان کل کشور‌های چین، ایران، روسیه، هند، قزاقستان، پاکستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان به‌عنوان عضو رسمی و بلاروس و مغولستان به‌عنوان عضو ناظر در این نشست حضور داشتند.

اجلاس دادستان‌های کل کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های همه ساله در یکی از کشور‌های عضو برگزار می‌شود و دادستان کل کشور برای اولین‌بار در این نشست، به‌عنوان عضو رسمی حضور داشت.

نوزدهمین نشست رؤسای نظام‌های قضایی کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های اوایل خرداد در تاشکند ازبکستان برگزار شد.

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر، به نمایندگی از رئیس قوه قضاییه در این نشست شرکت کرد و ریاست هیئت قضایی ایران را برعهده داشت.

در ابتدای این نشست، عالی‌ترین مقامات قضایی کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های به احترام شهادت آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، شهید امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه فقید و سایر شهدای خدمت یک دقیقه سکوت کردند.

در این اجلاس که در فضایی دوستانه و سازنده برگزار شد، طرف‌ها در مورد موضوعات مربوط به عدالت مورد علاقه متقابل و همچنین، چشم‌انداز‌های همکاری بیشتر میان عالی‌ترین مراجع قضایی کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های بحث و گفت‌وگو کردند.

حضور مقام‌های قضایی در اجلاس بریکس

اجلاس روسای نظام‌های قضایی کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های با صدور بیانیه پایانی که به امضای روسای هیئت‌های اعزامی رسید، به کار خود پایان داد.

حضور مقام‌های قضایی در اجلاس بریکس

در این بیانیه اعلام شد که ایران میزبان اجلاس ۲۰۲۶ خواهد بود.

روسای هیئت‌ها لزوم تدارک مشترک برای بیستمین و بیست و یکمین نشست روسای نظام‌های قضایی کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های که به ترتیب در سال ۲۰۲۵ در چین و در سال ۲۰۲۶ در ایران برگزار می‌شوند را مدنظر قرار دادند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true