×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۲۵ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
حکایت اتوبوس‌هایی که دیگر رمقی برای رفتن ندارند

نوسازی کل ناوگان اتوبوس شیراز، شاید تا پایان پارلمان ششم شهر، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه، یکی از مشکلاتی که سال‌هاست در حوزه حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس‌های درون شهری به یک مشکل بزرگ تبدیل شده فرسودگی و کمبود تعداد این ناوگان خسته است. وضعیت برخی از خطوط اتوبوسرانی به ویژه به سمت جنوب شهر به نوعی است که نه تنها از سیستم گرمایش و سرمایش برخوردار نیستند بلکه صندلی برخی از آنها چنان وضعیت خراب و غیربهداشتی دارد که حتی گاه نمی‌شود روی این صندلی‌ها نشست.

ناظر سازمان حمل نقل مسافر شهرداری شیراز در این رابطه به خبرنگار فارس اگاه گفت: این اتوبوس‌های فرسوده بیشتر آنهایی هستند که از گذشته گازسوز بودند و فاقد کولر هستند و حذف و نوسازی آنها با اتوبوسهای جدید در اولویت برنامه‌های ماست.

مصطفی کیانی رحیمی اظهار داشت: در خصوص خرابی صندلی‌ها؛ این به عهده بهره بردار است که هزینه از جانب شهرداری تامین و بهره بردار نسبت به تعمیر یا تعویض صندلی‌ها در تعمیرگاه خود سازمان یا خارج از حوزه شهرداری اقدام کند، البته امسال با توجه به افزایش هزینه ها حدود سه هفته قبل بودجه تعمیر صندلی‌ها نیز اصلاح و افزایش یافت.

وی در خصوص علت استفاده از صندلی‌های پلاستیکی در اتوبوس‌ها نیز گفت: علت آن بود که این صندلی‌ها در برخی حوادث مثل آتش سوزی خطر کمتری نسبت به دیگر صندلی‌ها داشتند اما قرار شده برای آسایش بیشتر مسافران یک سطح مناسب تر هم روی آن قرار گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز در خصوص علت به تاخیر افتادن نوسازی ناوگان اتوبوسرانی هم گفت: تقریبا سه سال است که ۱۵۷ اتوبوس که ۳۰ درصد هزینه آن توسط شهرداری و مابقی باید توسط وزارت کشور تامین می‌شد خریداری شده، در حالی که شهرداری به تعهدات خود برای پرداخت هزینه عمل کرده اما خودروساز تنها کمتر از نیمی از این اتوبوسها را تحویل داده است.

وی اظهار داشت: در همین راستا و به منظور پر کردن کمبود اتوبوس های دورن شهری، شهرداری اقدام به خرید تعدادی میدل باس کرد که این خودروها از مینی بوس بزرگتر و از اتوبوس کمی کوچکتر هستند و حتی تجهیزات هوشمند سازی و مکانیزه هم بر روی آنها  قابل نصب است. در همین ارتباط نیز هم اکنون یک دستگاه از این میدل باس‌ به صورت آزمایشی در شهر در حال فعالیت است ومابقی آنها نیز قرار است آذرماه تحویل شهرداری شود و فعالیت خود را آغاز کنند که از آنها در مسیرهای کوتاهتر استفاده می‌کنیم.

عضو شورای شهر شیراز گفت: علاوه بر این تعدادی ون هم خریدیم که در حال اخذ مجوز بهره برداری هستند که این ون‌ها نیز بیشتر  در شهرک‌ها مستقر می‌شوند تا مسافران را به پایانه های اصلی منتقل کنند.

وی با اشاره به اینکه قریب به ۷۰ درصد از ۸۰۰ دستگاه اتوبوس شهر شیراز فرسوده هستند گفت: برای نوسازی ناوگان و کسری اتوبوس مورد نیاز با استفاده از منابع داخلی شهرداری برای خرید  ۲۰۰ اتوبوس فراخوان زده شده که خودروساز هم اعلام آمادگی کرده و حتی اعلام کرده تعدادی اتوبوس هم آماده تحویل دارد و در کنار با اضافه شدن  تعدادی از ۱۵۷ دستگاه اتوبوس که قبلا خریداری شده بخشی از نیازها تامین می‌شود.

کیانی رحیمی افزود: همچنین با بانک همکار شهرداری به تفاهم رسیدیم که  تعداد قابل توجهی اتوبوس را هم آنها تامین کنند که آنها برای خرید  حدود ۵۰۰دستگاه اعلام آمادگی کردند که فعلا شاید ۲۰۰ دستگاه از اتوبوس‌ها با همکاری میان بانک و شهرداری تامین شود.

ناظر شورای شهر در سازمان حمل و نقل مسافر درون شهری گفت:علاوه بر این یکی دیگر از راه‌های تامین ناوگان به روزرسانی اتوبوس‌های فرسوده قدیمی است که در این مورد هم ۱۰۰ دستگاه از اتوبوسهای فرسوده قرار است توسط، یک شرکت بازسازی و احیا شوند که هم اکنون تجهیزات لازم برای این کار تامین شده است.

وی اظهارداشت: اینکه خطوط اتوبوس شیراز مشکل دارد صحت ندارد چرا که تنها یکسال از مطالعات طرح جامع حمل و نقل شیراز می‌گذرد و این طرح به روزترین طرح حمل و نقل عمومی شهر است .

کیانی رحیمی در خصوص کمبود اتوبوس در مدت اخیر نیز گفت: در حال حاضر بخش اعظمی از اتوبوس‌های ما در مرز شلمچه برای خدمت رسانی به زائرین اربعین حضور دارند و طبیعی است که سر فاصله زمانی رسیدن اتوبوس‌ها طولانی تر شود.

وی تصریح کر:در حال حاضر هر ماه چیزی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان یارانه به اتوبوس‌ها تعلق می‌گیرد و هزینه خرید یک اتوبوس درون شهری چیزی بین ۴تا ۷ میلیارد تومان است.

وی افزود: امیدواریم تا پایان شورای ششم با انجام این اقدامات شاهد نوسازی کل ناوگان و تامین نیازهای ‏شهر باشیم‎.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true