×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۷ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
حکمرانی قانونمند در فضای مجازی از مهمترین مسائل کشور است

حکمرانی قانونمند در فضای مجازی از مهمترین مسائل کشور است  ، نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: همان‌طور که نمی‌پذیریم در فضای عادی و حقیقی هرج و مرجی انجام شود، باید حکمرانی قانونمند در فضای مجازی را مهم بدانیم.

«به گزارش فارس آگاه، امیرحسین بانکی‌پور» امروز (سه‌شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به موضوع حکمرانی در فضای مجازی، افزود: هواپیماهایی که از آسمان ایران عبور می‌کنند و مبدأ و مقصد آن‌ها هم کاری به کشور ما ندارد، در واقع حکمرانی این هواپیما در اختیار ما است. به طور مثال زمان دستگیری «مالک ریگی» ما هواپیمای حامل او را نشاندیم و وی را پیاده کردیم و سپس هواپیما به مقصد خود ادامه داد؛ بنابراین در اقصی نقاط دنیا به‌ویژه کشورهای پیشرفته فضای مجازی به همین صورت است و حکمرانی فضای مجازی در اختیار حاکمان آن کشور است.

وی گفت: در ترکیه هنگامی که وزیر ارتباطات آن ُدر خصوص شهادت «اسماعیل هنیه» در پلتفرم اینستاگرام بارگذاری کرده بود بلافاصله این پست حذف شد و ترکیه هم اینستاگرام را فیلتر کرد، این نکته را یادآور شدم که بگویم در اغلب کشورهای دنیا فضای مجازی حکمرانی وجود دارد و سکوها نمی‌توانند هر اقدامی را علیه آن کشور انجام دهند یا حتی بخواهد مردم و مسئولان آن کشور را محدود کنند، همانطور که مردم کشور ما در رابطه با شهادت سردار سلیمانی هر پستی در اینستاگرام می‌گذاشتند آن پست بلافاصله حذف می‌شد.

نماینده مردم اصفهان تصریح‌کرد: قانونمندی و حکمرانی در فضای مجازی یکی از ابتدایی ترین مسائل است که باید وجود داشته باشد. در واقع فضای مجازی، حقیقتی است و اثرگذاری آن نسبت به فضای عادی بیشتر است، پس همان‌طور که نمی‌پذیریم در فضای عادی هرج و مرجی صورت بگیرد و به جهت امنیت شهروندان قانونمندی را انتخاب می‌کنیم بنابراین باید در فضای مجازی نیز یک قانونمندی جدی وجود داشته باشد.

بانکی‌پور با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص حکمرانی قانونمند در فضای مجازی، تصریح کرد: معظم له در دوره قبل مجلس در کنار رهنمودهایی مانند طرح جوانی جمعیت که به اعضای مجلس داشتند، به فضای مجازی هم اشاره کردند و سفارش کردند که مجلس در این زمینه طرح قانونی بنویسد که مجلس هم طرح جوان‌سازی جمعیت را نوشت و هم طرح قانونمندی فضای مجازی را تهیه کرد و تأثیر خود را در این مورد گذاشت، اما برخی افراد در این بخش تعلل کردند و نگذاشتند که قانون فضای مجازی در مجلس به تصویب برسد.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب به‌تازگی این مسئولیت را به دولت سپردند تا دولتمردان در این زمینه لایحه ارائه دهند و پیش از این هم رهبری تاکید کردند که نباید در فضای مجازی هرج و مرج اتفاق بیفتد و باید کاملا قانونمند باشد، در حالی که در مجلس قبل با وجود تلاش بسیار، اما به دلیل برخی تعلل ها این طرح به نتیجه نرسید.

نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: چنانچه در کشور ما رانندگی قانونمند نباشد شهر به طور کامل قفل می‌شود و حتی اگر برق به طور قانونمند توزیع نشود قطعا زندگی مردم دچار می‌شود و می‌تواند اتفاقات ناگواری به همراه داشته باشد و به همین صورت در فضای مجازی نیز هرج و مرج موجب تخریب و مشکلات بسیاری برای کشور و زندگی مردم می‌شود، بنابراین هر گونه هرج و مرجی در همه‌ی امور می‌تواند به جای بهره‌برداری از آن صدمه ببیند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true