×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳  
true
true

عباس امیری – فارس آگاه
نائب رئیس خانه مطبوعات استان فارس گفت: اگر خبرنگاران به دنبال حل مشکلات خود در هر زمینه ای هستند، باید به خانه مطبوعات مراجعه کنند و این تشکل ثبتی و قانونی را پاسخگو کنند و آن را از کم کاری، انفعال و انحصار خارج کنند.
فرزاد وثوقی در نشستی که با هدف تشریح فعالیت های خانه مطبوعات استان فارس برگزار شد، بیان کرد: لازم است تمامی خبرنگاران، عکاسان خبری و فعالان عرصه مطبوعات اساسنامه خانه مطبوعات را بخوانند تا با اهداف و وظایف این تشکل آشنا شوند.
وثوقی ادامه داد: نحوه تاسیس تعاونی‌های مصرفی و مسکن، صندوق های اعتباری حمایت جهت اعطای تسهیلات به اعضا از جمله مواردی است که در این اساسنامه به وضوح تعریف شده است.
وی ادامه داد: از دیگر مواردی که در اساسنامه آمده است؛ به نحوه عضویت در خانه مطبوعات، آشنایی با مجمع عمومی، هیئت مدیره، بازرسان و غیره اشاره شده است.
نائب رئیس خانه مطبوعات استان فارس به تشریح تاریخچه تاسیس خانه مطبوعات فارس در کتاب اثر استاد سیروس رومی پرداخت و
با اشاره به تاسیس خانه مطبوعات استان فارس در سال ۱۳۷۹ و انتخابات آن گفت: در این کتاب آمده است «به دلیل اختلافات، سهم خواهی و ترک اعضای یکی از روزنامه‌ها، این انتخابات انجام نشد. در همان زمان خبرگزاری ایرنا گزارشی تهیه می کند که دلیل عدم عضویت را خواستار می شود که عباس صباغ می گوید اگر افراد ناآگاه، یا کسانی که سال ها از عرصه مطبوعات کناره‌گیری کرده‌اند و شیفته نان و نام این عرصه هستند و خانه مطبوعات را محلی برای رسیدن به خواسته‌های غیرفرهنگی خود می‌دانند، متولی این امر شوند نه تنها گره‌گشا نخواهد بود بلکه بر مشکلات عدیده روزنامه‌نگاران می افزاید»، این نگاه یکی از با سابقه‌ترین نیروهای مطبوعات است.
وی ادامه داد: بنابه نوشته استاد رومی در این کتاب؛ «در ۲۵ تیرماه ۸۳ مجددا انتخابات برگزار می شود و شورای جدید جای شورای قبل را می‌گیرد اما ترکش‌های دوره اول متوجه شورای جدید می‌شود که بیشترین حجم نقد از طرف روزنامه نیم نگاه توسط فرزاد وثوقی صورت می گرفت که حق او بود و روزنامه اش تا پیگیر کارهای خانه مطبوعات باشد اما مشکل اینجا بود که از خانه مطبوعات دیدار و مسائل را را به شورا در میان نمیگذاشتند و نقدها به حاشیه هایی در اطراف خانه مطبوعات تبدیل می شد». این را گفتم که متوجه باشید که نقد من به خانه مطبوعات جدید و متعلق به امروز نیست.

* سرنوشت نامعلوم دو زمین واگذار شده به مطبوعات
نائب رئیس خانه مطبوعات استان فارس با یادآوری بعضی از نقدهای خود در آن زمان گفت: خانه مطبوعات در همان سال دو قطعه زمین با کمک فرماندار وقت گرفت. یکی به مساحت ۱۸هزار متر جهت مسکن مطبوعات و و دیگری ۴ هزار متر جهت احداث خانه مطبوعات که زمین متعلق به خانه مطبوعات به دلیل نبود بودجه به فراموشی سپرده شد و زمین مسکونی نیازمند تشکیل تعاونی بود که یکی از دوستان روزنامه نگار متولی می شود که این تعاونی مسکن را تشکیل دهد که آن زمین هم داستانی دیگر دارد و به نتیجه مطلوب نرسید.
وثوقی ادامه داد: پیگیری مطالبات ما جدی و مستمر بود که بعضا به نتیجه هم نمی رسید. به عنوان مثال یکی از موارد درخواست شفافیت مالی در آن دوره بود که به نتیجه نمی رسید. امروز هم که من در این خانه مسئولیت دارم از خانه مطبوعات شفافیت مالی می خواهم و تا الان موفق نشده ام شفافیت مالی را به دست بیاورم.
نماینده خبرنگاران و عکاسان خبری در خانه مطبوعات استان فارس بیان کرد: در هفت دوره گذشته خانه مطبوعات به ثبت هم نرسیده بود و مشکلات دفاتر مالی اش باعث شده بود که اداره دارایی کدهای مربوط به جریان ثبت اسناد را مسدود کند تا اینکه خانه مطبوعات کارهای ثبتی‌اش را انجام دهد و در این دوره با فشاری که آوردیم بالاخره خانه مطبوعات در این دوره به ثبت رسید. یعنی دفاتر مالی به نوعی دچار اشکالات و ایراداتی بوده که این‌ها باید ساماندهی و مشخص شود.
وی بیان کرد: روزی که ما دور هشتم خانه مطبوعات را تحویل گرفتیم اعضای دوره قبل حتی در مراسم تودیع و معارفه شرکت نکردند و گزارشی هم ندادند، اگر شرایط اینگونه باشد شخصی مثل بنده قبول نمی کنم با این بی مسئولیتی‌ها و تضییع حقوق اصحاب رسانه ادامه روند دهیم حتی اگر خوشایند بعضی از دوستان و مدیران مسئول نباشد.
وی در خصوص هیئت رئیسه خانه مطبوعات دور هشتم گفت: در این دوره بنابر انتخابات داخلی که اتفاق افتاد؛آقای سید غیاث الدین ملک‌حسینی به عنوان رئیس، بنده به عنوان نائب رئیس، آقای حسین کشتکار به عنوان مدیر اجرایی، استاد عزیز محمد عسلی به عنوان مسئول کمیته حقوقی، خانم مریم ترابی به عنوان مسئول کمیته آموزشی، خانم مریم مرادی به عنوان مسئول کمیته رفاهی و آقایان
محمدرفیع راوند و سید بهنام موسوی به عنوان بازرسان انتخاب شدیم.
وثوقی تصریح کرد: منشی خانه مطبوعات موظف است گزارشی از جلسات و برنامه‌های خانه مطبوعات منتشر کند که این موضوع بارها مورد تاکید مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز بوده است اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است.
وی در خصوص بازرسان خانه مطبوعات نیز گفت: توقع داریم از این دوستان ماهانه و یا حتی هفتگی بازرسی کنند و اجازه ندهند انحرافی در روند کار خانه مطبوعات بوجود بیاید.
نایب رییس خانه مطبوعات با گلایه از عدم اطلاع رسانی مناسب از فعالیت های این تشکل نیز گفت: بی تحرکی و انحصار باعث شده حتی عالی ترین مقام اجرایی استان و شهرستان شیراز چه استاندار و چه فرماندار از وجود چنین تشکلی مطلع باشند. حتی بعضی از خبرنگاران و همکاران رسانه ای نیز از وجود این تشکل و اساسنامه و نحوه عضویت بی اطلاع هستند.
وثوق با بیان اینکه نباید ضعف های دوره گذشته در این دوره نیز تکرار شود گفت: ضعف در حوزه خانه مطبوعات تا حدی بود که چندین سال پیش به تشکیل انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری استان فارس انجامید که مورد اقبال همکاران ما نیز واقع شد. هیئت مدیره انجمن هم زحمات زیادی کشیدند و گردآوری هایی انجام شد و اعضا به انتفاعی هم می رسیدند که آن تشکل هم با مشکلات ناخواسته ای مواجه شد.

* همه راهها به خانه مطبوعات ختم می شود
عضو هیئت رئیسه دور هشتم خانه مطبوعات فارس بیان کرد: حدود چند وقت پیش که تعاونی مسکن خبرنگاران در جریان سفر رییس جمهور مطرح شد، یکی از اعضای هیئت مدیره تعاونی مسکن خبرنگاران آن اعلام می کند که ما این تشکل را داریم که مایه تعجب بعضی از همکاران می شود. این نشان می دهد خبرنگاران به دلیل بی توجهی به ضرفیتهای درون قشر خود از تشکل های خود هم بی خبر هستند.
وی ادامه داد: خبرنگاران باید بدانند درخواستی که برای مسکن خبرنگاران از رئیس جمهور می شود، در صورتی که رئیس جمهور بخواهد پیگیری کند، ان را به وزیر ارشاد سپس از وزیر به معاون وزیر، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و نهایتا به خانه مطبوعات می رسد که استعلام افراد و وضعیت مسکن آن ها را بررسی کنند. بنابر این همه راهها در خصوص خبرنگاران به خانه مطبوعات ختم می شود.

* گلایه از استاندار فارس
وثوقی بیان کرد: بنده به عنوان نایب رئیس خانه مطبوعات اولین گلایه را از استاندار فارس دارم که ایشان به عنوان ارشادمدیران استان و نماینده عالی دولت در استان باید بیش از همه به قوانین آشنا باشند و باید راهها را بشناسند که اگر اصحاب رسانه مشکلی دارند باید و باید به خانه مطبوعات مراجعه کنند چرا که اصلی ترین و قانونی ترین تشکل آنها است.
نائب رئیس خانه مطبوعات استان فارس اظهار کرد: متاسفانه در ۸ دوره گذشته این اتفاق نیفتاده و اعضایی که شورای مرکزی خانه مطبوعات انتخاب شدند بنابه اظهارات بزرگترهای ما به عنوان مثال در دوره هفتم شاید ۴ جلسه برگزار شده است که آن هم یک نشستن و چایی خوردن بوده و ثمری نداشته است.
وی با بیان اینکه آقای استاندار یا دیگر مسئولین نباید وعده هایی دهند که غیر قابل اجرا است، افزود: ۱۷مرداد همه عاشق تریبون هستند که وعده هایی بدهند بعد در همان جلسه همه چیز خاک می شود.
وثوقی اضافه کرد: آقای استاندار به خود بنده گفت «شما همه با هم بد هستید. امروز شما حرفی می زنید فردا تعدادی دیگر می گویند این ها هیچکاره‌اند و ما همه کاره‌ایم. بروید انتخاباتی برگزار کنید و چند نماینده معرفی کنید.» که متاسفانه در انتخابات استانداری هم خبرنگاران چند نفر دیگر علم کردند. به این می گویند شیر تو شیر و گرنه شما خانه مطبوعات دارید؛ یک تشکل قانونی و ثبتی. معیشت شما دست خانه مطبوعات است. بسیج رسانه یک کار حمایتی با شما انجام می دهد. انجمن صنفی هم همینطور اما گام محکم برداشته نمی شود. این ها دلیلش این است که خبرنگاران با هم نیستند.

*خبرنگاران برای رسیدن به نتیجه مطلوب به صورت واحد و یکپارچه عمل کنند
نایب رییس خانه مطبوعات اظهار کرد: بسیج رسانه، خانه مطبوعات، انجمن صنفی، تعاونی مسکن خبرنگاران و تعاونی مسکن روزنامه نگاران، به صورت پراکنده نامه‌هایی را به مسئولین استان و کشور ارسال می‌کنند که آن‌ها را سردرگم می کنند اگر دوستان به صورت واحد خواسته‌هایشان را از یک کانال مطرح کنند به طور قطع یک نتیجه حاصل می‌شود. دوستان بدانند برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید به صورت واحد و یکپارچه عمل کنند.

*تکثر رسانه ها؛ به نفع جامعه و اصحاب رسانه نیست
وثوقی گریزی هم به برخی از مشکلات امروز جامعه خبری زد و گفت: یکی از معضلاتی که خبرنگاران برای عضویت در خانه مطبوعات دارند این است که باید بیمه رسانه باشند. در همین راستا یکی از آسیب‌های جدی که حوزه اطلاع‌رسانی کشور و استان را تهدید می کند تکثر رسانه ها است. این تکثر به نفع جامعه و اصحاب رسانه نبوده و باعث گرفتاری اصحاب رسانه و مردم شده است.
تکثر رسانه اندازه دارد در بسیاری از استان‌ها اجازه تکثر نمی دهند و مدیر مسئولانشان نیروهای خود را بیمه کرده و حفظ می‌کنند. اما در استان فارس اگر فلان مدیر مسئول نیروی خود را حفظ می کرد، آن نیرو نمی رفت روزنامه اجاره کند و روزنامه جدیدی به فارس اضافه کند و مشکلات بعدی از جمله امنیت شغلی بوجود بیاید.

*خبرنگار نباید خود را ارزان بفروشد
وی با اشاره به اینکه اکثر خبرنگاران پایگاههای خبری و خبرگزاری‌ها خبرمزدی هستند اما ارزیابی دقیقی برای دستمزدها نشده است و باعث می شود، خبرنگار با هر وجهی و به صورتی وارد کار شود این در صورتی است که خبرنگار نباید خود را ارزان بفروشد، اگر برای خودش ارزش قائل است. اگر من به خبرگزاری یا پایگاه خبری بروم و به من بگویند شما دو تومن قیمت دارید من در این وضعیت تورم و گرانی کرایه ها و امثال آن حساب کتاب می کنم که آیا می توانم با این درآمد کار کنم. اگر درآمد مناسب نیست و قبول کنم انگشت اتهام برمی گردد به طرف منی که شرایط را قبول می کنم و حتی از بیمه شدن هم می‌گذرم.
وی پرداخت حقوق ثابت بر اساس قوانین وزارت کار و بیمه را وظیفه رسانه عنوان کرد و گفت: اگر رسانه ای این کار را نکند در حقیقت مرتکب تخلف شده است. ما خبرنگاران اگر ببینیم رسانه ای نه حقوق می دهد و نه بیمه می کند باید تعطیلش کنیم نه اینکه به هر بها و قیمتی در آنجا فعالیت کنیم و مشکلی به مشکلات اضافه کنیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر دو نوع خبرنگار داریم یا خبرنگار تک شغله که وضعیتش مشخص است یا خبرنگار چند شغله که در نهادها و سازمان های دیگر کار می کنند، فعالیت حرفه ای خود را انجام می دهند و حقوق می گیرند و در کنار آن فعالیتی هم در رسانه دارند. اگر امروز سایت خانه مطبوعات ۳۵۱ نفر عضو به شما نشان می دهد و کتاب مطبوعات استان فارس را که ببینید آماری که توسط یکی از اساتید بزرگوار مطبوعات به چاپ رسیده، چیزی حدود ۱۰۰۰ نفر را نشان می دهد و این آمار بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ نیرو متغیر و عجیب است. وضعیت رسانه های استان به مانند این است که یک کارخانه ای ایجاد شده به نام عرصه خبر که متاسفانه بی حساب نیرو وارد آن می شود و در حقوق و بیمه مانده و عملا یک ساختار ورشکسته است.
وی تاکید کرد: البته دوستانی که در روزنامه ها کار می کنند وضعیت بهتری دارند و روزنامه‌ها به خبرنگاران حقوق ثابت و بیمه می‌دهند هرچند بعضی از روزنامه ها تعدیل نیرو می کنند که این هم کار اشتباهی است. به هر حال ما اطلاع داریم که مدیران مسئول ما به اندازه‌ای از وضعیت مناسب مالی برخوردار هستند که بتوانند ۱۰ نیرو را بیمه کنند و حقوق ثابت بپردازند.

* راه اندازی پایگاه خبری بدون پشتوانه مالی اشتباه است
نایب رییس خانه مطبوعات استان فارس در بخشی از این نشست به مشکلات مالی پایگاههای خبری و عدم امکان بیمه کردن و پرداخت ثابت حقوق خبرنگاران نیز اشاره کرد و گفت: کسی که پایگاه خبری ایجاد می کند یا روزنامه راه اندازی می کند، باید پول داشته باشد. نه اینکه بعد از دریافت مجوز بگوید چه حمایتی از ما می کنید؟!. خود دولت که مجوز می دهد، باید از مدیر رسانه تضمین بخواهد که شمایی که می خواهید این بنگاه اقتصادی که بایدکد بگیرد را ایجاد می‌کنید، چند نفر را شاغل می‌کنید و حقوق می‌دهید؟ و با چه سرمایه‌گذاری ثبت می‌کنید؟.
وثوقی افزود: پایگاههای خبری باید بیایند و از خانه مطبوعات مشاوره بگیرند، پایگاههای خبری از حالت خبری باید خارج شوند. مگر آقای رییس دادگستری که یک افیش می گذارد و یک حرف می زند و ۷۰ پایگاه خبری یک حرف را منتقل می‌کنند چه کسی ورق می زند؟!. اگر پایگاههای خبری بتوانند آفیش قبلی یک دستگاه را با آفیش فعلی در مورد یک موضوع مثلا سرقت یا آسیب‌های اجتماعی، طلاق و غیره کنار هم بگذارند و آن ها را بخوانند، می توانند یک تحلیل زیبا بنویسند. با آفیش رفتن، مشکل حل نمی شود بنابر این سعی کنید بتوانید تحلیل واقعی و منصفانه کنید. با کپی پیست کار شما رونق نمی گیرد. تحلیل کنید.

* محل خانه مطبوعات استان فارس در شان و جایگاه آن نیست
نایب رییس خانه مطبوعات استان فارس به جایگاه و شان این تشکل اشاره کرد و گفت: علیرغم جایگاه والای این تشکل متاسفانه محل مناسبی برای آن در نظر گرفته نشده است.

*خانه مطبوعات باید حساب کتاب پس بدهد
وثوقی به برخی از سوالات خبرنگاران در فضای مجازی مبنی بر استعفای وی از خانه مطبوعات اشاره و بیان کرد: خیر، استعفا نمی دهم. گزارش مالی را رییس خانه مطبوعات باید بدهد. خانه مطبوعات باید بر اساس قانون حساب کتاب پس بدهد و بازرسان باید بیایند بازرسی کنند. اصحاب رسانه هم باید اینجا را خانه خود بدانند و فکر نکنند خانه مطبوعات متعلق به یک روزنامه است. خبرنگاران باید از خانه مطبوعات سوال کنند و توضیح بخواهند. باید بدانند اگر بودجه ای وارد این خانه شده، چه مبلغی بوده و چه مبلغی خارج شده است. البته در گروه خانه مطبوعات نه در واتساپ و نه در ایتا هیچ گزارش به اعضای شورای مرکزی خانه مطبوعات داده نشده است.
خبرنگاران باید بیایند واین ها را بخواهند و سوال کنند.
وی افزود: برخی ما را متهم می‌کنند به خوردن و بردن. من و همکارانم یک شماره ملی داریم و چند کارت بانکی. آن را در اختیار شما قرار می دهیم همه ببینند آیا ریالی به حساب ما واریز شده است؟!
وثوقی تاکید کرد: خبرنگاران انحصار داخل خانه مطبوعات را بشکنند. فلان روزنامه بدش می آید. خب بیاید، مگر از خبرنگاران و روزنامه نگاران حمایت مالی می‌کنند؟ چه حمایت مالی می کند یا ما خبر نداریم؟ حواله جا به جا می‌کنند؟، ما خبر نداریم! حواله کاغذ می گیرند؟ ما نمی دانیم! حواله یارانه می گیرند؟ ما اطلاع نداریم!. فسادی در خانه مطبوعات است؟ ما خبرنداریم! ما که عضو شورای مرکزی هستیم اطلاع نداریم. در این خصوص و در همه موضوعات مربوطه می توانید از خانه مطبوعات مطالبه گری کنید از رئیس و نایب رئیس پاسخ بخواهید.

*خانه مطبوعات در انحصار کسانی است که پاسخگو نیستند
نایب رییس خانه مطبوعات استان فارس در بخش پایانی سخنان خود ضمن دعوت مجدد از خبرنگاران و عکاسان خبری برای حضور در برنامه های این خانه گفت: من قصد اهانت به هیچ شخصیت و مدیر مسئولی ندارم ولی عده ای در عدم کارآیی خانه مطبوعات که اعضای شورای مرکزی خانه مطبوعات هم هستند، مقصر هستند. خانه مطبوعات در انحصار بعضی از افراد است که پاسخگو نیستند. خبرنگاران باید مطالبه گری کنند و حقشان را بگیرند. حق شما در خانه مطبوعات است. آقای رییسی که به شیراز می آید نمی تواند حق و حقوق شما را بدهد. اعضا باید با مسئول کمیته رفاهی خانه مطبوعات موظف هستید جواب خبرنگاران واعضا را بدهند و حتی در حل مشکلات پیش رو با ایشان همکاری کنند.
وی افزود: در بحث حقوقی نیز مسئول کمیته حقوقی یاریگر اعضا است و اعضا می توانند مشاوره حقوقی رایگان بگیرند.
وثوقی تاکید کرد: مهم این است که اصحاب رسانه، خانه مطبوعات استان فارس را به رسمیت بشناسند و جدا از خود ندانند و مطمئن باشند کار گروهی بهتر جواب می دهد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true