×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۲۲ مرداد - ۱۴۰۳  
true
true
کوچ تدریجی مشاغل مزاحم ازدل شهر به بازارچه های جدید

با انتقال مغازه‌ها به بازارچه پروتئین، دروازه کازورن محور گردشگری می شود، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه، امسال در حالی از جانب کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری به نام سال «خدمات شهری» نام‌گذاری شد که بر این اساس ۱۵ پروژه برای تکمیل زیرساخت‌های این حوزه تعریف شده است.  رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز در جمع خبرنگاران بر آن تاکید بر این موضوع گفت: ما این ۱۵پروژه را به صورت سازمانی تقسیم بندی کردیم، ۶ موضوع آن به سازمان مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی مربوط می شود که امروز این موارد را بررسی می کنیم.

رضا مسعودی تصریح کرد: امروز مسیر اجرای این پروژه ها ریل گذاری شده و برنامه زمان بندی اجرای آنها تدوین شده است. در این برنامه با پروژه ها به صورت سلیقه‌ای برخورد نمی‌شود و همه پروژه ها به صورت طبقه بندی شده تعریف و در زمان مقرر اجرا خواهد شد تا بتوانیم به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

وی خطاب به خبرنگاران تصریح کرد: امروز ما  به عنوان نماینده مردم و شما رسانه ها به عنوان زبان گویای مردم باید در این زمینه  مطالبه گری کنیم و شهرداری هم باید به عنوان مجری پاسخگو باشد و اجرا این موارد باید تا رسیدن به مقصود در چرخه پیگیری رسانه ها  قرار گیرد.

زارعی در خصوص اجرای بازارچه های جدید شهرداری نیز گفت: در حال حاضر ۴۲بازارچه فعال در سطح شهر در طرح از مزرعه تا سفره قرار گرفته‌اند و در گذشته برای اجرای این موضوع ۸دستگاه پای کار آمدند و تفاهم نامه امضا کردند اما متاسفانه هرچه پیگیری کردیم اقدامات اجرایی نتیجه بخش نبود.

برای اولین بار در کشور، شورای اسلامی شهر شیراز طرح احداث بازارچه‌های دائمی میوه و تره بار شهرداری را تصویب کرد و برای این موضوع غرفه‌هایی پیش بینی شده است تا شهرداری با کاهش درصد مشخص قیمت کارشناسی، این مکان‌ها را در اختیار بهره برداران قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به مشکلات موجود شورای شهر برای اولین بار در کشور مصوبه ای جسورانه تصویب کرد و غرفه هایی را برای احداث بازارچه‌های دائمی میوه و تره بار پیش‌بینی کرد، اظهار داشت: مالکیت این غرفه‌ها در اختیار شهرداری شیراز است. این غرفه ها با یک درصد قیمت کارشناسی مشخص به بهره برداران واگذار خواهد شد تا سود این نگرفتن اجاره با کاهش قیمت محصولات عرضه شده در این بازارچه ها به دست مردم برسد. در برخی غرفه ها شهرداری تنها مجوز داده است و دربرخی هم شهرداری سازه ساخته و غرفه مربوط به شهرداری است، که دراین غرفه ها باید محصولات با ۳۰درصد کاهش قیمت عرضه شوند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری اظهار داشت: معتقدیم در ابتدای امر باید یک مکان استاندارد برای بازارچه دیده شود و بعد وارد مرحله اجرا شویم که در این ارتباط بودجه لازم نیز دیده شده که برای اجرا هر بازارچه  ۱۶۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه به تدریج ۴۲ بازارچه فعلی حذف و بازارچه نوین جایگزین آن می شوند تصریح کرد: اینگونه خدمات دهی به مردم باعث می شود تا مردم نگاه بهتری نسبت به خدمات دهی شهرداری پیدا کنند. در طرح قبلی یکی از مشکلات ما در چرخه  تامین بود چرا که شهرداری وظیفه اجرایی دارد و تامین به عهده جهادکشاورزی و تعاون روستایی است و این مورد را به استاندار فارس هم اعلام کردیم که شهرداری در ایجاد بازارچه های خوب و استاندارد کار انجام دهد.

وی اظهارداشت: البته ما قصد حذف میدان تره بار را نداریم اما نباید به آن نیز محدود باشیم و از تعاون روستایی هم کمک می گیریم، تاکید بر ساخت بازارچه های استاندارد با مالکیت شهرداری و با شروط کاملا مشخص شده است و به تعداد مناطق بازارچه خواهیم داشت و البته در برخی مناطق ۱۱گانه به خاطر تراکم جمعیت ۲ بازارچه ایجاد خواهد شد.

زارعی گفت:البته  ۲ میدان تره بار دیگر هم برای شیراز در نظر گرفته شده است که یکی در ده شیخ و دیگری در اکبرآباد است و همه اینها باعث می شود تا به بحث سفره مردم توجه شود.

ساماندهی دروازه کازرون و راه اندازی بازار پروتئین از دیگر مواردی بود که زارعی به آن اشاره کرد و گفت: ساماندهی دروازه کازرون سال هاست به عنوان یک دغدغه جدی مطرح است که در این راستا  ساماندهی مغازه ها در دروازه کازرون نیز در آینده به گونه ای است که به هیچکس در این محوراجازه بازگشت به کاربری فعلی داده نشده و پس از انتقال واحدها به بازار پروتئین نیز این محور به صورت یک محور گردشگری تعریف و کاربری های مناسب برای آنها تامین میشود که البته  بخشی از آن برای ساماندهی حرم مطهر حضرت سید تاج الدین غریب (ع) است تا از مهجوریت در آید اما اینکه کل ساماندهی و انتقال به دلیل طرح توسعه حرم باشد صحیح نیست و بیشتر ساماندهی معضلاتی است که سالهاست دروازه کازرون با آن دست به گریبان است.

وی ادامه داد: راه اندازی بازار پروتئین و ساماندهی دروازه کازرون به چند مورد بستگی دارد، در این زمینه برای انتقال مغازه داران یک مشکل وجود دارد و آن این است که آنها می خواهند اول تکلیف طرح مشخص شود و مغازه خودشان را رها نکنند و اگر  در طرح جدید شهرداری باز هم قرار است همان کاربری ها را داشته باشد مغازه خود را حفظ کنند.  این موضوع در کمیسیون های مربوطه در حال بررسی است اما  آنچه مسلم است ساماندهی وضعیت کنونی ناخوشایند  دروازه کازرون است .

عضو شورای شهر شیراز گفت: البته باید به خواسته های صنف مستقر هم توجه شود که در این رابطه  جلسات مکرری با اصناف  گذاشته شده است و آنان هم بر اصل ساماندهی نظر دارند اما باید در کنار آن بازارچه ای تامین می شد که انتقال شکل گیرد که امروز شاهد تکمیل بازارچه پروتئین هستیم.

وی با اشاره به هزینه چند هزار میلیارد تومانی اجرای بازار پروتئین در ۱۰ ساله گذشته، اظهار داشت: صنوف مجموعه محور دروازه کازرون اصل طرح را پذیرفته اند و موضوع برای آنان جذاب است و آنان می خواهند اگر کاربری گردشگری شکل گیرد در مغازه خودشان بمانند.

ساماندهی دست فروش ها و بار فروشان و بازارهای هفتگی و شب بازارها دیگر موضوعی بود که زارعی به آن اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دستورالعمل دست فروش، بار فروش و اغذیه فروش تدوین و به شورا ارائه شده است. در این راستا ابتدا باید وضعیت شهر را به خوبی در این سه موضوع احصا و همه آنها را شناسنامه دار کرده و مکان ها را مشخص کنیم و بعد باید دید برای ساماندهی وضع موجود به چه شیوه ای بلید عمل کرد.

زارعی گفت: در مرحله اول این موارد شناسایی و شناسنامه دار شده و موقتا رفع ترافیک و سد معبر می شوند و در مرحله بعد مکان های جدید که می توانیم موقتا  در یک سال در اختیار آنان قرار دهیم، مشخص خواهد شد تا با ساماندهی رفع معضل ترافیک داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید موضوع معیشت خانواده هایی که از این محل ارتزاق می کنند مورد توجه قرار گیرد گفت: یکی از مواردی که امیدواریم امسال به نتیجه برسد بازار شب و روز است که در محورهای مختلف اجرا شده و میدواریم  امسال شاهد ساماندهی قابل قبول آن در شیراز باشیم.

وی در خصوص ساماندهی مشاغل مزاحم هم گفت: امروز در  شهر۲۵ شغل مزاحم مشخص شده  که باید به خارج از محدوده شهر جابجا شود و بایستی این مشاغل به شکل سازمان یافته به خارج شهر منتقل شوند.

زارعی گفت:در این راستا  اگر به خوبی بتوانیم تمام زیرساخت ها را فراهم کنیم و سایر دستگاه ها هم کمک کنند می توانیم با ظرفیت هایی که داریم این مشاغل مزاحم را به خارج شهر منتقل کنیم که در همین ارتباط هم اکنون چند سایت از جمله  سایت های۳۰۰ هکتاری، ۲۸هکتاری و سایت شهید منتظری و چند مورد دیگر در حال آماده سازی است، همچنین در چند جلسه در کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ نیز تاکنون چندین بار برای انتقال چند  کارخانه آلاینده سیمان، پشم شیشه و روغن نباتی جلساتی داشتیم که انتقال آنها هم  در دستور کار قرار گرفت و زمانبندی آن نیز پس از سال ها مشخص شد.

*ساخت ۸ بازارچه بزرگ محلی در مناطق مختلف شیراز

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز نیز گفت: امسال ساخت ۸بازارچه محلی و بزرگ مقیاس در دستور کار شهرداری قرار گرفته  است که  دو مورد آن در منطقه ۷و۹ جز  بازارچه‌های بزرگ مقیاس هستند که اعتبار ساخت آنها هم مشخص شده است.

روح ا… خوشبخت افزود: در خصوص طرح از مزرعه تا سفره به دستور استاندار فارس با تعاون روستایی تفاهم نامه چند جانبه داشتیم اما متأسفانه نتوانستند در تأمین میوه با کیفیت و با قیمت مناسب همکاری کنند. لذا آسیب شناسی در مجموعه شهرداری صورت گرفت و در این خصوص احداث بازارچه در دستور کار قرار گرفت.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز تصریح کرد: در حال حاضر ازآغاز به کار عملیات اجرایی این طرح یک ماه میگذرد و این طرح در نقاط محروم شهر با راه اندازی بازارچه‌های از مزرعه تا سفره جنب و جوش و استقبال بسیاری خوبی از سوی شهروندان صورت گرفته است.

خوشبخت اضافه کرد: در حوزه تخصیص اعتبارات عمرانی به معاونت محیط زیست و خدمات شهری، افزایش اعتبارات بسیار قابل توجه است به گونه‌ای که بودجه از ۲۲ میلیارد به ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی ادامه داد: در خصوص ساماندهی مشاغل مزاحم شهری نیز سه سایت ۳۰۰ هکتاری، سایت ۲۸ هکتاری و۷۸ هکتاری شهید منتظری در دستور کار قرار است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز در خصوص ساماندهی دست فروشان شهر شیراز هم گفت: در این راستا دو بازار شب هفتگی بلوارهای ارم و زند جا به جا شد و جا به جایی بازارهای هفتگی عفیف آباد و قصردشت در دستور کار است.

وی تصریح کرد: سازمان مشاغل شهری و فرآورده‌های کشوری مجموعه گسترده‌ای از فعالیت‌ها را بر عهده دارد و اقدامات بزرگی به ویژه در حوزه میدان اول تره بار شیراز انجام داده است که هوشمندسازی میدان مرکزی میوه و تره بار، نصب دوربین‌های نظارتی، پروژه انتقال آب‌های سطحی و بهسازی فضای سبز از جمله این اقدامات است.

خوشبخت ادامه داد: با حرکت برنامه محوری که در دستور کار است تا پایان سال جاری با افتتاحیه‌های ویژه در حوزه خدمات شهری و محیط زیست، مردم شاهد رشد و توسعه شهری خواهند بود.

معاون شهردار شیراز در خصوص ساماندهی محور دروازه کازرون و جا به جایی صنوف این منطقه به بازار پروتئین نیز گفت:در این راستا شهرداری در ۳ حوزه تهیه طرح دروازه کازرون، اقدامات عمرانی منطقه و انتخاب بهره بردار برای بازار پروتئین است.

وی با اشاره به وجود  ۱۲۷ غرفه در بازار پروتئین افزود: در مجموعه شهرداری به دنبال آن هستیم تا به بهره بردار به گونه‌ای کمک کنیم که با تصویب طرح، تشویق و ترغیب به جا به جایی به این بازار شوند.

خوشبخت گفت: در راستای اطمینان بخشی به کسبه دروازه کازرون با تصمیم شورای تامین پس از انتقال  در راستای بلوار سیبویه  ارائه مجوز به مشاغل فعلی که در این بلوار هستند ممنوع اعلام شد علاوه بر این تسهیلات ویژه ای برای کسبه این محل دیده شده است، در خصوص محل فعلی دروازه کازرون نیز برخی مطالبی که در فضای مجازی گفته می شود که شهرداری در حال تخریب برای توسعه معبر است اصلا صحت ندارد.

طرح ساماندهی دست فروشان از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود و معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز در این زمینه اظهار کرد: از یکسو اعلام می‌کنیم که اجازه فعالیت در سد معبر به دست فروشان را نمی‌دهیم و از سوی دیگر این درخواست از سوی دست فروشان مطرح می‌شود که جانمایی به گونه‌ای باشد که موجب ضرر ما نباشد و این موضوع مصداق یک تیغه دو لبه است که معضلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را به دنبال دارد.

خوشبخت در خصوص نظارت بر قیمت گذاری در بازارهای شهرداری هم گفت: در این راستا ما ساختاری تعریف کردیم که قیمت ها و کنترل قیمت در آن مشخص شده و افراد توانمند در این حوزه شناسایی شده اند امروز عرف بازار این است که میوه و تره بار، ۳۰تا ۳۵ درصد بیشتر از قیمت میدان توزیع می شود و حذف اجاره باعث می شود تا قیمت میوه و تره بار بازارچه با قیمت میدان تره بار یکسان شود.

خوشبخت با شااره به اینکه نظارت بر بازارچه میوه و تره بار به صورت روزانه انجام خواهد شد، گفت: قیمت میدان تره بار هفتگی به ما اعلام می شود و ما به بهره بردار اعلام می کنیم و برنامه ریزی کردیم که قیمت ها به صورت برخط روی تلویزیون های بازارچه به تصویر کشیده شود، امروز در تهران بیش از ۳۰۰میدان و بازارچه ایجاد شده که موفق بودند و به دنبال پیداکردن الگوی تهران در بازارهای خود هستیم.

وی در خصوص فعالیت بارفروشان نیز گفت: امروز دیگر در برخی نقاط بار فروش نداریم. با تخلفات شهرداری جلسات این موضوع تشکیل شده است که این موارد هم جمع شود و هر هفته کارگروه بارفروشان، دست فروشان و اغذیه فروشان تشکیل خواهد شده و موضوعات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هم باید مد نظر قرار گیرد.

☆انتقال بازار شب سینما سعدی و عفیف آباد به حاشیه بوستان خلدبرین

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز نیزگفت: شهرداری زمانی که وارد فرایند بازارچه ها شد آسیب شناسی های که مد نظر رسانه هاست را درنظر گرفت از این رو از ابتدا با مشاور کار را آغاز کردیم و در مورد بازارچه ها حتی روی مکان یابی و برنامه ریزی هم مشاور داشتیم.

پژمان شفیعی تصریح کرد: شهرداری در زنجیره کاشت، داشت، برداشت و نگهداشت هیچ تاثیری ندارد ولی برخی ابزارها را در اختیار دارد و برخی غرفه ها در اختیار شهرداری است و با صفر کردن اجاره بها سعی در کاهش قیمت داریم و بحث تامین به عهده ما نیست.

وی ادامه داد : طرح ساماندهی دروازه کازرون در حال تهیه است و برخی مغازه ها می مانند و برخی مغازه ها هم حذف می شوند و شورای تامین شهرستان موضوع جلوگیری از صدور پروانه کسب را پیگیری کرده است.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز ‏ با اشاره به اینکه برای دست فروشان هیچ گونه چارچوب دستوری وجود نداشت، اضافه کرد: در خصوص ساماندهی دست فروشان کمیته ای تشکیل و مقرر شد در مرحله اول ساماندهی و جا به جایی بازار‌های شب هفتگی شهر شیراز در دستور کار قرار گیرد. و در اولین قدم تشکیل هویت شد و بازارچه زند و ارم را تغییر مکان دادیم و عفیف آباد، سینما سعدی و قصردشت را جابجا خواهیم کرد که بازار شب عفیف آباد و سینما سعدی به کنار بوستان خلدبرین منتقل می شوند. همچنین کد بندی و رنگ بندی دست فروشان در حال انجام و تعیین شده است.

وی گفت: طرح نوین دست فروشان را آغاز کردیم و ارائه QR Code  به دست فروشان و بحث اقتصادی و اجتماعی را در دستور کار قرار داده ایم.

شفیعی افزود: علوم پزشکی و مرکز بهداشت با اغذیه فروشان مخالف هستند و پیگیر آن هستیم که جلسات مشترک داشته باشیم تا این موضوع هم ساماندهی شود.  مشاغل مزاحم دیگر موضوعی بود که وی به آن پرداخت و  گفت: در حال دیوار گذاری سایت ۲۸هکتاری با ۱۶میلیارد تومان هزینه انجام شده و شیوه نامه ای برای این موضوع آماده کردیم و مشخص می کند که ضایعات فروشان چگونه کار کنند و چه زمانی انتقال پیدا کنند همچنین با انتقال سایت کامیون داران در آینده نیز شاهد انتقال ترمینال باربری از خیابان یقطین خواهیم بود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true