×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
خطر بی‌خوابی و استرس برای مفاصل

خطر بی‌خوابی و استرس برای مفاصل«آرتروز»،شایع‌ترین بیماری مفصلی پیش‌رونده است که با ساییدگی استخوان‌ها و کاهش توان حرکتی همراه است؛ اغلب مفاصل دست، زانو، لگن و ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

به گزارش فارس آگاه، دکتر حسین یاری مدیر کلینیک طب پیشگیری و ارتقای سلامت سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران به بهانه روز جهانی آرتروز با بیان اینکه آرتروز یکی از شایع‌ترین اختلالات عضلانی_اسکلتی حوزه سلامت است، اظهار کرد: مفاصل، محل رسیدن دو استخوان به یکدیگر هستند و بیماری ساییدگی یا آرتروز، بیماری است که غضروف مفاصل را درگیر می‌کند. در واقع، هنگامی که غضروف آسیب‌ ببیند، خراب شود یا تحلیل رود، بیماری آرتروز یا ساییدگی مفاصل ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: تمام مفاصل بدن از پتانسیل ابتلا به ساییدگی برخوردار هستند اما ساییدگی در برخی مفاصل شایع‌تر است. اغلب افرادی که به بیماری ساییدگی مفاصل مبتلا شده‌اند به دلیل زانو درد یا کمردرد ناشی از آرتروز به پزشک مراجعه می‌کنند؛ اما آرتروز می‌تواند در لگن، ستون فقرات، گردن، مفاصل مچ و حتی بندهای انگشتان نیز بروز پیدا کند.

بی‌خوابی و استرس؛ موثر در بروز آرتروز

عضو هیات‌علمی سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌ پزشکی تهران با بیان اینکه هنگامی که از پیشگیری از بیماری‌ها سخن می‌گوییم باید به «عوامل خطر قابل‌ تغییر» بپردازیم، اظهار کرد: ژنتیک جزو عوامل خطر بروز آرتروز است که در برابر این فاکتور نمی‌توانیم مداخله چندانی داشته‌ باشیم. به طور قطع، سبک زندگی می‌تواند نقش موثری بر عوامل خطر قابل‌ تغییر بروز آرتروز داشته‌ باشد. هنگامی که از عوامل خطر قابل‌ تغییر بروز آرتروز صحبت می‌کنیم، منظور فاکتورهایی مانند تغذیه، فعالیت بدنی، روابط بین‌فردی، خواب مناسب، سوءمصرف مواد و استرس است و هر کدام از این عوامل شش‌گانه جزو ستون‌های سبک زندگی هستند و می‌توانند در ابتلا به آرتروز اثرگذار باشند.

 

خطر دخانیات برای مفاصل

 

این متخصص طب فیزیکی ادامه داد: بررسی‌ها بیانگر این است که احتمال ساییدگی در افرادی که دخانیات استعمال می‌کنند، افزایش قابل توجه پیدا می کند. علاوه بر دخانیات، خواب ناکافی و استرس می‌توانند نقش موثری در بروز آرتروز داشته‌ باشند. اصلاح سبک زندگی، یک مولفه بسیار مهم است و توجه به مولفه اصلاح سبک زندگی می‌تواند احتمال بروز آرتروز با افزایش سن را کاهش‌ دهد یا تاثیر عوامل ژنتیکی در بروز ساییدگی مفاصل را کم‌ کند.

 

وضعیت آرتروز در میان ایرانیان

مدیر کلینیک طب پیشگیری و ارتقاء سلامت سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران درباره وضعیت ابتلای ایرانیان به آرتروز نیز گفت: اساتید دانشگاه علوم‌ پزشکی تهران، ۱۵۰۰ شهروند ایرانی را مورد بررسی قرار دادند و نتایج این پژوهش بیانگر این است که دست‌کم حدود ۶۶ درصد از افرادی که در این طرح مطالعاتی شرکت‌ کرده‌اند، «درد» را در سیستم عضلانی_اسکلتی خود تجربه کرده‌اند. بنابر اظهارات افراد حاضر در این پژوهش، اغلب آنها درد را در ناحیه کمر و زانو تجربه‌ کرده‌اند. بررسی‌ها بیانگر این است که حدود ۲۰ درصد افراد به ساییدگی مفاصل مبتلا هستند که آرتروز زانو بخش اصلی آن را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین حدود ۲۳ درصد افرادی که در این طرح تحقیقاتی شرکت‌ کرده‌اند، کمر درد را تجربه‌ کرده‌اند.

آرتروز و تعویض مفصل

یاری در بخش پایانی صحبت‌هایش با بیان اینکه گاهی‌اوقات شدت بیماری بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: هنگامی که شدت بیماری بسیار زیاد است، روش‌های رایج غیرجراحی درمان آرتروز اثرگذار نیست و تعویض مفصل زانو در چنین شرایطی توصیه می‌شود. اگر بیمار به بیماری زمینه‌ای نگران کننده‌ای مبتلا نباشد و از شرایط سنی مناسبی برخوردار باشد، عمل تعویض مفصل زانو را انجام می‌دهیم. لازم به ذکر است که پس از جراحی هم بیمار باز نباید به تعویض مفصل زانو بسنده کند و لازم است پس از عمل تعویض مفصل زانو، رعایت برخی نکات را مد نظر قرار دهد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true