×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
خلبان عباس بابایی قهرمانی در آسمانها و زمین

خلبان عباس بابایی قهرمانی در آسمانها و زمین ، به گزارش سید محی الدین حسینی ارسنجانی خبرنگار فارس اگاه،

*مختصر زندگینامه تیمسار شهید بابایی:

شهید خلبان تیمسار عباس بابایی متولد ۱۴ آذر ۱۳۲۹ در قزوین و شهید روز ۱۵ مرداد ۱۳۶۶ سرتیپ خلبان نورثروپ اف-۵ و اف-۱۴ تام‌کت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و معاون عملیات فرماندهی این نیرو از ۹ آذر ۱۳۶۲ تا ۱۵ مرداد ۱۳۶۶ بود.این قهرمان ملی و شجاع کشورمان پس از مدتها رزم بی امان در آسمان و زمین سرانجام در ۱۵ مرداد سال ۱۳۶۶ طی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در سی و هفت سالگی به درجه رفیع شهادت نائل گشت.وی دوره ابتدایی را در دبستان «دهخدا» و دوره متوسطه را در دبیرستان «نظام وفا» گذراند. پس از گرفتن دیپلم، در سال ۱۳۴۸ در رشتهٔ پزشکی پذیرفته شد،اما به دلیل علاقه به خلبانی، داوطلب تحصیل در رشته خلبانی نیروی هوایی شد و پس از گذراندن دوره مقدماتی برای تکمیل تحصیلاتش در سال ۱۳۴۹ به آمریکا اعزام گشت.پس از بازگشت با ورود هواپیماهای پیشرفته اف – ۱۴ به نیروی هوایی وی که خلبان ماهر شکاری اف – ۵ بود، برای پرواز با هواپیمای اف – ۱۴ انتخاب و به پایگاه هوایی اصفهان منتقل شد.او در ۴ شهریور ۱۳۵۴ با دختردایی‌اش، ملیحه حکمت (زادهٔ ۱۳۳۷ و درگذشته ۳ خرداد ۱۳۹۵)ازدواج کرد.ثمره این ازدواج یک دختر به نام سلما و ۲ پسر به نامهای محمد و حسین است.

* نحوه شهادت تیمسار خلبان عباس بابایی

عباس بابایی پس از۶۰مأموریت جنگی موفق، در صبح روز ۱۵ مرداد سال ۱۳۶۶،مصادف با روز عید قربان، همراه با سرهنگ علی‌محمد نادری به منظور شناسایی منطقه و تعیین راهکار صحیح اجرای عملیات، با یک فروند هواپیمای اف–۵ از پایگاه هوایی تبریز به پرواز درآمد و وارد آسمان عراق شد. بابایی و نادری پس از انجام دادن مأموریت به هنگام بازگشت در منطقه عملیاتی سردشت در ۱۵ مرداد ۱۳۶۶ مورد هدف شلیک توپ ضدهوایی شیلکا ۲۳ میلی‌متری پدافند قرار گرفتند و بابایی که درکابین عقب حضور داشت از ناحیه سر شهید شد.پیکر پاک او در گلزارشهدا در جنوب شاهزاده حسین قزوین به خاک سپرده شده است.

*تیمسار بابایی دارنده نشان نظامی فتح

بابایی از جمله فرماندهانی است که دارای نشان فتح است.نشان فتح از نشانهای نظامی جمهوری اسلامی ایران که توسط رهبری به رزمندگان و سرداران و فرماندهان نبردها با پیروزی چشمگیر داده می‌شود. اهدای این نشان برای اولین بار در سال ۱۳۶۸ در طی مراسمی به فرماندهان سپاه پاسداران و ارتش که نقش مهمی در عملیاتهای بیت المقدس و آزاد سازی خرمشهر در سال ۱۳۶۱ داشتند، صورت گرفته‌است. یک میدان در شهر قزوین بنام «میدان شهید بابایی» با یک مجسمه تمام ‌تَنِه از او، برای یادبودش ساخته شده‌است. همچنین یکی از بزرگراه‌های منطقه شرق تهران، برای قدردانی از زحمات او، «بزرگراه شهید بابایی» نامگذاری شده‌است.

*شهید بابایی و شوق پرواز او:

مجموعه تلویزیونی شوق پرواز به کارگردانی یدالله صمدی با بازی شهاب حسینی برای نمایش زندگینامه عباس بابایی ساخته شد و از شهریور تا بهمن ۱۳۹۰ در ۲۴ قسمت از شبکه یک سیما پخش گردید. شهاب حسینی به خواسته ملیحه حکمت، همسر تیمسار شهید عباس بابایی، در نقش عباس بابایی بازی کرد، مستند «عباس» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی «حسین ترک‌جوش» که بخش‌هایی از دوران کودکی و تحصیل عباس بابایی را به تصویر کشیده، در مرداد ۱۴۰۲از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده‌است.

*سخن پایانی

کتابهایی درباره زندگی تیمسار خلبان شهید عباس  بابایی به شیوه خاطره‌ نویسی نگاشته شده است که برخی از آنها عبارتند از: آشیانه بر اوج، جواد افهمی، نشر آجا؛ پرواز عاشقانه، کامبیز فتحی، نشر سایه گستر؛ پرواز سفید، داوود بختیاری دانشور، انتشارات سوره مهر؛ پرواز تا بی نهایت، مجموعه ای از نویسندگان، انتشارات ارتش جمهوری اسلامی ایران، عباس بابایی (به روایت همسر)، علی مروج، نشر روایت فتح، قهرمان آسمان، فاطمه بگزاده، نشر آجا (روایت داستانی برای کودکان و نوجوانان)و…درباره هنرنمایی‌های شهید بابایی در هنگام پرواز های با هواپیمایش و نقش موثر وی در دوران دفاع مقدس و شجاعتها و قهرمانی‌های وی مطالب بسیار باید نوشت و باید با تولید محتواهای متفاوت و متنوع به آنها پرداخت و بخشهای مبهم از زندگانی کوتاه اما سراسر افتخار وی را روشن نمود .به نحوی که نسل جوان امروز و فردا؛ وی و امثال این قهرمانان ملی را بهتر شناخته و در کار و زندگانی خویش از راه و روش فکری و سیره زندگانیشان الگو سازی کنند. روح و روانش شاد و در بهشت برین جایگاه و مقام و منزلتش ترفیع باد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true