×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
دورهمی دبیران شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی کشور در شیراز

دورهمی دبیران شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی کشور در شیراز، به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار فارس اگاه، نشست تخصصی شهرداران و دبیران شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی، با حضور معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و دبیران شهرها و روستاهای جهانی کشور، دیروز در ساختمان قدیمی شهرداری شیراز، برگزار شد.

در این جلسه، دبیران ۱۶ شهر جهانی، مدیرکل و معاونین ادارات میراث فرهنگی، گردشگری ‏و صنایع‌دستی استان ها، به معرفی فعالیت های صورت گرفته در حوزه توسعه و ‏ترویج صنایع دستی و همچنین اقدامات زیرساختی انجام شده، در زمینه معرفی صنایع دستی پرداختند. شهرهای جهانی صنایع‌دستی ایران، شامل شیراز، به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی، اصفهان، شهر جهانی صنایع‌دستی، لالجین، ‏شهر ‏جهانی سفال، تبریز، شهر جهانی فرش، مشهد، شهر جهانی سنگ‌های قیمتی، سیرجان، شهر جهانی گلیم، مریوان، شهر جهانی ‏کلاش، ‏آباده، شهر جهانی منبت‌کاری، کاشان، شهر جهانی نساجی، دزفول، شهر جهانی گپوبافی، زنجان، شهر جهانی ملیله و میبد، شهر ‏جهانی ‏زیلو است.‏

* بخش صنایع دستی جزئی مهم از موزه بلدیه شیراز خواهد بود

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، در نشست تخصصی دبیران شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی، با تاکید بر اینکه گسترش زیرساخت‌ها در شیراز، امکان میزبانی و معرفی صنایع دستی کشور و شهرهای خواهرخوانده را فراهم کرده است، به معرفی مختصری از فعالیت دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی شیراز پرداخت.

محمدعلی چوبینی، در بخشی از سخنانش، به محل برگزاری این نشست، در ساختمان قدیمی شهرداری شیراز که اکنون به یک کارگاه، برای راه‌اندازی موزه بلدیه شیراز تبدیل شده، اشاره کرد و گفت: ساختمان قدیمی شهرداری شیراز، از بناهای میراثی و ارزشمندی است که به موزه بلدیه شهر شیراز، تبدیل خواهد شد و بخشی از آن، به موزه صنایع دستی و بخشی هم به اتاق تشریفات شهرداری، اختصاص داده خواهد شد.

معاون شهردار، اعلام کرد که این موزه، اردیبهشت ماه سال آینده و در هفته شیراز، به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، در پایان اظهار داشت: نیاز داریم، شهرمان به هنر هنرمندان چیره دست آذین شود، از این رو تمام ظرفیت شهرداری، برای استفاده از هنر صنایع دستی آماده است، تا آثار شاخص هنرمندان شیرازی را به معرض دید عموم بگذارد.

*راه اندازی ۱۲ خانه صنایع دستی در فارس

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس نیز در این نشست، از افتتاح ۱۲ خانه صنایع دستی در فارس، با حضور معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد.

محمد ثابت اقلیدی، در ادامه به تعامل مطلوب اداره کل میراث با شهرداری شیراز، به ویژه در اجرای رویدادهای مشترک، اشاره کرد و افزود: با حضور معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دیروز ۱۲ خانه صنایع دستی در استان و در شهرستان های شیراز، فسا و لار، به بهره‌برداری رسید.

ثابت اقلیدی، در بخش دیگری از سخنان خود، به اجرای پروژه احیای میدان توپخانه یا نقاره‌خانه شیراز، به صورت کاری مشترک با شهرداری شیراز، اشاره کرد و اظهار داشت: بناست درمیدان توپخانه یا نقاره خانه، حجره‌های دائمی دایره شده و به نمایش و ارائه صنایع دستی، اختصاص داده شود.

وی، بر لزوم اجرای برنامه های رویداد محور، برای توسعه گردشگری فارس، تاکید کرد و اظهار داشت: همکاری میراث فرهنگی و شهرداری، در ساخت و نصب نمادهای شهری هویت ساز و میزبانی از رویدادهای مختلف، از دیگر مواردی است که به معرفی و بازارسازی برای صنایع‌دستی، کمک می‌کند.

*زنجیره اقتصادی صنایع دستی در شهرهای جهانی فعال شود

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث نیز در حاشیه این نشست، با تاکید بر اینکه ۶۰ سال از آغاز شورای جهانی صنایع دستی می گذرد و ۲۰ خرداد، به عنوان روز پاسداشت صنایع دستی و فرش، ارج گذاشته می شود، گفت: تمام تلاش ما در دولت سیزدهم و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، تقویت و توجه دستگاه‌های اجرایی، نسبت به صنایع‌دستی، به‌عنوان اقتصاد هویت بنیان بوده است.

مریم جلالی، با تاکید بر اینکه جهانی‌شدن یک شهر در حوزه صنایع‌دستی، یک مسئولیت است نه یک امتیاز؛ افزود: ظرفیت‌های صنایع‌دستی، نباید در حد توصیف باقی بماند و باید از بالقوه به بالفعل، درآمده و زنجیره اقتصادی آن فعال شود.

وی، با اشاره به اینکه امسال فارس و شیراز، به‌عنوان کانون صنایع‌دستی و شهر جهانی صنایع‌دستی، برای تبادل تجربه و هم‌افزایی بیشتر، پیش‌قدم میزبانی نشست ۱۶ شهر و روستای جهانی صنایع‌دستی کشور شد، اظهار داشت: امیدواریم که نتایج حاصل از این نشست، منجر به نتیجه‌بخش بودن همکاری سازمان‌ها شود.

معاون صنایع‌دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه با اعطای عنوان شهر جهانی به شهرها، یک وظیفه‌ای بر آن‌ها مترتب می‌شود و نقش حاکمیت شهری شهرداران در این خصوص، بسیار حایز اهمیت است، اظهار کرد: شهرداری، پای ثابت صنایع‌دستی است و اگر توجه شهردار و مدیریت شهری، نسبت به صنایع‌دستی جلب شود، اتفاقات خوبی در این حوزه، رقم‌زده خواهد شد.

جلالی، در ادامه افزود: صنایع‌دستی، برای معضل بافت‌های تاریخی که شهرداری‌ها، مبتلا به آن هستند، یک‌ راه برون‌رفت، محسوب می‌شود و در واقع حیثیت بنای تاریخی را حفظ می‌کند، همچنین ضروری است، راهبران اقتصادی شهرها، شناسایی شوند تا صنایع دستی، از غفلت تاریخی بیرون بیاید.

معاون صنایع‌دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ابراز امیدواری کرد که شهرهای جهانی، فارغ از افراد و شخصیت‌های حقوقی، بر اساس شخصیت‌های حقیقی شهروندی، نقش‌آفرین باشند و زنجیره ارزش را کامل کنند و افزود: در برنامه هفتم توسعه، موظف هستیم که زیست بوم صنایع دستی را کامل کنیم که یکی از اجزای ‌آن، مدیریت شهری است.

جلالی، درپایان از تشکیل شورای راهبردی، با هدف افزایش تعداد شهرهای ملی، در آینده ای نزدیک خبر داد.

گفتنی است شیراز، به مدت سه روز، میزبان نمایشگاه صنایع دستی ۱۶ شهر و روستای جهانی صنایع دستی است. این نمایشگاه، از ۲۰ تا ۲۳ خرداد، در باغ عفیف آباد برگزار خواهد شد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true