
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز:با استقبال شرکتکنندگان در مناقصه جدید، بستر فعالیت دوباره دوچرخههای اشتراکی فراهم میشود، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه ، در دوره پنجم شورای شهر شیراز بود که طرح دوچرخههای اشتراکی با عنوان بیدود مطرح شد و چندی بعد سروکله دوچرخه نارنجی رنگ در شهر پیدا شد و کمکم حضور این بیدودهای اشتراکی در شهر عادی شد، اما یک مشکل اصلی وجود داشت و آن نبود راههای امن برای تردد دوچرخهسواران بود و خطراتی بود که با آن مواجه بودند و خودروها و موتورسیکلتهایی که بیمحابا با آنها برخورد میکردند. در این بین بسیاری از آنها یا جانشان را از دست دادند یا سلامتشان را. در همین راستا بحث مسیرهای تردد دوچرخهسواران در شورای پنجم داغ شد و منجر به ایجاد برخی مسیرهای دوچرخهسواری حتی در برخی خیابانهای مرکزی شهر شد که البته آن هم مخالفان و موافقان را داشت. در این بین معترضان از کاهش عرض خیابان، افزایش ترافیک و تبدیل مسیرهای تردد دوچرخه به پیادهراه و محل جولان موتور سواران و گاه برخی تصادفات میگفتند و در مقابل موافقان از توسعه فرهنگ دوچرخهسواری و تبدیل آن از یک وسیله رفاهی و ورزشی به یک مدل حمل و نقل پاک سخن میگفتند؛ وسیله نقلیهای که در برخی کشورهای جهان به یکی از مهمترین مدلهای حمل و نقل تبدیل شده و چه از نظر زیستمحیطی و چه کاهش ترافیک و هزینههای سفر.
در ادامه حوزه حمل و نقل، اجرای مسیرهای دوچرخهسواری و توسعه دوچرخهسواری را در دستور کار خود قرار داد و همین موجب توسعه مسیرهای دوچرخهسواری شد به گونهای که حتی مسئولان وقت مدیریت شهر قول افزایش این مسیرها تا بیش از چند صد کیلومتر را هم دادند. در این بین، بیش از دو هزار دوچرخه اشتراکی بیدود نیز وارد شیراز شد که طبق آمار اعلام شده، سال ۹۸ بیش از ۷۶ هزار و ۶۰۰ سفر شیرازیها با این دوچرخههای اشتراکی ثبت شد و همین اقدامات باعث شد شیراز سال ۱۳۹۹ عنوان شهر ملی دوچرخه را کسب کند. اما در اواخر سال ۱۳۹۸ و اوایل ۱۳۹۹، با روی کار آمدن ویروس کرونا، استقبال از این دوچرخهها نیز کاهش یافت و در نهایت در اواخر فعالیت شورای پنجم، با توجه به برخی اختلافات میان مدیریت شهر و شرکت بیدود، شرکت طرف قرارداد دوچرخههای اشتراکی، این شرکت اقدام به جمعآوری دوچرخههای نارنجی رنگ سطح شهر کرد و تا روی کار آمدن شورای ششم و حتی مدتی پس از آن، دوچرخهها در برخی محلها دپو شدند و پس از مدتی دیگر خبری از آنها نبود جز برخی سایبان فرسوده از ایستگاههای سابق دوچرخههای بیدود. آرامآرام، با جمع شدن مسیرهای دوچرخهسواری کنار خیابانهای شهر، دیگر نه خبری از دوچرخههای اشتراکی شد و نه مسیرهای دوچرخهسواری درونشهری. حال، گرچه شهرداری شیراز در اقدامی کمسابقه در روزهای اخیر در چند مراسم پیادهروی اقدام به توزیع چند صد دستگاه دوچرخه در میان شهروندان شیرازی کرده که کاری پسندیده است، اما در خیابانهای شهر دیگر جایی برای تردد دوچرخه وجود ندارد و یا اگر داشته، جمعآوری شده و به جای آن، مسیرهای دوچرخهسواری به کوهها و برخی پارکها و بلوارهای پیرامونی شهر منتقل شده و باز هم تردد دوچرخه در مرکز، خطرات خود را دارد.
نکته دیگر اما عدم فعالیت مجدد دوچرخههای اشتراکی است که مدتهاست به سوالی برای شهروندان تبدیل شده و اینکه چرا دیگر این دوچرخهها در شیراز فعالیت ندارند؟ موضوعی که با معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در میان گذاشتیم و وی در پاسخ گفت: با توجه به گذشت چند سال از اختلاف شرکت ارائهدهنده خدمات سرویس دوچرخههای اشتراکی هوشمند بیدود با شهرداری شیراز، این شرکت نه به تعهدات خود عمل کرد و نه به مکاتبات و اخطارهای معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز پاسخ داد.
هادی شهدوست شیرازی افزود: اما در مقابل این شرکت خواستار افزایش قابلتوجه کرایه سفر و هزینه ثبتنام بود که این برخلاف تعهد و قرارداد موجود بود. با توجه به این موضوع، شهرداری شیراز مخالفت خود را با این درخواست اعلام کرد.
وی تصریح کرد: در همین ارتباط و در راستای توسعه حمل و نقل پاک و با هدف کاهش آلودگی هوا و ایجاد فرصت استفاده شهروندان شیرازی، استفاده از موتورسیکلتهای برقی در دستور کار ما قرار گرفت که به همین منظور تفاهمنامهای با یک شرکت دانشبنیان در زمینه ارائه تسهیلات در حوزه توسعه استفاده شهروندان شیراز از موتورسیکلتهای برقی منعقد کردیم.
شهدوست گفت: البته تکلیف این تفاهمنامه در آینده نزدیک با تعیین تکلیف قرارداد دوچرخههای اشتراکی بیدود مشخص میشود چرا که در یکی از قرارداد بیدود، یک بند انحصاری برای فعالیت این شرکت در گذشته دیده شده که پس از صدور رأی نهایی کمیسیون ماده ۳۸ جهت قرارداد مذکور، ما میتوانیم نسبت به انعقاد قرارداد جدید دوچرخههای اشتراکی اقدام کنیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز تصریح کرد: این در حالی است که در مقابل بدعهدهی شرکت ارائهدهنده خدمات، اما شهرداری شیراز به کلیه تعهدات خود در این حوزه نه تنها در شهر شیراز و حتی در کلانشهر تهران اقدام کرد و این موضوع با ارائه مدارک کاملاً مشهود است.
وی ادامه داد: شهرداری شیراز با هدف رفع مشکلات شرکت مذکور و ادامه همکاری و حمایت از شرکتهای دانشبنیان پس از برگزاری جلسات متعدد با شرکت پاکچرخ ایرانیان، به ارسال لایحه افزایش نرخ کرایه سفر دوچرخههای اشتراکی به شورای اسلامی شهر اقدام کرد و شورا نیز پس از بررسی لایحه با افزایش کرایه سفر و یارانه (کمکهزینه) شهرداری شیراز بر روی کرایه سفر به جهت حمایت از شهروندان موافقت و در اسفندماه ۱۴۰۱ مصوب شد.
معاون شهردار شیراز گفت: در این ارتباط اگرچه تاکنون ۲ بار مناقصه واگذاری دوچرخههای اشتراکی برگزار شده اما هیچ سرمایهگذاری تمایل به شرکت در این مناقصه را نداشته است.
وی افزود: به همین دلیل تغییر و بروز رسانی مجدد اسناد و ارسال آن به شورای شهر شیراز جهت تصویب سومین مرحله مناقصه صورت گرفت و طولانی شدن فرآیند مناقصه پس از دو مرتبه برگزاری، موجب شد تا در جهت بروز رسانی درآمد و هزینههای سرمایهگذاری و همچنین تورم در زمان شروع پروژه، مصوبه جدیدی مطرح شود.
شهدوست شیرازی گفت: امیدواریم با استقبال بالای شرکتکنندگان در مناقصه جدید، ضمن فراهم شدن بستر فعالیت دوباره دوچرخههای اشتراکی، شاهد گسترش این مدل از حمل و نقل در شیراز و الگو سازی آن برای دیگر شهرها و کلانشهرهای کشور باشیم.