×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۱ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
دیپلماسی علمی یکی از راههای ارتقای روابط کشورها است

دیپلماسی علمی یکی از راههای ارتقای روابط کشورها است ، معاون امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه دیپلماسی علمی در حوزه سلامت یکی از راه‌های مؤثر برای بهبود و ارتقا روابط بین الملل بین کشورها است، گفت:‌ دیپلماسی علمی می‌تواند در سه حوزه اصلی شامل دیپلماسی برای علم، دیپلماسی از طریق علم و دیپلماسی در علم پیگیری شود.

به گزارش فارس آگاه از دانشگاه علوم پزشکی تهران، محمدحسین آیتی در جشنواره روز بین الملل این دانشگاه که با حضور جمعی از سفرا و نمایندگان سفارتخانه های مقیم در ایران برگزار شد، اظهار داشت: بین المللی سازی آموزش عالی در دهه‌های اخیر به یکی از چالش‌ها و فرصت‌های مهم نظام‌های آموزش عالی جهان تبدیل شده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه بین المللی سازی آموزش عالی، از طرفی یک ضرورت است و از سوی دیگر یک فرصت به شمار می رود که باید به آن پرداخته شود، افزود: رهبری و مدیریت در بین المللی سازی آموزش عالی نقش کلیدی دارد و به معنای تعیین راهبرد، اهداف، برنامه‌ها، سیاست‌ها، و سازوکارهای لازم برای اجرای فعالیت‌های بین المللی سازی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است.

آیتی تاکید کرد: این رهبری و مدیریت باید از سطوح مختلفی از جمله سطح ملی، سطح دانشگاهی و سطح دانشکده‌ای انجام شود. همچنین باید از ابزارهای مناسبی هم بهره برد، و در این راستا، دیپلماسی علمی می تواند یکی از راهکارهای عملی و ابزاری مناسب برای عبور کشور از مشکلات باشد.

معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطر نشان کرد: دیپلماسی علمی فرایندی است که در آن یک کشور از طریق همکاری و تبادل علمی و فناورانه با کشورهای دیگر، روابط خود را با آن‌ها تقویت می‌کند و منافع مشترک را ایجاد می‌کند.

وی افزود:‌ دیپلماسی علمی می‌تواند در سه حوزه اصلی اعمال شود که شامل دیپلماسی برای علم، دیپلماسی از طریق علم، و دیپلماسی در علم است.

آیتی با بیان اینکه دیپلماسی برای علم به معنای حمایت از توسعه علم و فناوری در کشورهای مختلف است، ادامه داد: دیپلماسی از طریق علم به معنای استفاده از علم و فناوری به عنوان ابزاری برای بهبود روابط بین‌المللی و حل مسائل جهانی است و دیپلماسی در علم به معنای تنظیم قواعد و معیارهای علمی و فناورانه در سطح بین‌المللی است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: دیپلماسی علمی می‌تواند اعتبار و جایگاه کشور را در سطح جهانی بالا ببرد و به حل مسائل مهمی مانند تغییرات اقلیمی، بهداشت و سلامت، انرژی و امنیت کمک کند. بنابراین، دیپلماسی علمی را نباید به عنوان یک گزینه انتخابی، بلکه به عنوان یک ضرورت استراتژیک در نظر بگیریم.

وی بر این نکته تاکید کرد که سلامت یکی از ارزش‌های اساسی و انسانی است که برای همه مردم جهان اهمیت دارد؛ سلامت همچنین یکی از شاخص‌های توسعه و پیشرفت هر کشوری است که بر روی عوامل مختلفی مانند رشد اقتصادی، کاهش فقر، افزایش آموزش، و تقویت امنیت تأثیر می‌گذارد. بنابراین، سلامت را نمی‌توان به عنوان یک مسئله داخلی و ملی در نظر گرفت، بلکه باید به عنوان یک مسئله بین‌المللی و جهانی با آن روبه‌رو شد.

آیتی با طرح این پرسش که چگونه می‌توانیم سلامت را به عنوان یک مسئله بین‌المللی مدیریت کنیم، پاسخ داد: پاسخ این سوال، دیپلماسی علمی در حوزه سلامت است.

دیپلماسی علمی یکی از راههای ارتقای روابط کشورها است

وی با تاکید بر اینکه دیپلماسی علمی در حوزه سلامت یکی از راه‌های مؤثر برای بهبود و ارتقا روابط بین الملل بین کشورها است، افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران تلاش می‌کند یک رویکرد استراتژیک و برنامه‌ریزی شده برای دیپلماسی علمی در حوزه سلامت داشته باشد و با تعیین اهداف، اولویت‌ها، بودجه، منابع، شرکای، و شاخص‌های ارزیابی در این مسیر حرکت کند.

معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: این دانشگاه تلاش می کند با ایجاد شبکه‌ها و ارتباطات با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی داخلی و خارجی از طریق برقراری ارتباط مستقیم، شرکت در همایش‌ها و کارگاه‌های علمی، عضویت در انجمن‌ها و شبکه‌های علمی و همکاری و تبادل علمی و فناورانه با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی داخلی و خارجی، طرح‌ها و پژوهش‌های مشترک، تبادل دانشجویان و اساتید، ارائه برنامه‌های درسی و مدارک مشترک، و انتقال تکنولوژی و دانش فعال باشد.

آیتی تاکید کرد: برای توسعه فعالیت های بین المللی باید چالش های آن برطرف شود و همه در این زمینه به هم یاری رسانند.

وی از سفرا و رایزنان علمی سفارتخانه ها و همچنین اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران خواست که در فعالیت‌های بین المللی سازی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شرکت کنید، از آن‌ها حمایت کنید و این دانشگاه را در نیل به این هدف بزرگ و ارزشمند تنها نگذارند.

به گزارش شهرمردم، جشنواره روز بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران به‌صورت مشترک نهم اسفند ماه در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد؛ همکاری‌های علمی برای صلح جهانی، شعار این جشنواره بود و سفرا و رایزنان کشورهای خارجی، روسا و معاونان بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران، اعضای هیئت‌رئیسه، اساتید و همچنین دانشجویان بین‌الملل دو دانشگاه در این جشنواره حضور داشتند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true