true
رتبه بندی معلمان طرحی ناقص و دور از عدالت ، به گزارش سید محی الدین حسینی ارسنجانی خبرنگار فارس اگاه، طرح رتبه بندی معلمان بعنوان طرحی ناموفق و البته ناقص و مضحک و من در اوردی به جای اینکه بتواند عدالت در پرداختها را ایجاد و مایه دلخوشی و امید در دلهای معلمان باشد برعکس خشم و نفرت توام با کینه و ناراحتی و عصبانیت و نارضایتی معلمان را به دنبال داشته و در بین معلمان از این طرح بعنوان طرحی من در اوردی و مضحک و بی ثمر و بی فایده یاد میشود چون اجحاف و بی عدالتی در اجرای این بخشنامه و مصوبه ملی که از سوی عده ای از نمایندگان ناکار امد مجلس که نا اشنا به وضعیت کار و زندگی معلمان بودند و با فشار و تحمیل مدیران ناتوان و بی تدبیر آموزش و پرورش وقت اجرا شد نتوانست رضایت خاطر شریف ترین قشر جامعه یعنی معلمان عزیز و زحمتکشمان جامعه را برآورده سازد. معلمانی با سابقه بالا از جمله نگارنده با ۳۱ سال خدمت در اموزش و پرورش و برخورداری از تمام امتیازات خواسته شده در طرح رتبه بندی چرا باید مبلغ ۲۱ میلیون دریافتی داشته باشم اما افرادی مثل من و همکارانم با شرایطی مثل من و مدرک و سابقه کاری من ۲۵ تا ۲۸ میلیون و بالاتر از اینها دریافتی داشته باشند و از آن گذشته معلمان لیسانس با سوابق کاری و سختی کارهم اندازه در برابر لیسانسیه های سایر ادارات و ارگانها با همان مقدار سوابق و شرایط کار مبالغ دریافتی نصف دیگران در ادارات و ارگانها داشته باشند.؟معلمی که ۳۰ سال سابقه خدمت و بیشتر از آن دارد محال است شاخصهای تعیین شده در رتبهبندی را نداشته باشد،اکثر معلمان به وظیفه معلمی خود متمرکز وواقفند و در طول سنوات خدمت خود به دنبال جمعآوری مستندات برای رتبه بندی نبودهاند البته شاخصهای رتبهبندی مناسب افرادی است که به دنبال مستندسازی و جویای نام بودن هستند نه ان دسته معلمانی که با جان و دل و برای خدا و مردم و رضایت وجدان خود کار میکنند.در طرح رتبه بندی اسناد و مدارکی از معلم خواسته شده که هزینه تراشی برای معلم میکند و بیشتر به نفع اداریهاست تا کسانی که به هر نحو در مدرسه شاغل بوده یا در ماموریت کاری بوده اند. متاسفانه در روند امتیاز دهیها هم پارتی بازی شده و بیشتر پرسنل اداری مرکز و استانها در وزارتخانه و ادارات کل اموزش و پرورش استانها اعلب پرسنل بالاترین رتبه ها را کسب و از حقوقهای بالاتری برخوردارند و کسی هم پاسخگو نیست چطور کارمند اداره کلی که خبر از سختیهای کار معلم در مناطق محروم ندارد خودش رتبه ۵ باشد و رفقایش برای او رتبه های بالاتر را منطور کرده و ثبت نمایند اما افرادی با سوابق مشابه در مناطق و مدارس رتبه ۲ و ۳ باشند؟ تمام کار معلمی تنها به ساعات حضور در مدرسه خلاصه نمیشود و نمیتوان اعتقاد معلمان به اصول و ارزشهای دینی و انقلابی را با گزارشات مخدوش این و ان تکمیل و در امتیازات رتبه بندی لحاظ کرد.معلمان در خانه زمان بسیاری را صرف طرح درس، طرح سوال و تصحیح برگهای امتحانی میکنند و کارشان در ساعات حضور در منزل هم ادامه دارد و این در حالی است که تعداد زیادی از آنها به دلیل مشکلات معیشتی مجبور به داشتن شغل دوم در ساعات بعد از ظهرها هستند.معلمان میگویند قرار بود ما ۸۰ درصد حقوق یک عضو هیات علمی دانشگاه را دریافت کنیم، آیا عضو هیات علمی دانشگاه با کمترین سابقه ۱۰ میلیون تومان دریافت میکند؟ در سبکی که برای رتبهبندی در نظر گرفته شده و نوع امتیازدهی هرگز عدالت رعایت نشده و ما شاهد این موضوع عجیب هستیم که معلمی با ۳۰ سال سابقه خدمت فاقد رتبه شده و یا رتبه یک گرفته است.رتبه بندی در شرایطی سوء تفاهمی اجرا شد که معلمان و دستگاه آموزش و پرورش نگاه هم سویی به آن نداشتند.ارزیابیهای دقیقی برای سنجش شایستگیهای معلمان وجود ندارد و همت و اراده ای نیز در این زمینه دیده نمی شود.رتبه بندی فعلی معلمان نتیجه ای جز توزیع بی عدالتی و بی برنامگی ندارد . ادامه این شرایط نیز بدون تجدید نظر اساسی به انگیزه های معلمی لطمه شدید میزند.
true
true
https://farsagah.ir/?p=53717
true
true