×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  چهارشنبه - ۲۷ فروردین - ۱۴۰۴  
true
true
رسانه‌های مخاطب‌گریز در سراشیبی سقوط!

رسانه‌های مخاطب‌گریز در سراشیبی سقوط!به گزارش سید محی‌الدین حسینی ارسنجانی خبرنگار فارس اگاه، تعریف رسانه امروز با سال‌های گذشته تفاوت کرده، درست مثل وضعیت امروزی رسانه‌ها که از هر نظر با رسانه‌های دیروز فرق دارد. پیشرفت‌های چشمگیر بشر و توانایی‌های نوین شرکت‌های بزرگ رسانه‌ای دنیا، موفقیت‌های بی‌شمار رسانه‌های خبری جهان در زمینه اطلاع‌رسانی، تحلیل و تولید محتواهای گوناگون و اثرگذار، در کنار فناوری‌های جدید به‌ویژه تحولات شگرف اینترنت، ماهواره و تلویزیون‌های فراملی و بین‌المللی، از یک سو، و پیشرفت‌های چشمگیر رسانه‌های مکتوب، آنلاین و الکترونیک در بسیاری از کشورها، همگی به دلیل توجه به دیدگاه جدید مخاطبان و تغییر سلیقه‌های مردم دنیاست که می‌خواهند اخبار سریع، درست، مفید، کاربردی و مورد نیاز خود را از رسانه‌ها و به‌ویژه غول‌های رسانه‌ای غرب و اروپا و آمریکا دریافت کنند.

بنابراین، رسانه‌های ضعیف و عقب‌مانده در هر جای دنیا، به‌ویژه در کشورهای جهان سومی و خاورمیانه (که منطقه تولید خبر و مرکز خبرهای ضد و نقیض است) و رسانه‌هایی که فقط به حضور در جمع اندک مخاطبان خود دل خوش کرده‌اند و به چند گروه مجازی و اپلیکیشن داخلی غیرمحبوب و بی‌اثر امید بسته‌اند، قطعاً رو به زوال هستند و نمی‌توانند خود را به‌عنوان رسانه‌های موفق، نوین و پیشرو معرفی کنند. همه مردم، حتی در دورافتاده‌ترین نقاط دنیا، منتظر شنیدن خبرهای جدید در موضوعاتی مثل وضعیت آب و هوا هستند. پس نمی‌توان فعال رسانه‌ای دغدغه‌مند بود و نسبت به سرنوشت خود و اطرافیان و کشور بی‌تفاوت بود، در حالی که به تولید و انتشار محتوای مورد نیاز مخاطبان رسانه خود بی‌توجه بود.

اخبار و انتشار آن‌ها مهم است، اما نحوه انتشار آن‌ها مهم‌تر است که فقط از دید یک متخصص رسانه‌ای باتجربه برمی‌آید. ممکن است افراد موفق در رسانه‌های صنعتی و اقتصادی، نتوانند مانند کسانی که قصد دارند اخبار و محتواهای فرهنگی، اجتماعی، هنری و ادبی تولید کنند، موفق باشند و مخاطبان این حوزه‌ها را جذب کنند. فعالان رسانه‌ای و سرمایه‌گذاران اقتصادی در حوزه اطلاع‌رسانی باید به این نکته توجه کنند که اگر نخواهند با پیشرفت‌ها و فناوری‌های روز رسانه‌ای دنیا همراه شوند، در فهرست رسانه‌های مخاطب‌گریز قرار می‌گیرند. نمونه بارز رسانه‌های مخاطب‌گریز در ایران، صدا و سیمایی است که در تولید محتوا برای اقشار گوناگون ضعیف بوده و هست. دیگر رسانه‌ها روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری دولتی یا وابسته به نهادها، سازمان‌ها، جمعیت‌ها و احزابی هستند که با نظر و سیاست‌های مسئولانشان هدایت می‌شوند یا با اعمال نظر سیاستمدارانی که از رسانه چیزی نمی‌دانند، اداره می‌شوند.

مردم امروز دیگر از رسانه‌های زرد و جعلی استقبال نمی‌کنند و نمی‌خواهند وقت خود را صرف دیدن و خواندن تیترهای درشت و صفحه اول آن‌ها کنند. بنابراین، اگر در ایران و استان فارس (که به نظر من استان تولید خبر است) بخواهیم در عرصه رسانه‌ای موفق باشیم، باید در نوع نگاه و رفتار رسانه‌ای و شیوه تهیه، تولید و انتشار اخبار و تحلیل‌ها تغییرات اساسی ایجاد کنیم و در درجه اول به سلیقه و نیازهای مخاطبان امروزی (که بسیار هوشمند و اهل تحلیل هستند) توجه کنیم و بدون منت و صادقانه در جهت خواست مردم و خوانندگان رسانه‌مان گام برداریم. چه معنا دارد که رسانه‌ای ملی و محلی برای درآمدی ناچیز یا برای خوشایند مدیری ناموفق، فضاهای خبری خود را صرف انتشار اخبار و محتوای مدیران ناتوان کند که مخاطبان همان رسانه به این شیوه کار بخندند و آن را تحقیر کنند و به آن رسانه و عواملش بی‌توجهی کنند.

امروزه اگر ساختاری مشخص و معیاری نو در انتشار رسانه‌های استاندارد نداشته باشیم، باید کار رسانه‌ای خود را کنار بگذاریم و به کار دیگری بپردازیم که حساسیت کمتری ایجاد کند؛ زیرا زمان رسانه‌های مردم‌فریب و مخاطب‌گریز به سر آمده و میلیاردها گوشی موبایل و فضای مجازی، لشکریان مقابله با رسانه‌های زرد و توخالی خواهند بود. نکته پایانی اینکه، ناقوس مرگ رسانه‌های مخاطب‌گریز امروز بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد!

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true