×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۷ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
رنسانس پستی!

عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست ایران ‏:تبدیل فارس به هاب پستی جنوب کشور، به گزارش فاطمه ملوزه خبرنگار فارس اگاه، عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست ایران که در بازدید از مجموعه پست مرکزی فارس بهشیراز سفر کرده بود در نشستی در جمع خبرنگاران گفت: پست کشور به دنبال تحول از جنس تحول دیجیتال و پست نوین از این مسیر است. تحول دیجیتال در فرآیندهای پستی از قبول تا توزیع کمک می‌کند تا فرآیندها ساده‌تر، کم هزینه‌تر و سریع‌تر انجام شود. همچنین بهره‌وری را افزایش می‌دهد و نیروی انسانی کمتری را به کار خواهد گرفت. از سوی دیگر برای مشتری فضای جذابتری جهت اطلاع یافتن از وضعیت مرسوله پستی او ایجاد می‌کند.

محمدرضا پاکدل ‏با اشاره به اینکه تحول دیجیتال کار سنتی پست را هوشمند کرده و برای همکارانمان فضای بهتری ‏برای کار فراهم می کند، افزود: در بخش دوم این تحول ما به دنبال مسیر جدیدی هستیم تا مرسوله های پستی از طریق داده‌های دیجیتال منتقل شود. درنهایت نیز منجر به درآمدزایی برای شبکه پستی خواهد شد تا ‌بتوانیم مسائل پست را از طریق این درآمدها حل کنیم.

وی در ادامه اظهار داشت: براین اساس دوستان دوسال قبل مرکز نوآوری پست را راه‌اندازی کردند. در این مرکز شرکت‌هایی که در زمینه پست فناور هستند، عضو ‌شدند و ما با حمایت از طرح هایشان درصدد متحول کردن شبکه پست هستیم. اکنون ۱۴۰ شرکت در مرکز نوآوری عضو هستند و ۹۰ طرح تا کنون به ما داده شده است و بخشی از آن قرار است اجرایی شود.

*ارسال مرسولات پستی از طریق گوشی همراه

وی با اشاره به مشکلات مردم در سرما و گرما برای ارسال مرسولاتشان گفت: از این پس بناست «قبول پست» از طریق ابزارهای کاربردی هوشمند انجام شود تا به جای اینکه مردم برای ارسال مرسوله‌هایشان به ما مراجعه کنند، ما خودمان به مردم مراجعه کنیم. اجرا این برنامه آغاز شده و ما برای پیشبرد کار از شرکت‌هایی که در این حوزه مایل به همکاری هستند دعوت می کنیم.

پاکدل با تاکید بر اینکه مردم از این پس می توانند درخواست ارسال مرسولات ‏خود از طریق گوشی‌های همراهشان ثبت کنند، گفت: این مهم از طریق هوشمند سازی پست امکان پذیر است. ما به شرکت‌هایی که مایل به همکاری در این برنامه باشند دادن تسهیلاتی از حوزه وزارت ارتباطات نظیر وام کم بهره در نظر گرفته ایم. از این طریق اشتغال سازی خوبی شکل می گیرد و مردم نیز با کمترین زحمت از طریق گوشی خودشان می توانند درخواست پست مرسوله خود را ارائه دهند و یا برای تحویل بسته های خود به باجه‌های هوشمند پست مراجعه کنند.

*ساختمان هایپرلند به زودی به شرکت پست فارس اضافه خواهد شد

پاکدل افزود: ما برای اداره پست فارس نیازمند فضای عملیاتی بیشتری هستیم. تا اداره پست فارس هاب منطقه جنوب تبدیل شود. مقدمات این کار فراهم شده است و بناست استان فارس به هلدینگ پست جنوب کشور که مجهز به تکنولوژی روز است، تبدیل شود.

این مقام مسئول شرکت ملی پست در ادامه سخنان خود با اشاره به افزوده شدن فروشگاه بزرگ هایپرلند به اداره پست فارس درآینده ای نزدیک گفت: با این افزایش فضا کیفیت و سرعت کار بیشتر می شود وبا تجهیز به تکنولوژی روز نیاز به نیروی انسانی کمتری خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه قرارداد هایپرلند رو به اتمام است اظهارداشت:  برای توسعه هوشمند ما نیاز به تخلیه این ساختمان داریم. به محض اینکه این فروشگاه تخلیه شد ظرف یکی دو ماه کار تجهیز  شروع می شود. رسانه ها می توانند کمک کنند تا این فضا برای افزایش سرعت کار پست دراختیار قرار گیرد.

* استقرار صندوق های هوشمند ۲۴ ساعته در مناطق پرتردد شیراز

عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست با اشاره به وضعیت مشقت بار توزیع بیان کرد: صندوق هوشمند قرار است به بحث توزیع مرسولات پستی نیز کمک کند. ‏تلاش داریم با استفاده از ترکیب فناوری هوشمند و IOT کار پستچی را آسان تر نماییم. از این رو صندوق های هوشمند ۲۴ ساعته ای در سطح شهر ایجاد می شود تا افراد بتوانند درتمام ساعات شبانه روز بسته خود را از این صندوق ها تحویل بگیرد.

پاکدل خاطرنشان کرد:  ما در چند استان این طرح را آغاز کردیم و به زودی در کل کشور اجرا خواهد شد. کار به این صورت انجام خواهد شد که افرادی که در محل گیرنده ذکر شده برای دریافت بسته خود حضور ندارند مشخص می کنند که در کدام صندوق هوشمند می خواهند بسته خود را دریافت نمایند. این کار برای شهروندان هزینه خیلی کمی دارد که قابل توجه نیست. اما مزیتش قابلیت تحویل ۲۴ ساعته مرسولات پستی است. ما با این کار تلاش داریم هم شرایط کاری را برای همکاران خود بهتر کنیم و هم برای مردم شرایط بهتری را برای ارسال و دریافت بسته های پستی‌شان فراهم نماییم.

پاکدل خاطرنشان کرد: قرارداد طرح صندوق های هوشمند پست با دو شرکت ها بسته شده است و تا ماه ‏آینده در شیراز شروع به کار خواهیم کرد.

* استقرار سکوهای هوشمند پست در محور زندیه

عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست ‏ایران در بخش دیگری از سخنان خود درباره بحث تجارت الکترونیک اظهار داشت: تجارت الکترونیک در حال توسعه یافتن در کشور است. زیرساخت این کار نیز در دست شرکت پست است.  با دوستان در منطقه پستی ارگ کریم خان زند صحبت کردیم تا در آن منطقه مرکز نوآوری ایجاد کنیم و سکوهای اینترنتی آنجا توسعه پیدا کند تا از این طریق بتوانیم بازار شیراز را به کشور وصل کنیم و در این نقطه تجاری شیراز فضای ۲۴ ساعته‌ ای برای ارسال و دریافت مرسولات ایجاد می کنیم. بخشی از پست در آنجا مستقر می شود.

پاکدل اظهارداشت: یک ناحیه پستی هوشمند نیز می تواند با استقرار در خیابان زند به جذب مشتری از ‏طریق فروشگاه ها بپردازد و آنجا نیز انبار و غرفه پستی داشته باشند تا بازاریان از همان جا هر چه ‏که می‌خواهند را به سراسر کشور ارسال کنند. همچنین هر کسی که خریدی داشته باشد در ‏همانجا برای او ارسال می شود. خوبی این پلتفرم این است که هر کس که خریدی را ثبت کند در ‏همان لحظه برای او ارسال خواهد شد. سکوهای هوشمند شیراز می توانند به کل ‏کشور سرویس دهند و این سکوها در اداره پست مستقر هستند انبار آنجا است پست هم همانجا است. ‏

* آماده ایم تا با برون سپاری بخش های عملیاتی پست، کار را به خود مردم بسپاریم

عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست ایران در ادامه افزود: درحال توسعه بخش های عملیاتی پست را از طریق برون سپاری هستیم و فضایی را ایجاد خواهیم که از توانایی های مردم در زمینه پست استفاده کنیم و آنها را حمایت نماییم. مشارکت با مردم کار پایداری تری را شکل می دهد. چون خود مردم درگیر کار هستند و این زمان کار و طول کار را بهتر می کند.

پاکدل درپایان خاطرنشان کرد: استان فارس در حوزه پست بسیار خوب عمل کرده است. فقط ظرفیت های استان خیلی بیشتر از این هاست. برای قبول پست و تحویل پست ما باید در دید مردم باشیم. فاصله ای که مردم با ساختمان  اداره پست فارس دارند، اذیت کننده است. قرار است نواحی پستی در سراسر شیراز افزایش بیابد تا فاصله مردم با نواحی پستی کم شود. سرعت کار افزایش یابد. پستچی هم فاصله کمتری برای تحویل مرسوله طی کند.

*صندوق های هوشمند بسیار امن هستند

روح ا… عباسی مدیرکل پست استان فارس نیز در این نشست گفت: ما برای نصب صندوق های هوشمند نقاط پرترافیک، امن و در دسترس مردم را شناسایی کردیم. البته باید با مالکین آنها برای نصب این صندوق ها وارد گفت و گو شویم. در مکان های که ما شناسایی کرده ایم لاکرها (صندوق های هوشمند) می توانند نصب شوند. شهروندان زمانی  که پای صندوق بروید کدی که در اختیارشان است را که وارد می کنند در صندوق باز می شود. صندوق ها هم در مکانی امن قرار می گیرند و هم توسط نگهبان امنیت آنها تامین می شود همچنین دوربین های هوشمند در آنجا وجود دارد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true