×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۲۲ مرداد - ۱۴۰۳  
true
true
رونمایی از بسته ۱۰۰هزار میلیارد تومانی سرمایه گذاری در آینده نزدیک

شیراز؛ مهرماه میزبان همایش بین المللی سرمایه‌گذاری، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه،ششمین نشست تخصصی سرمایه گذاری شهرداری شیراز با موضوع ساز و کارهای مدیریت زمان و هزینه پروژه‌های سرمایه گذاری در حالی در آخرین روز هفته گذشته برگزار شد که شرکت‌کنندگان در این همایش راهکارهای مختلف را در این حوزه به بحث و تبادل نظر گذاشتند.

شهردار شیراز در این همایش از امنیت به عنوان یکی از مهمترین فاکتورهای سرمایه گذاری یاد کرد و گفت: معتقدیم امنیت و پایداری سرمایه گذاری باید در عمل ثابت شود،  اگر بخواهیم کشور را نجات دهیم بخش خصوصی باید به میدان بیاید و به ثبات سرمایه گذاری در بخش خصوصی توجه بسیار شود.

محمد حسن اسدی اظهار داشت: از ابتدای فعالیت شورای ششم قرار شد که هر ۶ماه یکبار یک همایش سرمایه گذاری در شیراز برگزار شود، در همین ارتباط نیز طی ۳ ساله گذشته ۶همایش با  پنل‌های تخصصی برگزار شد، که امروز هم ششمین نشست تخصصی برگزار شد و مهر ماه نیز میزبان همایش بین المللی سرمایه گذاری هستیم.

وی اظهار داشت: همانگونه که از عنوان این نشست پیداست زمان در زمینه سرمایه‌گذاری یک عامل تعیین کننده و حائز اهمیت است، در دور قبلی همایش بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد تومان تفاهم نامه منعقد شد و امروز نیز در ششمین همایش چند تفاهم نامه سرمایه گذاری با چند هزار میلیارد اعتبار امضا میشود.

اسدی با تاکید بر تاثیر بالای برگزاری  پنل و همایش‌های تخصصی در حوزه سرمایه گذاری گفت: امروز تمرکز ما بر کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی  است، این موضوع در سال جاری به عنوان یک خط مشی تعریف شده است تا بتوانیم پاسخ استعلامات و قراردادهای  مشارکت و سرمایه گذاری را  به کمترین زمان برسانیم.

وی اضافه کرد: ما در پروژه های زیادی نیازمند حضور سرمایه گذاران هستیم،  امروز تنها اجرای پروژه آزادراه شیراز به بوشهر به قیمت روز به  ۸۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد این میزان هزینه با اعتبار دولتی نمی‌تواند تامین شود و به همین دلیل به دنبال شریک برای اجرای آن هستند.

شهردار شیراز اضافه کرد: این نکته را باید مدنظر قرار دهیم که  تأمین منابع مالی تنها مشکل ما نیست بلکه در صنعتی ترین و پیشرفته‌ترین شهرهای جهان هم  برای مدیریت شهری به دنبال منابع مالی جدید به ویژه در حوزه سرمایه گذاری هستند.

اسدی با گله از عدم توجه به  نقش شهرداری‌ها در اداره کشور گفت: شهرداری‌ها می‌توانند در اداره کشور بسیار نقش آفرین باشند و در حالی که همه موضوعات به شهرداری مرتبط است اما در هیچ تشکل و شورایی عضو نیستند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که متولیان دستگاه‌های فرهنگی هزینه‌ای برای این حوزه ندارند اما شهرداری با پول مردم اقدام به اجرای کار فرهنگی می‌کند و با تمام وظایفی که بر عهده دارد، نقش شهرداری‌ها  نباید کمرنگ باشد.

شهردار شیراز گفت: امروز متأسفانه به رغم گذشت قریب به سه دهه از فعالیت شورای شهر، نقش شوراها کمرنگ‌تر شده است، این در حالی است که شورا، مجلس محلی و پارلمان شهری است و می‌تواند بسیار نقش آفرین باشد و باید اختیارات به شورا داده شود.

وی تصریح کرد: شهرداری شیراز سال گذشته در نیمه دوم سال بسته ۵۰ هزار میلیاردی عمرانی، خدمات شهری، فرهنگی و ورزشی را تعریف کرد و طی روزهای آینده هم  یک بسته ۱۰۰ هزار میلیاردی تعریف کرده است که به زودی رونمایی می‌شود.

اسدی گفت: شیراز شهری است که جای کار بسیاری دارد، در این خصوص باید تلاش بیشتری انجام شود و با توجه به اینکه بخش خصوصی نیاز به دریافت وام ندارد اما زمان برای این بخش بسیار مهم است اما پشتیبانی دولت و حاکمیت از بخش خصوصی بسیار موضوع حائز اهمیتی است که ما بایستی در برابر وظایفی که در بخش خصوصی بر عهده داریم، عمل کنیم.

وی ادامه داد: معتقدیم اگر بخواهیم کشور را نجات دهیم بایستی بخش خصوصی به میدان بیاید و امنیت و پایداری سرمایه گذاری در عمل ثابت شود و از سوی دیگر ثبات سرمایه گذاری در بخش خصوصی بسیار مهم بوده و باید به آن توجه شود.

اسدی با اشاره به تعدد قوانین به عنوان یک مشکل اساسی گفت: امروز در کشور مقررات بسیاری تدوین شده و ضرورت دارد تا با تعریف چند مقرره، مقررات زدایی صورت گیرد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: امروز شورا، شهرداری و مجموعه دولت‌مردان استان و تابعه مدیریت شهری توانسته اند به یک هدف فکر کنند تا فضایی فراهم شود تا از ظرفیت سرمایه‌گذاران استفاده شود، اقدامی بزرگ است.

محمد تقی تذروی افزود: تا کنون به همه اهدافی که پیش رو داشته‌ایم دست یافته‌ایم و امروز شهر شیراز دارای یک شهردار مقتدر است که نگاه گردشگری و سرمایه گذاری به این کلان شهر دارد و این موضوع برای شیراز بسیار حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: در آینده بسته‌های تکمیلی سرمایه‌گذاری در شیراز ارائه می شود که در کشور نمونه است تا سرمایه‌گذاران بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.

رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: تا کنون پنج دوره نشست سرمایه‌گذاری برگزار شده است که در این نشست‌ها موانع، فرصت و ظرفیت‌های سرمایه گذاری شهر شیراز بررسی شد.

علیرضا اسکندری افزود: ششمین عنوان نشست تخصصی سرمایه گذاری مدیریت زمان و هزینه‌های پروژه‌های سرمایه گذاری است، موضوعی که شاید در اجرای پروژه‌های عمرانی اهمیت زیادی به آن داده نشده است. اما در سرمایه گذاری این موضوع اهمیت دو چندانی دارد که باید به آن توجه شود.

وی تصریح کرد: مطالبی که در پنج دوره گذشته مطرح شد مبنای تصمیم گیری و تصمیم سازی ما در کمیسیون‌های مختلف شورای شهر شیراز به ویژه کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری و مجموعه شهرداری بوده است.

اسکندری ادامه داد: یکی از ارکان اصلی مدیریت پروژه تأمین منابع مالی است، موضوعی که اگر اتفاق نیافتد عملاً منجر به عدم پاسخگویی به نیازها و نارضایتی خواهد شد.

عضو شورای شهر شیراز در خصوص ویژگیهای شهر پایدار هم گفت: یکی از شاخصه‌های شهر پایدار، شاخصه اقتصادی است که این شهر علاوه بر تأمین منابع مالی پروژه‌ها، بستر را برای شهروندان در خصوص مشارکت فراهم کند.

رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: اگر امروز پروژه‌های پنج گانه گردشگری همچون پارک آبی، تله کابین، آکواریوم، باغ پرندگان با شرایط ویژه تعریف و مصوب شد در راستای توسعه گردشگری شهر شیراز است که یکی از منابع مالی پایدار برای شهر شیراز و نه فقط شهرداری است و امروز باید به این موضوع توجه جدی شود.

اسکندری گفت: در شهر شیراز اتفاقاتی که در حوزه سرمایه گذاری در حال رقم خوردن است مسیر را برای سایر کلان شهرها در این حوزه فراهم آورده است که از شیراز الگوبرداری کنند و این افتخار بزرگی برای ما است.

وی تصریح کرد: نشست تخصصی چهارم و پنجم سرمایه گذاری که با رویکرد شهر پایدار اقتصادی در سال گذشته برگزار شد، با عنوان تنوع بخشی به فرصت‌های سرمایه گذاری و مشارکت جمعی بود و هدف این بود تا از تعاریف پیش افتاده، فرصت‌های جدید برای سرمایه گذاری شهری خلق شود.

رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز اظهار داشت: در مهر ماه سال جاری همایش بین المللی سرمایه گذاری به میزبانی شیراز برگزار می‌شود و این رویدادها می‌تواند به ما در راستای ساختن شهری زیباتر، پاکیزه‌تر، زیست پذیر کمک کند، چرا که مردم این شهر شایسته بهترین‌ها هستند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این نشست گفت: جای خرسندی است که در شورای ششم شیراز بودجه سرمایه‌گذاری همگام با بودجه سالانه شهرداری پیش‌بینی شد.

مسعود زارعی تصریح کرد: طی سه سال گذشته علی‌رغم شرایط سخت اقتصادی اما ۶۰ هزار میلیارد تومان بودجه سرمایه‌گذاری در شهرداری شیراز تعریف شد که تحقق این بودجه در دو سال گذشته موجب افتخار است و البته نشان از اعتمادسازی دارد.

وی ادامه داد: عمده رویکرد پروژه‌های سرمایه گذاری‌ در شهرداری شیراز به معیشت و رفاه مردم در حوزه سلامت باز می‌گردد و تأثیر مستقیم و غیرمستقیم در حوزه محیط زیست دارد.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: امروز فعالیت‌های ارزشمندی از جنس سرمایه‌گذاری توسط مدیریت شهری و با همت سرمایه‌گذاران انجام شده است که این موضوع سبب ایجاد چهره متفاوت و افق‌های نوینی در این کلان‌شهر می‌شود.

مصطفی کیانی‌رحیمی تصریح کرد : باید شرایط مساعد و مطلوب‌‌تری در راستای تقویت زیرساخت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری از حیث پیشرفت و ایجاد بسترهای سرمایه‌گذاری انجام شود.

وی در خصوص مبحث مدیریت زمان در سرمایه گذاری نیز اظهار داشت: این موضوع هم برای سرمایه‌گذاران و هم برای مدیریت شهری حائز اهمیت است که تسریع و چالاکی در انجام کار مؤلفه‌ای راهبردی بین سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر و مدیریت آن دارد.

نماینده مردم شهرستان فسا در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان دیگر سخنران این جلسه با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال(جهش تولید با مشارکت مردم) از سوی مقام معظم رهبری و تطبیق عناوین نشست تخصصی توسعه سرمایه‌گذاری در شهرداری شیراز با این شعار، گفت: اقتصادی شدن طرح‌ها و زمینه واگذاری و روش‌های مشارکت با بخش خصوصی مورد بررسی قرار گرفته و امروز به عنوان منابع دانشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حسنعلی محمدی همچنین با اشاره به مصوبه سران قوا در خصوص سرمایه‌گذاری تصریح کرد: فعالان مدیریت شهری در این زمینه تخصص ویژه دارند.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تمرکز اختیارات در مرکز موجب طولانی شدن چرخه مولدسازی شده است.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم گفت: در شهر شیراز با استفاده از فرصت‌های سرمایه گذاری تامین منابع مالی پروژه‌ها صورت گرفت.

حمیدرضا اسماعیلی ادامه داد: برگزاری این نشست در ششمین دوره، نشان دهنده اینست که شهرداری هر فصل نشست تخصصی را با موضوعات خاص سرمایه گذاری برگزار کرده است.

وی با اشاره به عنوان این نشست، افزود: مدیریت زمان و هزینه می‌تواند در بهره وری، بررسی و عملکرد پروژه‌های اقتصادی نقشی مهم داشته باشد.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز گفت: یکی از موضوعات مورد تاکید در مدیریت شهری فعلی این بود که تلاش خود را بر این موضوع بگذاریم تا معادل بودجه سنواتی شهرداری، تحقق بودجه سرمایه گذاری داشته باشیم.

وی تصریح  کرد: در سال ۱۴۰۱ بودجه شهرداری ۱۵ هزار میلیارد تومان بود که در متمم به ۱۸ هزار میلیارد افزایش یافت و برای اولین بار در تاریخ شهرداری، بودجه سرمایه گذاری محقق شد.

اسماعیلی افزود: سال گذشته شورای اسلامی شهر شیراز، شهرداری را مکلف کرد تا علاوه بر بودجه ۲۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی، تکلیف سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی محقق شود و در سال جاری نیز شهرداری مکلف است تا مبلغ ۲۶ هزار تومان بودجه سرمایه گذاری را محقق کند و این موضوع نشان می‌دهد شهرداری، سرمایه گذاری را به عنوان اولویت اصلی خود مد نظر دارد.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز ادامه داد: شورای اسلامی شهر شیراز همچنین این تکلیف را تدوین کرد تا شهرداری پنج پروژه بزرگ سرمایه گذاری با محوریت گردشگری را در دستور کار داشته باشد که امروز و همزمان با سال دوم فعالیت مدیریت شهری شیراز، پروژه گردشگری آکواریوم توسط سرمایه گذار در حال ساخت است و قرار داد پروژه تله کابین نیز منعقد شده است و به زودی عملیات اجرایی دو پروژه شهر بازی در دو نقطه از شهر شیراز آغاز می‌شود و پروژه باغ پرندگان به دلیل اقلیم خاص شیراز بررسی اجرای آن با حساسیت خاصی پیش می‌رود.

اسماعیلی گفت: یکی از منابعی که امروز به مدیریت شهری شیراز در تأمین منابع مالی پروژه‌ها کمک می‌کند تا پروژه‌های استانی و شهری به سرعت و در زمان مقرر اجرا شود استفاده از فرصت‌های سرمایه گذاری به وجود آمده است.

وی تصریح کرد: بهترین دوران طلایی در تأمین منابع مالی پروژه‌ها طی دو سال اخیر، دوره فعلی مدیریت شهری است که زبانزد خاص و عام است. این در حالی است که شهرداری شیراز نه تنها وام دریافت نکرد بلکه مبلغ ۷ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های این مجموعه را با بانک شهر تسویه شد.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز اظهار داشت: در شهر شیراز با استفاده از فرصت‌های سرمایه گذاری تأمین منابع مالی پروژه‌ها صورت گرفت.

اسماعیلی یکی از مسائلی که امروز به مدیریت شهری برای بحث تأمین منابع کمک می‌کند را استفاده از فرصت‌های سرمایه گذاری برای تسریع در روند اجرای پروژه‌های عمرانی خواند و تصریح کرد: بهترین دوره زمان فعالیت شهرداری در تأمین منابع مالی طی دو سال گذشته رقم خورده است.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری شیراز نیز در این نشست گفت: شهرداری شیراز در تنوع بخشی به پروژه‌های سرمایه‌گذاری از جمله در حوزه‌های زیرساختی، حمل و نقل، محیط زیست، انرژی و گردشگری موفق عمل کرده است.

هومان معصومی با تأکید بر این نکته که شهرداری شیراز صرفاً به دنبال قراردادهای مساعدتی نیست بلکه تنوع بخشی پروژه‌های سرمایه‌گذاری را مدنظر قرار داده، افزود: برای نخستین بار در شهرداری شیراز پس از انعقاد قراردادها، پایش و پیگیری قراردادها به صورت مستمر انجام و نتیجه و عملکرد پروژه‌ها به صورت هفتگی به کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر شیراز و شهردار اعلام می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه براساس نظرات سرمایه گذاران، با حفظ منافع عمومی شهر بسته‌های سرمایه گذاری تعریف می‌شود، تصریح کرد: زمان یکی از حداقل ترین موضوعاتی است که سرمایه گذاران بر آن تأکید می‌کنند.

گفتنی است در ششمین نشست تخصصی سرمایه‌گذاران شهرداری کلان‌شهر شیراز رازقی دبیر علمی نشست و عضو هیئت علمی و رئيس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، ابراهیمی عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز و جمعی از سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه اقتصادی در خصوص سازوکارهای مدیریت زمان و هزینه پروژه‌های سرمایه گذاری گفتگو و تبادل نظر کردند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true