×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۷ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
رونمایی از فاز نهایی بزرگراه آیت ا… حائری شاید آبان ماه

از اضطراب رئیس شورا تا ابراز اطمینان شهردار، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه، درست دهه فجر سال قبل بود که فاز یک بزرگراه آیت ا… حائری یعنی ضلع جنوبی آن به عنوان بخشی از پروژه بزرگراهی منطقه کوهسار مهدی(عج) به بهره برداری رسید اما خبری از تکمیل پازل نهایی این پروژه نبود و ضلع شمالی این پروژه به دلیل ایمن سازی بیشتر باقی ماند و قرار شد پس از اجرای چند تونل مصنوعی و ایمن سازی ابتدای آبان ماه به بهره برداری برسد موضوعی که در بیست و یکمین بازدید شبانه پروژه های شهری که البته به جای شنبه شب ها به دوشنبه شب‌ها منتقل شده نیز مطرح شد. اما یک نکته در این بازدید وجود داشت و آن این بودکه ظواهر امر و کارهای باقی مانده نشان از آن داشت که این پروژه، به حدی از پیشرفت در ساخت نرسیده است که بتوان ابتدا آبان ماه یعنی بیش از ۴۰ روز آینده از آن بهره برداری شود. موضوعی که رئیس شورای شهر شیراز نیز در حاشیه این بازدید به آن اشاره کرد گفت: سال گذشته زمانی که پروژه تنها با ۵۰ درصد تکمیل افتتاح شد شاهد رضایت مردم بودیم و حال با تکمیل آن این رضایت دو چندان می‌شود.

رئیس شورای شهر شیراز ادامه داد: اکنون که برای بازدید از این پروژه آمدم در خصوص اینکه این پروژه با این وضعیت تا آبان تکمیل بشود یا نشود اضطراب پیدا کردم. البته در توانمندی پیمانکار و دست اندرکاران شکی نیست اما در راستای تکمیل این پروژه و اطمینان بیشتر اعضا شورا تصمیم دارند ظرف ۶هفته باقی مانده هر هفته جهت بررسی روند پیشرفت آن به پروژه سرکشی کنند تا خیالمان راحت باشد.

وی افزود: ما تاکنون مطالبه ای از شهرداری نداشتیم. در قبال کارهای انجام شده، خسته نباشید و روحیه داده ایم اما اجازه دهید امروز یک مطالبه از شهرداری داشته باشیم. خواهش می کنیم که این پروژه سروقت خود تمام شود. امروز دیگر کار حیثیتی شده و انتظار داریم این اتفاق در زمان تعیین شده بیافتد.

حسینی در خصوص توجه به پروژه های کوچک مقیاس هم گفت: آنقدر که من جوش، پروژه های کوچک را میذزنم نگران پروژه های بزرگ نیستیم، اما در این زمینه یک مشکل وجود دارد و آن این است که ما نتوانستیم آنگونه که باید پروژه های کوچک مقیاس را پیش چشم مردم بگذاریم، این در حالی است که همه اعتراف دارند که شهرداری شیراز جهادی کار میذکند، اما جادارد در بعد رسانه ای و انعکاس کارهای انجام شده بیشتر کار شده و توجه مردم به اینگونه پروژه ها جلب شود و حتما باید پروژه های کوچک مقیاس هم دیده شوند.

شهردار شیراز نیز در این بازدید با اشاره به اینکه این بازدید در راستای آگاهی از روند اجرای این پروژه است  گفت:ذامروز محور شمالی بزرگراه آیت ا… محی‌الدین حائری در مرز ۹۲ درصد پیشرفت است و از تقاطع سربازان گمنام امام زمان(عج) آغاز و تا اکبرآباد ادامه دارد و طول آن ۱۲ کیلومتر است، اکثر کارها انجام شده و بخش باقی مانده بیشتر نیازهای جانبی، تاسیسات و فضای سبز است که منطقه شش و یک و سازمان سیما و منظر باید کمک کنند تا این بخش‌ها نیز به زودی تکمیل شود. در خصوص عملیات اجرایی این پروژه و افتتاح در زمان مقرر نیز من بازدید سرزده ای از این پروژه داشتم و مشاهده کردم که در تمامی جبهه ها کار دارد به سرعت پیش می رود و همه برای تکمیل پروژه در حال تلاش مضاعف هستند.

محمد حسن اسدی افزود: محور جنوبی این پروژه سال قبل افتتاح شد و به رغم اینکه تنها نیمی از مسیر اجرا شده شاهد قدردانی مردم بودیم و تکمیل محور شمالی بزرگراه می‌تواند مکمل این پروژه باشد و البته مکمل نهایی تقاطع جام‌جم است که امیدواریم ظرف ماه های آینده شاهد افتتاح آن پروژه هم باشیم.

وی تصریح کرد : هفته گذشته مرحله ۳۷ جهش عمرانی پروژه‌های شهرداری شیراز برگزار و با حضور وزیر کشور  ۶۶ پروژه به ارزش ۱۲ هزار میلیارد تومان یا به بهره‌برداری رسید یا عملیات عمرانی آن آغاز شد. همچنین یک اتفاق خوب دیگر، رونمایی از یک بسته ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی بود که در آن مراسم انجام شد.

شهردار شیراز در باره برخی گمانه زنی در خصوص تاثیر نامطلوب اجرای تونل ملل بر ترافیک میدان قصردشت توسط برخی افراد در فضای مجازی هم ضمن رد این موضوع گفت: این مطالب درست نیست چرا مسیر تونل ملل برعکس بوده و یک مسیر خروجی یک‌طرفه است که با اجرای آن ترافیک از سمت همت شمالی و قصردشت به کمربندی اکبرآباد هدایت می‌شود.

وی خواستار تشکیل جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر در صبح دوشنبه هفته آینده با حضور رییس و اعضا شورا در محل اجرای پروژه باند شمالی بزرگراه آیت ا…  حائری شد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این بازدید گفت: این پروژه رینگ شمال غربی شیراز را  از بلوار جمهوری به بزرگراه حسین الهاشمی منتقل می‌کند و تعدادی از فازهای این پروژه به بهره‌برداری رسیده است و این قطعه که آخرین قطعه این محور است بر اساس زمان‌بندی اعلام شده مقرر شده بود تا در سال گذشته افتتاح شود، اما به علت مشکلات به وجود آمده این اتفاق صورت نگرفت و ایمن‌سازی محور و سازه پروژه در دستور کار قرار گرفت.

محمود صفایی تصریح کرد: این محور در ماه‌های آینده افتتاح شود، چراکه کمک شایانی برای تسهیل در ترافیک شهر به‌ویژه در مسیر شرق به غرب خواهد داشت.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در این پروژه حائز اهمیت است و انتظار می‌رود با همت شهرداری شیراز هرچه سریع‌تر تعیین‌تکلیف و به سرانجام برسد، تقاطع جام‌جم است که مدت‌ زمان زیادی است به‌دلایل مختلف اجرایی نشده است و انتظار می‌رود تا هر چه سریع‌تر اجرایی شود.

مدیر پروژه های عمرانی شهرداری شیراز هم در این بازدید گفت: پروژه کوهسار مهدی (عج) در دهه‌های گذشته عملیات عمرانی آن آغاز شد و فازهای اولیه به بهره‌برداری رسید و در دوره مدیریت شهری فعلی، فازهای ۲ و ۳ شمالی به نام آیت‌ا… حائری شیرازی نام‌گذاری و در حال اجراست.

بابک همتی افزود: به‌دلیل رانش‌هایی که در محل اجرای پروژه رخ داد، تأخیر در روند اجرای پروژه صورت گرفت و پس از این حادثه از سوی مشاوران پروژه، بررسی‌های بسیاری انجام و این موضوع اعلام شد که ممکن است مجدد رانش کوه رخ بدهد، از این رو با برنامه‌ریزی انجام شده علاوه‌ بر احداث تونل‌هایی که در مسیر پیش‌بینی شده بود، احداث تونل مصنوعی یا گالری در دستور کار قرار گرفت که در مدت زمان کوتاهی اجرا شد.

وی تصریح کرد: با توجه به  قرارگیری این پروژه در محدوده شهر، با اقدامات انجام شده و احداث تونل‌های دیگر هیچ‌گونه خطر رانش وجود نخواهد داشت و امید است با روند رو به پایان احداث تونل و گالری‌ها بتوانیم ظرف چند ماه آینده فاز باند شمالی پروژه را به پایان برسانیم.

مدیر پروژه های شهرداری شیراز در قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) نیز در خصوص اجرای تونل شهیدان خادم صادق گفت: پروژه کوهسار مهدی (عج) در یک بخش در حال بهره‌برداری است و پیشرفت فیزیکی پروژه ۹۲ درصد است که بالغ‌بر ۴۰ درصد از پیشرفت این پروژه طی دو سال اخیر صورت گرفته است.

ادریس مهدیان افزود: در فاز ۳ که به نام آیت‌ا… حائری نام‌گذاری شده است، بالغ‌بر چهار کیلومتر تونل و گالری حفاری شد و ۱۷۰۰ متر عملیات دیوارگذاری و سه میلیون متر مکعب عملیات خاک‌برداری در این پروژه انجام شده است.

وی ادامه داد: در لیست پروژه‌های سطحی شهری پروژه فاز ۲ و ۳ کوهسار مهدی در مقیاس یک شهر نظیر ندارد و همت شبانه‌روزی که شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر شیراز داشتند، احداث این حجم از سازه در چنین پروژه‌ای بی‌نظیر بوده و امید است به‌زودی به بهره‌برداری برسد.

مهدیان تصریح کرد: سال گذشته در بهمن توانستیم باند جنوب را افتتاح کنیم و باند شمالی این پروژه در حال حاضر آماده افتتاح است، اما با توجه به وضعیت پیچیده زمین‌شناسی و تدبیر شهردار شیراز و تبعات مالی سازه‌های ایجاد شده، این موضوع پذیرفته شد به جهت اینکه در سال‌های آینده این پروژه مخاطره‌ای برای شهروندان نداشته باشد، نزدیک به ۵۰۰ متر گالری سطحی به ارتفاع ۱۰ متر و ۱۴۰۰ متر دیوار ترانشه در مسیر ایجاد شود تا سالیان سال بدون هیچ مشکلی پا برجا بمانند و مردم شیراز بتوانند از این مسیر ایمن استفاده کنند.

وی در بازدید از روند اجرایی پروژه تونل ملل نیز گفت: تونل ملل بالغ‌ بر سه کیلومتر طول و ۱۶ متر عرض معبر دارد و ترافیک بالادست شیراز را از این محور خارج می‌کند و ترافیک دو مسیر دروازه قرآن و شهرک جوادیه را کاهش می‌دهد.

مهدیان گفت: امیدواریم با حمایت‌های شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز این پروژه نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد پیش‌بینی ما اجرای این پروژه در ۳۶ ماه است، اما با توجه به رسالتی که داریم و کار جهادی که در اجرای پروژه‌ها انجام می‌شود تلاش خواهیم کرد در کوتاه‌ترین زمان پروژه به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه در احداث این تونل در خصوص موضوع پدافند غیرعامل هم تمهیداتی دیده شده، از هزینه اجرایی ۲۷۰۰میلیارد تومانی این پروژه خبر داد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true