×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۱۷ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
 رکود تنها مشتری بازار مسکن شیراز!

رئیس انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان ‏استان فارس ‏:تولید مسکن برای دهک‌های پایین در شیراز به شدت افت کرده‌است، به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار فارس اگاه، می گوید آپارتمان مثل دسته گل را ۲۰ درصد زیر قیمت گذاشته‌ام کسی نمی‌خرد. آن یکی سه آپارتمان نوساز کلید نخورده را ‏چهار ماه است گذاشته بنگاه کسی سراغش را نمی گیرد پول لازم است و حاضر است تخفیف خوبی بدهد البته پول نقد می خواد. ‏حسابی کارش گیر است خودش هزار قرض و بدهی به بنا و لوله کش و برق کار دارد… . خانه اولی در معالی آباد است و سه آپارتمان در شهرک گلستان شیراز ‏مناطقی که روزگاری می گفتند آپارتمان در ان پول نقد است اما دیگر دوره، رکود است رکودی که از معاملات به ساخت و ساز ‏سرایت کرده است. رکودی که سال گذشته نیز بازیگر اصلی حوزه مسکن بود. ‏ گرچه بر اساس یک سنت با انتظار تورمی در سال آینده، نیمه دوم و ‏ماههای پایانی سال است رونقی ‏موقتی به بازار خرید و فروش مسکن باز میگردد و بخشی از سرمایه های سرگردان در مسکن بند می شوند اما این رونق  نه دائمی است و نه قابل اتکا. ‏با توجه به شرایط اقتصادی کشور، پایین بودن قدرت خرید خانوارها و از سوی دیگر قیمت بالای مسکن، این ‏‏بازار رکود منزل کرده است، رکودی که به‌ این راحتی نمی‌توان از آن خارج شد.

* رکود دربازار فروش مسکن به رکود در ساخت و ساز سرایت کرده است

رئیس انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان ‏استان فارس در گفت و گو با «فارس اگاه» در مورد رکود در بازار مسکن در فارس و شیراز ‏گفت: جز بی ثبات اقتصادی که خود عاملی است که سرمایه را به سمت و سویی می‌برد که نقد شوندگی بیشتری دارد و ناهمخوان بودن متوسط نرخ مسکن با درآمد اقشار مختلف جامعه، موضوع دیگر کمبود شدید تولید آپارتمان‌ها و ساختمان‌های متناسب با درآمد دهک های مختلف در شهر شیراز است . در حال حاضر در شیراز، آپارتمان‌سازی فقط برای دهک‌های بالای درآمدی انجام می‌شود، زیرا ساخت ‏مسکن با هزینه‌های گزاف در زمین‌های کم‌ارزش به‌صرفه نیست.‏

 در حال حاضر در شیراز، آپارتمان‌سازی فقط برای دهک‌های بالای درآمدی و در مناطق مرفه انجام می‌شود، زیرا ساخت ‏‏مسکن با هزینه‌های گزاف در زمین‌های پایین شهر به‌صرفه نیست

مهندس مهرداد خائف درادامه توضیح داد: همچنین عامل دیگر رکود در بازار مسکن چه از نظر خرید و فروش و پس از آن چه ساخت و سازاین است که کشور ما نرخ سود بانکی چیزی بین ۲۶ تا ۳۰ درصد محاسبه می‌شود از این رو سرمایه گذار باید در بازار چیزی بیشتر از دو برابر این نرخ دریافت سود وجود داشته باشد تا سرمایه از انباشت در بانک ها به سمت بازار برود. با این حساب برای سرمایه گذار ارزش ندارد که پولش را به سمت تولید مسکنی ببرد که چهارسال خواب سرمایه دارد تا نتیجه دهد و بعد با سود ۴۰ درصدی خانه‌هایی که ساخته را بفروشد. مطمئنا هیچ سرمایه گذاری چنین کاری انجام نمی دهد.

* در شیراز تولید آپارتمان برای دهک های پایین درآمدی به صرفه نیست

خائف با تاکید براینکه آمار تولید مسکن برای دهک های پایین اقتصادی در شهر شیراز بسیار پایین تر از تولید مسکن برای دهک های بالای جامعه است اظهار داشت: ما در شهر شیراز برای دهک های ۱ تا دهک ۷ تولید مسکن آنچنانی که همخوان با نیاز بازار باشد ‏نداریم و اکثر خانه ها و آپارتمان هایی که در شهر شیراز تولید می شود برای دهک های بالای درآمدی ‏جامعه است. ‏ ساخت مسکن در مناطق گران قیمت شیراز چون خیابان قصردشت بسیار افزایش یافته زیرا در ساخت و ساز اگر قیمت فروش مسکن حداقل یک و نیم برابر سرمایه ای که برای ساخت گذاشته می شود نباشد این تولید با ضرر همراه بوده است. از این رو تولید مسکن در مناطقی چون شرق شیراز و شهر صدار و مناطقی که زمین ارزش افزوده کمی دارد بسیار پایین آمده است.

وی ادامه داد: کم شدن توان خرید مسکن در دهک های پایین نیز خود عاملی برای کم شدن تولید در مناطق شرقی و جنوبی و کم برخوردار شیراز است. کاهش شدید قدرت خرید دهک های درآمدی یک تا شش که ساکنان این محلات هستند کفه رکود را به سمت آپارتمان سازی در مناطق ارزان قیمت ‏تر سنگین تر کرده است. ‏البته تولید مسکن در مناطق گرانقیمت شیراز نیز به دلیل بار کردن هزینه های جنبی بر تولید با مشکل مواجه شده، همین خود چرخه مالی را در شهر متوقف کرده است.

*رکود مسکن حتی دلالان را از این بازار رانده است

رئیس انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان ‏استان فارس‏ با انتقاد از سیاستگذاری‌های مدیران شهری شیراز گفت: با سیاست‌های افزایش سالانه و پیوسته عوارض ساخت مسکن و پروانه ساخت و نرخ خدمات مهندسی و…، روز به روزهزینه های جنبی بیشتری برساخت مسکن سربار کرده اند، همین سبب شد که حتی در مناطق بالای شهر هم که زمین خود ارزش افزوده زیادی دارد خانه های تولید شده با افزایش قیمت چند برابری به فروش برسد. همین افزایش قیمت تعداد خریداران را کم کرده است و از ان سو ورود دلالان نیز به بازار مسکن کمتر شده است.

خائف با تاکید براینکه خلاف آنچه تصور می شود وجود دلال در بازار مسکن لزوما چیز بدی نیست بیان کرد: درهمه جای دنیا وقتی بازار راکد است دلالان وارد می‌شوند و خرید می کنند و اجازه تنفس به بازار می دهند. حال آنکه ما اکنون درشرایطی هستیم که حتی دلالانمان را نیز دربازار مسکن از دست داده ایم چرا که بازار دیگر آن حاشیه سود را ندارد و دلال ترجیح می‌دهد به عوض خرید مسکن، سرمایه‌اش را به بانک منتقل کند و یک حاشیه سود مطمئن ۳۰ درصدی داشته باشد تا خواب چند ساله سرمایه و سود اندک.

این عضو نظام مهندسی با اشاره به اینکه رکود در تولید مسکن رکود در بازار خرید و فروش را طولانی تر می کند گفت: این رکود چرخه منحوسی دارد که به کارخانه های تولید کننده مصالح و بعد بیکاری کارگران و به تبع آن کاهش شدید ترقدرت خرید ها منجر خواهد شد و همین بازار مسکن را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

* جز چند شهرستان رکود مشتری بازار مسکن تمام استان است

رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان فارس اعلام کرد: رکود بازار مسکن تنها به شیراز محدود نیست. به‌جز در شهرستان‌هایی مانند لامرد، لار، و کازرون که یا یا تامین سرمایه ‏از خارج از کشور دارند یا در حال تأمین نیاز مسکن پرسنل پارس جنوبی هستند، در سایر شهرها رکود بازار مسکن همچون شیراز ادامه دارد. ‏

*راه خروج از رکود مسکن ساخت خانه دولتی نیست، اعتماد به بخش خصوصی است

خائف تأکید کرد: برای خروج از رکود بازار مسکن، باید موانع موجود در بخش تولید، از جمله آیین‌نامه‌ها، بخش‌نامه‌ها، و عوارض زائد، حذف شوند. همچنین، افزایش تسهیلات بانکی با نرخ بهره پایین می‌تواند به مصرف‌کنندگان مسکن کمک کند. این تسهیلات می تواند در قالب وام مسکن و وام تجهیز مسکن باشد به همان نسبت وقتی این موانع برداشته شود و پرداخت تسهیلات به مردم ساده تر و بیشتر شود، سازنده نیز انگیز تولید بیشتری پیدا می‌کند و خودبه خود با فعال شدن کارخانه ها و به گردش درامدن سرمایه ها و به درامد رسیدن مردم رونق به بازار باز می گردد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این گمانه که می گویند با عرضه خانه های نهضت مسکن رکود بازار مسکن تا حدی می شکند را قبول دارید گفت: خیر تا زمانی که عمده مصالح از شرکت های بیرون استان برای ساخت این نوع مسکن دولتی تامین می‌شود، نمی توانیم امیدوار باشیم که مشکل مسکن را دراستان حل کنیم. تا دولت به صورت منطقی نه شعاری به فعال شدن بخش خصوصی کمک نکند مشکل حل نخواهد شد . زمانی که بخش خصوصی وارد سرمایه گذاری در ساخت وساز شد نیروهای کار زیادی وارد بازار می‌شود و قیمت ها متعادل خواهد شد پول می چرخد و نیازهای شکل گرفته به مسکن را پاسخ می‌دهد و همه اینها در کنار یکدیگر باعث می شود رکود بازار مسکن در فارس رفع شود.

*هشدار درباره تبعات تورمی کمبود تولید مسکن در دو سال آینده

این کارشناس مسکن هشدار داد: ادامه کمبود تولید مسکن می‌تواند در دو سه سال آینده منجر به تورم کاذب ناشی از کاهش عرضه شود. او اشاره کرد که این امر ممکن است دوباره به افزایش قیمت‌ها و هجوم به بازار مسکن مانند سال‌های ۹۸ و ۹۹ منجر شود.  این هجوم توام با افزایش قیمت ها خواهد بود و باز دست قشر متوسط کوتاهتر از قبل از خرید مسکن می‌شود

*نیاز به تغییر رویکرد در توسعه شهری و تأمین مسکن

این کارشناس مسکن نسبت به اشتباه بزرگ مسئولان شهری شیراز هشدار داد و گفت: مسئولین شهری گمان می‌کنند با افزایش هزینه مجوزهای ساخت و ساز می‌توانند شهر را با پل‌ها و بزرگراه‌ها آباد کنند. این در حالی است افزوده شدن هر ریالی به هزینه های ساخت و ساز، به افزایش حاشیه‌نشینی در شهرها منجرخواهد شد. در نتیجه، شهرداری‌ها در آینده مجبور به ارائه خدمات به مناطق حاشیه‌ای شهر خواهند شد که روزی بیابان بودند و این خود، هزینه‌های اضافی و نیاز به افزایش پرسنل را به همراه خواهد داشت.

خائف با تأکید بر این که تنها راه رونق بازار واقعی مسکن، ساخت مسکن ارزان‌قیمت توسط بخش خصوصی است، اظهار داشت: مسئولان شهری باید به جای توسعه یک‌سویه شیراز به سمت غرب، به توسعه متوازن در سراسر شهر توجه کنند و به سازندگان  و انبوه سازان بخش خصوصی اجازه دهند که بتوانند مجتمع ها و شهرک‌های منفصل و متصل ایجاد کرده و با توجه به سودی که از زمین ارزان قیمت در این مناطق به دست می آورند قیمت تمام شده مسکن را پایین بیاورند. این رویکرد نه تنها منجر به تولید بیشتر مسکن خواهد شد، بلکه به فعال شدن چرخه تولید و واگذاری خانه‌ها با شرایط آسان‌تر و قیمت پایین‌تر به مردم نیز کمک می‌کند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true