×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ مرداد - ۱۴۰۴  
true
true
رکورد زنی حفاری مترو شیراز زیر سایه جنگ

به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس آگاه ، مترو اگر نگوییم مهمترین ، بی شک یکی از مهمترین وسایل حمل و نقل عمومی شهر به شمار می رود، امروز فاز یک خط ۲مترو در حالی به نقطه پایانی خود نزدیک شده که هنوز از واگن‌های مورد نیاز آن خبری نیست و تنها یک رام قطار با ۵واگن آن هم برای مدت زمان کوتاهی در روز خدمت رسانی می‌کنند و هنوز مردم جنوب شهر نتوانسته اند لذت استفاده از یک حمل و نقل آسان، سریع و ارزان را بچشند. موضوعی که با رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز نیز در میان گذاشتیم که بالاخر چه زمانی واگن‌های مورد نیاز این خط تامین می‌شود؟

و وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما گفت: در حال حاضر وزارت کشور در حال تامین۶ رام قطار برای سه شهر شیراز ،تبریز و اصفهان است که اینها در مراحل نهایی هستند که یکی از رام ها هم که تمام شده بود. این رام قطار  ظرف ۴۰ روز آینده آماده تحویل خواهد بود اما برای تحویل این قطارها میان شیراز ،اصفهان و تبریز رقابت به وجود آمد و در نهایت با پیگیری‌های صورت‌گرفته توسط مدیریت شهری  اولویت تحویل این قطار به شیراز در حال حاضر تأیید شده و البته شیراز از پنج رام دیگر نیز سهم دارد.

علی کلانتری ادامه داد: در این ارتباط در حال حاضر  شهرداری با بانک شهر برای تأمین سه رام قطار دیگر هم در حال رایزنی است، که در این زمینه هم با توجه به برداشتن موانع قانونی در برنامه هفتم توسعه برای خرید های ارزی شهرداری شیراز می‌تواند به طور مستقیم نسبت به خرید و وارد کردن واگن‌های مورد نیاز اقدام کند .

وی با اشاره به امضا تفاهم‌نامه با بانک شهر و مصوبه هیئت‌عامل افزود: با توجه به این توافقنانه ها قرار است ظرف ۱۰ روز آینده مدیرعامل بانک شهر به شیراز سفر کند که یکی از اهداف مهم این سفر تأمین منابع برای خرید واگن‌ها است که امیدواریم نهایی شود.

کلانتری ادامه داد: همچنین در قرارداد جدید وزارت کشور شیراز دارای بیشترین سهم از خرید واگن‌هاست و طبق توافق‌های انجام شده ۴۰ رام قطار برای شیراز در نظر گرفته شده  که این رقم بیشترین سهم در میان کلان‌شهرهاست و با ورود تدریجی این واگن‌ها در دو سال آینده، نیاز ناوگانی مترو در خطوط مختلف به‌صورت کامل پوشش داده خواهد شد.

وی ضمن ارائه گزارشی جامع از روند پیشرفت خطوط مترو شیراز گفت: فاز اول خط ۲ تا پایان امسال به پایان خواهد رسید و آغاز تست گرم فاز دوم نیز از ایستگاه میدان امام حسین تا آزادی نیز انجام می‌شود که به همین دلیل نیز  تأمین واگن‌های مورد نیاز در دستور کار ما قرار دارد.

کلانتری اظهار داشت: همچنین فاز دوم خط ۲ مترو نیز تا پایان سال آینده به اتمام خواهد رسید .

وی ادامه داد: در حال حاضر خط یک مترو در حال فعالیت است و تمرکز اصلی ما بر تأمین ناوگان جدید است  و امیدواریم تا پایان امسال، با ورود واگن‌های جدید سر فاصله حرکت قطارها از ۱۵ دقیقه به ۱۰ دقیقه کاهش یابد.

رییس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز در خصوص مشکلات خط ۲مترو نیزگفت: خط ۲مترو از مدت‌ها قبل آغاز شده که فاز نخست خط ۲ از مدت‌ها قبل به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیده و هم اکنون قطار روزانه ۴ساعت و با سرفاصله ۳۰ دقیقه در این مسیر خدمت رسانی می‌کند،در این رابطه طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، این بازه زمانی به ۱۰ ساعت افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه ایستگاه‌های دولت و رحمت پیش‌تر افتتاح شده بودند اظهار داشت:علاوه بر این ایستگاه استقلال نیز در صورت تأمین نقدینگی طی چهل تا پنجاه روز آینده آماده بهره‌برداری خواهد بود. بر این اساس، مجموعه فاز نخست خط ۲ تا پایان سال جاری به‌طور کامل تکمیل خواهد شد.

کلانتری اظهار داشت: حفاری فاز دوم خط ۲ مترو نیز از میدان  گاز تا کلبه سعدی نیز با سرعت در حال انجام است،در حال حاضر یکی از دستگاه‌های حفاری (TBM) فعالیت خود را به پایان رسانده و دستگاه دوم نیز به پروژه خط ۴ منتقل شده و مونتاژ آن انجام شده است. امیدواریم عملیات  حفاری دومین دستگاه نیز تا پایان دی‌ماه به پایان برسد،در این راستا ایستگاه‌های بین مسیر، همچون حافظ، اطلسی و کلبه سعدی نیز در مراحل پیشرفته ساخت قرار دارند.

وی تصریح کرد: ما می‌توانیم این ایستگاه‌ها را به بهره‌برداری برسانیم، اما تا زمانی که ناوگان کافی در اختیار نداشته باشیم، امکان خدمات‌دهی کامل فراهم نیست. اگر تعداد واگن‌ها کافی نباشد، زمان سفر افزایش یافته و میزان خدمات کاهش پیدا می‌کند. بنابراین، با برنامه‌ریزی دقیق و تأمین منابع، اولویت‌های اجرایی به‌درستی تعیین می‌شوند.

کلانتری گفت: در صورت تداوم همین روند، فاز دوم خط ۲ تا پایان سال ۱۴۰۵ می‌تواند به بهره‌برداری کامل برسد. البته اجرای کامل پروژه نیازمند منابع مالی مستمر است. تست گرم از ایستگاه آزادی تا کلبه سعدی نیز در مهر یا آبان امسال انجام خواهد شد. تست گرم به معنای امکان تردد قطار در مسیر است، اما لزوماً به معنی آغاز بهره‌برداری عمومی نیست.

وی با اشاره به طراحی و معماری خاص ایستگاه‌های حافظ، اطلسی و کلبه سعدی گفت: برای تکمیل فاز دوم خط ۲ در طول ۱۸ ماه نیازمند تأمین اعتبار لازم هستیم ، در همین راستا بخشی بودجه پروژه‌های خط ۲ و ۳ متروی شیراز از محل منابع ملی نیز تأمین خواهد شد.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز افزود:در همین راستا برای سال ۱۴۰۳ مبلغ سه هزار میلیارد تومان بودجه دولتی به پروژه‌های خط ۲ و ۳ اختصاص یافته و برای سال آینده نیز بودجه‌ای بالغ بر ۵هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که بخشی از آن به‌صورت تهاتر تأمین خواهد بود که نسبت به سال جاری رشد ۱۰۰ درصدی دارد،علاوه بر این هزار میلیارد تومان دیگر نیز از محل منابع شهرداری تأمین خواهد شد.

وی از برخی تغییرات در محل ایستگاه احسان خبر داد و با اشاره به ساخت خط ۳مترو گفت: در صورت اتصال ایستگاه میرزای شیرازی به ایستگاه شهرک گلستان، امکان راه‌اندازی یک خط پیوسته از فرودگاه تا شهرک گلستان در شمال غرب  فراهم خواهد شد و با این اقدام، بهره‌برداری هدفمند از خطوط موجود و استفاده حداکثری از ناوگان ممکن می‌شود.

وی افزود: پروژه مترو به سرعت در حال پیشرفت است به طوری که حتی ما در زمان جنگ‌ حتی رکورد حفاری در بخشی از فاز دوم خط ۲مترو را نیز شکستیم.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true