×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  چهارشنبه - ۲۱ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
رکورد زنی منطقه ۳ شیراز در نهضت عمران و آبادانی

ناظر شورای شهر در منطقه ۳ شهرداری شیراز خبر داد:پیشنهاد واگذاری ورزشگاه حافظیه به شهرداری، در مقابل تکمیل ورزشگاه‌های پارس و شهید سلیمانی، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه، از تفاهم نامه ۲۵۰ میلیارد تومانی برای تکمیل تالار شهر تا ساخت بزرگترین چرخ فلک جنوب کشور از جمله مواردی بود که شهردار و ناظر شورای شهر در منطقه ۳ شهرداری در نشستی با خبرنگاران به آن اشاره کردند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز در این نشست با بیان اینکه منطقه ۳ قطب گردشگری شیراز است خواستار توجه ویژه رسانه در اطلاع رسانی در این خصوص شد و گفت: امروز اماکن گردشگری این منطقه در هیچ نقطه دیگری از شهر وجود ندارد. تنها پنج جاذبه شاخص این منطقه شامل دروازه قرآن، آرامگاه سعدی، آرامگاه حافظ، باغ دلگشا و باغ جهان‌نماست که خود به تنهایی هر سال پذیرای میلیون‌ها نفر گردشگر است و مکانی مثل حافظیه سال هاست رکورد دار حضور گردشکران در ایام نوروز است.

محمد رضا هاجری افزود: در خصوص وضعیت فضای سبز هم اکنون یک بوستان جنگلی ۱۱۰۰ هکتاری در کوه نور در دست احداث است که از دروازه قرآن تا زیباشهر امتداد دارد و اجرای آن در افزایش سرانه فضای سبز عمومی تاثیر بسیاری دارد و باید تبدیل به یک منطقه و ظرفیت گردشگری بسیار بزرگ شود. وی تصریح کرد: با وجود اینکه جاذبه‌های گردشگری خوبی در منطقه ۳ شهرداری شیراز وجود دارد، اما هیچ‌کدام از این اماکن یک پارکینگ مناسب برای پارک خودروهای مسافری ندارند و این یعنی نبود زیرساخت. خبرنگاران فراهم کردن این زیرساخت‌ها را از مسئولان و نمایندگان مطالبه کنند.

هاجری در خصوص مشکلات مربوط به ورزشگاه حافظیه  گفت: در خصوص این ورزشگاه پیشنهادهای مختلفی شده است اما یکی از پیشنهادها این بود که کل مجموعه ورزشگاه حافظیه که قدمت ۶۰ تا ۷۰ ساله دارد، به شهرداری واگذار شود تا به مجموعه فرهنگی یا ورزشی یا مکانی برای کودکان تبدیل شود و در قبال آن شهرداری مجموعه ورزشی پارس و شهید سلیمانی را تکمیل کند و تحویل ورزش و جوانان بدهد و در واقع  یک تهاتر در این زمینه انجام دهیم.

وی در خصوص نگرانی از حذف ورزشگاه حافظیه به عنوان یک نوستالژی برای شیرازی‌ها افزود: البته شهرداری مجموعه حافظیه را حفظ خواهد کرد اما با استفاده از امکانات مختلف، تغییر کاربری در حوزه فرهنگی و ورزشی صورت خواهد داد.

ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در منطقه ۳ شهرداری از انجام تهاتر با ارشاد فارس خبر داد و افزود: تفاهم‌نامه‌ای ۲۵۰ میلیارد تومانی برای تکمیل تالار مرکزی شهر با ارشاد فارس بستیم که قرار شد در قبال این کمک شهرداری زمین جنب تالار به شهرداری واگذار شود، البته هم اکنون بزرگترین و پیشرفته ترین تالار همایش شهر در کنار ساختمان مرکزی شهرداری در حال اجراست که احتمالا تا مهر ماه به بهره برداری می‌رسد. همچنین با توجه به مشکلات تالار حافظ نیز شهرداری ۱۵ میلیارد تومان اعتبار هم برای کمک به بازسازی و مرمت این تالار در نظر گرفته  است.وی با تاکید بر ضرورت اداره هیات امنایی اماکن گردشگری حافظیه و سعدیه گفت: دستورالعمل هیات امنایی شدن مجموعه مدیریت حافظیه و سعدیه به فارس ابلاغ شده  اما در استان فارس هنوز اجرایی نشده و جادارد میراث فرهنگی هر چه سریعتر آن را اجرا کند.

عضو شورای شهر شیراز تصریح کرد: تا کنون همه درآمد این اماکن به خزانه مرکز واریز می شد اما  اگر این اماکن به‌صورت هیات امنایی اداره شوند، درآمد آنها در استان می‌ماند و برای خود همین اماکن هزینه می‌شود.هاجری گفت: به عنوان مثال طی سال‌ها شهرداری شیراز ۷۰۰ خانه را در اطراف آرامگاه سعدی تملک و به آرامگاه الحاق کرد اما امروز با گذشت بیش از۳۰ سال که شهرداری حتی  هزینه فضای سبز و سرویس‌های بهداشتی این مجموعه را تأمین می‌کند، هیچ نقشی در مدیریت این مجموعه ندارد و حتی وقتی صد غرفه عرضه محصولات مختلف را در این مجموعه راه اندازی می‌کنند هم هیچ سهمی از درآمد این نمایشگاه عرضه محصولات به شهرداری شیراز تعلق نمی‌گیرد.

عضو شورای شهر شیراز از احداث بزرگترین مسجد یا حسینیه در شیراز در حد فاصل پل امام علی (ع) و میدان ولیعصر(عج) خبر داد و گفت: قرار است تا به جای احداث پل شیشه‌ای علی‌ بن حمزه (ع) که در شورای چهارم مصوب شد و بعد از آن این مصوبه لغو شد، یک پل عابر پیاده به شکل سفینه‌النجاه روی رودخانه خشک احداث شود.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین پروژه های منطقه در گذشته بیمارستان فاتحی نژاد بود که سال‌هاست دیگر وجود ندارد اما با تمهیدات اندیشیده شده قرار است در محل فعلی این بیمارستان پیشرفته ترین بیمارستان کشور با همین نام اجرا شود.

هاجری گفت: این بیمارستان پیش از انقلاب اسلامی جزو بهترین بیمارستان‌های شیراز بود اما بعد از انقلاب کاربری آن دچار تغییرات  شده و تخریب شد  اما در نهایت اکنون  قرار است یک بیمارستان پیشرفته اینجا ساخته شود. همچنین بیمارستان دوم «مادر و کودک» نیز به عنوان یکی دیگر از پروژه های مهم سطح منطقه است که قرار است به یک بیمارستان فوق تخصصی درمان ناباروری تبدیل شود.

*اجرای ۶پروژه محرومیت زدایی با ۱۰۶ میلیارد تومان اعتبار در دستور کار شهرداری منطقه۳

شهردار منطقه ۳شیراز هم گفت: طی یک سال گذشته در منطقه ۳ تلاش بر این بود تا نهضت عمران و آبادانی را گسترش دهیم و بر این اساس پروژه‌های متفاوت در نقاط مختلف این منطقه تعریف و در حال اجراست.

سید محمد جواد افضلی با تأکید بر اینکه اجرای پروژه‌ها در سطح منطقه ۳ بر اساس توزیع عادلانه بوده، افزود: با وجود اینکه باید به نسبت درآمد، کمترین پروژه‌های اجرایی را داشته باشیم، اما نگاه شورا و شهرداری بر این باور نبود. در نتیجه، شهرداری منطقه ۳ بیشترین تعداد پروژه‌های عمرانی را در سال‌های گذشته و جاری به انجام رسانده و بیشترین حجم بودجه عمرانی که به مناطق یازده‌گانه شیراز اختصاص یافته، متعلق به این منطقه است.

وی همچنین تصریح کرد: بیشترین حجم اجرای عملیات آسفالت در این منطقه صورت گرفته و ۳۵۰ هزار متر مربع عملیات آسفالت در سال گذشته رکوردی بی‌سابقه بود. امسال نیز تلاش خواهیم کرد تا پایان سال هیچ کوچه خاکی در منطقه وجود نداشته باشد.

شهردار منطقه ۳ شیراز اظهار داشت: در حوزه محرومیت زدایی نیز  بیشترین رقم بودجه محرومیت‌زدایی بر اساس مصوبه شورای ششم متعلق به این منطقه بود و بودجه محرومیت زدایی ما از ۸۶ میلیارد تومان در سال قبل به ۱۰۶ میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافت، چرا که ملاک شورا توزیع عادلانه امکانات در سطح مناطق به ویژه مناطق محروم و در محلاتی همچون شهرک‌های سعدی و رکن آباد است که کمترین امکانات را دارند.

افضلی گفت: در اجرای پروژه‌های محرومیت زدایی شش قرارداد منعقد شده است تا در محلات سعدی، رکن آباد، شاهیجان و کاوه پروژه محرومیت زدایی اجرا شود.

وی تصریح کرد: امروز در سطح منطقه ۳ بزرگترین پروژه‌های شهری در دست اجرا است که از جمله آنها می‌توان به پیست دوچرخه سواری ۲۵ کیلومتری اشاره کرد که از ابتدای سال جاری عملیات احداث آن آغاز شده است. این پروژه از کوهسار آغاز و به جاده خرامه می‌رسد. برای اجرای این پیست دوچرخه سواری ،  ۲۵ میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده است.

شهردار منطقه ۳شیراز گفت: فاز اول پروژه احداث پارک کوهستانی کوه نور در بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و هم اکنون پیشرفت فیزیکی آن ۸۰ درصد است که فضاهای قابل احداث در آن شامل پارکینگ، پل عابر پیاده، مسیر ۸ و نیم کیلومتری دوچرخه سواری و احداث جایگاه نشیمن است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از پروژه های ما که در پارک کوهستانی نور اجرا می‌شود پروژه سرمایه گذار احداث چرخ و فلک ۷۶ متری است که بزرگترین چرخ فلک جنوب کشور است و مناقصه آن به زودی انجام شده و تا ۸ماه آینده نیز باید به بهره برداری برسد.

افضلی با اشاره به اجرای پارکینگ ورودی مجموعه کوه نور و پل کابلی ادامه داد: در شهرک امام موسی کاظم (ع) پروژه احداث سالن ورزشی چند منظوره با اعتبار ۲۵ میلیارد تومان در حال اجراست و یک باغ بانوان در خیابان شهید وفایی این منطقه در حال طراحی و احداث است.

شهردار منطقه ۳ شیراز اضافه کرد: در سال گذشته رکوردی در اجرای عملیات لوله گذاری به ثبت رسید و بیش از ۸ کیلومتر عملیات لوله گذاری آب‌های سطحی اجرا شد و در سال جاری تاکنون ۲.۵ کیلومتر عملیات لوله گذاری انجام شده است.

اصلاح سنگ فرش گذر حافظیه از دیگر مواردی بود که افضلی به آن اشاره کرد و گفت: پیرو درخواست‌های مکرر شهروندان شیراز و عدم رضایت مسافران و گردشگرانی از سنگفرش این مسیر درهنگام عبور، مقرر شد تا اصلاحیه سنگ فرش حافظیه انجام شود، در همین ارتباط قرار بود سال قبل این کار انجام شود که بنا به مسایلی نشد و به امسال موکول و پیمانکار آن هم مشخص شده است.

وی با اشاره به اینکه طرح مد نظر برای بهسازی گذرحافظیه مانند همان طرح سنگ فرش خیابان ارم خواهد بود، اظهار داشت: با توجه به نزدیک شدن به فصل مدارس قرار شد که این پروژه از نیمه دوم مهر ماه آغاز شود.

شهردار منطقه ۳ در خصوص  پروژه‌های سرمایه گذاری منطقه نیز گفت: در حال حاضر چندین پروژه سرمایه گذاری در منطقه تعریف شد که از جمله آنها می‌توان به چرخ و فلک پارک نور و زیر گذر باغ دلگشا اشاره کرد که قرار است به بازار صنایع دستی تبدیل شود که میزان سرمایه‌گذاری آن ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برآورد شده که به مدت ۸سال نیز در اختیار سرمایه گذار قرار می‌گیرد.

وی از احداث هتل در خیابان‌های حافظ و گلستان خبر داد و افزود:علاوه بر این احداث یک پارکینگ سه طبقه، مجموعه ورزشی و یک بوستان از جمله دیگر پروژه های سرمایه گذاری در منطقه ماست.

شهردار منطقه ۳ شیراز گفت: در خصوص تکلیف جذب سرمایه گذاری امسال شهرداری شیراز سهم منطقه ۳ بالغ بر ۱۵۰۰میلیارد تومان است که امیدواریم بتوانیم این میزان سرمایه گذاری را جذب کنیم.

وی با اشاره به وضعیت مناسب سرانه فضای سبز منطقه نیز، گفت: در حال حاضر سرانه فضای سبز منطقه حدود ۱۲ متر مربع است که با اجرای پروژه های جدید به ویژه پروژه پارک نور به سرانه فضای سبز منطقه افزوده خواهد شد.

*جلوگیری از خسارت‌های سیل با اجرای دو پروژه سیل بند در سعدی

شهردار منطقه سه شیراز بااشاره به بارش های شدید و سیل آسای اردیبهشت ماه امسال با تاکید بر اینکه حفظ امنیت و آرامش خاطر شهروندان برای شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری از اهمیت زیادی برخوردار است، اظهار داشت: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده از سوی شهرداری احداث ۲ سیل بند در بالادست شهرک سعدی در دستور کار قرار گرفت که اجرای این سیل بندها باعث شد تا دراین بارندگی ها خطری شهرک سعدی را تهدید نکند.

افضلی با اشاره  به سرازیر شدن آب‌های سطحی از بالادست شهرک سعدی طی سال‌ها و تهدید سیل  افزود: با توجه به شیب زیاد دامنه بالادست شهرک سعدی، احتمال آنکه حجم زیادی آب خصوصا در بارندگی های بیش از حد عادی با سرعت وارد شهرک شود، بنابراین باید تدبیر لازم اندیشیده می شد تا این حجم از آب به نوعی کنترل شود.

شهردار منطقه سه شیراز ادامه داد: با در نظر گرفتن این موضوع و با درایت شهرداری شیراز و تلاش همکارانمان در سازمان عمران شهرداری، بندهای کنترل سیلابی در بالادست شهرک سعدی احداث شد که همین امر باعث شد تا در این بارندگی ها، حجم زیادی از روان آب‌های سطحی بالادست سعدی به صورت کاملا اصولی مدیریت و کنترل شود، تا شهرک سعدی و شهروندان عزیز ساکن در این شهرک از خطرات ناشی از سیلاب در امان باشند و خسارات جانی و مالی در این شهرک رخ ندهد.

پروژه لوله گذاری دروازه قرآن دیگر پروژه ای بود که افضلی  به آن اشاره کرد و گفت:  این پروژه یکی از ارزشمندترین پروژه های ما برای تامین رفاه و آسایش شهروندان و ایمنی و حفظ جان آنها بود،که طی آن خط دو لوله گذاری دروازه قرآن به طول ۱۳۴۰ متر و با هزینه ای حدود ۸۰میلیارد تومان به عنوان یکی از پروژه های مهم و زیرساختی شهرداری منطقه سه اجرا شد.

وی تصریح کرد: این پروژه در دو فاز  از حوضچه آرامش دروازه قرآن تا تقاطع چهل مقام با لوله های بتنی سایز ۱۶۰۰ و ۲۰۰۰ با تلاش شبانه روزی و بی وقفه پرسنل خدوم شهرداری منطقه سه و پیمانکاران مربوطه اجرا شد و عملیات عمرانی آن در کمترین زمان ممکن یعنی حدود ۳۵ روز به اتمام رسید .

شهردار منطقه سه شیراز تصریح کرد: قطعا پروژه لوله گذاری دروازه قرآن پروژه ای ارزشمند برای تامین رفاه و آسایش شهروندان و ایمنی و حفظ جان شهروندان است و در بارندگی های اردیبهشت امسال اجرای این پروژه بود که از وقوع هرگونه خطری برای شهروندان جلوگیری کرد. افضلی گفت: مدیریت سیلاب و جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی حوزه آبریز دروازه قرآن از دیگر اهداف اجرای این پروژه است

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true