
امسال ۳۵۰ میلیارد تومان برای تأمین و نگهداری ابنیه شهر هزینه میشود
جلالالدین عرفانی – فارس آگاه|
از ادامه بزرگراه محلاتی تا رینگ سوم ترافیکی شهر شیراز، از جمله مواردی بود که در جلسه این هفته کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر شیراز مطرح شد.
رضا محمدیان با اشاره به اجرای مسیر جدید در ادامه بزرگراه شهید محلاتی، به موازات بزرگراه دکتر حسابی بیان کرد: یکی از مواردی که قرار شد در اجرای این پروژه در نظر گرفته شود، این بود که با توجه به شلوغی بزرگراه دکتر حسابی، هیچ راه جدیدی به این محور باز نشود. دوم اینکه این پروژه حداقل تا گویم و در صورت امکان تا آزادراه ادامه پیدا کند و البته توجیه اقتصادی آن نیز بررسی شود.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر شیراز همچنین در خصوص اجرای رینگ جدید ترافیکی در حاشیه کمربندی جنوبی، از پل استاد بهمنبیگی در حاشیه رودخانه چنارراهدار، تا بخشی از اراضی کرونی و سلطانآباد، افزود: من با این طرح به شدت مخالفم؛ چرا که از گذشته برخی سودجویان و زمینخواران زمینهای اطراف این محل را خریداری کردهاند. وقتی راه بیخ گوششان زده شود، باز هم آنها تشویق میشوند خلاف بسازند و زمین در این حوالی از متری یک میلیون میشود ۱۰ میلیون! پس حاضریم روی قله کوه، راه بسازیم اما کنار آنها نباشد. حتی اگر کمربندی را عریضتر کنید، عارضه آن کمتر است.
وی ادامه داد: در صورت اجرای این پروژه، تمام اراضی فاصله کیانآباد و شاپورجان را شبانه و به صورت خلاف میسازند. بخشدار و دهیارها آنجا برای هر ساختوسازی نرخ دارند. وقتی در کمیسیون ماده پنج شهرداری از این موضوع دفاع نمیشود و پای ساخت بیمارستان به میان میآید، پای مسئولیت اجتماعی هم وسط میآید و احساس بر عقل سوار میشود.
محمدیان با اشاره به سرنوشت بزرگراه رحمت و در خصوص طولی بودن شهر شیراز و نیاز آن به راههای جدید عنوان کرد: اینکه شیراز شهری طولی است درست، اما چرا از طرحهای مکه و مدینه و حتی چین و ژاپن استفاده نکردیم که شهرهایی در زیر شهر خود ساختند؟ میتوان زیر کمربندی نیز معابری تازه اجرا کرد که علاوه بر مسیر عبور و مرور، به محل مناسبی برای پدافند غیرعامل هم تبدیل شود.
وی با انتقاد از اجازه ساختوساز در پشت ورزشگاه پارس ادامه داد: چرا پشت ورزشگاه اجازه مسکونی دادند؟ در اصفهان ورزشگاه را خارج از شهر ساختند. با چه عقل و منطقی و در کجا ورزشگاه را وسط شهر و در دل جمعیت میسازند که امروز پس از هر بازی دیگر هیچ راهی برای ورود و خروج خودروها وجود نداشته باشد؟ علت آن است که کسی به فکر این مشکلات نبوده. پدر مملکت را درآوردهاند.
محمدیان در حاشیه این جلسه به خبرنگار ما گفت: در این جلسه در خصوص اجرای چندین پروژه بزرگ از جمله بزرگراه محلاتی، مسیر دسترسی به اراضی شهرداری در انجیره ـ که در راستای اجرای مسیر موازی با بزرگراه دکتر حسابی انجام میشود ـ بررسی شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر شیراز با اشاره به قرار گرفتن رینگ سوم شهر شیراز ادامه داد: همچنین با توجه به اجرای برخی کاربریها از جمله پارک آبی و سالن ورزشی سرپوشیده در پارک ۵۷ هکتاری و نیاز به ایجاد مسیرهای ورود و خروج جدید، این موارد نیز بررسی شد. موضوع دیگری که در این جلسه پیرامون آن بحث شد، مرمت و بهسازی ابنیه شهر است که مباحث مطالعاتی، مذاکراتی و کنگره آن در دست بررسی است تا عمر ابنیه شهر افزایش یابد و بتوانیم پروژههایی با عمر بیشتر داشته باشیم.
محمدیان ادامه داد: در خصوص طرح LEZ ـ ممنوعیت تردد خودروهای فاقد معاینه فنی در محدوده ترافیکی ـ این طرح به جد در زمان مقرر اجرا میشود. در کنار آن، بررسی مشاغل ترافیکزا و مطالعات آن انجام شده و مکاتباتی با دستگاه قضایی برای برخورد با متخلفان و شناسایی نقاط و گرههای ترافیکی آغاز کردهایم.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در این جلسه، در واکنش به مخالفت محمدیان با اجرای پروژه مسیر جدید رینگ ترافیکی جنوب شهر، از چنارراهدار تا سلطانآباد گفت: زمینهای این قسمت تفکیک شده و خواهی نخواهی اینجا جزو منطقه ۱۳ شهرداری شیراز است و اگر این پروژه اجرا شود، یکی از عاقلانهترین اقدامات شورای ششم محسوب میشود.
فرخزاده در خصوص سرمایهگذاری هلدینگ بابک زنجانی در حوزه حملونقل برخی شهرها بیان کرد: این هلدینگ شامل ۲۱ شرکت است که در عرصههای مختلف فعالیت دارند و ۶ تا هفت شرکت آن مربوط به حملونقل است. تاکنون سایر استانها سراغ آن رفتهاند و اصفهان حتی یک خودروی تویوتا این مجموعه را رونمایی کرده است. با توجه به ورود اولین خودروهای شرکت داتوان، اگر بتوانیم با آنها مذاکره کنیم و یکهزار خودرو وارد شیراز کنیم، گامی خوب در توسعه
حملونقل عمومی برداشته میشود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز نیز در حاشیه این جلسه به خبرنگار ما گفت: در این جلسه کمیسیون، چند دستورکار راهسازی داشتیم که یکی رینگ سوم جنوبی شیراز به موازات کمربندی جنوبی و با فاصله بود که این پروژه در منطقه ۹ قرار دارد و از تقاطع بهمنبیگی آغاز و پس از گذر از اراضی ارتش، در کنار رودخانه چنارراهدار، پشت ورزشگاه و کرونی، به سلطانآباد منتهی میشود.
محمدامین ادامه داد: کمربندی فعلی قابلیت رفتار به عنوان محور شریانی را ندارد و امروز مطالعات فاز صفر و یک در دستورکار قرار گرفت.
وی افزود: دستور کار دیگر، ادامه بزرگراه کوهسار مهدی و اتصال آن به شهر صدرا از طریق جاده قرهپیری بود که مورد بررسی قرار گرفت. مقرر شد مشاور پروژه ظرف مدت ۲ ماه به پرسشهای کمیسیون عمران درباره مطالعات اولیه، عرض معبر و حجم ترافیک طرح پاسخ دهد.
معاون عمرانی شهرداری شیراز اضافه کرد: در این جلسه، موضوع راههای شریانی داخلی مجموعه بزرگ پارک ۵۷ هکتاری و پیشنهاد احداث محوری موازی با بزرگراه حسینالهاشمی مطرح شد. مقرر گردید مشاور پروژه طی ۲ ماه آینده مطالعات لازم را در این خصوص ارائه دهد.
امین گفت: نعمیر و نگهداری حلقه مفقوده حوزه شهری کشور است. سالهاست هزینههای نهان و آشکاری در شهر دیده میشود که علت آن، ناتوانی در نگهداری صحیح از ابنیه شهری است و در این زمینه هزینههای سنگینی پرداخت میکنیم.
وی تصریح کرد: به همین منظور، بحث تأمین و نگهداری ابنیه در دستورکار قرار گرفت.
امین خاطرنشان کرد: در شهرداری، تنها در معاونت فنی و عمرانی، ۱۵ درصد بودجه آن مربوط به این بخش است و امسال نیز حدود ۳۵۰ میلیارد تومان به همین بخش اختصاص یافته است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز تاکید کرد: در همین راستا مقرر شد اولین کنگره ملی تأمین و نگهداری، با محوریت شهرداری شیراز برگزار شود. سایت آن ۲ ماه است بارگذاری شده و فراخوان دریافت مقالات منتشر شده است. تعداد زیادی مقاله دریافت شده و امیدواریم ۱۲ و ۱۳ آذر، شاهد برگزاری این کنگره به میزبانی شهرداری شیراز باشیم.