×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۲۵ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
زندگی و تحصیل با عشق، پیام آیدا دوانی به دانشجویان آینده

زندگی و تحصیل با عشق، پیام آیدا دوانی به دانشجویان آینده، به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار فارس اگاه، نتایج کنکور ۱۴۰۳، یا به عبارتی انتشار کارنامه‌ها، روز دهم شهریور بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملی سنجش اعلام شد و دو دختر شیرازی، آیدا دوانی و ستاره ایزدی، موفق به کسب رتبه‌های تک‌رقمی کشور شدند.

آیدا دوانی رتبه اول زبان‌های خارجی کنکور سراسری ۱۴۰۳ از شهر شیراز به این موفقیت دست یافته است. او ۱۹ ساله و فارغ‌التحصیل رشته علوم انسانی از مدرسه نمونه دولتی یاس در ناحیه یک شیراز است.

امسال دومین سالی است که آیدا در کنکور شرکت کرده و این موضوع بر جذابیت موفقیت او می‌افزاید. علاقه او به زبان روسی انگیزه‌ای قوی برای تحصیل در این رشته بوده و او را به دنبال‌کردن اهدافش کشانده است. در گفت‌وگویی با آیدا، به سراغ سوالات کلیشه‌ای مانند «روزی چند ساعت درس می‌خوانی؟» و «چه برنامه مطالعاتی خاصی داشتی؟» نرفتیم؛ بلکه سعی کردیم به سوالاتی بپردازیم که برای دانش‌آموزان الهام بخش باشد و به آنها بینشی در مورد مسیر موفقیت آیدا ‏دوانی ارائه دهدو همچنین تصویر جامع تری از این نخبه جوان به مخاطبان ارائه دهد. پاسخ‌های آیدا به سوالات، نشان‌دهنده دقت و هوش سرشار او است و می‌تواند بینش‌های ارزشمندی درباره مسیر موفقیتش به مخاطبان منتقل کند.

‏*اولین باری که به موفقیت در کنکور فکر کردید، کی بود؟ و چه چیزی در شما این انگیزه را ایجاد کرد؟

-من پارسال نیز کنکور دادم و بعد از امتحان به این فکر کردم که دوباره در کنکور شرکت کنم و چیزی که به من انگیزه داد ‏تحصیل در دانشگاه های برتر شهر تهران بود و این بزرگترین انگیزه من بود و علاقه ای که به زبان روسی داشتم نیز انگیزه ‏دیگرم بود. ‏

*چه دانشگاهی را دوست دارید انتخاب کنید؟

-به دانشگاه تهران و دانشگاه علامه طباطبایی فکر می کنم اما به احتمال زیاد همان علامه را انتخاب خواهم کرد.

‎*به نظر شما چه مهارت‌هایی برای یک دانش‌آموز در دوران تحصیل و آمادگی کنکور ضروری است؟

-اگر بخواهم بر اساس تجربه خودم بگویم «نظم» مهم ترین مهارتی است که دانش آموزان برای موفقیت در کنکور به آن نیاز دارد‎ ‎در واقع، داشتن نظم به افراد کمک می‌کند تا بهتر بتوانند برنامه‌های روزانه، تحصیلی و کاری خود را مدیریت کنند و مسئله دیگر ‏این است که مطالعاتشان کیفیت داشته باشد و اصلا زمانی که صرف مطالعه می شود اهمیت ندارد آنچه اهمیت دارد کیفیت مطالعه ‏است و مهم این است که یک مبحث درسی را خیلی خوب یاد بگیرند و به سراغ مبحث بعدی بروند. ‏

* آیا تاکنون تجربه‌ای از شکست یا ناامیدی در مسیر تحصیلی‌تان داشتید؟ چگونه با آن مواجه ‏شدید و از آن عبور ‏کردید؟

-بله در دوران درس خواندن برای کنکور اغلب یک حس ناامیدی به سراغ آدم می آید خصوصا زمانی که جواب سوالی را ‏نمی دانید و احساس می کنید که در روز امتحان هم ممکن است همین اتفاق تکرار شود اما زمانی که به مطالعه ادامه بدهید این ‏حس می رود و اعتماد به نفس جای ان را می گیرد. ‏‎همچنین من سال اول کنکور ادبیات علوم انسانی و زبان‌های خارجی رو داده بودم و هدفم هم زبان خارجی بود. در کنکور علوم ‏انسانی توانستم رشته حقوق قبول شوم ولی به سبب آنکه به آن رشته علاقه نداشتم و به  ادبیات و زبان علاقمند بودم، تصیم گرفتم ‏امسال تلاش کنم تا در این رشته نیز رتبه خوبی کسب کنم. مسلما تجربه پارسال و شرایط جدیدی که برای کنکور پیش آمده بود استرس زیادی به من می داد اما تصمیم گرفتم هر طور شده نتیجه مورد نظرم را بگیرم ‎.‎

*چه برنامه بلند مدتی برای مسیر تحصیل دارید؟

-در این چهارسال تحصیلی پیش رو هدفم این است که یادگیری زبان روسی را به بالاترین سطح برسانم و بتوانم به روانی با این ‏زبان صحبت‌ کنم و بعد به کار ترجمه وارد شوم‎.‎

*دوست دارید در مقاطع بالاتر تحصیل زبان روسی همچنان در ایران تحصیل کنید یا تمایل داری که برای مقاطع ارشد به کشورهای دیگر مثلا‏روسیه بروید؟

-برای انجام کار مترجمی در ایران شرایط صد درصد بهتر است و می خواهم در ایران بمانم و بعد از فارغ التحصیلی هم اینجا کار ‏کنم اما ممکن است در طول زمان نظرم عوض شود.

*اگر امکان بازگشتی به عقب داشتید، آیا چیزی وجود داشت که بخواهید طور دیگری انجامش دهید؟

‏- برای امسال واقع همه چیز بی نقص بود ولی خب تجربه پارسالم کمک کرد که امسال به سبک بهتری پیش بروم. که هم کیفیت مطالعه ‏برایم مهم باشد، خوابم را تنظیم کنم، سبک غذا خوردنم را سالم تر کنم وهمه اینها باعث شد که تجربه بی نقصی داشته باشم‎.‎

*گویا تصمیم شما برای خواندن زبان روسی به خاطر علاقه تان به ادبیات روس بوده چطور با ادبیات روسیه آشنا شدید و چه چیزی ‏شما را تا این حد به این زبان جذب کرد؟

-من پارسال برای اولین بار یک ترانه روسی  گوش دادم که خیلی آوای زیبایی برایم داشت و پیش از آن هم یک کتاب از تالستوی خونده بودم و دوست‌داشتم کتاب‌های نویسندگان برجسته این کشور را به زبان اصلی بخوانم. از اینجا بود که تصمیم گرفتم ‏این زبان را یاد بگیرم. با ادبیات روسیه هم سالها پیش از طریق مطالعه آثار چخوف آشنا شده بودم.

*حالا اگر بخواهید به عنوان یک علاقمند به ادبیات روسیه یک کتاب از ادبیات این کشور به دانش آموزان معرفی کنید که تاثیر عمیقی ‏بر شما گذاشته چه کتابی است و چرا انتخابش می کنید؟

-سوال خیلی سختی است اما می توانم بگویم که من رمان «قلب سگی» از بولگاکف را خیلی دوست دارم. طنز و قلم نویسنده برام خیلی جالب ‏بود و قلب سگی اولین کاری بود که از این نویسنده خوانده بودم و همین کتاب پیشنهاد می کنم.

*اگر حرفی دارید که تصور می کنید برای، دانش آموزان یا دانشجویان می تواند جالب باشد بفرمایید؟

در مسیری که انتخاب می کنند علاقه مهمترین عامل انتخابشان باشد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true