×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۳ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
زیر و بم اجرای بیش از ۲۴۰۰ پروژه عمرانی ریز و درشت شهرداری شیراز

مژده معاون عمرانی شهرداری شیراز به شهروندان؛ از رونمایی از بزرگترین پارک آبی کشور در سال آینده، تا باز شدن بخش ورودی شمال غرب شیراز تا همین چند وقت آینده، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه بی شک مهمترین حوزه مدیریت شهری، حوزه فنی و عمرانی است، این را حتی می توان از اختصاص بیش از ۸۰ درصدی بودجه شهر، به این حوزه نیز دریافت، حوزه ای که در واقع موتور محرکه توسعه شهر است، در این بین، شیراز چند سالی است در حوزه عمران، گوی سبقت را از بسیاری از کلانشهرهای کشور ربوده و به نظر می رسد، امسال شیراز رتبه دوم را در این زمینه برای خود، کنار گذاشته است، موضوعی که در گفت و گوی اختصاصی شهر مردم، با مرد اول حوزه عمرانی شهرداری شیراز هم مطرح شد و وی، در این رابطه به خبرنگار ما، گفت: طبق آمار و ارقام به نظر می رسد، ما با اختصاص قریب به ۲۶ هزار میلیارد تومان به حوزه عمرانی، پس از تهران، رتبه دوم را از این نظر داریم که البته همواره بیش از این را نیز محقق کرده و از سقف تعیین شده هم پروژه بیشتری اجرا کرده ایم.

محمد امین، افزود: سال ۱۴۰۳ بیش از ۳۵۰ عنوان پروژه با ۲۴۰۰ زیر شاخه های آن، در شهر شیراز تعریف شده که البته هر شاخه، شامل ریزپروژه و کلان پروژه های متعددی هست، به عنوان مثال محرومیت زدایی، آسفالت یا معابر، هر کدام یک عنوان پروژه هستند که در زیر شاخه های آنها، تعداد زیادی پروژه تعریف شده است.

وی، اظهار داشت: در خصوص برنامه های عمرانی، امسال این مژده را به شهروندان می دهم که سال ۱۴۰۳ نقطه عطفی در احداث و بهره برداری پروژه های زیرساختی شهری در حوزه های مختلف، از جمله حمل و نقل، ایمنی، خدماتی، محیط زیست، فرهنگی و گردشگری و همه مواردی است که در بیش از ۳۰۰ وظیفه شهرداری، تعریف شده است که یک نشانه بارز این اتفاق، پروژه های تاثیر گذاری است که شاهد بهره برداری از آنها خواهیم بود.

معاون عمرانی شهرداری شیراز، با تشریح برخی از این پروژه ها، گفت: به عنوان مثال، ما در حوزه حمل و نقل و ترافیک، پروژه بزرگ زیرگذر دو کیلومتری گویم را داریم که در کاهش ترافیک، بسیار اثرگذار و گره ترافیکی این ورودی شهر را به ویژه با اجرای آزادراه شیراز به اصفهان باز می کند و این محل، از یک محور ۲۲متری، تبدیل به یک محور ۷۶ متری خواهد شد.

وی، در پاسخ به این سوال که آیا با اجرای این پروژه، مشکل ورودی شمال غرب شیراز حل می شود؟ افزود: البته ما در دو محل دیگر، یکی در دوکوهک، به دلیل عرض کم و دیگری بعد از زیرگذر گلستان، به دلیل بالا رفتن میزان تردد، با مشکلاتی مواجه می شود که در آینده باید با اجرای طرحهایی، آنها را از این فضا در بیاوریم، چرا که ترافیک در دوکوهک گره میخورد، این نیاز به برنامه هایی، از جمله تملک دارد، اما در خصوص حد فاصل زیرگذر گلستان تا اول بلوار آفرینش، با تکمیل بزرگراه حافظ این مشکل نیز حل می شود.

امین، ادامه داد: یکی دیگر از پروژه های بزرگراه آیت ا.. حائری، از شرق به غرب است که با تکمیل آن در منطقه کوهسار مهدی(عج)، مشکل تردد از سمت مرکز شهر به شمال غرب و کمربندی جنوبی نیز تا حدود زیادی، مرتفع می شود، بزرگراه آیت ا.. حائری مسیر شرق به غرب، از نظر مسیر عمرانی  سخت تر از مسیر غرب به شرق است و این پروژه، قرار است با ۵ تونل و گالری و ۹ دستگاه پل بزرگ و کوچک، این محور را تکمیل کند و در کنار اینها، ما بزرگراه حافظ را داریم که ۴ کیلومتر دیگر آن، امسال رونمایی می شود که از پل حافظ و بزرگراه حسینی الهاشمی، شروع و به پل آفرینش متصل شده و تاثیر زیاد بر ترافیک بلوار دکتر حسابی، خواهد داشت.

وی، افزود: برنامه های ما در قالب کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است که یکی از مهمترین پروژه های ما در حوزه حمل و نقل، ساماندهی کمربندی جنوب و امنیت آن است که به یک معضل در زمینه تردد امن، تبدیل شده بود و قرار است که با ساماندهی آن تا پایان سال، این مشکل نیز بر طرف خواهد شد.

معاون عمرانی شهرداری شیراز، در خصوص پروژه تقاطع غیر همسطح نواب هم گفت: این پروژه، بزرگترین پروژه پل سازی شهر شیراز، در تاریخ شهر است که با اجرای آن، هم ایمن سازی و هم هدایت ترافیک کمربندی در محل انجام می شود و در کنار آن، پروژه تقاطع غیرهمسطح رحمت به قائم را داریم که آن هم امسال مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت، البته در خصوص تعریض مابقی بلوار قائم نیز برنامه ریزی سه ساله ای، برای تملک انجام شده که یک سال از آن گذشته و امیدواریم پایان همین سال، تملک این مسیر هم به پایان برسد.

وی، گذری هم به پروژه های حوزه گردشگری و سرمایه گذاری زد و گفت: یکی از مهمترین پروژه های ما، در حوزه گردشگری که می تواند ستاره ای به ستاره های شهر در حوزه گردشگری، بیافزاید، ساخت بزرگترین پارک آبی کشور است که فاز عمرانی و.بخش هایی از تاسیسات آن، اجرا می شود و امیدواریم تا پایان تیرماه سال بعد، شاهد رونمایی از آن باشیم.

معاون شهردار شیراز در حوزه فنی و عمرانی، گفت: پروژه گردشگری زندیه و احیاء میدان توپخانه، با همکاری منطقه ۸، جزو دیگر پروژه های شاخص ما در حوزه گردشگری است،

یکی از نقطه ضعف های شیراز، نسبت به شهرهای تاریخی همطراز، این بود که ما فاقد یک میدان شهری مرکزی بودیم و هستیم که با اجرای این پروژه، علاوه بر اجرای سنگ فرش محیط، اجرای آب نما، نورپردازی میدان و برخی اقدامات دیگر میدان و محوطه، از ۴ مسیر باز می شود و از بن بست فعلی خارج می شود.

امین، از افتتاح پروژه آموزشی شهروند در بلوار فرهنگ شهر، اجرای دو سیل بند در ورودی رودخانه شهرک سعدی که یکی از آنها، ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، به عنوان برخی دیگر از پروژه های در دست اقدام شهرداری، در سال جاری یاد کرد و گفت: یکی دیگر از پروژه های ما، ساخت بزرگترین مرکز همایش شهر، در کنار ساختمان مرکزی شهرداری، با ظرفیت یک هزار نفر، شامل آمفی تئاتر با ظرفیت ۶۰۰ نفر و دو سالن جلسات و همایش، هر کدام با ظرفیت ۲۰۰ نفر است که البته این به جز سالن های کوچک جلسات و VIP، محل های استراحت و بخش های رفاهی است، البته با توجه به تغییراتی در سالن آمفی تئاتر و اجرای صندلی های VIP و الگوبرداری از سالن اجلاس سران، تعدادی از صندلی های عادی، حذف و ظرفیت سالن از ۶۰۰ نفر به ۴۵۰ نفر، کاهش خواهد یافت.

وی، اجرای پارکینگ ساختمان شهرداری را به زمانی دیگر موکول کرد و از اجرای طولانی ترین مسیر دوچرخه سواری کوهستان در جنوب کشور، به طول ۲۳ کیلومتر، از بام شیراز تا کوه نور، به عنوان برخی دیگر از پروژه های امسال این حوزه، یاد کرد،

امین، با تاکید بر نگاه خاص شهرداری، به حوزه گردشگری، از استفاده از ظرفیت رودخانه چنارراهدار، به عنوان تنها رودخانه همیشگی شیراز، خبر داد و گفت: با توجه به اینکه رودخانه چنار راهدار، همیشه دارای آب است، با همکاری منطقه ۹، تعداد زیادی پروژه را در دستور کار داریم که اجرای حداقل ۵ پارک موضوعی را در آنجا شروع کردیم و بیشترین تاکید ما در این محل، توسعه گردشگری آن از نوع آبی است، چرا که با وجود رودخانه، این ظرفیت در محل وجود دارد و علاوه بر تقویت فضای گردشگری، محلات اطراف آن هم رونق می گیرد و یک ستاره دیگر به ستاره های گردشگری شهر می افزاید.

وی، با اشاره به علت تاخیر در اجرای پارک طلاییه، به دلیل مشکلاتی که با پیمانکار، به وجود آمده بود، از تکمیل فضای اصلی پایانه مسافربری برون شهری سعدی و بهره برداری از آن، تا پایان سال خبر داد و در خصوص میدان شماره ۲ میوه و تره بار شیراز هم گفت: در این خصوص سال قبل، فاز دوم میدان اول میوه و تره بار آغاز شد، اما برای میدان شماره ۲، تازه ورود پیدا کردیم.

وی، افزود: امسال معاونت فنی و عمرانی، ملزم شد در چند میدان، کار را شروع کند که یکی از آنها، ایجاد تصفیه خانه لوکال است که پس از یک دهه، فروردین ماه بودجه آن وارد شد و برنامه داریم تا پایان سال، به صورت آزمایشی یک مورد را شروع کنیم و پس از دوره ۳ ماه آزمایشی، قبل از نیمه دوم سال هم آن را وارد مدار کنیم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز، در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص سرنوشت تکمیل برخی پروژه های ناقص، به ویژه تقاطع های غیر همسطح که در گذشته در شهر ساخته شده، از تقاطع های شهیدان یغمور، عدالت، سرداران و…. گفت: یکی از برنامه های ما، تکمیل و رفع نقص ۶ تقاطع شهر، از جمله یغمور، عدالت و… است که البته همه مشکلات عدم تکمیل آنها، مربوط به تملک نیست و جا دارد همه دستگاه ها، در این مسیر به ما کمک کنند.

وی، ادامه داد: یکی دیگر از پروژه های مهم ما در حوزه گردشگری، پروژه آکواریوم است که امسال، تازه وارد کار معاونت شده و عملیات اجرایی آن، آغاز شده است و امیدواریم طبق برنامه زمان بندی، در موعد مقرر به بهره برداری برسد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true