×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۷ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
ساز و کارهای لازم برای گشایش قفل تولید در ۴۷۹ واحد صنعتی فارس

ساز و کارهای لازم برای گشایش قفل تولید در ۴۷۹ واحد صنعتی فارس، متولیان اقتصادی استان فارس با برگزاری پانصد و نودمین نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در بیستمین روز از شهریورماه به بررسی راهکارهای حل و فصل مشکلات ۷۶ واحد تولیدی پرداختند و با این اقدام ارایه ساز و کارهای لازم برای رفع کاستی های موجود واحدهای تولیدی از ابتدای سال تاکنون به ۴۷۹واحد رسید.

 

به گزارش فارس آگاه، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به منظور حمایت از بخش‌های تولیدی و با هدف بررسی علل رکود یا توقف این واحدها به شکل کارگروه در استان‌های مختلف تشکیل می‌شود.

مروری بر کارگروه تسهیل استان فارس

تشکیل این کارگروه در استان فارس هم با حضور استاندار در اولویت متولیان حوزه اقتصاد قرار دارد به گونه‌ای که این کارگروه در سال گذشته هر سه‌شنبه به ریاست استاندار فارس، دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت، دستگاه‌های ذیربط استانی و مدیران عامل بانک‌ها برگزار می‌شد.

عمده‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی فارس چیست؟

عمده‌ترین چالش‌های این واحدها برای رسیدن به راهبرد جهش تولید در استان فارس، کمبود نقدینگی، قیمت بالای نرخ ارز، بالابودن نرخ تسهیلات بانکی، قوانین دست و پاگیر، کاغذبازی اداری، افزایش قیمت مواد اولیه و مشکلات زیرساختی، افت و قطع انرژی‌های آب، برق و گاز است؛ لذا نیاز است که افزون بر تشکیل این کارگروه، تمام دستگاه‌های اجرایی، یک صدا کمک کنند تا گره‌های کور صنعت هر چه سریعتر باز شود.

در آخرین جلسه این کارگروه در سال ۱۴۰۲ که روز سه‌شنبه ۲۲اسفندماه برگزار شد مشکلات ۱۸ بنگاه اقتصادی و تولیدی مورد بررسی قرار گرفت که با احتساب این واحدها، مجموع واحدهای حمایت شده در سالی که گذشت به یک هزار و ۲۵۴واحد رسید.

در بیست و یکمین روز از فروردین ماه سال ۱۴۰۳ نیز نخستین نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید فارس که به عنوان پانصد و هفتاد و سومین کارگروه محسوب می‌شود، برگزار شد.

در این جلسه موانع ۴۷ بنگاه اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت که ۴۳ مورد از آنها در کمیته تخصصی ذیل کارگروه و چهار دستورکار در کارگروه تسهیل استانی انجام شد.

گره‌گشایی از ۲۷۰ واحد در سه ماهه نخست سال

مشکل گشایی از واحدهای تولیدی و صنعتی فارس در سه ماهه نخست سال همچنان ادامه یافت تا اینکه در آخرین هفته از خرداد ماه نیز چالش‌های ۳۰ بنگاه اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت.

روز سه‌شنبه ۲۹ خردادماه ۱۴۰۳ پانصد و هشتاد و دومین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به ریاست استاندار فارس، دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت و حضور دستگاه‌های ذیربط استانی، مدیران عامل بانک‌ها و مدیران بنگاه‌های اقتصادی تشکیل شد.

 

در این جلسه هم طبق روال گذشته چالش‌ها، موانع تولید و مسائلی از جمله درخواست عدم قطعی و عدم کاهش دیماند برق، ناترازی مصرف، ترخیص کالا، تمدید تسهیلات و مطالبات بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای موثر ارائه شدو با این اقدام تعداد واحدهای حمایت شده در سه ماهه نخست سال به ۲۷۰ واحد رسید.

فعالیت این کارگروه برای ۲هفته به دلیل اهمیت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری متوقف شد؛ انتخابات زودهنگامی که در پی شهادت آیت‌الله ابراهیم رییسی در حادثه سقوط بالگرد برگزار شد و در این رویداد مسعود پزشکیان با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رئیس‌جمهور منتخب مردم شد.

آغاز جلسات تابستانی با حل و فصل مشکلات ۱۹ بنگاه

پس از دو هفته متوقف شدن این کارگروه، فعالیت‌های آن برای بار دیگر روز سه شنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۳ به ریاست استاندار فارس آغاز شد و در این جلسه چالشهای پیش‌روی بنگاه‌ها از جمله تعیبن تکلیف بدهی مالیاتی، ترخیص کالا، تقسیط بدهی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مصوبات لازم تصویب و به دستگاهای ذی‌ربط ابلاغ شد.

در این کارگروه مشکلات ۱۹ بنگاه اقتصادی طرح در کمیته تخصصی ذیل کارگروه و رفع موانع و تسهیل مشکلات چهار بنگاه اقتصادی با زمینه فعالیت تولید انواع کشنده و کامیونت، انواع کاشی و سرامیک و لوله‌های GRP حل و فصل شد.

برگزاری پی در پی جلسات این کارگروه همچنان ادامه یافت به گونه‌ای که در مردادماه نیز با حل مشکلات ۱۱۰واحد تولیدی و اقتصادی تعداد واحدهای حمایت شده از ابتدای سال تاکنون به ۴۰۳واحد رسید.

رسیدگی به درخواست و مشکلات ۷۶ واحد تولیدی

جلسات این کارگروه در شهریورماه نیز با برگزاری پانصد و نودمین جلسه کلید خورد؛ جلسه‌ای که در بیستمین روز از شهریور با ریاست استاندار فارس، دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت و حضور دستگاه‌های ذی‌ربط استانی، مدیران عامل بانک‌ها و مدیران بنگاه‌های اقتصادی در خصوص تعیین تکلیف بدهی، مالیات، رفع دغدغه‌های واحدهای تولیدی و اقتصادی در سالن شهید قاضی استانداری برگزار شد.

در این نشست مصوبات ۷۲واحد تولیدی و اقتصادی طرح در کمیته تخصصی ذیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و مشکلات چهار بنگاه اقتصادی در زمینه فعالیت گلخانه و تولید صیفی‌جات، لبنیات، فرآورده‌های گوشتی، خوراک دام و طیور به تصویب رسید

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت فارس در این جلسه گفت: برای فعال شدن واحدهای تولیدی و راه‌اندازی واحدهای راکد و نیمه فعال( بازگشت به چرخه تولید ) هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها ضرورت دارد.

حمیدرضا ایزدی اضافه کرد: با اجرای به موقع مصوبات کارگروه تسهیل، زمینه مناسبی برای توسعه سرمایه‌گذاری، پویایی اقتصادی، ایجاد اشتغال و جهش و تقویت تولید در استان فراهم شده است.بدون شک در شرایطی که رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار از مهم‌ترین دغدغه‌های کشور به شمار می رود، احیای واحدهای تولیدی راکد، به عنوان راهبردی کارآمد و اثربخش می‌تواند نقش بسزایی در این مسیر ایفا کند و برگزاری جلسات کارگروه تسهیل نیز یکی از اساسی‌ترین اقدامات برای تحقق این مهم است که متولیان اقتصادی باید بیش از پیش به برگزاری این جلسات مبادرت ورزند.

به نقل از ایرنا” گرچه این کارگروه بطور مستمر و منظم برگزار شده و درحال برگزاری است و نهال امید به گشودن گره از مشکلات واحد های تولیدی را در گوشه و کنار استان پهناور فارس در دل فعالان این واحدهای تولیدی بارور کرده است ولی برای افزودن بر این روند امید افزایی می طلبدکه متولیان امر با تعامل و برقراری ارتباط جدی تر با اهالی رسانه ماحصل عملی این کارهای انجام شده را با مردم به اشتراک بگذارند چیزی که تاکنون جنبه عملی بخود نگرفته است .”

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true