×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۷ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
سخنان کامل پزشکیان در اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

سخنان کامل پزشکیان در اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ ، اولین مناظره انتخاباتی تلویزیونی نامزد‌های چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد که هر یک از نامزد‌ها به بیان نقطه نظرات و برنامه‌های خود برای مدیریت کشور پرداختند.

خبرگزاری فارس آگاه– نخستین مناظره انتخاباتی نامزد‌های چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با حضور مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف برگزار و از شبکه‌های یک، سلامت، جام جم و العالم شب گذشته (۲۸ خردادماه ۱۴۰۳) به صورت زنده پخش شد.

مهدی خسروی، مجری مناظره انتخاباتی نامزد‌های چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، در ابتدای برنامه درباره نحوه برگزاری ۵ مناظره انتخاباتی، توضیح داد: همانطور که پیش از این هم از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شده در این دور از انتخابات ریاست جمهوری و دوره تبلیغات ۵ برنامه مناظره را برگزار خواهیم کرد که این اولین برنامه مناظره است در موضوع کلی اقتصاد و به عنوان مهار تورم و رشد تولید برنامه دوم که باز آن هم در حوزه اقتصاد خواهد بود با عنوان خدمات رسانی عدالت محور دولت روز پنجشنبه ۳۱ خرداد ماه تقدیم حضور شما خواهد شد و برنامه سوم با موضوع فرهنگی و تحت عنوان انسجام اجتماعی و حکمرانی فرهنگی روز جمعه یکم تیر بیننده خواهید بود.

وی ادامه داد: برنامه چهارم مناظره با موضوع کلی سیاسی با عنوان ایران در جهان امروز روز دوشنبه چهارم تیرماه تقدیم شما می‌شود و آخرین برنامه مناظره در موضوع اقتصاد هم به عنوان کارآمدسازی دولت روز سه‌شنبه پنجم تیر انشاالله تقدیم حضور شما خواهد شد، تمامی محور‌های برنامه‌های مناظره پیش از این به اطلاع ستاد‌های انتخاباتی نامزد‌های محترم هم رسیده، اما روال ما در هر برنامه مناظره یک توضیح کلی می‌دهم هم برای نامزد‌های محترم و هم بینندگان محترم که بدانید به چه شکلی این فرایند و روند برگزار خواهد شد ما در هر برنامه مناظره سه مرحله ۸ دقیقه‌ای خواهیم داشت در دو نوبت ۴ دقیقه‌ای در مجموع هر نامزد در هر مرحله به مدت ۸ دقیقه فرصت پاسخگویی و صحبت کردن خواهد داشت که مجموع مراحل سه گانه ۲۴ دقیقه خواهد بود.

۶ نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در نوبت اول این مناظره در فرصت ۴ دقیقه‌ای به سوالاتی پاسخ دادند که مشروح آن را در ادامه می‌بینید.

سوال داوود دانش جعفری، وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی: ما در دولت چهاردهم با یک پدیده جدیدی مواجه هستیم و آن همزمانی دولت چهاردهم و برنامه ۵ ساله هفتم است این شرایطی که شرایط خاصی است آیا دولت شما در واقع همه آنچه که در برنامه هفتم پیش بینی شده را قبول دارد یا فکر می‌کنید که باید بخش‌هایی از آن اصلاح شود؟

تصویر سوال دوم مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی: چگونه متعهد می‌شوند به اینکه نرخ رشد ۸ درصد که در همه برنامه‌ها از جمله برنامه هفتم آمده محقق خواهد شد هر سال چقدر سرمایه‌گذاری می‌شود منابعش از کجا تامین می‌شود نقش بخش خصوصی در این سرمایه‌گذاری چیست و اگر به صورت پلکانی به نرخ رشد ۸ درصد می‌رسند لطفاً بفرمایند که هر سال به چه عددی خواهند رسید.

سوال سوم طهماسب مظاهری، رئیس کل اسبق بانک مرکزی: برای تامین سرمایه مورد نیاز برای تحصیل این رشد ۸ درصد سرمایه‌گذاری خارجی همیشه راه حل خوبی بوده و هرگاه سرمایه‌گذار خارجی به کمک اقتصاد آمده باعث رشد اقتصاد مملکت شده رنامه شما برای جلب سرمایه‌گذار خارجی و هدایت آن و البته در چهارچوب قانون مصوب مجلس و مجمع تشخیص چیست؟

سوال چهارم حمیدرضا فولادگر: در حوزه‌های مختلف صنعتی وقتی ما سند راهبردی توسعه نداریم بنابراین می‌توانیم به سرمایه‌گذارمان بگوییم کجا و چگونه سرمایه‌گذاری کن اولویت‌ها کجا است با توجه به شرایط اقلیمی با توجه به سند آمایش سرزمینی که سند بالادستی این استراتژی توسعه صنعتی باشد چه برنامه‌ای دارید که بالاخره این بحث سند راهبردی توسعه صنعتی در کشور تهیه و تدوین و ابلاغ شود؟

سوال پنجم سید حمید پورمحمدی: شما به عنوان رئیس جمهور برای بهبود فضای کسب و کار و ارتقاء جایگاه کشور در بین کشور‌های منطقه و جهان در موضوع فضای کسب و کار چه اقدامی خواهید کرد؟

سوال ششم علی مروی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی: تولید کنندگانی که بخشی از نهاده‌هایشان وارداتی است یک بخشی از تولید کنندگان اینطوری هستند این‌ها برای اینکه نهاده‌هایشان را تامین کنند باید بروند ثبت سفارش کنند پیمان سپاری ارزی نرخی را که دارد صورت می‌گیرد که نرخ ۴۱ تا ۴۲ هزار تومان است با نرخ بازار آزاد خیلی فاصله دارد تقاضا برای ارز وارداتی خیلی زیاد است.

این‌ها هفتم باید ۶ تا ۷ ماه در نوبت بمانند این آسیب زیادی می‌زند به تولید از آن طرف صادر کننده هم واقعاً برایش نمی‌صرفد انگار ما داریم به صادر کننده هم ۳۰ تا ۴۰ درصد مالیات وزن می‌کنیم با پیمان سپاری ارزی و این با شدت انگیزه‌های تولید کنندگان را دچار اختلال کرده برنامه شما برای بحث پیمان سپاری ارزی چه خواهد بود؟

سوال محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران: برنامه مشخصی در رابطه با ثبات بخشی به اقتصاد کلان کشور که مجموعه فعالان اقتصادی بتوانند در وادی این ثباتی که در اقتصاد کلان کشور ایجاد می‌شود بتوانند یک برنامه‌ریزی مشخصی در حوزه فعالیت‌های خودشان داشته باشند که امروز واقعاً ما مواجه با مشکل هستیم صبح بلند می‌شویم می‌بینیم که تورم اعدادش تغییر کرده نرخ ارز جابجا شده و خیلی از متغیر‌های دیگر که در اقتصاد کلان ما تاثیرگذار است من این درخواست را از رئیس جمهور محترم دارم که لزوماً در رابطه با ثبات بخشی اقتصاد کلان کشور حتماً برنامه مدون و مشخص خودشان را ارائه بدهند؟

مجری: بسیار خوب سوالات نوبت اول در مرحله اول که در محور برنامه هفتم و رشد اقتصادی بود دیدیم و شنیدیم پیش از اینکه پاسخ جناب قاضی‌زاده هاشمی را بشنویم به شنوندگان رادیو هم سلام عرض می‌کنیم جناب قاضی‌زاده جناب عالی به مدت ۴ دقیقه فرصت دارید به یک یا چند سوال یا مجموع سوالات پاسخ بفرمایید و فقط درخواستمان از همه نامزد‌ها این است که حتماً در چهارچوب سوالات مطرح شده پاسخ بفرمایند.

لازمه اجرای برنامه اول حضور همه، مشارکت به دور از اختلاف، استفاده از کارشناسان برجسته است

مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در ابتدای سخنان خود، گفت: برای هر اقدامی اول ما یک مشکل اساسی داریم، اگر ما نتوانیم انسجام داخلی و مشارکت همه جناح‌ها و دسته‌ها و گروه‌ها را در جریان اجرای برنامه همراه خود کنیم، هرچقدر هم برنامه درست بنویسیم، مثل همه آن برنامه‌های دیگر، معطل می‌ماند، هر چقدر هم قول بدهیم، نتیجه این است که اتفاقی نخواهد افتاد. یعنی لازمه اجرای برنامه اول حضور همه، مشارکت به دور از اختلاف، استفاده از کارشناسان برجسته و نه جناحی و نه دسته ای، بلکه آن‌هایی که نخبه هستند و کارشناس هستند و دانشگاهی هستند و یک عده‌ای که ما به اسم کارشناس می‌آوریم و بعد کارشناس اسم آن را می‌گذاریم، ولی دقیقاً نیستند، قطعاً نخواهند توانست ما را به آن هدفی که در برنامه است، برساند.

وی افزود: اما قانون برنامه‌ای که در مجلس نوشته شده است، آنچه که دولت آورد درحقیقت ۷ فصل و ۲۶ بند بود که تبدیل شد به ۲۶ فصل و نزدیک به ۱۱۹ ماده و هزار و ۸ ماده‌ای که ۱۰۸ حکم تصویب کردند که این از نظر علمی غیرممکن است. شورای محترم نگهبان این را اشکال گرفت، به مجلس آمد، یک ماده‌ای را به آن اضافه کردند که ماده الحاقی ۳۵ بود که آن را کرد ۲۶ تا از این بند‌ها را دولت در عرض یکسال برود دوباره بازنگری کند، بنویسد و به مجلس ارائه بدهد و اجرا کند. معنی این حرف این است که دولتی که در آینده می‌آید باید روی ۲۶ تا برنامه ریزی کند.

پزشکیان ادامه داد: از نظر علمی غیرممکن است، هر دولتی بخواهد اولاً در این وضعیت با این نیرو‌ها و کارشناس ها، حتی آن برنامه هم قابل اجرا نیست، تازه در این یکی ۲۶ بندی که آورده است، ماده ۳۵ که دولت را موظف کرده است که برنامه بنویسد، فرصتی را به دولت خواهد داد که همراه کارشناسانی که خواهند آمد و خواهند نشست و یک برنامه درستی را تنظیم خواهند کرد، بشود آن اهداف را مجدداً بازنگری کرد و روشن و مشخص این حرف را به نتیجه رساند. بحث دیگری که علاوه بر وحدت و انسجام داخلی ما لازم است، امکان ندارد ما بدون ارتباط یا باز کردن مرز‌های مان با دولت‌هایی که در منطقه هستند و با دنیا بتوانیم به آن ۸ درصد برسانیم.

نباید در این مملکت یک تولیدکننده بدن‌اش بلرزد که فردا چه بلایی به سرش می‌خواهد بیاید

این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به صحبت‌های دیگر نامزدها، گفت: همان چیزی که عزیزان گفتند، برای رشد ۸ درصدی ما سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار پول می‌خواهیم، در همین حالت عادی بخواهیم این ۲۰۰ میلیارد را تهیه کنیم، غیرممکن است، در نتیجه آن که ما باید با دنیا چگونه ارتباط برقرار کنیم و چگونه ارتباطات بین‌المللی را حل کنیم یکی از ملزومات این هدف است و اگر نرسیم فقط شعاری است که می‌دهیم؛ و از این طرف کاری که باید در داخل کنیم، تولیدکنندگان، اتاق بازرگانی و همه کسانی که در تولید مشارکت دارند، میدان بدهیم، در تصمیم‌سازی، در فعالیت‌ها، دست‌شان باز باشد، کار کنند. نباید در این مملکت یک تولیدکننده بدن‌اش بلرزد که فردا چه بلایی به سرش می‌خواهد بیاید، چون قوانین را لحظه به لحظه می‌نویسیم، بی‌ثباتی در قانون ایجاد می‌کنیم و مشکلاتی را به وجود می‌آوریم که هیچ تولیدکننده‌ای در این بستری که ما درست کرده ایم، امنیت سرمایه گذاری در آن نیست، که ۱۰۰ میلیارد حداقل آن‌ها باید سرمایه گذاری کنند، آیا ممکن است یا ممکن نیست، چیزی است که باید نوع رفتار در آینده مشخص کند.

در نوبت دوم این مناظره نامزد‌های چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در فرصت ۴ دقیقه‌ای نظر خود را درباره دیدگاه دیگر نامزد‌ها بیان کردند.

پاسخ پزشکیان درباره دیدگاه دیگر نامزد‌ها

این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: سیرتاریخ، تجربه جهانی، تجربه بین المللی آدمی که را تقوا داشته باشد راه را برای او مشخص می‌کند، هیچ کشوری از جنگ جهانی دوم تا الان، بدون رشد صادرات و سرمایه گذاری خارجی رشد نداشته است، اصلا رشد بدون این‌ها امکان پذیر نیست. یعنی ما باید صادرات داشته باشیم، سرمایه گذاری خارجی داشته باشیم، برادرمان قاضی زاده هاشمی که فرمودند، ما باز سرمایه گذار می‌آوریم، این یک نوع سرمایه گذاری است، بدون سرمایه گذاری نمی‌شود کاری کرد. ما گران می‌خریم، ارزان می‌فروشیم، ما نفت مان را الان کلی داریم ضرر می‌کنیم، چه کسی باید جواب بدهد این جوری مفت دارایی‌های مان را می‌فروشیم.

از نظر آمار و از نظر فساد در دنیا نفر پانزدهم از آخر هستیم

پزشکیان افزود: کی باید جواب بدهد؟ چیز‌هایی که راحت بخریم، گران داریم می‌خریم، مصوبه‌ای که ما کردیم تازه در بهترین شرایط آن ماشین‌های دست دوم شده است، برای ما افتخار که از آن جا بخریم. یعنی این برازنده جامعه ما ایرانیان است که ماشین دست دوم، تازه دولت دلار ندارد بدهد. خوب نمی‌تواند بدهد، برای این که بدهد برای همین ماشین دست دوم، مشکل ایجاد می‌شود. تحریم فاجعه است، این که تحریم را بگوییم دور می‌زنیم، بله دور می‌زنید، ولی در مسیر غلطی که می‌رویم، کلی بخور بخور وجود دارد. از نظر آمار و از نظر فساد در دنیا نفر پانزدهم از آخر هستیم، نفر پانزدهم از آخر هستیم، این همه بخور بخور از کجا می‌آید و بعد هم کسی نمی‌تواند جلوی آن‌ها را بگیرد.

اگرشفافیت در اقتصاد وجود نداشت باشد سرمایه‌گذاری خارجی هم نخواهد بود

وی تاکید کرد:‌ اگر شفافیت را نیاوریم در اقتصاد و مسیر‌ها را روشن نکنیم و صادر نکنیم، اگر با دنیا رابطه نداشته باشیم، چین قرار بوده است، ما رفتیم آن جا، با هم توافق کردیم، بیاید سرمایه گذاری کند، گفتند؛ تا‌ای اف تی اف تان را حل نکنید، سرمایه گذاری نمی‌کنیم. خوب بیاید بکند، اگر راست می‌گویند. امکان ندارد بدون وارد شدن به این چارچوب‌ها سرمایه گذاری خارجی را وارد کنیم و امکان ندارد با این تحریم‌هایی که درست کردند، یک شریک درست تجاری داشته باشیم، مگر این که یک عده آدم‌های همین جوری جمع کنند و شریک تجاری شوند، این وضعیت اقتصادی از اول تا حالا، چهل سال است که می‌گوییم درست می‌کنیم، روز به روز پول مان بدتر می‌شود و قدرت خرید مردم بدتر می‌شود و می‌گوییم، پول می‌دهیم وقتی که می‌خواهید پول را چاپ کنید و بدهید پولت بی ارزش می‌شود. پول از کجا می‌آورید، باید درآمد کسب کنید، چطور می‌خواهید درآمد کسب کنید؟

این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: یک مقدار از مسائل که قالیباف گفت، دقیقا این است که می‌توانیم در داخل با کنترل انرژی و بهره وری و افزایش کارایی یک کار‌هایی بکنیم، ولی نمی‌توانیم تکنولوژی جدید را وارد صنعت نفت کنید. ما داریم مخازن نفت را با این تکنولوژی‌های غلط از دست می‌دهیم، برای این که چهل درصد بهره وری داشته باشیم در نفت، فقط ۱۲-۱۳ درصد بهره وری داریم یعنی سی – چهل درصد را داریم در حقیقت مفت از دست می‌دهیم که دیگر بازیافت نمی‌شود کرد. این را کی باید جواب بدهد؟ این است که کارگر، کارمند، توی همین حقوق‌هایی که الان می‌دهیم تورم چهل درصدی است، ولی پرداخت ما ۲۰ درصدی است. در بهترین شرایط با این روند امکان پذیر نیست و ما باید نگاه مان را عوض کنیم، نخبه‌ها دارند می‌روند و سرمایه هم دارد می‌رود، ما می‌گوییم درستش می‌کنیم و از این وعده‌ها می‌دهیم و روز به روز وضعیت مردم را بدتر می‌کنیم، اگر قرار است درستش کنید، خوب کجا را با این تئوری را درست کردند در دنیا که ما می‌خواهیم مملکت مان را مشابه آن روند می‌کنیم، کدام تئوری و کدام دانشمند می‌گوید این روند را بروید، درست می‌شود.

مجری در ادامه برنامه گفت: به این ترتیب مرحله اول از این مناظره را به پایان بردیم با موضوع برنامه هفتم و رشد اقتصادی و حالا مرحله دوم را با موضوع مردمی‌سازی اقتصاد آغاز می‌کنیم و طبق مرحله اول در ابتدا طرح پرسش کارشناسانی که سوالاتشان را در قالب تصویر مطرح خواهند کرد و سپس فرصت‌های چهار دقیقه‌ای نامزد‌های محترم.

سوالات مرحله دوم مناظره با موضوع مردمی‌سازی اقتصادی

محمدجواد ایروانی، وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی: با عنایت به این که در شعار سال قبل و مهار تورم از طریق رشد تولید تاکید شده و شعار امسال هم جهش تولید منوط به مشارکت آحاد مردم است، برای موضوع مهم جهش تولید، برای سرمایه گذاری و برای مشارکت آحاد مردم چه الگو‌ها و برنامه‌های مشخصی دارید؟

محمد خوش چهره، نماینده سابق مجلس: از آن جایی که تجربه خصوصی سازی در ایران یک فراز و نشیب‌ها و چالش‌هایی این را در اجرا نشان می‌دهد، رویکرد خصوصی سازی در ایران یک فراز و نشیب‌ها و چالش‌های جدی را در اجرا نشان می‌دهد، رویکرد یک رئیس جمهور فکر می‌کنید برای تاکید روی طرح‌های مردمی کردن اقتصاد و تولید چی می‌تواند باشد؟

حمیدرضا فولادگر، عضو شورای مالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۲۴: ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در سال‌های ۸۴ و ۸۵ به قصد یک تغییر ریل در اقتصاد کشور بود و انتقال از یک اقتصاد دولتی به اقتصادی که دولت در آن نقش اصلی خودش را ایفا بکند، یعنی نظارت، سیاست گذاری، تنظیم گری و حضور آن جایی که مردم نمی‌توانند حضور پیدا کنند و بقیه مسایل اقتصادی را به مردم بدهد و تصدی گری اقتصادی نداشته باشد، به نظر شما چه اتفاقاتی افتاد که این سیاست‌ها و جامعه خوب اجرا نشد؟ ایجاد زمینه رقابت، رفع انحصار و نوعی آماده کردن محیط کسب و کار برای حضور مردم در اقتصاد چرا به آن‌ها پرداخته نشد و آیا ما نباید مسیر خصوصی سازی مان را با اصلاح روش‌ها ادامه بدهیم؟

سیدحمید پورمحمدی، معاون اقتصادی سابق سازمان برنامه و بودجه کشور: از سوی مقام معظم رهبری مکرر تاکید شده؛ جایی که بخش خصوصی می‌تواند فعالیت کند، شرکت‌های دولتی ورود نکنند، نهاد‌های عمومی غیردولتی و شرکت‌های مشهور به خصولتی‌ها هم ورود نکنند، تدبیر شما برای این که دست بخش خصوصی را باز کنیم و از طرف دیگه شرکت‌های دولتی و نهاد‌های عمومی غیردولتی را در بازار رقابت اقتصادی محدود کنید چیست؟

محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: یک چیزی بنگاه‌های به اصطلاح شاید به اصطلاح خوبی هم نباشد، ولی مشهور شده بنگاه‌های خصولتی راه افتاد که این‌ها نه دولتی هستند، نه خصوصی، هم دولتی هستند هم خصوصی. به قول معروف شترمرغی هستند که می‌گویند بار ببر، می‌گویند ما مرغیم، بگوییم تخم بگذار، می‌گویند ما شتریم. برای این که بنگاه‌های خصولتی را از این چرخه اقتصاد هم بهره وری شان را بالا ببرید و هم به صورت جدی به مردم واگذار شود چه برنامه‌ای دارید؟

داود دانش جعفری، وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی: در سیاست‌های خصوصی سازی که در گذشته در ایران پیاده شده، نقش شبهه دولتی‌ها خیلی پررنگ است یعنی اکثر واگذاری‌ها به جای این که به مردم و بخش خصوصی واقعی باشد، به شبهه دولتی‌ها واگذار شده است. در حالی که این‌ها هم منابعشان به نوعی غیرمستقیم ربط به دولت یا بخش عمومی دارد، از نظر شما در صورتی که بخواهد برنامه اقتصادی در کشور پیاده بکنید، نقش شبهه دولتی‌ها را در واگذاری‌ها چگونه می‌بینید؟ کلا سیاست شما برای استفاده از منابع مردم در اقتصاد چیست؟

مجری در ادامه گفت: سوالات کارشناسان محترم را شنیدید، مانند مرحله اول به ترتیب نامزد‌های محترم به مدت چهار دقیقه هر یک فرصت پاسخ گویی خواهند داشت.

پاسخ پزشکیان به سوالات با موضوع مردمی‌سازی اقتصادی

این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با ادامه بحث‌هایی که قالیباف کردند، گفت: قطعا اگر مدیریت اصلاح بشود یکسری مسائل هزینه‌ای مطمئنا می‌شود از آن محافظت کرد که آن برنامه اش مفصل است و در اصلاحاتی که در دنیا انجام گرفته در ۴۰ کشوری که بانک جهانی بررسی کرده، ۳ تا اصل و ۵ تا استراتژی در آن دیده شده که اگر این را در کشور ما عملیاتی کنیم، یکسری از مشکلات داخل را خواهیم توانست حل کنیم، این سه تا اصل چه کسی مسئول است؟ چطور باید اقدام بکند در هر کدام از این قسمت‌هایی که فرمودند و چگونه باید پاسخگو باشد؟ اگر ما تصمیم گرفتیم و خراب کردیم چه کسی باید جواب بدهد؟ این تصمیمات ما اگر مردم را وضعیت شان را بدتر کرد چه کسی پاسخگو است؟ این سه تا اصل، ۵ تا استراتژی وجود دارد، این که عملکرد این انسان‌ها چگونه است؟

وی ادامه داد: چون ما خیلی از جا‌ها آدم‌هایی را آوردیم که اصلا کاری هم نمی‌کنند و اصلا کارایی هم ندارند و فوق العاده مدیریت هم می‌گیرند، پول را بر اساس نتیجه کار پرداخت کنیم یعنی پرداخت عملکردی که اصلا این کار هم نمی‌کنیم، پول‌ها را داریم می‌دهیم، هزینه‌ها را داریم انجام می‌دهیم، نتیجه هیچی، هر چقدر هم. کسی که دارد مدیریت را بدتر می‌کند و هزینه اضافه می‌کند فوق العاده مدیریت می‌گیرد، چرا باید به کسی که دارد ضرر می‌دهد ما فوق العاده مدیریت بدهیم.

با تجربه‌های بین‌المللی، با کار کارشناسی و مستندات علمی مشکلات حل می‌شود

پزشکیان افزود: این روند اصلاح مدیریت است، بعد خصوصی‌سازی است یعنی آن جا‌هایی که باید به خصوصی بدهیم باید بدهیم، این را هم کسی می‌تواند بکند که باز آن بک گراند علمی و توان علمی را دارد وگرنه یک عده آدم‌هایی را بگذاریم دوست خودمان را و حزب خودمان و جناح خودمان را و بعد بگوییم بیا این کار را بکن همین اتفاقاتی می‌افتد که در این ۴۰ ساله افتاده است حالا من نمی‌دانم فردا اگر چطور شد، دولت‌ها گفتیم، دولت آیت‌الله رئیسی، دولت‌ها در این روند این مشکلات را داشتند، آن قرارداد‌ها کنتراتی و یا شرکتی واگذار کردن و طبق این‌ها عمل کردن است، این‌ها تجربیات بین المللی است، این حرف‌هایی که ما می‌گوییم ما اله می‌کنیم باید این عزیزان بگویند این روش را کدام رفرانس علمی این حرف را زده؟ کدام مملکت این روش را رفته که غیر از این چارچوب‌ها است که نتیجه گرفته؟ این را چند درصد از کارشناسان مملکت ما این حرف‌ها را قبول دارند که ما می‌گوییم باید این کار را بکنیم؟ کسی که می‌گوید من این کار را خواهم کرد هلاک خواهد شد، آن کسی که با عقل دیگران و اندیشه دیگران مشورت می‌کند دارد نجات پیدا می‌کند.

وی افزود: من بار‌ها این را گفتم، کدامیک از ما‌ها اگر مریض می‌شویم می‌رویم پزشکی که مثلا هم حزبی، هم جناحی و هم دسته‌ای است؟ می‌رویم پزشکی که علم دارد، می‌فهمد، دنبال پزشک کارشناس می‌گردیم، ما این کار را نمی‌کنیم، در اقتصاد، در صنعت، در کشاورزی، در تجارت، نتیجه هر تئوری درستی هم بدهید دست آن کسی که اسمش را گذاشته کارشناس، حال مریض را بدتر می‌کند یعنی اصلا امکان ندارد درستش کند شما بهترین روش را الان طراحی کنید اگر درست هم باشد، بدهید دست کسی که کارشناس این قصه نیست، خرابش می‌کند.

این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در نتیجه اینگونه چگونه ما این نیرو‌های کاردان و باتجربه را بیاوریم سر کار و از آن‌ها استفاده کنیم؟ در تئوری بگوییم ما ال خواهیم کرد خیلی وقت‌ها از این حرف‌ها می‌زنیم، همه گفتند ما هشت درصد رشد می‌دهیم چرا ندادند؟ آن آدم‌هایی که ادعا می‌کنند، اگر قدرت به دست گرفتند و نتوانستند این کار را بکنند باید در مقابل این مردم محاکمه بشوند، الان بازنشسته‌های ما زندگی نمی‌توانند بکنند، معلمین ما زندگی شان نمی‌توانند همه کسانی که کارمند هستند گرفتار شدند چه کسی باید حل بکند؟ با شعار‌های ما حلش می‌کنند؟ با تجربه‌های بین‌المللی، با کار کارشناسی، با مستندات علمی، با تجربه روشن دنیا است که اگر ما به آن متکی بشویم می‌توانیم یک راه حلی پیدا کنیم، مغز‌ها دارند فرار می‌کنند، سرمایه هم دارد فرار می‌کند.

مجری برنامه گفت: در این فرصت به روال مرحله قبل هر کدام از نامزد‌ها به مدت ۴ دقیقه فرصت نقد صحبت‌های دیگر نامزد‌های محترم را خواهند داشت.

پاسخ پزشکیان درباره صحبت‌های دیگر نامزد‌ها

پزشکیان با بیان اینکه من تنها کاندیدی بودم که وقتی که ثبت‌نام کردم گفتم سیاست‌های کلی قانون برنامه را اجرا خواهم کرد، گفت: این‌ها گفتند که تو برنامه نداری؟ اما آنچه که برنامه دولت فرستاده اشکالی که شورای محترم نگهبان و بعد تشخیص مصلحت گرفته و آمده مجلس آنجا نوشته ماده الحاقی ۳۵ را به تصویبی که بر اساس آن دولت مکلف شده حداکثر ظرف یک سال از لازم الاجرا شدن قانون نسبت به تهیه برنامه‌ها اقدام کند یعنی قرار است یک برنامه‌ای در رابطه با آن ۲۶ بند نه ۱۰۰۸ تا هدفی که این‌ها مشخص کردند یا نزدیک ۱۱۹ ماده این خود قانون است یعنی با برنامه‌ای که نوشته شده تبدیل شده به اینکه یک ساله بنویسند دو بانک جهانی من که نگفتم نسخه‌اش رو اجرا کن من گفتم بانک جهانی ۴۰ تا کشور را بررسی کرده آن‌هایی که موفق شده‌اند این راه را رفته‌اند شما بفرمایید غیر از این راه کدام مملکتی رفته و موفق شده مسئولیت و روش اجرا و پاسخگویی، این‌هایی که می‌گویند ما می‌توانیم چرا جوابگو نیستند؟

بانک جهانی ۴۰ تا کشور را بررسی کرده آن‌هایی که موفق شده‌اند این راه را رفته‌اند

این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: مگر قرار نبود ما مسکن یک میلیون مسکن درست کنیم تا حالا بیش از ۳۰۰ هزار تا اصلاً درست نشده، قرار نبود یک میلیون شغل داشته باشیم من نمی‌خواهم وارد آن قصه‌ها شوم آقای دکتر مگر قرار نبود می‌گفتند سه روزه مشکل بورس را من حل می‌کنم همشون یک جا بودن چرا مشکل بورس را حل نکردن؟ یکی در همان جریان می‌گفت من با یک میلیون تومان شغل ایجاد می‌کنم اصلاً توهین است به شعور آدم، در رابطه با مسائل در دنیا مشکل نبود راه حل نیست برای حل مشکل مشکل کشور‌های در حال توسعه و کشور‌های عقب مانده نبود. انسان‌هایی که علم مهارت و انگیزه جهت استفاده از این روش‌ها را داشته باشند اینکه ما خودمان می‌توانیم خودمان بدون تجربه بدون استناد علمی بدون کارشناسی بدون تجربه چطوری می‌توانیم این نسخه را می‌نویسیم برای مملکت دل و روده مملکت را می‌ریزیم بیرون باز نمی‌توانیم جمعش کنیم آخر چرا آدمی که کارشناس نیست سر کار می‌گذارید چرا آدم‌هایی که تجربه ندارند من نمی‌خواهم الان بگویم که در دانشگاه‌ها در بنگاه‌ها آدمی که اصلاً در آن سازمان نبوده از جای دیگر آورده‌اند رئیس سازمانش کرده‌اند، من نمی‌خواهم بگویم که در فلان کارخانه یک آدمی را آوردند که اصلاً از آن رشته سر در نمی‌آورد بدترش کرده‌اند اینکه ما دستاورد داریم که غیر قابل انکار است.

در فلان کارخانه آدمی آورده‌اند که اصلاً از آن رشته سردرنمی‌آورد

وی افزود: من الان نمی‌خواهم بگویم در دانشگاه‌ها در بنگاه ها، آدمی که در آن سازمان نبوده است، از جای دیگر آورده اند و رئیس سازمان اش کرده اند. من نمی‌خواهم بگویم که در فلان کارخانه آدمی آورده اند که اصلاً از آن رشته سردرنمی آورد و بدترش کرده اند. اینکه ما دستاورد دارم غیرقابل انکار است، من که نگفتم دستاورد نداریم، من می‌گویم از روش‌های علمی و کارشناس‌ها و آن‌هایی که خبره هستند استفاده نکنیم، غیرممکن است و در ضمن راه حل وجود دارد، براساس قانون برنامه هم باید رفت، حرف من از اول هم همین بوده است. اما اینکه این قانون برنامه منابع آن همخوانی داشته باشد، یک بحث عدد و رقم علمی است.

چهل سال است ما می‌گوییم رشد ۸ رقمی، چرا نتوانستند

پزشکیان افزود: الان ما چهل سال است که ما می‌گوییم رشد ۸ رقمی، همه دولت‌های دارند می‌گویند ۸ رقمی داریم رشد می‌دهیم، چرا نتوانسته اند، از اول انقلاب تا الان چرا نتوانسته اند. چرا حرف‌هایی می‌زنیم که اجرای نخواهیم کرد، الان ادعا می‌کنیم، پشت سرش اجرا نمی‌توانیم جواب بدهیم، هیچ کس هم نیست بگوید چرا. آقای دکتر می‌فرمایند ترکیه شکست خورده است، لطفاً بروند جاده‌ها و مغازه‌ها و صادرات بازرگانی آنجا را ببینند و مردم شان با همه این تورم ها، باید بیایند جاده ایران را ببینند. زمان قبل از انقلاب ترکیه‌ها وقتی به ایران می‌آمدند حسرت جاده‌های ایران را می‌خوردند. بروند نگاه کنند ببینند در یک جاده صد و بیست کیلومتری نزدیک به ۷۰ یا ۸۰ تا تونل زده اند، ما چهار تونل می‌زنیم افتخار می‌کنیم. ما باید بدانیم کجا هستیم تا بدانیم می‌خواهیم چه را حل کنیم. ما بدون مشارکت همه و بدون حل این اختلافات و مشکلات و بدون اتکاء به مسائل علمی و تجربه‌های بین المللی و بدون باز کردن بازار امکان ندارد.

مرحله سوم مناظره که محور آن بحث مهار تورم بود، با طرح پرسش از سوی کارشناسان محترم در قالب پخش تصویر آغاز شد.

غلامرضا مصباحی مقدم (عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام): یکی از مشکلات جامعه ما تورم مزمن است آن هم در یک نرخ بالا؛ نرخ ۴۰ درصد و بالاتر که حدود ۶ سال است اتفاق افتاده است، شما با این تورم مزمن که ماندگار شده، چگونه می‌خواهید برخورد کنید؟

طهماسب مظاهری (رئیس کل اسبق بانک مرکزی): با این فرض پایه‌ای و اساسی که کسری بودجه دولت و تسهیلات تکلیفی که دولت برای تامین نیاز‌های خود به بانک‌ها تحمیل می‌کند ریشه اصلی رشد نقدینگی شدید و تورم‌های بالا است که شاهد آن بودیم، سوال این است که در صورتی که مردم شما را انتخاب کنند و رئیس جمهور بشوید، چه برنامه‌ای برای کنترل و مهار کسری بودجه و در نتیجه مهار تورم در حدودی که در برنامه هفتم هم پیش بینی شده دارید؟

محمدجواد ایروانی (وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی): برای تنظیم جهت گیری نقدینگی و اعتبارات بانکی به سوی تولید چه برنامه‌ای دارید؟

پیمان قربانی (معاون سابق اقتصادی بانک مرکزی): نظام اقتصادی ما بانک محور است و بانک‌ها حدود ۹۰ درصد تامین مالی اقتصاد را برعهده دارند، از طرف دیگر طی سال‌های گذشته ضعف سلامت بانکی در برخی از بانک‌های کشور عملا باعث شده که تامین مالی شبکه بانکی با اختلال مواجه بشود و از طرف دیگر این ناترازی که در این بانک‌ها وجود دارد به دلیل سیاست‌های گذشته یا تکالیفی که به ایشان محول شده یا ضعف مدیریتی شان باعث شده که رشد نقدینگی عمدتا برود به سمت افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و اضافه برداشت بانک‌ها به نحوی که دو سوم اضافه برداشت مربوط به چند بانک خاص است، برنامه جنابعالی با توجه به این که برنامه هفتم هم تاکید کرده که سالیانه ناترازی بانک‌ها در حد مشخصی کم بشود و رشد نقدینگی کاهشی باشد، برنامه جنابعالی برای اصلاح نظام بانکی و در واقع احیای بانک‌های ناتراز و احیانا حل و فصل بانک‌هایی که قابلیت احیا ندارند چیست؟

مهدی غضنفری (رئیس صندوق توسعه ملی): یکی از پارامتر‌های اقتصادی و شاخص‌های اقتصادی که اقتصاد دان‌ها همه ما را نسبت به آن حساس کردند وضعیت نقدینگی کشور است و به گونه‌ای هشدار دادند که افزایش نقدینگی موجب تورم می‌شود، البته می‌دانیم که اگر نقدینگی هم نباشد بسیاری از شرکت‌های تولیدی که به سرمایه در گردش و سرمایه ثابت نیاز دارند گرفتار می‌شوند و حجم تولیدشان کاهش پیدا می‌کند، در اقتصاد کلا همیشه پارامتر‌ها با هم بده و بستان دارند و نمی‌شود فقط یک پارامتر را چسبید و از پارامتر دوم غافل شد، سوال من این است که نامزد محترم چگونه نقدینگی را مهار می‌کند در حالی که نقدینگی روغن کار چرخ دنده‌های تولید است آن روغن را به اندازه کافی در اختیار تولید قرار می‌دهد تا چرخ دنده‌ها به هم ساییده نشوند؟

محمدرضا پور ابراهیمی (رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس): علیرغم همه تلاش‌هایی که در طی سال‌های گذشته انجام شده باز هم ما با شرایط ناترازی در حوزه بودجه کشور مواجه هستیم، راهکار‌هایی که می‌تواند با فرض استمرار تحریم‌ها و عدم ایجاد منابع درآمدی پایدار از محل فروش نفت در حوزه کسری بودجه کمک بکند و بر اساس داده‌های واقعی باشد داده‌هایی که امکان تحقق آن امکانپذیر هست، چه چیزی است و دولت آینده چه راهکار‌های مشخصی برای ناترازی بودجه بعنوان اصلی‌ترین موضوع و مهم‌ترین مولفه اثرگذار در شاخص‌های اقتصادی کشور مدنظر قرار داده است؟

پاسخ پزشکیان به پرسش کارشناسان درباره بحث مهار تورم

پزشکیان افزود: در رابطه با صحبت‌های قاضی‌زاده، چه کسی گفته که ما به خارج دل می‌بندیم، من اول صحبت کردم گفتم باید انسجام داخلی مان را و اختلافات مان را کنار بگذاریم اگر در داخل اختلاف داشته باشیم و مرز‌ها را هم باز کنیم مشکل حل نمی‌شود هر چقدر پول هم بیاوریم فایده ندارد، اول این اختلافات مان را باید حل کنیم، تصور این که یک عده محدودی آن‌ها عقل کل هستند بقیه همه اجنبی و خارجی اند و وابسته اند و از این حرف‌ها، این تصورات را باید درست کرد، این مردم ایران هستند که می‌توانند مشکل را حل کنند نه یک گروه و یک دسته و جناح، این اول، دوم این که من نگفتم بورس حل نمی‌شود، بورس سه روزه حل نمی‌شود اصلا سه روزه سهل است معلوم نیست یک ساله هم بتوانیم آن را حل کنیم. در نتیجه این تئوری که توقعی که در جامعه ما ایجاد می‌کنیم ما سه روزه آن را حل می‌کنیم امکان ندارد همه این وعده‌هایی که داده بودند دردولت شهید رئیسی وجود داشت نشد، تورم هم آمد آن وعده‌هایی که دادند معلوم شد چگونه است، این مانعی نمی‌شود که تلاش و زحمات ریاست محترم جمهور آیت‌الله رئیسی را آدم نادیده بگیرد، شبانه روز واقعا زحمت می‌کشید، شبانه روز تلاش می‌کرد، ما قدردان زحمات آن‌ها هستیم، اما این که چرا حل نشد؟ دلایل علمی دارد. مدیران، کارشناسان، روش‌ها، عدم ارتباط بین المللی، اختلافات و دعوا‌های داخلی، این‌ها علل عدم حل مشکل است که بماند، عامل اصلی تورم دولت‌ها است، فرقی نمی‌کند هر دولتی که باشد، دولت است که تورم ایجاد می‌کند، یا کسری بودجه اش است، یا از بانک‌ها پول چاپ کردن آن است، می‌خواهد درست بشود باید آن کسری بودجه اش را نیاورد مجلس، از این طرف هم در بانک‌ها از آن کار‌ها انجام ندهد.

این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: واقعیت قضیه تورم یعنی جیب مردم را خالی کردن بدون این که متوجه بشود شب می‌خوابی صبح متوجه می‌شوی که قدرت خریدت از بین رفته اکثر این نگرانی‌ها و اعتراضاتی که بازنشسته‌ها در این کشور دارند اکثر آن نگرانی‌هایی که مردم معلمان ما می‌آیند و صدایشان بلند است برای این که نمی‌توانند زندگی شان را با آن روند تورمی راحت به اصطلاح ادامه بدهند شرمنده اند شرمسار خانواده معلم چرا باید مثلا اسنب برود کار کند یک نیروی انتظامی حالا نگم بهتره وقتی آدم این بازنشسته‌ها و این افراد را می‌بیند تصورش برای آدم غیرممکن است این که ما چه کار باید بکنیم این همان برمی گردد در اصلاح و در بودجه ریزی عملیاتی کردن.

اکثر این توقعاتی که دولت از بانک‌ها ادارد عامل این تورم هاست

پزشکیان افزود: یعنی اگر بخواهیم هزینه را دولت باید هزینه‌اش را کنترل کند کسری بودجه برای سیستم درست، کنترل هزینه چه طور می‌شود؟ کنترل هزینه زمانی امکان پذیر است که بودجه ات را عملیاتی کنی کنترل بودجه زمانی است که نظارتت را اصلاح کنی کنترل هزینه زمانی صورت می‌گیرد که شفافیت در هزینه‌ها را بتوانی اعمال کنی و از آن ور هم در بانک‌هایی که دارند پول چاپ می‌کنند اولین کاری که باید بکند دولت به بانک‌ها دستور ندهد که پول چاپ کنند بانک‌ها را وادار نکند که تعهداتی ایجاد کنند که امکان پرداختش وجود ندارد می‌گویند پول مثلا آن‌هایی که می‌خواهند ازدواج کنند را بانک‌ها این پول‌ها را بدهید از کجا بدهند باید چاپ کنند بدهند اکثر این توقعاتی که دولت دارد در بانک‌ها اعمال می‌کند همان‌ها عامل این تورم هاست می‌خواهیم درست کنیم باید بانک‌ها را علمی و درست نظارت بکنیم و نظامش را اصلاح کنیم و نظارت به اصطلاح کلان قاعده مندی کردن قیمت گذاری خدمات بانکی این‌ها مشکلاتی است.

بعد از تمام شدن فرصت نوبت اول در مرحله سوم، در نوبت دوم هر یک از نامزد‌ها به مدت چهار دقیقه فرصت داشتند که دیدگاه‌هایشان را درباره نظرات دیگر نامزد‌ها مطرح کنند.

نظر پزشکیان درباره پاسخ دیگر نامزد‌ها به موضوع مهار تورم

پزشکیان افزود: آنچه که از اول دارم می‌گویم داخل ما هوای داخل را نداریم ما فقط یک گروه خاصی را مدیر می‌دانیم دعوایی هم که آن موقع می‌کردند می‌گفتند مشکل مدیریت است راست می‌گویند مشکل مدیریت است، ولی آدمی که نه دوره دیده نه علم دارد و نه تجربه دارد و یک جایی عملکرد خودش را نشان داده آن‌هایی که تجربه داشته‌اند گذاشته‌ایم کنار یک عده آدم صفر کیلومتر آورده‌ایم خب معلوم است که هزینه درست می‌کند.

کسری بودجه مهم‌ترین عامل مشکلات است

این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: حضرت ابراهیم که پیامبر بوده خدا می‌گوید وقتی که امتحان داد گفتیم که تو حالا می‌توانی پیامبر شوی یک آدمی که هیچ تجربه‌ای ندارد هیچ کارشناسی نکرده همین جوری می‌آوری مدیر کل می‌کنیم مدیر بنگاه می‌کنیم این نمی‌شود آن مراحل را ما اینجا به هم زده‌ایم اینجا باید درست کنیم ساختار همین است که برادران گفتند یعنی روش معلوم است بحث این نیست که الان اختلاف در روش وجود داشته باشد عامل اصلی ایجاد تورم دولت‌ها هستند فرق نمی‌کند این دولت یا آن دولت کسری بودجه مهم‌ترین عامل است توسعه افزایش بزرگ کردن دولت مهمترین عامل است دولت باید از بزرگ شدن جلوگیری کند جا‌هایی که بیخود است ببندد بنگاه‌هایی که اصلاً کارایی ندارند حذفش کند.

چاپ پول یا با کسری بودجه شکل می‌گیرد یا با تعهداتی که بانک‌ها ایجاد می‌کنند

پزشکیان ادامه داد: یعنی بودجه‌اش را کنترل کند بودجه‌ای باید بیاورد به مجلس که بدون کسری بودجه باشد همین الان ما ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم غیر از آن پول‌هایی که جا‌های دیگر تکلیف‌هایی که بر دولت وارد می‌کنیم واقعیت قضیه ما خودمان مقصریم بانک‌های ما هم از همین دولت این کار را می‌کند یعنی عامل اصلی این تورم چاپ پول است چاپ پول یا با کسری بودجه شکل می‌گیرد یا با آن تعهداتی که بانک‌ها کار‌هایی می‌کنند که در حقیقت تورم را تشدید می‌کنند.

دولت نباید سراغ بازار بدهی برود

وی گفت: در نتیجه اگر ما بخواهیم اصلاح نظام بانکی را بگوییم خروج بانک را از بنگاه‌داری باید در نظر بگیریم نظارت بر وام‌های کلان را در نظر بگیریم وام‌های کلان می‌گیرند و بانک‌ها در حقیقت در برگرداندن آن وام‌ها مشکل پیدا می‌کنند بانک‌ها موظف هستند قاعده گذاری کنند نه اینکه قیمت گذاری کنند بانک‌ها دارند قیمت گذاری می‌کنند برای خدمات بانکی ممنوعیت تامین مالی دولت از بانک‌ها دولت باید ممنوع باشد که از این بانک‌ها در حقیقت چیزی نگیرد دولت نباید سراغ بازار بدهی برود و این‌ها چیز‌هایی است که اگر ما‌ها و دولت و مجلس هم همانطور که فرمودند مقصر است دولت یک پولی را می‌آورد در مجلس هم تقریباً چند صد میلیارد هم ما می‌گذاریم رویش دیگر.

مدیریت باید توسط کسانی که تجربه دارند صورت گیرد

پزشکیان افزود: یعنی واقعیت قضیه هم مجلس مقصر است و هم دولت مقصر است و این وام‌ها و نتیجه کار این است که ما روزگار مردم را سیاه می‌کنیم آن‌هایی که حقوق بگیر هستند و گردن کلفت‌ها را گردن کلفت‌تر می‌کنیم فقرا را محروم‌تر می‌کنیم و مردم را بیچاره‌تر می‌کنیم راه معلوم است و روش معلوم است مدیریت باید توسط کسانی که تجربه دارند و علم و علم دارند و کارشناسان شکل بگیرد مدیران ما حالا هر چقدر هم بگوییم آن مدیران با تجربه آنقدر نداریم که ما بگوییم ما داریم فردا عوضش می‌کنیم مشورت گرفتن از کشور‌های مذهبی که موفق شده‌اند جای دوری نمی‌رود، اما اگر بتوانیم از کسان دیگر هم که تجربه دارند مشورت بگیریم خیلی بهتر است ضرر نمی‌کنند چرا برای بیماری خودمان می‌رویم خارج ۴ تا از این‌ها را هم بیاوریم در این رابطه نسخه بنویسیم و حلش کنیم.

در ادامه مجری خطاب به این نامزد انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری، گفت: شما با کسر زمان‌های اضافه در مراحل قبل، به مدت پنج دقیقه و ۵۵ ثانیه فرصت جمع‌بندی دارید.

مسعود پزشکیان افزود: من فقط خدمت برادرمان قاضی‌زاده هاشمی بگویم که من نمی‌خواهم وارد اصلاً تحلیل دولت آیت‌الله رئیسی شوم، چون قلباً خدمت ایشان ارادت دارم، ولی این چیز‌هایی که آقای دکتر گفت، من هیچ وقت نگفتم مدیر از خارج بیاوریم. گفتم مشورت و مشاور بیاوریم، مشورت کنیم. ۲- آن کار‌ها و وعده‌هایی که می‌دهید و می‌گویید به آن جا می‌رسیم؛ همان حل مشکل بورس سه روزه است یا اشتغال یک میلیون تومانی، برادرمان زاکانی هم فقط اگر لطف کنند قرارداد با چین را شفاف کنند، بعد بگویند پولش را از محل بانک مرکزی ایران در چین است، یا از منابع کشور چین است، یا اگر از فاینانس چین نیست، با چه نرخی است و آن تخلفاتی که خود الان در شهرداری شکل می‌گیرد اگر بخواهد آدم این طور مسأله پیدا کند، بنده هیچ وقت نمی‌گویم مشکل شهرداری از شماست، ولی همین تخلفات شکل می‌گیرد. حالا من نمی‌خواهم وارد بحث‌های دیگر…، بهتر است وارد نشویم. همان چیز‌هایی که هست، بگوییم. مردم عزیز ایران زندگی شخصی و سیاسی من مبتنی بر یک اصل اخلاقی بوده و آن صداقت است. این بنیان را تغییر نخواهم داد و این مهمترین عهد من با شما خواهد بود. خوب می‌دانم که رئیس جمهور در کشور اختیارات تعریف شده‌ای دارد. قرار نیست کشور را با دعوا و درگیری اداره کنم. ولی مواضع خود را شفاف اعلام می‌کنم و دنبال خواهم کرد. هر رویکردی در عرصه اقتصاد باید به کاهش تورم و فقر بینجامد.

دولت شفاف‌سازی کند/ پول دولت کجا خرج می‌شود؟

این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: نگاه من در حوزه حکمرانی، حکمرانی اقتصادی و اجتماعی است. در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، من طرفدار عدالت اجتماعی هستم، نه شعار‌های پوپولیستی که حاصل آن تورم بیشتر برای همان‌هایی است که قرار بود از آن‌ها حمایت کنیم. به تعامل فعال با جهان قویاً معتقدم، تحریم به معنای جنگ است. کشته‌های جنگ اقتصادی؛ فقرا هستند. ثروتمندان کارآفرین را متفاوت از ثروتمندان نوکیسه می‌دانم. ثروتمندان کارآفرین به بهره وری و کارایی‌شان متکی هستند، دست آن‌ها را می‌بوسم. اقدامات اولویت‌دار از نظر دولت من؛ مردم باید بدانند پول دولت کجا خرج می‌شود. من خزانه دولت را در یک اتاق تمام شیشه‌ای قرار می‌دهم. به استثنای امور نظامی و امنیتی باید هر مبلغی که به خزانه وارد یا پرداخت می‌شود، منتشر شود.

وی افزود: حذف زمینه‌های ایجاد فساد و نیز برخورد با افراد فاسد، کاملاً ضروری است. نظام چندنرخی؛ منشأ اصلی فساد است؛ به سمت حذف آن حرکت خواهم کرد. البته شوک وارد نخواهم کرد. من اساساً پدیده‌ای به نام شبه دولتی را قبول ندارم و میدان را به بخش خصوصی واقعی خواهم سپرد. البته بخش خصوصی هم باید بداند که رانتی در کار نخواهد بود. در تأمین آب، برق، گاز، بنزین و سوخت به سرعت سمت بحران حرکت می‌کنیم، دولت چهاردهم با هر رئیس جمهوری ناچار از اتخاذ تصمیم‌های مهم خواهد بود. هر تصمیمی باید هم مشکل کمبود را حل کند و هم به رفع فقر مطلق بینجامد. فیلترینگ، محدودیت اینترنت؛ باعث ایجاد مانع برای این کسب و کار‌ها شده است.

پزشکیان گفت: در دولت من، حوزه‌های کارآفرینی نوین میدان بیشتری خواهند داشت. فقر پدیده‌ای چند بعدی است، باید همزمان با از بین بردن عوامل آن، یک نظام تأمین اجتماعی مؤثر برای فقرا داشته باشیم. من در دولتم این نهاد را ایجاد خواهم کرد. هر اصلاحی که در اقتصاد صورت بگیرد، باید بزرگترین برنده آن؛ فقرا باشند. در رابطه با آن چه که عرض کردم؛ چهار اصل را به آن معتقدم، در بهداشت و درمان بوده، این چهار اصل برای حل همه این مشکلات می‌تواند استراتژی اقدام باشد. عدالت است، روابط بین بخشی است، مشارکت مردمی است و تکنولوژی مناسب. بنده با همین روش در همان استانی که رئیس دانشگاه بودم، نزدیک ۶۰۰ تا ۷۰۰ خانه بهداشت در عرض شش ماه بدون اعتبار دولتی ساختم. ۵۰ مرکز بهداشتی بدون اعتبار دولتی فقط با مشارکت مردم و روابط بین بخشی. اگر ما بسیج شویم با نگاه بسیج و مشارکت مردم بخواهیم مشکلات را حل کنیم و اگر روابط بخشی و بین بخشی را درست کنیم، ما قادریم هر کاری کنیم. ولی این لازمه‌اش، حذف اختلاف‌هاست.

وی ادامه داد: آتش زدن، دامن زدن به این اختلافات و تشدید این که شما این عیب را داشتید، من می‌توانم و شما می‌توانید از من عیب بگویید و من هم می‌توانم از شما بگویم. این را به دولتی…، من باید اصلاً هیچ ربطی به دولت روحانی نداشتم. بنده هر دولتی که خواستم دفاع کنم، دفاع کردم، نقد کنم؛ نقد کردم. هر دولتی عیبی داشته و هر دولتی مزایایی داشته، نظام با همین دولت‌ها به این جا رسیدند. همدیگر را خراب کردن، تخریب کردن، به نفع مملکت و انقلاب نیست، بنده را نکشید به آن طرفی که بخواهم مدام عیب آدم‌ها را بگویم. من اگر بخواهم بگویم؛ می‌توانم عیب‌های هر کدام از ما را دربیاورید، هست. چرا وادار می‌کنید باهم دربیفتیم. دست به دست هم بدهیم، این مملکت نیاز به هماهنگی و همدلی و همفکری دارد. سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری، قانون برنامه که باید دولت تنظیم کند؛ مسیر راه ماست.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true