×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۹ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
سرانه تولید علم هر عضو هیات علمی چقدر است؟

سرانه تولید علم هر عضو هیات علمی چقدر است؟ رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) با بیان اینکه میانگین هر دانشگاه ۴۲۳ مقاله نمایه شده در پایگاه ISC است، گفت: سرانه انتشار مقالات ISC برای هر عضو هیات علمی کشور به طور میانگین ۱.۴ است.

 

به گزارش فارس آگاه، سید احمد فاضل‌زاده اعلام کرد: بیشتر بودن این رقم در مقایسه با سرانه مقالات بین‌المللی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها یعنی ۱.۲۳ ، به دلیل گستره متنوع زبانی در انتشارات ISC است و مقالات فارسی را که عمده آن‌ها در حوزه های علوم انسانی و اجتماعی است پوشش می دهد.

فاضل زاده ادامه داد: بهره ‌وری در دانشگاه‌ها نیز مانند دیگر سازمان‌ها باید مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد و از آنجا که یکی از مهمترین کارکردهای دانشگاه پژوهش است، بررسی بهره‌وری دانشگاه می‌تواند براساس پژوهش، در دانشگاه‌ها انجام شود.

وی با بیان اینکه مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام بر مبنای نتایج رتبه بندی آخرین داده‌های بانک اطلاعاتی، بهره وری کمی و کیفی را سنجیده، گفت: تعداد کل مقالات، سرانه تولیدات مقالات علمی، سرانه مقالات دانشجویان تحصیلات تکمیلی، تعداد مقالات Q۱، سرانه مقالات نشریات Q۱ اعضای هیات علمی و سرانه مقالات نشریات Q۱ دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این بررسی مد نظر قرار گرفته است.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام عنوان کرد: در این بررسی دانشگاه‌ها بر مبنای نظام رتبه بندی ملی ISC در گونه بندی های جامع، صنعتی، علوم کشاورزی، هنر ، زیرنظام، غیرانتفاعی و دانشگاه‌های وابسته به دستگاه اجرایی به تفکیک قدمت و نیز به صورت تفصیلی بررسی شده است.

فاضل‌زاده عنوان کرد: پنج دانشگاه با بهترین عملکرد سرانه مقاله اعضای هیات علمی در بین دانشگاه های جامع بالای ۴۰ سال کشور، به ترتیب، دانشگاه‌های خوارزمی، تهران، تربیت مدرس، فردوسی مشهد و شهید بهشتی به ترتیب با ۲.۸۶، ۲.۸۶، ۲.۷۱، ۲.۴۹ و ۲.۳۰ هستند.

وی افزود: بر این اساس، در بین دانشگاه‌های جامع ۲۰ تا ۴۰ سال کشور دانشگاه‌های علامه طباطبایی، محقق اردبیلی، بین المللی امام خمینی (ره)، لرستان و یزد به ترتیب با ۳.۵۶، ۲.۵۶، ۲.۳۰، ۲.۰۷ و ۱.۹۸ و در دانشگاه‌های جامع زیر ۲۰ ساله نیز دانشگاه‌های آیت الله العظمی بروجردی، تربیت حیدریه، حضرت معصومه (س)، بزرگمهر قائنات و اردکان به ترتیب با ۲.۸۷، ۲، ۱.۹۸، ۱.۸۸ و ۱.۷۸ بهترین جایگاه را دارند.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام ادامه داد: در سرانه مقالات تولید شده اعضای هیات علمی در بین دانشگاه‌های صنعتی بالای ۴۰ سال دانشگاه های علم و صنعت ایران، صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف و صنعتی اصفهان به ترتیب با ۱.۹۲، ۱.۳۵، ۱.۳۴، ۱.۰۵ و ۰.۹۴ و در بین دانشگاه های صنعتی زیر ۴۰ سال دانشگاه های صنعتی اراک، جندی شاپور دزفول، صنعتی شاهرورد، صنعتی نوشیروانی بابل، تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان و به ترتیب با ۱.۵۷، ۱.۵۲، ۱.۵۰، ۱.۳۲ و ۱.۳۲ حائز بهترین جایگاه شده‌اند.

فاضل‌زاده گفت: میانگین تعداد کل مقالات و تعداد مقالات Q۱ در ISC ، دانشگاه های زیرنظام در رتبه اول قرار دارند ولی به لحاظ سرانه تعداد مقالات اعضای هیات علمی این گونه از دانشگاه در رتبه آخر قرار می گیرند. به لحاظ میانگین سرانه تعداد کل مقالات و سرانه میانگین تعداد مقالات Q۱ در ISCنیز دانشگاه های گونه کشاورزی در رتبه اول قرار دارند.

 

وی گفت: در انتشار مقالات WoS از نظر کمی و کیفی، دانشگاه‌های صنعتی رتبه بهتری دارند، اما در انتشار مقالات ISC دانشگاه‌های جامع از دانشگاه های صنعتی بهتر عمل کرده اند که این به دلیل وجود رشته های هنر، علوم انسانی و علوم اجتماعی در دانشگاه های جامع است.

فاضل‌زاده اظهار داشت : اعضای هیات علمی دانشگاه‌های جامع در این رشته‌ها، تمایل بیشتری به انتشار مقالات در نشریات داخلی دارند.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام گفت: ISC، سومین پایگاه استنادی مستقل جهان پس از ۲ پایگاه اسکوپوس و وب او ساینس، رسالت پاسخگویی به بخشی از نیازهای علمی، پژوهشی و فناوری کشور در زمینه هدایت، سنجش، ارزیابی و رصد علم و فناوری یا ایران، منطقه و کشورهای اسلامی جهان را به عهده دارد.

وی با بیان اینکه بیشتر پایگاه‌های اطلاعاتی، تحت سلطه کشورهای غربی هستند، اظهار کرد: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر راه اندازی یک پایگاه استنادی برای کشورهای اسلامی، پایگاه ISC راه اندازی شد.

به نقل از روابط عمومی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، فاضل‌زاده افزود: این مؤسسه به عنوان اولین سامانه اسـتنادی جهـان اسـلام بـه نمایـه سـازی جـامع نشریات علمی معتبر می‌پردازد و با توجه به اینکه تلاش شده، این مجلات پوشش زبانی متنوعی از کشورهای اسلامی از جمله فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسه را در بر داشته باشد.فاضل‌زاده گفت: تخمین بهره‌وری دانشگاه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که بسیاری از انتشارات علمی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها به زبان فارسی است که در سایر پایگاه های بین المللی نمایه نمی شوند و بدون در نظر گرفتن تولیدات علمی نمایه شده در پایگاه ISC نمی‌توان آمار دقیقی از تولیدات علمی و بهره‌وری دانشگاه‌ها به دست آورد.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام گفت: تولیدات علمی و بهره وری دانشگاه‌ها، همزمان کارایی و اثربخشی آنها را تحت پوشش قرار می‌دهد و از مهمترین ابزاهای سنجش عملکرد در ارگان‌ها و سازمان‌ها به شمار می‌رود.

مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام در شیراز مستقر است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true