×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۳ آذر - ۱۴۰۳  
true
true
سر قشر فقیر جامعه بی کلاه ماند

سر قشر فقیر جامعه بی کلاه ماند، به گزارش فرخنده آشوری خبرنگار فارس اگاه ، برنامه های فروش آنلاین خودرو را اگر باز کنید، خودروهای مدل پایین و ساخت دهه ۸۰ به پایین را با قیمت های عجیب و غریب، مشاهده خواهید کرد. علت این تب و تاب فروش خودروهایی با مدل پایین و فرسوده، بعد از انتشار خبر امکان ورود خودروهای خارجی، شروع شد، چرا که عده ای شایعه کردند که برای وارد کردن خودروی خارجی، نیازمند اسقاطی کردن یک خودروی فرسوده و باطل کردن پلاک آن است و همین موضوع، سبب شد تا قشر پایین جامعه، طعمه این شایعات شوند و اندک امیدی در دل آنها، زنده شود که با فروش خودروی خود با قیمت قابل توجه، می توانند ماشین بهتری را خریداری کرده و کمی از سختی های خود را کاهش دهند.

این شایعه، توسط دلالان بازار خودرو با سوء استفاده از آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده که ماه پیش از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس ارسال شده بود و استناد به اظهار نظر یکی از نمایندگان مجلس در مورد یکی از بندهای آن، به وجود آمد و بعد از آن، آگهی های فروش خودروی های فرسوده در نرم افزارهایی مانند «دیوار» با قیمت های بالا تا چند برابر ارزش واقعی آن خودرو، منتشر شد، البته بعد از انتشار این آگهی ها و ورود رسانه ها، دیگر امکان مشاهده قیمت در این نرم افزار، برداشته شد و برای اطلاع از قیمت، باید با خریدار، تماس می گرفتند، به طور مثال قیمت یک خودروی پراید مدل ۸۳ حدود ۴۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود و در توضیحات، خریدار عنوان کرده بود که این آگهی، مناسب طرح جایگزینی خودروهای فرسوده است.

ناگفته نماند با توجه به تورم در بازار خودرو در سالهای اخیر، برنامه دیوار سال قبل، اعلام کرده بود که از نمایش قیمت ها در این بخش از برنامه، به دلیل نوسانات و همچنین تلاطم در بازار خودرو، اجتناب خواهد کرد، اما با این وجود در روزهای گذشته، شما می توانستید به راحتی قیمت خودروها را مشاهده کنید، تصمیم سال گذشته برنامه دیوار، بر اساس دستورالعمل سازمان حمایت از مصرف کنندگان، در اردیبهشت ماه امسال بود که در آن، قید شده بود: «با عنایت به نوسانات اخیر در بازار خودو و افزایش قیمت حاشیه بازار نسبت به قیمت درب کارخانه و اقدامات برخی افراد سودجو در قیمت سازی خودروها، تا اطلاع ثانوی و به منظور ساماندهی بازار خودرو، از اعلام و درج قیمت فروش نقدی خودروهای صفر کیلومتر، تولید داخل از سقف آخرین قیمت بارگذاری شده در سایت اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل تهران، تجاوز نکنند، همچنین آگهی فروش خودروهای کارکرده و صفری که در سایت اتحادیه، قیمت ندارد، به صورت توافقی درج گردد» که طبق این دستورالعمل، سکوی دیوار، مکلف بود که برای هر مدل خودرو، سقف قیمتی قرار دهد و اگر کسی مازاد بر آن، قیمتی بگذارد ، دیوار باید قیمت را سانسور می کرد، البته اگر در حال حاضر، شما بخواهید آگهی فروش خودرو با قیمت بالاتر از قیمت واقعی را در سایت دیوار، منتشر کنید، قیمت آن سانسور خواهد شد.

*در طرح واردات خودروهای کارکرده خارجی سر قشر فقیر جامعه بی کلاه ماند

اما حالا این سوال، پیش می آید که آیا وارد کردن خودروی خارجی نیازمند اسقاطی کردن یک خودروی فرسوده است؟ آخرین بند آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، به موضوع الزام اسقاط یک خودروی فرسوده به ازای هر خودروی کارکرده وارداتی، اشاره دارد که مطابق با این بند، هر فرد حقیقی و حقوقی برای واردات یک دستگاه خودروی کارکرده، باید گواهی اسقاط یک دستگاه خودروی فرسوده را دریافت کند، اما با توجه به برنامه های اخیر دولت، در طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل، باز هم این مردم قشر ضعیف بودند که سرشان، بی کلاه ماند. چرا که در این آیین نامه، به «گواهی اسقاط یک خودروی فرسوده» اشاره شده است نه ارائه خود خودرو، و براساس طرح های نوسازی ناوگان حمل و نقل و طبق اعلامیه دولت، گواهی مورد نیاز واردات خودروهای کارکرده خارجی به تعداد، وجود دارد و قیمت هر کدام از این گواهی ها تا ۳۰ میلیون تومان است، یعنی شما برای وارد کردن یک خودرو، یک گواهی را از دولت می خرید و بابتش تا ۳۰ میلیون تومان پول پرداخت می کنید، به قول معروف دولت جایی نمی خوابد که آب زیرش برود.

*قیمت واقعی خودروی اسقاطی ۳۵ تا ۴۲ میلیون تومان/ قیمت گواهی اسقاط تا ۳۰ میلیون تومان

بعد از همه این ماجراها، رییس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروهای فرسوده، با بیان اینکه این قیمت های افسار گسیخته، مورد تایید ما نیست و هیچ علاقه ای به افزایش قیمت خودروهای اسقاطی و به دنبال آن افزایش قیمت گواهی اسقاط نیستیم؛ بیان کرده است که قیمت واقعی خودروهای اسقاطی، بین ۳۵ میلیون تا ۴۲ میلیون تومان است و بیشتر از این قیمت، مورد تایید ما نیست، بنابراین مردم به شایعات توجه نکنند و درگیر این بازی ها نشوند.

ستاد اسقاط خودروهای فرسوده هم به متقاضیان واردات خودروی کارکرده خارجی، اعلام کرده است که به اندازه کافی، گواهی اسقاط داریم بنابراین نیازی به خرید خودروی فرسوده نیست، افراد حقیقی، نیازمند ثبت خودروی فرسوده به نام خود نیستند و می توانند از گواهی های اسقاط که از سالهای گذشته در سبد مراکز اسقاط انباشت شده است و به حد کفایت نیز موجود است، اسفاده کنند و گواهی اسقاط موجود، نیاز واردات حقیقی و حقوقی را برآورده می کند.

گفتنی است نماینده مرودشت که یکی از نمایندگان پیگیر در این طرح بوده است، می گوید که حداقل قیمت یک خودرو وارداتی، حدود ۱۰ هزار دلار است و ۷۰ درصد قیمت آن نیز سهم گمرک می شود که در تلاشیم تا براساس نوع خودرو و قیمت و مدل آن، این درصد را پلکانی کنیم تا افرادی با سرمایه کمتر، بتوانند از این طرح، استفاده کنند و اگر فردی با قیمت پایه، یک خودرو را وارد می کند درصد کمتری نسبت به فردی که یکی از بهترین خودروها را وارد می کند؛ پرداخت کند.

شما با یک حساب سرانگشتی، به این نتیجه می رسید که برای وارد کردن یک خودروی کارکرده خارجی با هزینه های جانبی  نیازمند حدود یک میلیارد تومان هستید، این نشان می دهد با توجه به قیمت دلار و تورم موجود در کشور و شرایط اقتصادی مردم، درصد خیلی کمی از مردم کشور، می توانند از این طرح استفاده کنند و باز هم طرحی برای قشر مرفه جامعه، محسوب می شود و سهم بیشتر مردم جامعه از این طرح، فقط یک حسرت است و باید به همان خودروهای فرسوده داخلی خود، قانع باشند و آنهایی که رویابافی کردند که با فروش خودروی فرسوده خود، با قیمت بالا می توانند در این طرح، ثبت نام کنند و سهمی از آن داشته باشند، رویایشان نقش بر آب شده است.ما سعی کردیم تا با رییس صنعت و معدن استان فارس در این زمینه، گفتگویی انجام دهیم اما تماس ها و پیام های ما را پاسخ نداد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد