
سيد محی الدین حسینی ارسنجانی – خبرنگار فارس آگاه، کوروش کمالی سروستانی در جشن سیصدمین نشست از سلسله نشست های سعدیشناسی، از سعدی به عنوان شاعر زندگی و عشق یاد کرد و گفت: به باور بزرگان، زبان فارسی تا جایی رفته و مانده که سعدی در آنجا فرود آمده و خیمه زده است.
جشن سیصدمین نشست از سلسله نشستهای سعدیشناسی با عنوان «بر خوان سعدی» توسط مرکز سعدیشناسی و با همکاری دانشنامه فارس و موسسه فرهنگ و هنر فرداد در مجموعه فرهنگی ساختمان الف شیراز برگزار شد.در این نشست که با حضور سعدیپژوهان، سعدی دوستان و استادان و اهالی فرهنگ برگزار شد، کوروش کمالی سروستانی، مدیر مرکز سعدیشناسی ضمن ابراز خرسندی از استمرار برگزاری نشستهای هفتساله «بر خوان سعدی»، در بخشی از سخنان خود گفت: شاعران کلاسیک و بزرگ ایران جایگاه ماندگاری در ذهن و زبان ایرانیان داشته و دارند. مگر میشود ایرانی بود و دلبسته فردوسی و نظامی و خیام و مولوی و سعدی و حافظ و دیگر شاعران بلندآوازه ایران نبود؟او در ادامه خاطرنشان کرد:در سال ۱۳۷۵ که دل مشغولی اصلیام، توسعه فرهنگی فارس در بنیاد فارسشناسی بود، طرحهای مختلفی را در زمینههای مختلف پژوهشی، فرهنگی و هنری، با یاری و همراهی پژوهشگران، هنرمندان و نویسندگان پی ریختیم. در این میان جای خالی دو شاعر بزرگ شیراز و ایران، سعدی و حافظ که نقش و پیوند بیبدیلی با شیراز داشتند و همگان با شعر و حکمت و هنر آنان آشنایند، در رویدادهای فرهنگی مستمر، هویدا بود و ضرورت پرداختن به آنان انکار ناپذیر.کمالی سروستانی افزود: بر همین اساس با بررسی تجربههای پیشین بزرگداشت سعدی و حافظ در شیراز و نیز با توجه به چگونگی پرداختن دیگر کشورها به شاعران بزرگ و ملیشان، نامگذاری روزی بهنام «سعدی» و روزی بهنام «حافظ» در سال ۱۳۷۵ به ذهنم رسید. برای انتخاب مصادیق این روزها، پیش از اعلام عمومی با پژوهشگران و ادیبان ایران از جمله دکتر عبدالحسین زرینکوب، بهاءالدین خرمشاهی و منصور رستگارفسایی به رایزنی پرداختم و در انجمنهای ادبی آن روزگار، از جمله «یاران یکشنبه» این ایده را مطرح کردم که خوشبختانه با اقبال و استقبال روبهرو شد و در نهایت روز اول اردیبهشتماه را به عنوان «یادروز سعدی» و ۲۰ مهرماه را بهعنوان «یادروز حافظ» پیشنهاد کردم و بر همین اساس از سال ۱۳۷۶ نخستین یادروزهای سعدی و حافظ در شیراز و بسیاری از شهرهای ایران و جهان برگزار شد.
او ادامه داد: اینها اولین روزهای فرهنگی در تقویم ملی ما بودند و پس از آنان روزهایی بهنام فردوسی، مولوی، ملاصدرا و دیگر بزرگان در شورای فرهنگ عمومی کشور تصویب شد. روزی که به یمن خوبیها و زیباییهای اندیشه سعدی چون شعر و نامش به زودی جهانگیر شد و همزمان با شیراز در برخی از شهرهای ایران و جهان دوستدارانش آن را به جشن نشستند و از خوان حکمت و عشق و شورش خوشه ها چیدند.بهیاد میآورم که در نخستین یادروز سعدی در سال ۱۳۷۷ استاد محمدرضا شجریان و استاد نورالدین رضوی سروستانی سعدیخوانی کردند.نویسنده کتاب «شرح قصاید سعدی» اظهار کرد: انتشار سالانه مجموعه مقالات سعدیشناسی که تاکنون ۳۱ دفتر آن منتشر شده است، جمعآوری نسخ خطی سعدی از کتابخانههای سراسر جهان جهت تصحیح کلیات سعدی، تدوین دانشنامه سعدی، انتشار کتابهایی پیرامون سعدی، و جایزه سالانه بهترین پژوهش سعدیشناسی برخی دیگر از این برنامهها بود. از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۷ نیز نشست های بینالمللی سعدی و شاعران جهان در تهران، شیراز و برخی از کشورهای جهان با همکاری معاونت فرهنگی شهر کتاب برگزار شد؛ از جمله سعدی و پوشکین (مسکو)، سعدی و یونس امره (آنکارا)، سعدی و ویکتور هوگو (پاریس)، سعدی و سروانتس (مادرید)، سعدی و کنفوسیوس (پکن)، سعدی و شیلر (فرانکفورت)، سعدی و پترارک (بولونیا)، سعدی و متنبی (لبنان) و … . همچنین مسابقه گلستانخوانی در بین دانشآموزان، آموزش گلستان و بوستان به دبیران ادبیات، مسابقات نقشی از سعدی و خوش نویسی آثار سعدی بخشی دیگر از برنامههای مرکز سعدیشناسی در این دوران بوده است.
مدیر «دانشنامه فارس» افزود: در ادامه این روند که حدود ۲۸ سال از آغاز و تداوم آن میگذرد، در سال ۱۳۹۷ با اندیشه ترویج متنخوانی مستمر سعدی، تصمیم به برگزاری نشستهای هفتگی «بر خوان سعدی» گرفتیم. در ابتدای این مسیر، نشستها در جوار آرامگاه سعدی در سعدیه برگزار شد. پس از آن در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس این روند تا آغاز دوران کرونا ادامه یافت