×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
سفر رئیس جمهور به عراق تامین منافع حداکثری ایران را هدف گذاری کرده است

سفر رئیس جمهور به عراق تامین منافع حداکثری ایران را هدف گذاری کرده است ،نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سفر دکتر مسعود پزشکیان به عراق امنیت مرزهای کشور و تامین منافع حداکثری ایران را هدف گذاری کرد.

به گزارش فارس آگاه، عباس مقتدایی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، در مورد سفر اخیر دکتر مسعود پزشکیان به عراق، گفت: اولین سفر رسمی رئیس جمهور ایران در دولت چهاردهم به عراق آغاز روندی است که همکاری بیشتر همسایگان را به دنبال خواهد شد و ما به دنبال آن هستیم تا از ظرفیت های موجود، بالاترین استفاده را داشته باشیم .

نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه رابطه ایران و عراق می‌تواند به عنوان بخشی از مراودات همسایگان بر سایر بخش های منطقه اثر گذار باشد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی و عراق کشورهای مهم جهان اسلام محسوب می شوند که توسعه مراودات دو جانبه می‌تواند بر سایر کشورها بویژه غرب آسیا اثر گذار باشد و امنیت منطقه در گرو امنیت این دو کشور است.

مقتدایی با بیان این که ما به دنبال تسهیل‌ روابط میان ایران و کشورهای همسایه و دوست هستیم، اضافه کرد:آنچه در سفر رئیس جمهور به عراق رخ داد تجلی رویکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط وسیع و همه جانبه با همسایگان بود؛ دیپلماسی همسایگی سال‌هاست در دستور کار دولت ایران قرار دارد و دولت جدید نیز با تداوم‌ بخشیدن آن می‌تواند به جلب و تسهیل حداکثری منافع ملت ایران کمک کند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطر نشان کرد: ما با عراق در زمینه‌های مختلف فرهنگی، دفاعی، امنیتی، اجتماعی، اقتصادی، اعتقادی، سیاسی و رسانه‌ای مراودات داریم که می‌تواند منافع هر دو کشور را تامین کند. واردات و صادرات و تسهیل‌گری برای دو کشور و همکاری‌های مختلف در زمینه‌های گردشگری، پولی، مالی و تجاری همگی در کانون توجه و مورد علاقه مسئولان دو کشور است.

مقتدایی ادامه داد: البته تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله داریم اما نمونه همکاری و حسن همسایگی ایران و عراق برای منطقه مثال‌زدنی است. جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر وحدت حداکثری همسایگان، تولید امنیت توسط کشورهای منطقه و ایجاد ساختارهایی در کشورها و یا قدرت‌های بزرگ درون منطقه برای رسیدن به صلح و امنیت در منطقه را مورد توجه قرار داده است.

نماینده مردم اصفهان با مهم ارزیابی کردن سفر رئیس جمهور به عراق اضافه کرد: سفر رئیس جمهور به عراق امنیت مرزهای کشور و تامین منافع حداکثری ایران را هدف گذاری کرده است.

به گزارش شهرمردم، رئیس جمهور صبح روز چهارشنبه -۲۱ شهریور ۱۴۰۳- و در راس هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی کشورمان به عراق سفر کرد، دکتر پزشکیان در بدو ورود به فرودگاه بغداد مورد استقبال رسمی «محمدشیاع السودانی» نخست وزیر این کشور قرار گرفت و سپس با حضور در محل یادمان سرداران شهید مقاومت نسبت به مقام شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس ادای احترام کرد.

وی در دیدارهای جداگانه با رئیس‌جمهور، نخست وزیر، رئیس شورای عالی قضایی، سران چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه عراق و معاون اول رئیس مجلس عراق گفت‌وگو کرد.

رئیس‌جمهور همچنین در روز دوم سفر خود، به اربیل و سلیمانیه رفت و با مقامات اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

دکتر پزشکیان در سومین و آخرین روز سفر خود به عراق با استقبال استاندار، وارد بصره شد و با جمعی از نخبگان فرهنگی، مذهبی، دانشگاهی و جمعی از عشایر بصره دیدار و گفت‌وگو کرد.

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور اسلامی ایران عصر جمعه ۲۳ شهریور به تهران بازگشت.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true