×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۱۲ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
سلیاکی ها درحسرت یک تکه نان گرم!

سلیاکی ها درحسرت یک تکه نان گرم! ، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه ، (سلیاک)؛ این نام یک بیماری است. نوعی بیماری که یک درصد جامعه ما درگیر آن هستند و البته بر طبق آمار ۸۰ تا۹۰درصد حتی نمی‌دانند که این بیماری را دارند. نوعی بیماری که آفت آن نوعی پروتئین است که در گندم وجود دارد و عوارض آن مشکلات گوارشی است که گاه تا سرطان روده هم پیش می‌رود. پروتئینی که گاه می‌تواند در هر ماده خوراکی باشد از بستنی، شکلات، کیک و یک تکه نان گرفته تا حتی یک قرص و هر چیزی که پایه ساخت آن بر آرد حاصل از گندم باشد. حال اما در استان فارس حرکتی نو برای تسهیل در زندگی محدود افراد مبتلا به این بیماری آغاز شده است. از راه اندازی اولین نانوایی تولید نان بدون گلوتن برای تولید نان گرم برای مبتلایان این بیماری تا راه اندازی یک مرکز درمانی دائمی برای آنها. موضوعی که در نشست خبری بیماران سلیاک و رونمایی از بن یارانه نان نیز بر آن تاکید شد.

مدیر نظارت بر مواد خوراکی و آشامیدنی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست با اشاره به برخی از مشکلات این دسته از بیماران گفت: این بیماری یک بیماری ژنتیکی است و سابقه خانوادگی نقش زیادی در آن دارد و پیش بینی می‌شود یک درصد جمعیت کشور به آن مبتلا باشد اما ۸۰درصد این بیماری نهفته و افراد بدون اطلاع به آن مبتلا هستند و از علایم آن می‌توان به  خستگی، کم خونی، بیماری گوارشی، کاهش رشد و یا حتی سرطان روده اشاره کرد.

دکتر سید محمد مظلومی افزود: این بیماری آزار دهنده ای است اما مهمترین راه جلوگیری از عوارض این بیماری در مبتلایان رعایت تغذیه و استفاده از آرد فاقد گلوتن است، البته این در دنیا آسان تر است چون دریافتند که استفاده از آرد بدون گلوتن برای بدن بهتر است و آنها انواع و اقسام مواد غذایی بدون گلوتن را تولید کردند اما اینجا ما هنوز در اول راه هستیم و هنوز این بیماری برای ما ناشناخته است.

وی با اشاره به شناسایی ۱۵۰۰بیمار مبتلا به سیلیاک در فارس گفت: در این مدت اقداماتی در خصوص این بیماری انجام شده که از جمله این اقدامات می‌توان به شناسایی بیماران جدید و  تشکیل کمیته دانشگاهی سلیاک اشاره کرد که در کنار آن هم به دنبال تشکیل کمیته سلیاک منطقه ۵ کشور در فارس هستیم. همچنین در راستای حمایت از مبتلایان در حال حاضر نان گرم و کیک مخصوص این بیماران در شیراز تولید می‌شود چرا که یکی از مشکلات آنها دسترسی کم به مواد غذایی مورد نیاز و رژیم غذایی بدون گلوتن است که به میزان کمی تولید می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان فارس نیز در این نشست گفت: در خصوص طرح تولید نان بیماران سلیاک، این بیماری ناشناخته است و اگر یک بررسی کنید در هیچکدام از قوانین کشور طرح حمایتی از آن وجود ندارد.

مهدی جمالی افزود: امروز در اکثر مواد غذایی و حتی دارو و لوازم ارایشی پایه آن آرد گندم است اگر ما فرض کنیم یک درصد جامعه درگیر این بیماری باشند در فارس مثلا ۵۰هزار نفر و در کشور ۸۰۰هزار نفر مبتلا هستند که با این تفاسیر باید ظرفیت ملی پای کار آید و ما به تنهایی نمیتوانیم و این به خاطر عدم  معرفی این بیماری است.

دکتر سیاوش باباجعفری رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی فارس هم گفت: این افراد بسیاری از خوراکی های را نمیتوانند مصرف کند از یک بستنی و ماکارونی،کیک و کلوچه گرفته تا یک تکه نان،و اینها با مشکل کاهش رشد و قد روبرو میشوند و بسیاری از آنها ندانسته به مصرف داروهای تقویتی روی می آورند در حالی که مشکل جای دیگری است.

وی افزود:  با توجه به اینکه ۴۰درصد انرژی روزانه ما از غلات است باید به این فکر باشیم  اگر فردی مبتلا باشد باید چگونه این انرژی را تامین کند چکار کند. کلینیک سلیاک شیراز  یک روز در هفته فعال بود که با پیگیری که انجام شده بود؛ الان روزانه است و تحت پوشش بیمه هم قرار دارد.

دکتر بابا جعفری گفت: از دیگر اقدامات ما میتوان به پیگیری تشکیل  انجمن سلیاک اشاره کرد که ۹۰درصد پیش رفته است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true