×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۹ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
سکوت در برابر سلیقه‌سالاری!

شهرداری برای احقاق حق راهنمایان گردشگری قدم بردارد، به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار فارس اگاه، تعطیلات نوروزی معمولاً به عنوان فصل اوج یا “های سیزن” گردشگری در شیراز شناخته می‌شود. در نوروز امسال، بیش از ۱۰ میلیون مسافر نوروزی از اماکن مذهبی، تاریخی و طبیعی فارس بازدید کردند. در این مدت، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار و ۹۵۷ نفر در هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مدارس و کمپ‌های موقت نوروزی اسکان یافتند. بخشی از مسؤولیت راهنمایی این مسافران به عهده راهنمایان گردشگری نوروزی بود که هر ساله در طرح نوروزی با شهرداری شیراز همکاری می‌کنند. اما امسال، با واگذاری این کار به بخش خصوصی و سوء مدیریت های رخ داده، صدای اعتراض راهنمایان را درآورد این راهنمایان از کاهش دستمزدشان به نصف قیمت متعارف و تأخیر در پرداخت سه ماهه دستمزدشان توسط آژانس گردشگری مسئول گله مندند.

ماجرا از این قرار است که همه ساله راهنمایان گردشگری برای آشنایی مسافران با شهر شیراز به همکاری با سازمان فرهنگی شهرداری می‌پرداختند. این برنامه که از ۲۸ اسفند تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه داشت، با حضور ۵۰ تا ۸۰ نفر از راهنمایان با تجربه استان فارس اجرا می‌شد. این راهنمایان با دوچرخه و حمل کوله‌پشتی‌هایی که بروشورهای معرفی اماکن گردشگری و نقشه شیراز را همراه داشتند، در مسیرهای مهمی چون محور زندیه و بازار به مسافران نوروزی خدمات ارائه می‌کردند. تعدادی از راهنمایان گردشگری نیز در کمپ های مسافران نوروزی در کانکس و چادرها مستقر می شوند و یا با اتوبوس های شهرداری همراه مسافران به مراکز گردشگری سفر می کنند و به مسافران نوروزی خدمات اطلاع رسانی ارائه میدهد که همه این خدمات از سوی شهرداری شیراز رایگان و با هدف جذب رضایت مسافران انجام می شود.

طبق عرف، راهنمایان دستمزد خود را حداکثر تا دو ماه پس از تعطیلات نوروز دریافت می‌کردند؛ اما امسال با تغییر روند و واگذاری کار به بخش خصوصی (آژانس مارال گشت)، مشکلات قابل توجهی پیش آمد. این مشکلات ناشی از سوء مدیریت، کاهش دستمزد و تأخیر پرداخت سه تا چهارماهه حقوق بود و منجر به ایجاد ‏نارضایتی و نگرانی در میان راهنمایان گردشگری شد‎ .مسائل پیش آمده راهنمایان را برآن داشته تا اعتراض خود را در چند نامه به مسئولین شهری و گردشگری اعلام کنند.

نماینده راهنمایان گردشگری طرح نوروزی در گفت و گو با «فارس اگاه» با اشاره به اینکه راهنمایان گردشگری در دل روزهای عید که همه مردم علاقمند به گذران وقت با خانواده‌هایشان هستند در دو شیفت صبح و عصر برای توسعه گردشگری شیراز و بالابردن کیفیت سفرهای نوروزی به همکاری با شهرداری می پردازند، گفت: اما امسال همکاری راهنمایان گردشگری با شهرداری توام با چالش هایی بود که جز هتک حرمت راهنمایان حقوق آنها نیز زیر پا گذاشته شد.

فریده اسدی، نماینده راهنمایان گردشگری نوروزی، در این رابطه توضیح داد: این آژانس بدون ‏مذاکره با راهنمایان، مبلغ دستمزد را به نیم کاهش داد و مبالغ پرداختی را نیز به صورت سلیقه‌ای و ‏غیرمنصفانه به حساب راهنمایان واریز شد. بر اساس نرخ‌نامه‌ای که در سال ۱۴۰۳ توسط جامعه ‏انجمن‌های حرفه‌ای گردشگری ایران تصویب شده، حداقل دستمزد راهنمایان فارسی زبان برای هر روز فعالیت در تورهای داخلی که ۸ ساعت محسوب می شود؛ یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و برای ۶ ساعت کاری ۱ میلیون ۱۰۰ هزارتومان اما آژانس مذکور این مبلغ  روزانه را بدون مذاکره با راهنمایان گردشگری به نصف قیمت یعنی  ۵۵۰ هزارتومان کاهش داد که برای چهارده روز کاری معادل ۷ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان می شد. ما هر سال گرچه بعد از طی شدن روند اداری دو ماه بعد دستمزدمان را دریافت میکردیم اما هرساله دستمزدمان طبق عرف کشوری با ضمیمه شدن تعرفه نامه توسط شهرداری پرداخت می شد.

این بازرس سابق انجمن راهنمایان گردشگری شیراز در ادامه اظهار داشت: درواقع آژانس مذکور بدون آنکه نسخه ای از قرارداد فی مابین را در اختیار راهنمایان قرار دهد با آنها  قرارداد بسته شد. در این نوع قراردادها، عدم ذکر دستمزد به معنای تأیید تعرفه مطابق با نرخنامه کشوری توسط آژانس ‏است. اما بعد از چند روز مشخص شد که دستمزد به طرز غیرمنصفانه‌ای کاهش یافته است. ‏راهنمایان، به سبب امضای قرارداد، ناچار به پذیرفتن این شرایط شدند‎.‎اما این شرکت با بدعهدی دیگری پرداخت دستمزد راهنمایان را به مدت سه ماه به تاخیر انداخت به طوریکه خود من هنوز دستمزدم را دریافت نکرده ام.

وی ادامه داد:  مسئله دیگر پرداخت سلیقه‌ای دستمزد بود. آژانس، با کم کردن بخشی از حقوق راهنمایان و واریز مبالغ غیرمنصفانه و با تفاوت‌های غیر منطقی به حساب افرادی که در شرایط یکسان کار کرده بودند، به شدت به اعتماد راهنمایان را لطمه زده است. به عنوان مثال، دستمزد چهار نفر که در یک شیفت کاری در یک منطقه فعالیت داشتند، به طور کاملاً متفاوت پرداخت شد. برخی راهنمایان بین ۵۰۰ هزارتومان تا بیش از ۲ میلیون تومان کمتر از حقوق تعیین شده دریافت کردند.

اسدی همچنین به مشکل پایین بودن درآمد راهنمایان اشاره کرد و افزود: درآمد آنها آنقدر کم و ناچیز است که اگر عرق ملی وجود نداشت، امکان ادامه فعالیت در این حرفه میسر نبود.

نماینده راهنمایان گردشگری طرح نوروزی در نهایت بر اهمیت حضور راهنمایان گردشگری در شهر تأکید کرد و گفت: اگر راهنمای گردشگری در شهر نباشد، کارها و رویدادهای سازمان فرهنگی شهرداری با مشکل مواجه خواهد شد. از این رو حمایت از راهنمایان باید در اولویت اول سازمان فرهنگی شهرداری شیراز قرار گیرد”

گفتنی است راهنمایان گردشگری به عنوان واسطه‌های فرهنگی و اجتماعی، ارتباط عمیقی بین گردشگران و فرهنگ مقصد برقرار می‌کنند. ‏آنها با فراهم کردن تجربه‌های منحصر به فرد کمک می‌کنند تا گردشگران از سفر خود آگاهی و رضایت بیشتری کسب کنند و بجاست که شهرداری شیراز صدای این راهنمایان را بشنود و قدمی برای جلب رضایت آنها بردارد و جز آن در تعیین شرکت و آژانسی که چنین مسئولیت‌هایی را به عهده می گیرد دقت بیشتری خرج کند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true