×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  چهارشنبه - ۷ خرداد - ۱۴۰۴  
true
true
شهری است پُر کرشمه و حوران ز شش جهت 

نباید این ذهنیت شود که کسی که به فکر توسعه شهر است می‌خواهد به میراث شهر آسیب برساند، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه، شهریست پُر کِرشمهٔ حوران ز شِش جهت/ چیزیم نیست وَر نه خریدارِ هر شِشَم. این بیت از حافظ شیرازی سرآغاز سخنان نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز هنگام بازدید شبانه این هفته مدیریت شهری و خبرنگاران از روند اجرایی تقاطع قائم-رحمت-احمدی جنوبی، یکی دیگر از پروژه‌های شهرداری شیراز بود؛ تقاطعی که مراحل نهایی اجرا خود را می‌گذراند و با اجرای آن دسترسی به حرم از سمت کمربندی شیراز به ویژه برای گردشگران بسیار راحت‌تر خواهد شد. آیت‌الله لطف‌الله دژکام پس از خواندن این بیت از حافظ شیراز در خصوص اجرای این پروژه گفت: آنچه در این پروژه برایم جالب و ارزشمند بود نمای گنبد حرم شاهچراغ بود که از اینجا در قسمت بالای پل به خوبی پیداست و با این حساب از این پس هر کس از اینجا می‌گذرد اینجا گنبدنماست. در خصوص فواید این پروژه مسئولان شهری صحبت کردند اما به عنوان کسی که گاه از سمت کمربندی بیرون شهر تردد دارم شاهد بودم که کسانی که از بیرون شهر می‌خواستند وارد بافت تاریخی شده و یا به حرم بیایند مسیرشان سخت بود اما با اجرای این پروژه دسترسی به این نقاط بسیار راحت‌تر خواهد شد.

امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه این برای اولین بار است که روی یک پل نماز جماعت را به جا آورده است، خطاب به دست‌اندرکاران اجرای این پروژه اظهار داشت: امید در پل صراط هم شما که به عشق اهل بیت (ع) و به عشق حضرت احمد بن موسی (ع) کار کردید راحت رد شوید چرا که شما عنوان خادمان حرم سوم را دارید.

وی با اشاره به برخی از ویژگی‌های شیراز در حوزه‌های مختلف و وجود شخصیت‌هایی مانند حافظ و سعدی و وجود حرم مطهر با تقدیر از حوزه عمرانی شهرداری شیراز در اجرای چنین پروژه‌هایی در خصوص توقف اجرای تقاطع غیر همسطح قائم به کمربندی در مسیر اتصال این پروژه به کمربندی شیراز گفت: باید از اداره راه هم خواهشی داشته باشیم چون ادامه کمربندی کار شهرداری نیست و کار راه و شهرسازی است. در جلسه‌ای به معاون املاک راه و شهرسازی هم گفتم مولدسازی شما برای چه زمانی است؟ این همه املاک‌ که دارید یک ملکش را خرج تملک مسیر و اجرا تقاطع قائم به کمربندی کنید، تا انشاالله با ساخت سریع این پروژه از کمربندی تابلو به سمت حرم را نصب کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: امروز اطراف حرم ۵ هزار واحد تجاری است، اینکه وقتی می‌گوییم حرم فکر می‌کنند جایی خشک است درست نیست و زندگی در آن جاری است.

وی همچنین از مسئولین شهرداری خواست تا در خصوص نورپردازی گنبد حرم مطهر نیز اقدام کنند تا شب‌ها جلوه‌ای نورانی‌تر از این بارگاه مقدس در دیدگاه مردم و گردشگران به نمایش گذاشته شود.

امام جمعه شیراز در حاشیه این بازدید نیز در جمع خبرنگاران با تایید بر نگاه عادلانه مدیریت شهری به ارائه خدمات در نقاط مختلف شهر گفت: آنچه که از پروژه‌های شهرداری اطلاع دارم در همه جای شهر چه کم‌برخوردار و چه در نقاط دیگر همه جا خدمات گسترده است و از سوی دیگر مجموعه محرومیت‌زدایی شورا و شهرداری هم دارند کار می‌کنند.

وی تصریح کرد: نگاه شورا و شهرداری به مساله عدالت خوب بوده و مجموعه پژوهشکده شورا به همین سوالات پاسخ می‌دهد و کارشان خوب است، من چندین بار به آنجا رفتم آنجا کارشناسان دارند کار و مطالعه می‌کنند تا حرکت رو به تکامل و فزاینده داشته باشیم.

آیت‌الله دژکام‌ در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص اظهار نظر برخی فعالان حوزه میراث فرهنگی در خصوص اتصال خط یک به ۴ در کنار حرم مطهر و احتمال توقف این پروژه گفت: احترام به میراث فرهنگی نزد ما، شهرداری و شورا خوب است و من باید تقدیر کنم از مدیریت شهری در خصوص توسعه شهر، اما نباید ذهنیت شود که کسی که به فکر توسعه شهر است می‌خواهد به میراث شهر آسیب برساند.

وی اضافه کرد: آنچه از متخصصان میراث شنیدم بحث توقف پروژه نیست در راستای بررسی موضوع دانشگاه هنر هم ویژه در این خصوص کار کردند، ما از کار علمی و بر پایه کارشناسی استقبال می‌کنیم، این مانع پیشرفت شهر نمی‌شود.

امام جمعه شیراز گفت: در حوزه فرهنگ دولت توانایی حمایت از پروژه‌های فرهنگی را ندارد و شهرداری در شیراز دارد جور دولت را هم در حوزه فرهنگی می‌کشد، البته شاید در این راه سلیقه فرهنگی متفاوت باشد و برخی کارها انجام نشود اما اگر هر کسی طرح خوبی ارائه بدهد شهرداری حتما حمایت می‌کند.

*تا جایی که امکان داشته زیر بار پل سازی نرفتیم اما در جاهایی مثل این پروژه راهی جز ساخت پل نیست

شهردار شیراز هم در این بازدید ضمن ارایه گزارشی از روند اجرای پروژه های شهری با گرامیداشت سوم‌خرداد روز آزادسازی خرمشهر گفت: امروز در زمانی که جنگ‌ نیست ادامه راه شهدا  کار و تلاش شبانه روزی برای خدمت به مردم است و این توفیق برای ما حاصل شده که در خدمت مردم باشیم به نظر می‌رسد که با توجه به استمرار کار ما راه را درست آمدیم و البته این نشده مگر با حمایت‌های شورا و البته حضور و راهنمایی های ارزشمند آیت الله دژکام که پدر معنوی استان هستند.

وی با اشاره به اینکه طی دو ماه گذشته در بازدیدهای شبانه هفتگی از بسیاری پروژه های فعال شهر بازدید و پروژه ها مورد بررسی قرار گرفتند و برخی از جمله زیر گذر گویم ،تقاطع احمدبن موسی(ع)، تقاطع جام جم و تقاطع میلاد به بهره برداری رسیدند  گفت: این پروژه نیز در حال حاضر قابل بهره‌برداری است اما به دلیل تکمیل روشنایی فعلا آن را افتتاح نمی‌کنیم اما ظرف چند روز آینده با اتمام‌روشنایی افتتاح خواهد شد .

اسدی گفت: در حال حاضر شهرداری شیراز آنقدر پروژه دارد که تا یک سال آینده می‌توانیم هر ماه یک مراسم با افتتاح چند هزار میلیارد تومان پروژه را داشته باشیم، کار ما شفاف است، شیفت شب را از دوسال قبل تا کنون شروع کردیم چون دیگر روز وقت کم  می‌آوردیم  وبه همین دلیل شب‌ها نیز کار می‌کنیم تا شاهد توسعه سریع شهر باشیم.

تقدیر از حضور خبرنگاران در بازدید پروژه های شهری وپاسداشت مسعودی شهردار فقید منطقه ۵ شیراز پایان بخش این بخش سخنان شهردار شیراز بود.

شهردار شیراز در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران هم در خصوص ضرورت این پروژه گفت:این پروژه در مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافیکی و مراجع ترافیکی دیده شده و از سویی در بلوار رحمت ترافیک عجیب و غریبی در حال شکل گیری بود که علاوه بر تقاطع رحمت به قائم باید تقاطع سفیر هم اجرای و ظرف بیش از یکسال تکمیل شود.

اسدی در خصوص پل سازی نیز گفت: برای توسعه شهر  پل سازی هم باید بشود البته ما در بسیاری موارد هم زیر پل سازی نرفتیم مثل تقاطع قصردشت و جام جم که فعلا به صورت همسطح کار کردیم اما برای برخی تقاطعها مثل تقاطع رحمت به قائم راهی جز ساخت پل نیست.

*بدهی شهرداری شیراز به بانک شهر صفر شده است

رئیس شورای شهر شیراز هم در این جلسه گفت: خوشحالیم که امروز  پروژه‌های مختلف با کاربری‌های مختلف در شهر شیراز توسط شهرداری در حال اجراست و افتتاح می‌شود.

سید ابراهیم حسینی در خصوص تقاطع رحمت به قائم هم گفت: این پروژه علاوه بر کاربری ترافیکی، کاربری فرهنگی هم  دارد چرا که مسیر به سمت بافت تاریخی و حرم مطهر با اجرای آن بهتر می‌شود .

وی افزود: اگر توفیقی در مسیر خدمت به مردم است با لطف خدا، برکت، همکاری و همیاری همه و با راهنمایی امام‌جمعه محترم است. امروز همه مردم شیراز باور دارند که در شهر اتفاقات خوبی می‌افتد و پروژه‌ها خوب پیش می‌رود.

رئیس پارلمان شهری شیراز گفت: اما در این میان یک سوال در اذهان عمومی مطرح شده و آن این است که شما خوب کار کردید، درست، اما شهر را بدهکار کردید و خدا به داد شهردار بعدی برسد.

وی افزود:اما پاسخ این سوال این است،تا مهر سال ۱۴۰۱ که آقای اسدی به عنوان شهردار شهر معرفی شد شهرداری  ۷۸۰۰ میلیارد تومان بدهی به بانک شهر داشت اما در جلسه اخیر کمیسیون برنامه و بودجه  معاون مالی و اقتصادی شهرداری اعلام کرد که این بدهی صفر شده است .

حسینی گفت:نکته دوم این است که برخی می‌گویند شما استاد پروژه های بتنی  و آجر هستید و در حوزه فرهنگی کاری نمی‌کنید.پاسخ این است، بودجه این شهر  از ۳سال قبل تا کنون بیش از ۷برابر شده این در حالی است که بودجه  حوزه فرهنگی بیش از ۱۵ برابر شده و همانگونه که امام جمعه محترم هم تاکید داشتند به سمت محله محوری با محوریت مساجد رفتیم که امیدواریم آثار آن را به زودی ببینیم .

*اندر حکایت مصائب ساخت یک پل

معاون عمرانی شهرداری شیراز ضمن ارائه‌ی گزارشی از روند اجرای این پروژه گفت: این سی و یکمین مرحله بازدید شبانه است که نوبت به تقاطع شهیدان سرانجام رسیده. با اجرای این پروژه شاهد تسهیل تردد از سمت بلوار قائم به احمدی و به سمت حرم مطهر خواهیم بود و اجرای این پروژه موجب تسهیل تردد به سمت حرم مطهر و بافت تاریخی از سمت کمربندی شیراز می‌شود و به لحاظ ترافیکی و فرهنگی پروژه‌ای مهم است.

محمد امین ادامه داد: این پروژه از سال ۱۴۰۲ شروع شده و پس از دو سال با کمترین مزاحمت برای بلوار رحمت کار انجام شده و در این دو سال حتی دقایقی ترافیک قفل نشد و تمام پروژه با قطعات پیش‌ساخته اجرا شد.

وی افزود: البته ساخت پل چالش‌های زیادی داشت، از جمله سال قبل که بزرگترین جابجایی تاسیسات برق را داشتیم؛ عملیاتی که بیش از ۴ ماه طراحی و ظرف ۵ روز با همکاری ۷ دستگاه اجرایی انجام شد و طی آن بزرگترین جابجایی برق در شیراز اجرا شد.

وی اظهار داشت: البته اتفاقات دیگری هم افتاد؛ چرا که زیر پایه‌های تقاطع محل عبور زهکش شهر شیراز بود که مدت‌ها بررسی شد و طوری اقدام شد که به چیزی آسیب نرسد. امروز نیز شاهدیم که همزمان شیفت شب پروژه نیز فعال است و در حال اجرای مراحل نهایی آسفالت پروژه هستند و تا چند روز آینده روشنایی پروژه نیز تامین می‌شود. طول رمپ‌های این پل ۱۲۵۰ متر است و شیب آن طوری طراحی شده که عبور دوچرخه و عابر پیاده نیز راحت‌تر باشد.

اما تقاطع غیر همسطح قائم-رحمت-احمدی در حالی به مراحل نهایی رسیده که هنوز چند مشکل اساسی بر سر راه آن وجود دارد: اولین مشکل، عدم تکمیل تقاطع قائم به رحمت است که حدود دو سال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد اما در همان ابتدا کار تعطیل شد و هنوز خبری از اجرایی شدن آن نیست. مورد دوم، مشکل ترافیکی است که به دلیل حذف دوربرگردان روبروی پانصد دستگاه، گاه از چهار راه عادل آباد تا سر سپاه تردد خودروها را مختل کرده و تنها راه رفع این گره ترافیکی، تکمیل تقاطع رحمت به قائم و اجرای دو چپ‌گرد و راست‌گردی است که در طراحی این پروژه دیده شده بود. مشکل دیگر، عدم تعریض بخشی از بلوار قائم از سه‌راه مدرسه تا میدان بالاتر از آن است که قطعاً تردد در این محور را با مشکل مواجه می‌کند. تاریکی مطلق ضلع شرقی بلوار قائم از حاشیه پل تا تقاطع سه‌راه مدرسه و البته چند مشکل ترافیکی دیگر که با اجرای طرح‌های هندسی یا چراغ راهنمایی قابل رفع است، از جمله مواردی است که باید مشکل آن‌ها برطرف شود

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true