×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۲ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
شهر راز زیر سایه طوفان «مونسون»

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خبرداد:انجام ۷۰ عملیات آتش نشانی در ۳ ساعت ابتدایی بارندگی، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه،از باد، طوفان و باران شدید گرفته تا گرد و خاک و بارش تگرگ، آن هم در مدتی کوتاه، باعث شد تا وضعیت شهر شیراز طی دو روز گذشته به حالتی بحرانی در بیاید. «مونسون» طوفانی که در اثر بارش‌های سنگین در فصل گرم رخ می‌دهد، در دو روز آخر مرداد از شیرازگذشت و در پی خود خرابی‌هایی بر جای گذاشت. از شکستن برخی درختان، آب‌گرفتگی برخی نقاط تا کنده شدن برخی تابلوهای تبلیغاتی و حتی از جا کنده شدن درب برخی ساختمان‌ها و آسیب به تاسیسات شهری.

مدیر کل نظارت بر خدمات شهری شهرداری شیراز در این رابطه به خبرنگار ما گفت: بارندگی روز سه‌شنبه مربوط به پدیده‌ای با عنوان مونسون بود که از اقیانوس هند شروع می‌شود و بخشی از آن نیز کشور و شهر شیراز را تحت تاثیر قرار داد.

سعید معصومی افزود: این پدیده به گونه‌ای است که در ماه‌های گرم سال، از صبح تا بعد از ظهر که هوا بسیار گرم است، آرام‌آرام ابر در آسمان تشکیل می‌شود و سپس بعد از ظهر بارندگی به صورت رگباری صورت می‌گیرد. بارندگی زیاد در مدت زمانی کوتاه باعث مشکلاتی مانند آب‌گرفتگی می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات در این زمینه قطعی برق است که با قطع برق، پمپ‌های زیرگذرها نیز خاموش شده و آب‌گرفتگی ایجاد می‌شود.

معصومی با اشاره به برخی آسیب‌ها در طوفان اخیر به فضای سبز و تاسیسات عمومی و خصوصی شهر شیراز گفت: بیشترین حجم بارندگی و آسیب در حادثه اخیر در مناطق ۹،۱۰، ۴و ۲ بود که کانون این پدیده و بیشتر درگیر بودند.

وی با اشاره به شکسته شدن تعدادی از درختان و آسیب به فضای سبز شهر افزود: به منظور آمادگی بیشتر، تمامی نیروهای حوزه خدمات شهر طی دو روز گذشته در آماده‌باش کامل بودند و خوشبختانه به دلیل آمادگی‌های انجام‌شده و برخی از اقدامات زیرساختی پیشگیرانه، شاهد اتفاق خاصی نبودیم.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز نیز گفت: در خصوص پدیده اخیر به نام مونسون، تنها در طول سه ساعت از ساعت ۱۳ تا ۱۶ روز سه‌شنبه، تیم‌های سازمان آتش‌نشانی در ۷۰ مورد عملیات امداد و نجات حضور یافتند.

عیدی‌پور افزود: در این مدت، به دلیل احتمال وقوع حادثه، تمامی ایستگاه‌های ۲۴ گانه آتش‌نشانی در آماده‌باش کامل بودند.

وی توصیه کرد که شهروندان در چنین شرایطی حتی‌المقدور از منزل خارج نشوند و همچنین به دلیل احتمال قطع برق، از آسانسور استفاده نکنند. به دلیل احتمال سقوط، از ایستادن و یا پارک خودرو در کنار و زیر درختان، تابلوهای تبلیغاتی و سازه‌های ناایمن که احتمال سقوط دارند، پرهیز کنند.

عیدی‌پور افزود: بیشترین مواردی که در این تماس‌ها شاهد بودیم، سقوط درختان، گیر افتادن در آسانسور و آب‌گرفتگی برخی منازل بود. بیشترین علت آب‌گرفتگی نیز به دلیل بسته شدن راه ناودان است، که لازم است شهروندان همواره از باز بودن ناودان اطمینان حاصل کرده و پشت‌بام و پارکینگ خود را تمیز کنند تا موجب گرفتگی لوله‌های تخلیه آب نشود..

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true