×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
ضرورت ایجاد پناهگاه‌های جدید برای نجات دختران و زنان بی‌سرپناه شیراز

ضرورت ایجاد پناهگاه‌های جدید برای نجات دختران و زنان بی‌سرپناه شیراز، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه، وضعیت دختران و زنان بی‌سرپناه مهمترین موضوع نطق پیش از دستور سخنگوی شورای شهر شیراز در جلسه این هفته شورای شهر شیراز بود، سیده مریم حسینی در این رابطه گفت: یکی از مسائل اجتماعی، حساس و حیاتی امروز شهر وضعیت دختران و زنان بی‌سرپناه است، که به دلایل مختلف از حمایت خانواده، اجتماع و نهادهای حمایتی محروم هستند. این دختران و زنان در سایه بحران‌های اقتصادی، خانوادگی، یا اجتماعی از سرپناه و حمایت مناسب محروم شده‌اند و در بسیاری موارد با آسیب‌های روحی، روانی و جسمی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

عضو شورای شهر شیراز افزود: این شرایط نه تنها به فرد آسیب می‌زند، بلکه برای جامعه نیز تهدیدی جدی است، زیرا محرومیت این افراد از حقوق اولیه‌شان می‌تواند به افزایش آسیب‌های اجتماعی همچون بزهکاری، اعتیاد و فقر منجر شود.

حسینی با اشاره به وضعیت کنونی این طیف از جامعه گفت: براساس مشاهدات و آمارهای موجود، بسیاری از این زنان و دختران به دلیل نبود حمایت اجتماعی و خانوادگی و همچنین ضعف سیستم‌های حمایتی، در حاشیه‌های شهر یا مکان‌های غیررسمی و غیراستاندارد زندگی می‌کنند. آنها در معرض انواع خطرات، از جمله سوءاستفاده‌های جسمی، جنسی و روانی هستند. بیکاری، نبود آموزش، نداشتن دسترسی به خدمات بهداشتی و عدم امنیت، وضعیت این گروه از زنان را به شدت آسیب‌پذیر کرده است.

وی در سخنان خود گفت: متاسفانه مسئولیت ساماندهی و حمایت از این زنان و دختران به عهده چندین دستگاه و نهاد مختلف است از جمله سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی و سازمان‌های مردم‌نهاد است.

سخنگوی شورای شهر شیراز خواستار رویکردی چندجانبه و همکاری‌های بین‌نهادی برای ساماندهی وضعیت زنان و دختران بی‌سرپناه شد. وی تاکید کرد که باید کارگروه‌های مشترکی میان شهرداری، بهزیستی، نیروی انتظامی و سایر نهادها تشکیل شود تا این نهادها بتوانند به بهبود هماهنگی و ارائه خدمات یکپارچه به این افراد کمک کنند.

حسینی همچنین بر لزوم گسترش پناهگاه‌ها و مراکز حمایتی تحت مدیریت شهرداری و سازمان بهزیستی تاکید کرد و اشاره نمود: باید ظرفیت‌های بیشتری برای اسکان موقت و دائمی این زنان ایجاد شود و خدمات روانشناسی و حقوقی لازم به آن‌ها ارائه گردد.

وی همچنین بر اهمیت توانمندسازی اقتصادی این گروه از زنان با ایجاد دوره‌های آموزشی و کارآفرینی ویژه تاکید کرد، تا آنها بتوانند به استقلال مالی دست یابند و دوباره به جامعه بازگردند. افزون بر این، حسینی بر لزوم افزایش نظارت بر امنیت این زنان با حضور نیروهای امنیتی و نظارتی در مناطق پرخطر برای پیشگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و همچنین ارتقای آگاهی‌های عمومی در خصوص این افراد تاکید کرد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true