×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۲ آذر - ۱۴۰۳  
true
true
طلسم ۸۰ ساله اسکراپ کشتی در ایران شکسته می‌شود

طلسم ۸۰ ساله اسکراپ کشتی در ایران شکسته می‌شود، رئیس هیئت‌مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران از شکسته شدن طلسم اسکراپ کشتی در ایران پس از ۸۰ سال خبر داد.

به گزارش فارس آگاه: حسن رضا صفری در گفت‌وگو با بندر و دریا اظهار داشت: این مسئله که می‌توانیم کشتی بسازیم یا خیر، کشتی‌سازی داریم یا خیر،سؤالی است که از انتفاع خارج شده است.

مملکتی که همین چند روز قبل (اوایل آبان ماه ۱۴۰۲) ناو می‌سازد و آن را آب اندازی می‌کند.

کشوری که افراماکس می‌سازد و رئیس‌جمهوری ونزوئلا برای تحویل آن به این کشور سفر می‌کند، مملکتی که شناور اقیانوس‌پیمای ایران-کاشان را می‌سازد و تحویل می‌دهد، مملکتی که تمام شناورهای نظامی آن ساخت داخل است. کشوری که سکوی ایران-البرز، امیرکبیر، شناور کاسپین را ساخته، اسکراپ کشتی برای آن دیگر کاری ندارد.

شناور اقیانوس‌پیمای ایران-کاشان

وی با بیان اینکه شناورهای ساخت ایران را در قالب یک کتاب منتشر کرده‌ایم، افزود: علاوه بر این، از سال ۱۳۸۹ تا امروز حدود ۲۰۰ فروند شناور تحت نظارت موسسه رده‌بندی ایرانیان در کشور ساخته شده است.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران تأکید کرد: بنابراین ایران، کشتی‌ساز است و صنعت کشتی‌سازی در کشورمان بومی‌سازی شده است.

اما اینکه چرا کشتی در کشور ساخته نمی‌شود مقصر بهره‌برداران هستند چون به کشتی‌سازی‌ها سفارش نمی‌دهند.

وی دراین‌باره به مثالی اشاره کرد و توضیح داد: یک شناور لندینگ کرافت معمولی برای ساخت نیازمند ۱۴ تا ۲۰ میلیارد تومان هزینه است.

چه کسی می‌تواند از منابع شخصی یا شرکتی برای این کار هزینه کند. در دنیا به‌جای سفارش کشتی از جیب بهره‌بردار یا سازنده از بانک‌ها منابع مالی دریافت می‌کنند.

تأمین مالی قوی در این بخش وجود دارد چراکه صنعت کشتی‌سازی بیشتر از اینکه فکر کنیم برای دولت سودآور است.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران گفت: اشتغالزایی کشتی‌سازی بالاست و بیش از ۲۰۰ صنعت جنبی را فعال می‌کند. به ازای هر اشتغال مستقیم مطابق آمار رئیس هیئت‌مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران چهار تا پنج اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

صفری یادآور شد: ما در حوزه کشتی‌سازی بیشتر از هرچه چیزی در تأمین مالی مشکل داریم. اگر تأمین مالی درست و قابل اطمینان برای سفارش‌ها شکل بگیرید کشتی‌سازی ایران فعال می‌شود. هر جا این کار درست شکل گرفته، کشتی‌سازی ایران موفق بوده است.

مانند افراماکس که کشور ونزوئلا پشتیبان آن بوده است.

مانند سکوی ایران امیرکبیر، سکوی ایران-البرز، کاسپین‌هایی که در شمال ساخته شده است، تأمین مالی آن را وزارت نفت انجام داده است.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی یا شرکت‌هایی مانند کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش که نمی‌توانند از منابع درآمدی خود تأمین مالی خرید کشتی را انجام دهند، اظهار داشت: این‌ها کشتیران هستند و می‌خواهند سریع کشتی را تحویل گرفته و با آن کار کنند.

عمده دلیلی که ما نمی‌توانیم از سفارش ساخت کشتی به کشتی‌سازان خارجی جلوگیری کنیم، مسائل مربوط به تأمین مالی است.

قرار بود که صندوق توسعه صنایع دریایی و صندوق توسعه ملی کارهایی انجام شود که فعال این‌ها به‌نوعی عملیاتی نشده است.

وی در ادامه با اشاره به بازیافت شناورها، گفت: به دلیل عدم شناخت مسئولان کشور به‌ویژه در حوزه حفاظت از محیط‌زیست به این موضوع و روند اعمال اجرای کنوانسیون‌های بین‌المللی در ایران تا امروز تفکر بر این بود که نمی‌شود هم صنعت بازیافت شناورها را داشت و هم ضوابط زیست‌محیطی را رعایت کرد.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران بیان کرد: امروز با کاری که موسسه رده‌بندی ایرانیان برای سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام داد یعنی ضوابط محیط زیستی بازیافت شناور را تهیه و مصوبه سازمان برنامه‌وبودجه کشور را برای آن اخذ کرد، زیرساخت اسکراپ کشتی در کشور فراهم شده است.

صفری تأکید کرد: با توجه به اینکه اجرای کنوانسیون بازیافت کشتی سازمان بین‌المللی دریانوردی(IMO) از سال ۲۰۲۵ میلادی برای ایران الزامی شده است، امیدواریم دیگر کسی از این صنعت به‌عنوان صنعت ضد محیط‌زیست و کثیف یاد نکند و کمکم با توجه به ضابطه‌مند شدن حفاظت از محیط‌زیست، صنعت بازیافت کشتی‌ها در کشور پا بگیرد.

وی یادآور شد: بر اساس اطلاعات دریافتی و رویکرد صنعت، خبرهایی خوبی برای این بخش در پیش است و به‌زودی شاهد راه‌اندازی صنعت اوراق کشتی در کشور پس از بیش از ۸ دهه از تجربه جهانی آن خواهیم بود.

راه‌اندازی صنعت اوراق کشتی

صفری تأکید کرد: اسکراپ در سواحل جنوبی کشور به‌ویژه در چابهار شکل عملیاتی به خود خواهد گرفت. صنعتگران یا سرمایه‌گذاران این صنعت را راه‌اندازی می‌کنند، این‌ها در گذشته اجازه ورود به اوراق شناورها را نداشتند.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران بیان کرد:امروز ضوابط محیط زیستی بازیافت شناورها وجود دارد و دیگر کسی این نگرانی را ندارد که بگویند اوراق کشتی ضد محیط‌زیست است.

اگر الزامات عین تمام دنیا رعایت شود و مؤسسات رده‌بندی یا سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان بنادر به‌عنوان متولی اجرا کنوانسیون‌ها در ایران ارزیابی زیست محیط را تائید کنند، اوراق شناور شکل خواهد گرفت و همه از این صنعت استقبال می‌کنند.

صفری گفت: طی دو هفته سازمان بنادر و دریانوردی بخشنامه‌ای را ابلاغ کرد که در قالب آن بخشی از کنوانسیون بین‌المللی را تائید کرد تا شرکت‌های مشاور و موسسه رده‌بندی بتوانند به صنعت اوراق وارد شوند.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد